Beste mede hobbiesten,

Mijn oud buurman heeft mij een philips FA433 gegeven voor niets. Hij heeft namelijk kuren. Ik vind het altijd wel leuk om een poging te wagen zoiets te repareren, maar ik loop enigsinds klem.

Het probleem:
- Als je hem aanzet is na enige vertraging (1-2 seconden) een knal te horen door de luidspreker. Als je hem uitzet hoort je direct 2 knallen. Ik heb de scoop op de luidspreker gehad en het ziet er ongeveer zo uit.

- Ik merk ook dat er een klein ruisje in de luidspreker zit. Enkel te horen als de muziek even echt stil is. Dit is ook storend.

Verder doet hij het goed. Ik was nu al best onder de indruk van de geluidskwaliteit. Daarom wil ik toch wat meer moeite doen om te repareren.

Ik heb de service manual gevonden en heb er al een uur of 2 naar gekeken. Gaf me veel respect voor de oorspronkelijke ontwerps.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/Philips%20verste…

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er niet genoeg van begrijp om uberhaupt te weten waar te beginnen. Het ding geeft mij het gevoel dat bepaalde voedingsspanningen niet in balans zijn (de positieve en negatieve) maar dat is gokwerk van mijn kant. Het viel me wel op dat de twee grote condensatoren (+35V en -35V) nogal verschillen in hoe snel ze leeg lopen als de stroom eraf gaat. De negatieve valt veel sneller weg. Of het normaal is of niet, geen idee.
Alle componenten op de printplaat zien er optisch gezond uit.

Kunnen jullie mij een richting op wijzen?
Het enige wat ik op dit moment zelf kan doen, is blind condensatoren vervangen op de hoop dat er een kapotte condensator tussen zit.

Heel veel dank als jullie hier naar willen kijken _/-\o_

[Bericht gewijzigd door Frankyie op (12%)]

Hij heeft geen inschakelvertraging, de plop bij het in en uitschakelen is normaal. Je kan een inschakelvertraging toevoegen als je je er aan stoort.

De twee voedingselco's kan je op capaciteit meten. Ik zou denken dat er op de negatieve juist minder belasting zit en die trager leeg moet lopen, effe meten is dus een goed plan.

De ruis? Kan normaal zijn. Meet eens hoeveel mV dat is met je scope. Het is een STK versterker, dat waren niet de topklasse versterkers. Gewoon prima, maar niet geweldig.
Bekijk dan ook even goed of er geen oscillatie is.

Ik zou eens beginnen met het meten van de voedingsspanningen en de rimpel op die voedingsspanningen. Is de rimpel groter dan een paar 100 mV dan zijn de buffercondensatoren duidelijk minder aan het worden.

Dan kun je eens meten of er op de uitgang een gelijkspanningscomponent staat. Als dat er is, is er iets mis met de uitgangscondensator of de balansinstellingen van de versterker.

En zo stap voor stap verder.

Gewoon maar wat dingen gaan vervangen lost meestal de problemen niet op. De problemen die er inzitten worden door deze acties vaak juist ondergesneeuwd, of er worden problemen bijgemaakt.

Dat de ene condensator sneller ontlaad zegt niet heel veel. De ene kant van de voeding kan bijvoorbeeld wel zwaarder belast worden dan de andere kant doordat daar bijvoorbeeld de schaalverlichting of een voorversterker opzit ofzo. In dit geval zijn de condensatoren ook niet altijd gelijk. Maar dat kan wel als dat productie technisch was om te doen.

Zie je kans om de foto's op het forum te zetten in plaats van in een tijdelijke map op een externe server? Straks zijn ze weg en dan is het topic vrijwel waardeloos.

Gaat het om een Pioneer A-443 of een Philips FA443?

Bij gebrek aan inschakelvertraging zijn ploppen in principe normaal, maar ik begrijp dat hij dit voorheen niet deed?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]

philips heeft vrij veel versterkers gehad zonder luidsprekerrelais erin , maar er zit dan wel een of andere electronische vertraging in rond de eindtrap, zodanig dat je geen knallen uit de luidspreker krijgt (noch bij inschakelen/uitschakelen), eventueel wel een vrij stil plopje. Zonder deze versterker te kennen (wel zijn opvolger) denk ik wel dat er wat fout zit.

Als eerst bedankt voor alle reacties.

Het betreft een Philips FA443. Tikfout van mij. Topic titel kan ik niet meer aanpassen.

De knal:
Fijn dat je verifieerd dat hij geen inschakelvertraging heeft. Ik kon dit ook al niet vinden in het schema.
De knal is niet (geheel) normaal. De vorige eigenaar vertelde mij dat de versterker dit pas is gaan doen een paar maanden terug. Dit icm met een harde 50Hz brom was de rede de stereo te vervangen. De 50Hz brom blijkt niet in de versterker te zitten maar in rand apparatuur die ik niet over heb genomen want ik heb nog geen brom gehoord.

Een capaciteit meter heb ik niet. Om even een stukje van de sluier op te ligten als het om mijn gereedschap gaat. Mijn scoop is in 1985 nog gecalibreerd, dus die klopt nog wel :P

Dan de ruis:
Dit is me een vreemd verhaal. Ik wou een meting gaan doen voor jullie en kwam toen achter een bizar probleem. Ik had mijn audio signaal op de TV-AUX ingang zitten. Echter, als je hem op de tuner zet krijg je het TV-AUX signaal ook nog een beetje te horen……. Die zijn dus gelinkt intern. Als ik een gok moet doen is de selector niet zuiver meer.
Dus ik heb mijn bron nu zitten op CD ingang, die is wel zuiver. Dit klinkt al een stukkie beter. Dan bleek mijn bron ook nog eens een slecht apparaat te zijn. Dus even een betere laptop er aan gehangen en toen was het geluid alweer zeer acceptabel.
De ruis meting op de uitgang van de versterker met een luidspreker eraan zit in de +-0.005V range zonder laptop op de ingang. Met laptop gaat dit naar +-0.05V. Als ik mijn oor op de luidspreker leg hoor ik de ruis. Dit stelt niet veel meer voor dus.

Voedingspanning meten:
Ik weet niet helemaal wat je doel hiermee is.
Dit zijn een deel van de voedingsspanning.

+15V en -15V zijn gerguleerd en worden niet gebruikt in de versterking van het audio signaal (zo ver ik kan zien). +35V en -35V zijn niet gereguleerd. Die zwalken sowieso 0.4V (even gemeten, beiden doen dit).

Dus daar aan meten heeft niet veel nut volgens mij.

Uitgang bevat gelijkspanning:
Is niet het geval. Geen probleem.

Foto’s op forum
Ik zal later kijken of de foto’s op het forum geplaatst kunnen worden.
Edit: ik zie nu al dat jullie deze functionaliteit niet hebben. Ik zal ze dus zelf online moeten houden. Ik haal ze later wel uit de tijdelijke map. Maar in 10 jaar tijd is deze data waarschijnlijk onbruikbaar. Foto's hosten is altijd tijdelijk.........

Samenvatting:
Laten we de ruis vergeten. Die is weg. De inschakel knal is nu nog het enige vervelende. Is daar nog wat mee te doen? Bron van dit probleem aanpakken?
De knal bij het aanzetten is vertraagd. Dit suggereert een vertraging, alleen waar ze dit doen.......

Het enige wat ik uit de foto's haal is dat het een Philips FA443 is.
De servicemanual zou voor ons veel intressanter zijn.
Kan er bij hifi-engine niet bij wegens zowel login als passw momenteel niet bij de hand :+
Daar is zelfs momenteel een registratie stop voor nieuwe gebruikers....

@hieronder
oeps... verwachte geen service manual in een map Foto's >:)
Ik kijk straks eens op groot scherm

In mijn eerste bericht stond de link naar de service manual al ;)
Hier te downloaden: https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/Philips%20verste…

Wat ik tot nu toe uitgevogeld heb
In het midden van het grote elektrische schema vind je de plek waar -2A/-6V en -3A/-35V gegenereerd wordt. Deze twee spanningen komen verlaat in. Daar ergens zit de truc van het verlaat inschakelen wat het knallen tegen zou moeten gaan.

Dit betreft niet het standaard STK versterker IC. In dit geval zijn het 4 onafhankelijke eindtorren in een huis. Kwaliteit van de versterker is ook afhankelijk van externe componenten. Schema van de versterker is verwarrend. In de datasheet is te zien dat er veel meer in zit. Dus toch een complete STK versterker chip.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (28%)]

50hZ brom klinkt mij toch wel als de stk rot, heb dat ook weleens gehad. is de plop overigens op 1 kanaal of op 2 kanalen?

het zou nog kunnen dat de negatieve voeding slecht word gebufferd door een gare elco. dat ze amper stuk gaan klopt, maar dat heb ik ook al wel eens gehad bij versterkers en verwacht je idd niet. ik zou trouwens als dat kan de versterker op 240V instellen ipv de originele 220V ( draad van punt 4 naar punt 5 op de primaire schuiven ). de stk draait vaak op het randje van zn kunnen, deze amp tikt tegen de 40 jaar en sindsdien is de netspanning wel wat verhoogd.

De 50Hz brom zat in rand apparatuur die ik niet over heb genomen en niet de versterker.
Qua geluidskwaliteit is de versterker nu al perfect. Daar zit geen probleem meer.

De plop zit in beiden luidsprekers/kanalen.

Goed punt met die ingaande spanning. Had ik nog niet over nagedacht. Ga ik wat aan doen. De spanning in mijn huis zweeft gedurende de dag inderdaad tussen de 225V en de 240V (home assistant aangesloten op de energiemeter is erg leuk :P)

Edit: Ik heb hem al omgesoldeerd. Had geen effect op de plop, in hoeverre dat te verwachten was.

probeer eens of de plop minder word met een elco van zeg 1000uf over de negatieve voeding heen. is de plop er ook zonder enige apparatuur aangesloten op de versterker?

Ik heb een aantal Philips versterkers uit die periode en een deel heeft by design geen inschakelvertraging. En hebben een tik of plop bij in- en uitschakelen. Wellicht geldt dat voor die van jou ook.

Kijk anders ook eens even hier, daar zitten de Philips hobby freaks: https://forum-mfbfreaks.nl/viewforum.php?f=3

Een elco van 1000uF er overheen zetten doet niets.

De tik is er altijd. Ook zonder enige apparatuur aangesloten.

Heb even op die website gekeken. Ik kreeg met de zoekfunctie 1 hit bij deze versterker. De meeste condensatoren waren daar stuk. Worden omschreven als zwak. Ga je je wel iets afvragen ja.......

Ik kan de vraag daar ook even stellen. Eens kijken of die mensen wat meer weten over die plop.

Blind alle condensatoren vervangen is nog steeds een optie....

het klinkt idd meer als een kleine elco die uitgedroogd is. iets waar de meeste versterkers wel last van hebben na 40 jaar. je zou nog kunnen checken waar de plop vandaan komt, voorversterker gedeelte of de eindversterker zelf.

Edit: ik zie nu al dat jullie deze functionaliteit niet hebben.

Die functionaliteit is er wel:

Maar in 10 jaar tijd is deze data waarschijnlijk onbruikbaar.

"Assumption is the mother of all f**kups"

Redelijkerwijs is de data van een privéserver na hooguit 3 jaar weg. Als het forum na 10 jaar weg is, zitten er dus 7 jaar lang mensen naar incomplete topics te kijken.

Whoeps. Gewoonte is de mother of all f**kups in dit geval. Bij een ander forum ben ik gewend dat het onder de afbeelding invoegen knop zit. Ik ga het herstellen.

Even terug naar het topic.
Ik heb nu te vaak gelezen dat de kleine elco's slecht kunnen zijn. Dus ik dacht, laten we er maar eens wat vervangen. Met name rond het delay circuit.

Elco 1: Heey, het probleem is we... KNAL! Ow, hij is nu verder vertraagd. Die elco was dus gaar.
Elco 2: Geen verschil
Elco 3: wachten... "plop". Dat is een verschil zeg. Dit valt in de categorie acceptabel. Maar dat is dus de tweede die kapot was. Dan vervangen we alles maar.

En daar ben ik gebleven. Ik heb in mijn random elco bak niet alles liggen. Ik vroeg me ook nog af of er kwaliteitsverschil zit tussen elco's. Die elco's van mijn komen uit een elco setje van Velleman dat ik jaren geleden gekocht heb.

Dit gaat de goede kant op. Niet teveel nadenken, gewoon vervangen die elco's :P Mijn oorspronkelijk idee was zo gek nog niet.

Ik geniet nu alvast van een werkende versterker. Ik test zo nu en dan even met wat mooie muziek aan het einde van de dag.

Controleer eerst en vooral of de pootjes van het hybride ic STK2129 niet los gekrompen zijn in het soldeer. Dat is vaak een oorzaak van problemen en ook vaak de oorzaak van het defect raken van het ic. Als je het niet goed ziet, soldeer dan de pootjes gewoon allemaal een keer na.

Elco 3: wachten... "plop". Dat is een verschil zeg.
Ik geniet nu alvast van een werkende versterker.

Jammer dat het nummer bij de elco op de pcb niet tot hier geraakt.
Nutteloos topic dus voor iemand die ooit hetzelfde probleem heeft. :?

[Bericht gewijzigd door OXO op (11%)]

Op dinsdag 23 april 2024 21:27:43 schreef buzzy:
Controleer eerst en vooral of de pootjes van het hybride ic STK2129 niet los gekrompen zijn in het soldeer. Dat is vaak een oorzaak van problemen en ook vaak de oorzaak van het defect raken van het ic. Als je het niet goed ziet, soldeer dan de pootjes gewoon allemaal een keer na.

Dank je voor de tip. Dit zal ik zeker even doen.

Op dinsdag 23 april 2024 21:56:34 schreef OXO:
[...]
Jammer dat het nummer bij de elco op de pcb niet tot hier geraakt.
Nutteloos topic dus voor iemand die ooit hetzelfde probleem heeft. :?

Dat was bewust. Ik ben net tot de conclusie gekomen dat in alle waarschijnlijkheid alle elco's kapot zijn/niet te vertrouwen. Dus mijn ervaringen zijn niet erg zinvol aangezien ik een paar elco's verving in een bos vol met kapotte elco's.
De strekking van dit topic tot nu toe is: "heb je een knal in je luidsprekers bij in en uitschakelen en zijn alle elco's origineel. Bespaar je de uitzoek moeite en vervang ze allemaal preventief".

Maar je mag gerust weten dat elco 2427 bij mijn invloed had op de tijdsduur van de inschakelvertraging.
Verder verwacht ik met mijn kennis (0 elektra opleiding) dat elco 2426 2427 2521 2522 2661 2662 invloed hebben op de inschakelplop. Maar dit kan wel eens te kort door de bocht zijn, of teveel. Deze elco's heb ik nu vervangen met goed resultaat.

Het zal me echter niet verbazen dat naarmate ik nog meer elco's vervang het gedrag van de inschakel plop wederom zal veranderen. Ik hoop met het vervangen van de voedings elco's nog betere resultaten te krijgen. Ook hoop ik de "volume" lampjes weer werkend te krijgen als ik die elco's ook vervang.

Het gaat nu even stil worden in dit topic. Ik kon niet elke elco vervangen en moest er een aantal bestellen. Kreeg zonet een bericht dat er een paar 4 weken vertraagd zijn. Ik heb de tijd dus het maakt me niet zoveel uit.

Ik zal jullie laten weten hoe dit afgelopen is zodra ik de spullen binnen heb.

Update
Het duurde even, maar bij deze een update.
Alle elco's zijn nu vervangen. De knal bij inschakelen is nu een plop geworden. Ik vind hem nog wel vrij aanwezig. In hoeverre het normaal is zal lastig zijn om te bepalen. Ik kan er mee leven.

Dit is hem geworden. Ik vind de plop in het echt wel duidelijker dan in mijn video.
https://www.youtube.com/watch?v=APfYdXxw4lI

Ik heb nog wat getest om te achterhalen of deze versterker beter is in kwaliteit dan mijn Philips FW-C700. Dat zijn moeilijke testen om zo op het gehoor te doen. Ik gebruikte identieke randapparatuur voor de test waardoor het tijd kost om te wisselen tussen versterker. Dit maakt het lastig. Echter, dit was niet moeilijk. De FA-443 is heel wat beter dan de FW-C700. Die FW-C700 is onduidelijk, vaag, niet direct, zoiets.
Test is gedaan met de luidsprekers van de FW-C700 en een PC die het audio signaal genereerde.

Volgende project: Vandaag een Philips FA930 binnen gekregen die helemaal de weg kwijt is. :P

niet gek ook, die FW dingen van philips zijn de alles in 1 dozen die in de 90's kwamen, daar zat lang niet zo'n goed geluid in als de losse componenten voorgangers uit de 70's en 80's. de speakers alleen al, geen demping en 6mm spaanplaat met een los plastic front. philips audio werd sinds de 90's bulk goedkoop maken ver weg en duur verkopen.

neem maar een hifi reeks die nog met marantz werd ontwikkeld, de FA8xx reeks. scheelt nogal wat. de jaren 90 FA9xx reeks was al minder, veel plastic..

De 900 serie wordt breed gewaardeerd. Ook de FA930, welke een klasse H versterker is. NAD is beroemd geworden door deze ontwerpen.