Hallo,

Ik heb een mooi oude PM3540 gekregen. Dit is een 16 Channel logic scoop van Philips, voor zowel analoge als digitale signalen.

Helaas is zijn de PM8020 logic probe's er niet bij... Wie heeft er nog een of meerdere van deze logic probe's (en/of toebehoren) liggen en doet er niets meer mee?

Ik hoor het graag!

Groet, Bart

Eventueel kun je hem zelf nabouwen, echt ingewikkeld is het allemaal niet.

Er zitten wel dual mosfets in, ik neem aan omdat ze gematched en thermisch gekoppeld moeten zijn. De BFQ13 is nog wel te vinden op EBay. Maar als je de probe toch gaat namaken, zou ik een andere dual mosfet kiezen in SMD vorm. De NE521 is wel nog nieuw te verkrijgen en is ook in SMD te krijgen. Volgens mij kun je het zelfs op een single-layer printje krijgen.

Hier is de manual, inclusief de schema's: https://elektrotanya.com/philips_pm-8820_8821_multi-lead-logic-probe_i…

Bedankt voor je tips!

Natuurlijk hoop ik dat iemand nog een set heeft liggen en die voor weinig aan mijn wil verkopen. Nabouwen heb ik ook al aan zitten denken. Ik had al een schema, maar de link diepe geeft heeft uitgebreidere gegevens. De NE521 is nog wel te koop tegen een redelijk prijs voor drie pods heb je er twaalf nodig, alleen de originele dual FET's zijn zeldzaam en heel prijzig, dus dat wordt een probleem.

Dit is nog een ontwerp uit de tijd dat er geen opamps met ingebouwde FET ingang beschikbaar was. Vandaar de combi van NE521 en dual FET en dat is inderdaad zodat ze gematched en thermisch gekoppeld zijn.

Ik moet nog even alle spanningsdeler doorrekenen en Uref van de PM8820 meten om te kijken of ik ook iets kan ontwerpen met FET opamps als ik er een voordelig type kan vinden met vier opamps in een package dan heb ik er maar twee nodig voor een enkele pod, dus zes voor de drie benodigde pods. De hele boel kan dan ook op een printje en in een kastje, wat het nabouwen eenvoudiger en veel goedkoper maakt.

Tips voor goedkope quad FET opamps (liefst DIL) en/of goedkope dual FETs (liefst through hole) zijn altijd welkom.

De PM3540 is 25MHz, de NE521's zijn gespecced op 55MHz hebben een propagation delay van 8ns en zijn bovendien voorzien van een TTL output.

Met goedkope opamps ga je dat niet redden, een LM311 wat op zich al een snellere comparator is heeft een delay van 100ns. Goedkope!Opamps in comparator mode zijn doorgaans niet sneller dan dat.