Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 12 juni 2005 18:12:44 schreef Henry S.:
OR poortje, (IC of diodes), hoe heb je diodes geschakeld?
ben er al uit!
hoe ik die diodes had geschakeld? nou, zo dat de ene uitgang niet naar de ander kon, maar wel bijden naar mn meetpunt... maar dat werkte niet.
stom dat ik er niet eerde aan gedacht had, maar met de schakelaars in serie gaat t wel werken. 1 is toch altijd dicht (ooit iemand 2 voetn teglijk zien optillen in normaal looptempo?) dan til je een voet op, een schakelaar opend, er gebeurt niets. dan zet je die voet neer: neergaande begin van puls.(word geteld: 1 stap gezet) dan til je je ander voet op: opgaand eind van puls. dan zet je die weer neer, neergaande flank. (2 stappen gezet) dan til je de andere op en eindigd de neergaande puls. dan zet je die weer neer: neergaande flank van puls.
zal ff posten hoe de pulsgeef-schakeling word.
(en gezip crock-clips neerzetten voor de crock clips bezitters die t willen zien werken. met aan elke schakelaar paralel een schakelaar die je continu kunt sluiten om zo 1 op de grand staade voet te simuleren)
momentje....
[img=400x300]http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=pulsgever.PNG[/…
en:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=puls.zip
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 12 juni 2005 19:13:20 schreef Mr. Digital:
Ik vind het toch maar vreemd, ga je nu met 2 schakelaars in je voeten lopen ?
niet *in* mn voet, onder/in de schoen. heb je geen last van. hooguit gaat de schakelaar stuk.
mischien is dat piezo iet wel iets... maar eerst maar de rest af... verbeteren kan altijd 
Op 12 juni 2005 18:21:15 schreef KT88:
[...]
http://www.circuitsonline.net/forum/view/22592
ga er ns kijken, maar waar ik nu aan denk past wel op eurokaart, denk ik...
uZion
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
Klein vraagje Lucky luke,
Hoe moet dit systeem precies werken, want ik hoor te veel versie nu .
Als ik 2 keer op de schakelaar springt moet ik dan 2 pulsjes krijgen of 1 puls.
Is dit systeem 1 op 1. ??
Of moet dit systeem zo werken dat als iemand twee stapjes maakt op de schakelaar dat hij 1 puls afgeeft , dus zegt de elektronica ik heb wel twee pulsjes gezien maar het is wel een persoon, dus ik zend maar 1 pulsje uit.
let me know!!
Lucky Luke
Op 14 juni 2005 04:50:40 schreef uZion:
Klein vraagje Lucky luke,Hoe moet dit systeem precies werken, want ik hoor te veel versie nu .
Als ik 2 keer op de schakelaar springt moet ik dan 2 pulsjes krijgen of 1 puls.
Is dit systeem 1 op 1. ??
Of moet dit systeem zo werken dat als iemand twee stapjes maakt op de schakelaar dat hij 1 puls afgeeft , dus zegt de elektronica ik heb wel twee pulsjes gezien maar het is wel een persoon, dus ik zend maar 1 pulsje uit.
let me know!!
als je 1 voet optilt geeft dan onderbreek je dus de verbinding waar die 2 schakelaars inzitten. dat geeft, waar de led zit en waar de probe staat, een opgaande flank van een puls. die gaat naar de 74c925. deze registreerd echter neergaande flanken. echter. je zet je voet weer neer. dan komt ook de neergaande flank. dan til je je ander voet weer op, opgaande flank. voet neer, neergaande flank. dat werkt. (je kunt m downloaden in .zip map)
dat gebeuren hoe de 74c925 aan te sluiten staat in de datasheet, dus dat moet ook wel lukken. echter. de 74c925 kost (waar ik m op internet tegenkom, nog niet aan mn e-boer gevraagtd) 15 euro. dat vind ik wel wat te duur eigenlijk.
ik ga dus even kijken of ie ook te samplen is... als jullie weten waar? (National semiconductors ga ik kijken)
anders wil ik het met een PIC16F628 oplossen. hoe dat moet heb ik wel al in gedachten, maar nog lange niet in .asm, laat staan in .hex . ik denk dat ik eerst maar eens flash a led moet gaan doen oid. dan kom je allerlij beginnersfouten wel tegen. verder zal ik als ik niet kan samplen dan wel ff neerzetten hoe ik denk, dan kunnen jullie meedenken.
iig al bedankt voor de hulp die ik al heb gehad. nu nog kijken of samplen lukt, en anders hoe met die PIC.
Lucky Luke
ok, dit topic is al erg oud, en het project dus ook, maar het werkt nog steeds niet helemaal lekker.
hoe zit het nu in elkaar?
op eurokaart 3 cd40110be om te tellen, en een 555 one shot om de schakelaar te ontdenderen.
wat is het probleem:
het display van de 1 tallen zit verkeerd (maar dat los ik zelf nog wel op), en de schakelaar word niet echt ontdenderd. hij telt namelijk bij de 1 tallen naar iets willekeurigs en verder gewoon wel op de 10 tallen.
de 100tallen werken ook goed.
wat is de oplossing:
dat display van de 1 tallen eens goed kijken wat er mis is en dat verhelpen, en een alternatieve ontdendermethode zoeken, al dan niet met ne555.
nu is mijn vraag dus hoe ik wel goed kan ontdenderen, indien mogelijk met spullen die ik heb liggen.
ik heb:
transistors, diodes, elco's in wat verschillende waardes(niet veel), ceramische condensatortjes van 100 nf, 555jes, en geen idee.
die one-shot 555 werkt dus niet, ik weet niet of ik dan wat fout heb gedaan met die one shot (is schema uit datasheet, eigen schema werkte nl. ook al nietergens wel logisch), maar ik heb nu liever iets simpels zonder 555 ofzo. ik heb ergens wel iets gezien met een diode en een weerstand+ condensator, weet alleen niet meer waar, en wil het liesft ook gewoon nog wat bijlerenaltijd natuurlijk:) daarom ben ik hier over ontdenderen.
Lucky Luke
ok, ik heb de fout met het display opgelost, en een ontdenderschakeling togepast, met 1 weerstand van de plus, naar de klok, naar een c tje dat kortgesloten kan worden met een schakelaar.
ik heb het gevoel dat dat wel werkt, maar als je met je hand in de buurt komt, of als je de schakeling beweegd dan telt ie ook.
dus kan ik 'm alsnog niet gebruiken...
wat kan ik hieraan doen?
Lucky Luke
Ongebruikte poortjes correct afgesloten? En waarom niet elk ic ontkoppen met 100nf bij elk ic?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Lucky Luke
Op 2 april 2006 02:45:20 schreef Henry S.:
Ongebruikte poortjes correct afgesloten? En waarom niet elk ic ontkoppen met 100nf bij elk ic?
omdat er 10uf over de hele boel staat 
niet dus. hij staat er wel (die 10uf), maar die 100nf zijn nodig (ff wat over gelezen)
ok, zal asap 's 100 nf'jes toevoegen
EDIT:
Heel oud topic, maar toch nog een edit (in augustus 2008) om te laten weten hoe het met dit project verlopen is.
Het is niet meer nodig, stappenteller gekregen (en nooit gebruikt). het is wel afgerond tot niveau "universele teller", het werkt, en heeft zelfs een behuizing, maar ligt te verstoffen...
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (30%)]