Het project is een onderwater scooter.

Gebruikte accu 4s7p (16.8v) lithium accu.
Regeling aan/uit dmv een automotive relais.
Bij gebruik trekt de motor ongeveer 12A.
De originele motor is een rs550 die ik wil vervangen door een iets zwaarder type rs775

Langdurig gebruik resulteert in oververhitting van de motor. Zelfs zo heet dat de soldering smelt van de motor kabels.

Het idee is om de stroom door de motor te beperken. Wat het eerste bij me opkomt is een simpele pwm regeling.

https://a.aliexpress.com/_EIX8P75

Wie heeft hier andere / betere ideeën voor?

Ik zou een iets betere motorregeling nemen, dit is waarschijnlijk een MOSFET, diode, en een 555je of zo. Beter is om 2 MOSFETs met een gate driver te gebruiken. Nog beter zou zijn om een regeling te gebruiken die de stroom regelt, in plaats van de spanning.

Een motor gaat nooit kapot van te veel spanning. Nouja... lastig.

Hij gaat meestal kapot van "te veel stroom". Door dus een stroom regeling toe te passen (en die goed af te regelen) hou je de motor altijd heel. Ook al er zeg een visdraad in de schroef komt te zitten.

Niet zo vreemd dat een China prut motor van nog geen 2 euro bij 12A smelt. Ik zou van een Chinese 10A regelaar van 2,50 ook niet te veel verwachten. Ga er maar van uit dat hij bij 10A roodgloeiend wordt en tot een 3A bruikbaar is.

overbelasting van de motor klinkt het mij meer. heb gesmolten DC motorkabels ook wel gezien bij een elektrische rolstoel waar men in het buitenland een eind bergop mee was gereden, dat was al genoeg om dergelijke overbelasting te krijgen.

En hoe koel je de motor? Als de motor in een heel dicht omhulsel zit ingebouwd zal de koeling ook navenant slecht zijn. Op een normale elektromotor zit altijd een waaier die koele lucht door de motor langs het anker trekt. Zit die waaier los of is hij defect dan raakt de motor oververhit. Onze grote motoren (11MW) hebben dan ook temperatuurbewaking en waterkoeling en een grote radiator.

Omdat je het over een onderwaterscooter hebt is misschien waterkoeling een idee? Helemaal omdat ze in deze toepassing 100% dutycycle hebben.

Heel veel motoren zijn ongeschikt voor 100% dutycycle. En met een brakke regeling kun je gewoon wachten op brokken. Boormachines kunnen dit ook niet. Als je een boormachine een hele dag zou laten draaien kun je er zeker van zijn dat je aan het eind van de dag een verbrand anker hebt.

Op zondag 21 april 2024 10:58:54 schreef Ex-fietser:
En hoe koel je de motor? Als de motor in een heel dicht omhulsel zit ingebouwd zal de koeling ook navenant slecht zijn. Op een normale elektromotor zit altijd een waaier die koele lucht door de motor langs het anker trekt.

Deze motortjes worden veel in de modelbouw gebruikt, daar zit geen waaier op. Je kunt er wel waterkoeling op krijgen als je zo'n motor in een boot gebruikt. En er zijn ook speciale koelblokken voor deze motoren te koop, met of zonder ventilator.

Ik heb die motortjes eens gebruikt om een voerboot aan te drijven en op volle snelheid krijgen die heel heel warm, zelfs op halve snelheid kregen die nog warm.
Om een schroef te laten draaien heb je veel vermogen nodig, het toerental van die motortjes is veel te hoog, verlagen door zo'n pwm regeling werkt maar die regeling heeft ook voldoende koeling nodig en koop een 20A versie.

Veel zal dus afhangen van de grootte van de schroef en rotatiesnelheid.

De koelschroef zit inwendig,je mag dus die openingen niet afdichten bij montage.

Klopt inderdaad allemaal.

Er zit een kleine fan op het anker voor de koeling.
Motor zit in een dichte behuizing dus krijgt het snel warm.

De pwm regeling die ik geplaatst had was een voorbeeld. Ik zal eens zoeken naar een 20A versie.

Eigenlijk zoek ik iets wat CC (constant current) regelt. Iemand daar wellicht een voorbeeld voor?

En ja, het is inderdaad Chinese "troep" ?

De RS775 is van origine van het Japanse Mabuchi. Misschien wordt er ook ching-chong namaak gemaakt.

Op zondag 21 april 2024 08:52:28 schreef rew:
Een motor gaat nooit kapot van te veel spanning. Nouja... lastig.

Hij gaat meestal kapot van "te veel stroom". Door dus een stroom regeling toe te passen (en die goed af te regelen) hou je de motor altijd heel. Ook al er zeg een visdraad in de schroef komt te zitten.

Eigenlijk zoek ik iets wat CC (constant current) regelt.

Maar die stroom die gaat niet uit zijn eigen te hoog zijn dus is de belasting op de motor te hoog. Als je dan zegt dit is een waterscooter dan zit daar naar mijn idee een verkeerde propeller of schroef op.