Multivibrator
Special Member
Op 22 december 2023 18:33:48 schreef fred101:
[...]Ik bedoel: Als je hem altijd in gebruik hebt gehad gaat het vocht verhaal niet op. Maar als je het ding jaren niet hebt gebruikt en hij toen bv 10 jaar in een garage, schuur of onverwarmde zolder heeft gestaan, kortom een mogelijk vochtige plek, dan kan de epoxy vocht opnemen.
In theorie, of you trafos daar gevoelig voor zijn weet ik niet. Je zit nu in de situatie waarbij er iets "vreemds" aan de hand is wat mogelijk niet een echt defect is maar iets wat met paracitaire eigenschappen of half overleden onderdeel te maken kan hebben.
Ik kende jou trafo niet maar gezien de opmerking van de ander zou ik hier niet gaan meggeren. Als het in de trafo zit, wat door het omwisselen eigenlijk al genoeg bewijs is, dan is het gewoon over. Dan moet er een andere in of je vergeet of begenst je toonregeling.
Ja deze amp heeft opgeslagen gestaan. Zo klinkt het plausible dat er vocht is binnengedrongen.
Ik ga de trafo wel meten. en vergelijken. Maar inderdaad lijkt het einde oefening. Hoewel iemand schreef dat het nog niet te zeggen is.
Ik hoop nog op een aanpassing.
Printje eruit halen en naar iemand opsturen kan ook nog, er zijn vast wel mensen die het leuk vinden om dit te repareren. Ik ben helaas volgeboekt de komende maand.
Het zal vanwege de leeftijd van dit apparaat vast erg lastig zijn vervangende trafo's te vinden, misschien is opnieuw laten wikkelen een optie?
Ik volg al een tijdlang het YT kanaal 'Mend It Mark', in de laatst geposte video doet hij iets soortgelijks. Herwikkelt de 3 wikkelingen van de motor van een (destijds) topklasse Aiwa cassettedeck. Die motor was eveneens unobtainium.
Kijk maar eens op https://www.youtube.com/watch?v=UpctKF-rhHE
Wellicht kan hij iets voor je betekenen?
re-atari
Ze zijn te koop maar openmaken kan ook. Los wippen, blikjes separeren, windingen tellen. Ik zal eens zoeken wat ik heb liggen. Wikkeldraad sowieso, van dat hele, dunne, groene spul.
Multivibrator
Special Member
Op 21 december 2023 19:27:20 schreef RAAF12:
[...]snip, het is erg simpel.
[bijlage]
De resonantie van L en C kring zie je heel duidelijk als aan de frequency instelling van de generator wordt gedraaid. Dan schiet de amplitude als een speer omhoog.
Ik heb dit geprobeerd maar ik zie geen verschil. Waarschijnlijk doe ik het verkeerd. Wat moet de waarde van die C zijn eigenlijk?
Multivibrator
Special Member
Op 23 december 2023 09:25:46 schreef RAAF12:
Printje eruit halen en naar iemand opsturen kan ook nog, er zijn vast wel mensen die het leuk vinden om dit te repareren. Ik ben helaas volgeboekt de komende maand.
Maar heeft dat nog zin? Ik heb immers de trafo's gewisseld en daarmee het probleem.
Een lcr meter heb ik niet. Wel een multimeter met CAP (M-4650)
En de (isolatie) weerstand tussen de spoelen is ...
En de (parasitaire) capaciteit tussen de spoelen is ...
Op 23 december 2023 12:45:19 schreef Multivibrator:
[...]Ik heb dit geprobeerd maar ik zie geen verschil. Waarschijnlijk doe ik het verkeerd. Wat moet de waarde van die C zijn eigenlijk?
Zolang er geen resonantie piek is te zien op de scope zwengel je gewoon verder aan de generator. Ik zou beginnen met een C van 100nF.
Met zo'n trafo zou je prima een uitstervend signaal moeten zien. Dus links groot in beeld en dan steeds kleinere amplitude naar rechts op het scherm.
Trafo gevonden, deze heeft drie draden primair en twee secundair. Lijkt dat een beetje op jouw trafo? Vermoedelijk kwam deze uit een radiootje.
Kwam dat zilversoldeer tegen (zat in hetzelfde bakje) toen het hier over solderen op keramische plaatjes ging.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Een paar jaar terug stond er bij Radio Twenthe in Den Haag nog een hele bak met dat soort trafotjes. Even bellen lijkt me.
https://www.radiotwenthe.nl/contact/
Ik vond bij Tessatronic de volgende transformator:
P631T
1.2K OHM DRIVER TRANSFORMER
INPUT 1.2KΩ /OUTPUT 2x3.2 Ω
https://www.tessatronic.nl/index.php?option=com_virtuemart&view=pr…
Die input trafo zal moeilijker zijn de vinden. Ik zal nog eens zoeken of er wat in het hok beneden ligt. Ik heb nog niet vernomen of de ringing test geslaagd is. Daarmee is vlot te bepalen of er een winding in kortsluiting ligt. Mja wat de een in een vloek&zucht doet heeft een ander er een dagtaak aan 
Multivibrator
Special Member
Op 23 december 2023 12:52:14 schreef OXO:
[...]
En de (isolatie) weerstand tussen de spoelen is ...
En de (parasitaire) capaciteit tussen de spoelen is ...
Toen ik de trafo's er uit had heb ik even de spoelen gemeten:
originele linker: input 95.67 Ohm. Output 1- 31.85 Ohm. Output 2- 31.54 Ohm.
Originele rechter: input 93.74 Ohm. Output 1- 31.67 Ohm. Output 2- 31.51 Ohm.
Zou de 2 Ohm verschil op die input's verschil kunnen maken?
Capaciteit meten lukt mij niet zo gauw. Doe ik ook voor het eerst.
Maar is bovenstaande een antwoordt op je vraag?
Multivibrator
Special Member
Op 23 december 2023 13:09:22 schreef RAAF12:
[...]Zolang er geen resonantie piek is te zien op de scope zwengel je gewoon verder aan de generator. Ik zou beginnen met een C van 100nF.
Met zo'n trafo zou je prima een uitstervend signaal moeten zien. Dus links groot in beeld en dan steeds kleinere amplitude naar rechts op het scherm.
Trafo gevonden, deze heeft drie draden primair en twee secundair. Lijkt dat een beetje op jouw trafo? Vermoedelijk kwam deze uit een radiootje. [bijlage]
Kwam dat zilversoldeer tegen (zat in hetzelfde bakje) toen het hier over solderen op keramische plaatjes ging.
Mooie foto eigenlijk! Zou zo op een magazine of bouwpakket gekund hebben 
Ik heb de test gedaan maar het lukt me toch niet.
Zou die trafo er in kunnen?
Wat ik eigenlijk mis is afregel potmetertjes.
Ik denk eigenlijk omdat er géén kortsluiting te vinden is en alle ohmse waarden gelijk zijn dat het inderdaad om de genoemde tolerantie kan gaan. Is er niet alleen maar iets aan te passen?
Multivibrator
Special Member
Op 23 december 2023 22:29:40 schreef Roland van Leusden:
Een paar jaar terug stond er bij Radio Twenthe in Den Haag nog een hele bak met dat soort trafotjes. Even bellen lijkt me.https://www.radiotwenthe.nl/contact/
Ik vond bij Tessatronic de volgende transformator:
P631T
INPUT 1.2KΩ /OUTPUT 2x3.2 Ωhttps://www.tessatronic.nl/index.php?option=com_virtuemart&view=pr…
Interessant, ik ga zeker bellen,...
Die waarden wijken die niet te veel af?
Multivibrator
Special Member
Op 24 december 2023 13:51:59 schreef RAAF12:
Die input trafo zal moeilijker zijn de vinden. Ik zal nog eens zoeken of er wat in het hok beneden ligt. Ik heb nog niet vernomen of de ringing test geslaagd is. Daarmee is vlot te bepalen of er een winding in kortsluiting ligt. Mja wat de een in een vloek&zucht doet heeft een ander er een dagtaak aan
Nee die capaciteit meting lukt me niet.
Ik heb een dagtaak aan m'n zoon,... het moet allemaal tussendoor,...
Op 23 december 2023 13:09:22 schreef RAAF12:
Trafo gevonden, [...]
[foto]
(off topic) Prachtige foto, helemaal in Escher-stijl!
Op 23 december 2023 22:29:40 schreef Roland van Leusden:
Ik vond bij Tessatronic de volgende transformator:P631T
INPUT 1.2KΩ /OUTPUT 2x3.2 Ωhttps://www.tessatronic.nl/index.php?option=com_virtuemart&view=pr…
Dit is een uitgangstrafo met andere wikkelverhoudingen, deze is ongeschikt.
Op 24 december 2023 15:29:45 schreef Multivibrator:
Toen ik de trafo's er uit had heb ik even de spoelen gemeten:
originele linker: input 95.67 Ohm. Output 1- 31.85 Ohm. Output 2- 31.54 Ohm.
Originele rechter: input 93.74 Ohm. Output 1- 31.67 Ohm. Output 2- 31.51 Ohm.Zou de 2 Ohm verschil op die input's verschil kunnen maken?
Het lijkt me een tolerantie, maar zo meet je trafo's niet goed door.
Vervang de composietweerstanden rond Q7 en Q8 eens.
Multivibrator
Special Member
Op 24 december 2023 17:34:30 schreef Henry S.:
[...]
Dit is een uitgangstrafo met andere wikkelverhoudingen, deze is ongeschikt.
[...]
Het lijkt me een tolerantie, maar zo meet je trafo's niet goed door.Nee, daar was ik al bang voor,...
Vervang de composietweerstanden rond Q7 en Q8 eens.
Heeft dat zin? Dit omdat ik de trafo al verwisseld heb en daarmee de klacht ook? Ik zal die composiet weerstanden moeten bestellen,...
Mag ook gewoon koolfilm, metaalfilm ect. zijn. Maar meten=weten. En een beetje proberen. Je hebt een goedwerkend kanaal én een schema! Lijkt me een goede start om dit varkentje te wassen!
Ja dat is een placemat die ik had gekocht op de M.C. Escher tentoonstelling in het Fries Museum in Leeuwarden.
Er zijn boeken waar al zijn werk in staat. De man werd wereldberoemd met zijn oneindigheidsbenaderingen door tekeningen.
Zelfs LP hoezen werden met zijn tekeningen gesierd.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (82%)]
Er zijn composietweerstanden gebruikt om kosten te besparen, die zou je nu niet meer gebruiken.
Standaard ¼W 1.5Ω en 10Ω weerstanden zijn prima.
Gewoon vervangen, kleine kans dat het werkt, maar de kans op een vervangende trafo is ook klein. Je kan een advertentie plaatsen met daarin een foto en afmetingen: https://www.circuitsonline.net/aanbod
OT: Creatieve mensen uit Leeuwarden, Escher, Havank...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]
Multivibrator
Special Member
Hallo,
ik ben even (90 dagen) 'offline' geweest door omstandigheden.
Ben nu weer met het versterkertje begonnen,... wat blijkt,..
Ik heb nu een paar Mission sperakers erop gezet M70 van 8 Ohm en het werkt nu allemaal naar behoren. En hoe! Ik heb nooit geweten dat er zoveel geluid uit kwam uit dat ouder versterkertje! Dus de speaker is nogal van belang voor het goed functioneren van het circuit,...
Helemaal klachtenvrij dus,... bedankt voor het geweldige meedenken allemaal!
Groet,
Evert
Simplemind
I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand. ---- Confusius ----
Dag Multivibrator,
Ik ben gisteren tegen zo'n SA-616 op Marktplaats aangelopen en heb een bod gedaan. Voor €10 excl vezendkosten komt hij mijn kant op. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in het "Germanium" geluid dat deze voortbrengen. Hij werkt niet en heeft wat onderhoud nodig, dus even afwachten wat er defect is. Ik hoop in ieder geval geen transistor.
Dit is een leuk draadje. Bedankt allen voor de informatie die is gespuid.
Groet,
Marcel
Simplemind
I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand. ---- Confusius ----
Op dinsdag 9 april 2024 14:29:20 schreef Multivibrator:
Hallo,
ik ben even (90 dagen) 'offline' geweest door omstandigheden.Ben nu weer met het versterkertje begonnen,... wat blijkt,..
Ik heb nu een paar Mission sperakers erop gezet M70 van 8 Ohm en het werkt nu allemaal naar behoren. En hoe! Ik heb nooit geweten dat er zoveel geluid uit kwam uit dat ouder versterkertje! Dus de speaker is nogal van belang voor het goed functioneren van het circuit,...
Helemaal klachtenvrij dus,... bedankt voor het geweldige meedenken allemaal!Groet,
Evert
Dat is een goede tip, 8 Ohm luidsprekers. Ik heb een dummyload van 8 Ohm liggen die ik als test gebruik. Maar mijn luidsprekers zijn 6 Ohm eens kjiken wat die doen. Nu is het wel zo dat oude meuk zoals dit met germanium onderdelen vaak 1 geheel vormen met de luidspreker. Vroeger was alles wat meer "hoogohmig", 8 Ohm, 16 Ohm. 4 Ohm heb ik in de jaren 60 nog weinig gezien, Dat kwam pas met de silicium eindtrappen.
Ja ondanks het lage wattage komt er veel geluid uit. Ik heb een Sansui B-55 gehad met 35 Watt vermogen. Als de led piekindicators daarop 1 Watt aangaven dan was het al erg luid en bij 10 Watt dan kon je elkaar niet meer verstaan.
Groet,
Marcel
Multivibrator
Special Member
Op woensdag 1 mei 2024 12:29:03 schreef Simplemind:
[...]Dat is een goede tip, 8 Ohm luidsprekers. Ik heb een dummyload van 8 Ohm liggen die ik als test gebruik. Maar mijn luidsprekers zijn 6 Ohm eens kjiken wat die doen. Nu is het wel zo dat oude meuk zoals dit met germanium onderdelen vaak 1 geheel vormen met de luidspreker. Vroeger was alles wat meer "hoogohmig", 8 Ohm, 16 Ohm. 4 Ohm heb ik in de jaren 60 nog weinig gezien, Dat kwam pas met de silicium eindtrappen.
Ja ondanks het lage wattage komt er veel geluid uit. Ik heb een Sansui B-55 gehad met 35 Watt vermogen. Als de led piekindicators daarop 1 Watt aangaven dan was het al erg luid en bij 10 Watt dan kon je elkaar niet meer verstaan.
Groet,
Marcel
Gefeliciteerd Marcel,
Ik ben echt verrast met het geluid. Het is iid goed om te weten dat de weerstand van de luidsprekers een rol spelen.
Ik hoop dat je SA-616 gaat spelen! Het lampje gaat aan zie ik dus er is hoop! Hij staat nu opgesteld in m'n werkkamer.
Hier wat foto's ter inspiratie.
Groet,
Evert
Multivibrator
Special Member
PS:
Ik heb één ingang met 10 dB verzwakt voor de CD speler.
(Online heb ik vaak geleden dat mensen vragen of je een CD speler op een line in kan aansluiten en dat wordt ruimschoots bevestigd. Echter heeft de CD speler een hogere uitgang waar de 'oude' line ingang niet op berekend is. Het is een beetje 2V op 1.5V. Dus daar gaat het weldegelijk mis. Ik heb destijds tussenkabeltjes gemaakt voor een Hi-Fi winkel. 3k9 in serie en 1k8 over de ingang.)
[Bericht gewijzigd door Multivibrator op (16%)]
Leuk dat deze het weer doet, ik had niet ook niet verwacht dan een te laagohmige belasting de boel zo in de war kan schoppen...