Monarch SA-616 versterker heeft rare brom

Op 21 december 2023 14:39:38 schreef Zonnepaneeltje:
Misschien werkten die 2 grote oude voedingselko's wel als afscherming tussen de voedingstrafo en de 2 audio-trafo's >:)

Interessant!
Maar dan zou eerder het rechter kanaal die storing moeten hebben?

Als je helemaal hopeloos wordt kun je de drivertransfo's ook eens wisselen...[/quote]

Bingo! Zo hopeloos als ik was heb ik de trafo's gewisseld. Nu zit het rechts :-)
Niks om te lachen natuurlijk maar ben al zo blij dat er iets aan te wijzen valt. En,... ben erg blij te begrijpen dat alle torren dus goed zijn.
De klacht is dus nu rechts met de knoppenbediening als in de film hetzelfde is maar zonder die extra lage 'motorboating'.

Toen ik de trafo's er uit had heb ik even de spoelen gemeten:
originele linker: input 95.67 Ohm. Output 1- 31.85 Ohm. Output 2- 31.54 Ohm.
Originele rechter: input 93.74 Ohm. Output 1- 31.67 Ohm. Output 2- 31.51 Ohm.

Zou de 2 Ohm verschil op die input's verschil kunnen maken?

en de impedantie tussen inputwikkeling en outputwikkeling van beide trafootjes? Er zal er wel ééntje teveel lekken :-)

Op 21 december 2023 17:29:16 schreef Tele@ReVision:
en de impedantie tussen inputwikkeling en outputwikkeling van beide trafootjes? Er zal er wel ééntje teveel lekken :-)

nee, ik heb even tussen de spoelen gemeten maar die waren 0,....

Je kunt mbv een megger de isolatie testen en mbv een LCR meter of er een kortgesloten winding in een wikkeling is. Als je zo'n meter hebt wil ik het wel toelichten.

Andere test is met een functie generator en een scoop de trafo testen (FG primair, scoop secundair) Dit is minder definitief uitsluitend als de LCR meter test maar toont wel of er verschillen tussen de trafos zijn.

Op 21 december 2023 17:40:47 schreef fred101:
Je kunt mbv een megger de isolatie testen en mbv een LCR meter of er een kortgesloten winding in een wikkeling is. Als je zo'n meter hebt wil ik het wel toelichten.

Andere test is met een functie generator en een scoop de trafo testen (FG primair, scoop secundair) Dit is minder definitief uitsluitend als de LCR meter test maar toont wel of er verschillen tussen de trafos zijn.

Nee zo'n meter heb ik niet. Ik heb overigens alleen maar even met de Ohm meter gekeken of er sluiting was maar dat is niet voldoende begrijp ik. Ik heb wel een TG en Scoop. Maar hoe ik dat precies moet gebruiken om een trafo te testen is nieuw voor mij. Dat moet ik dus nog leren.
Omdat er verschil is, is die ene dan niet gewoon defect? Zijn die nog te koop? Het valt me op nu dat het linker kanaal bij volume dicht nog een beetje ruist. Dat was bij beide kanalen niet het geval. Met de knoppen in middenstand speelt de amp nog steeds perfect.

Om maar te laten zien dat ik het écht gedaan heb,... ;)

Of een ringer gebruiken die stuurt en korte puls en de uitslingering laat zien of er een short zit tussen 2 windingen.
Old style :-) https://www.repairfaq.org/sam/flytest.htm

Op 21 december 2023 17:40:19 schreef Multivibrator:
[...]
nee, ik heb even tussen de spoelen gemeten maar die waren 0,....

Ik neem aan dat dit een tikfout is? De gelijkstroomweerstand tussen de spoelen van de trafo zou juist heel erg hoog moeten zijn, ik zou groter dan 10 MegaOhm verwachten. Als je echt 0,... hebt gemeten dan is er een kortsluiting tussen de spoelen.

Op 21 december 2023 18:24:58 schreef CornelisJ:
[...]
Ik neem aan dat dit een tikfout is? De gelijkstroomweerstand tussen de spoelen van de trafo zou juist heel erg hoog moeten zijn, ik zou groter dan 10 MegaOhm verwachten. Als je echt 0,... hebt gemeten dan is er een kortsluiting tussen de spoelen.

ja sorry, de boel knippert op 0000 :-) oneindig dus,....

Op 21 december 2023 18:11:20 schreef RAAF12:
Of een ringer gebruiken die stuurt en korte puls en de uitslingering laat zien of er een short zit tussen 2 windingen.
Old style :-) https://www.repairfaq.org/sam/flytest.htm

Dat moet ik helemaal gaan bestuderen zie ik,... tijd,...

Op 21 december 2023 17:15:51 schreef Multivibrator:
Bingo! Zo hopeloos als ik was heb ik de trafo's gewisseld. Nu zit het rechts :-). Niks om te lachen natuurlijk maar ben al zo blij dat er iets aan te wijzen valt

Wat ik wel grappig vind is dat in het wikipedia artikel over motorboating het volgende wordt gezegd:

Although low frequency parasitic oscillations in audio equipment may be due to a range of causes, there are a few types of equipment in which it is frequently seen:

• Older audio amplifiers with capacitive (RC) or inductive (transformer) coupling between stages.

Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Motorboating_(electronics)

Transistor versterkers met een trafo tussen driver trap en eindtrap zijn relatief zeldzaam. Zulke trafo's werden gedurende een beperkt aantal jaren gebruikt, voornamelijk in de jaren zestig van de vorige eeuw, in de overgangsperiode tussen buizenversterkers en transistorversterker. Ik vermoed dat ontwerpers die ervaring hadden met buizenversterkers nog niet doorhadden dat je zulke trafo's helemaal niet nodig hebt in transistorversterkers.

Klopt dat er in die tijd op oude buistechnieken werd doorgemodderd en trafo's amper geld kosten. Philips leverde een 150Ω luidspreker, zodat een AC126 voldoende vermogen (zonder UGT) had om goed geluid te produceren bij slechts 9V DC. Zie bijv. de eerste serie EE bouwdozen van dat merk.
Een andere weg liet Amroh zien (rond 1960), de Transette kit gebruikte een Ge transistor en een Muvolet 5055 trafo om een laagohmige luidspreker te koppelen, maar die werkte op een 22.5V batterij! Men roeide idd met de riemen die men had.

Op 21 december 2023 18:38:30 schreef Multivibrator:
[...]

Dat moet ik helemaal gaan bestuderen zie ik,... tijd,...

snip, het is erg simpel.

De resonantie van L en C kring zie je heel duidelijk als aan de frequency instelling van de generator wordt gedraaid. Dan schiet de amplitude als een speer omhoog.

Op 21 december 2023 18:05:15 schreef Multivibrator:
Omdat er verschil is, is die ene dan niet gewoon defect?

Dat is nog niet te zeggen, de verschillen die je meet kunnen de tolerantie zijn, om zeker te zijn moet je meten op wikkelsluiting.

Zijn die nog te koop?

Niet 'normaal' te koop, daar heb je een donorapparaat voor nodig.
Nu zijn dit geen speciale trafo's, en kan je iets uit een ander merk halen, maar dat moet je maar net weten.

Kort geleden had ik vergelijkbare sloper, helaas hebben de trafo's het niet overleefd.

Ze zijn soms erg teer, met heel dun draad gewikkeld, wees er voorzichtig mee.

Op 21 december 2023 18:46:44 schreef CornelisJ:
Wat ik wel grappig vind is dat in het wikipedia artikel over motorboating het volgende wordt gezegd:

Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Motorboating_(electronics)

Dat is idd grappig.

Transistor versterkers met een trafo tussen driver trap en eindtrap zijn relatief zeldzaam. Zulke trafo's werden gedurende een beperkt aantal jaren gebruikt, voornamelijk in de jaren zestig van de vorige eeuw, in de overgangsperiode tussen buizenversterkers en transistorversterker. Ik vermoed dat ontwerpers die ervaring hadden met buizenversterkers nog niet doorhadden dat je zulke trafo's helemaal niet nodig hebt in transistorversterkers.

Een transformator tussen eindtrap en luidspreker is ook nog even mode geweest.

Nu was germanium voor al in het begin niet echt geschikt voor 'hoge' stromen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]

Geen idee wat een TG is, bedoel je FG ? Je stuurt er een sinus signaal in en dat moet er secundair weer netjes als een sinus uitkomen. (op de scoop)

Een ringtest kun je ook doen, die was populair bij bv TV reparateurs. Werkt erg goed als je tenminste weet wat een goede doet. Jij hebt er 2 dus dan werkt dat. Mogelijk werkt het goed voor alle klassieke trafos. Ik heb eigenlijk alleen te maken met SMPS trafos en daarbij vond ik het niet betrouwbaar maar ik heb er geen tientallen geprobeerd.
Mogelijk heeft dat te maken met wel of geen flyback. Ik heb zo'n ding ooit gehad maar nooit echt gebruikt, ik gebruik altijd mijn LCR meter.

Heeft je versterker lang "vochtig" opgeslagen gelegen ? Als de potting epoxy is kan dat vocht opnemen. Er zijn Tek scopes uit de 60's waarbij dat gebeurde met de HV trafos.

Op 21 december 2023 20:26:44 schreef Henry S.:

Nu was germanium voor al in het begin niet echt geschikt voor 'hoge' stromen.

AD149, OC30 dat was het wel zo'n beetje. De laatse zag je amper in de winkels, wegens te duur of Philips had ze zelf hard nodig.
Btw. In die kleine 6 transistor Japanse germanium radio's met 2 LF trafo's zaten daar penlites in? Meen dat de 9V batterij veel later kwam.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (17%)]

Er waren toch ook leuke ASZ's en AU's. Maar in het algemeen inderdaad niet echt, zelfs al zou het vanwege de lagere spanningsval van een Germaniumovergang juist best handig zijn geweest in sommige gevallen.

Germanium PNP AD142 en AD143 Ic10A was zo'n beetje het laatste Ge powerspul wat verkocht werd toen de Si invasie allang bezig was. Bij 17 kHz begint de hoogafval bij 70% van het vermogen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (17%)]

Met een megger zou ik echt niet gaan meten aan deze transfotjes
Aan een multimeter met capaciteitsmeting ga je genoeg hebben.
Een lcr meter is wel aangewezen

Op 21 december 2023 19:27:20 schreef RAAF12:
[...]

snip, het is erg simpel.

[bijlage]

De resonantie van L en C kring zie je heel duidelijk als aan de frequency instelling van de generator wordt gedraaid. Dan schiet de amplitude als een speer omhoog.

Ok dit moet ik kunnen :-) Dit ga ik doen, leuk! Kom ik op terug!

Op 21 december 2023 20:26:44 schreef Henry S.:
[...]
Dat is nog niet te zeggen, de verschillen die je meet kunnen de tolerantie zijn, om zeker te zijn moet je meten op wikkelsluiting.
[...]

Ze zijn soms erg teer, met heel dun draad gewikkeld, wees er voorzichtig mee.
[...]

Ik ga testen,
bedankt voor het wijzen op gevaar! Ik ga er heel voorzichtig mee om,..

Heeft je versterker lang "vochtig" opgeslagen gelegen ? Als de potting epoxy is kan dat vocht opnemen. Er zijn Tek scopes uit de 60's waarbij dat gebeurde met de HV trafos.[/quote]

Dat vocht kan ik niet plaatsen,... Maar door de jaren heen zou het kunnen natuurlijk. Ik ben sinds ik die amp heb 17 keer verhuist,...

Op 22 december 2023 18:17:10 schreef Multivibrator:
Heeft je versterker lang "vochtig" opgeslagen gelegen ? Als de potting epoxy is kan dat vocht opnemen. Er zijn Tek scopes uit de 60's waarbij dat gebeurde met de HV trafos.[/quote]

Dat vocht kan ik niet plaatsen,... Maar door de jaren heen zou het kunnen natuurlijk. Ik ben sinds ik die amp heb 17 keer verhuist,...

Ik bedoel: Als je hem altijd in gebruik hebt gehad gaat het vocht verhaal niet op. Maar als je het ding jaren niet hebt gebruikt en hij toen bv 10 jaar in een garage, schuur of onverwarmde zolder heeft gestaan, kortom een mogelijk vochtige plek, dan kan de epoxy vocht opnemen.

In theorie, of you trafos daar gevoelig voor zijn weet ik niet. Je zit nu in de situatie waarbij er iets "vreemds" aan de hand is wat mogelijk niet een echt defect is maar iets wat met paracitaire eigenschappen of half overleden onderdeel te maken kan hebben.

Ik kende jou trafo niet maar gezien de opmerking van de ander zou ik hier niet gaan meggeren. Als het in de trafo zit, wat door het omwisselen eigenlijk al genoeg bewijs is, dan is het gewoon over. Dan moet er een andere in of je vergeet of begenst je toonregeling.

Op 22 december 2023 13:11:36 schreef OXO:
Met een megger zou ik echt niet gaan meten aan deze transfotjes
Aan een multimeter met capaciteitsmeting ga je genoeg hebben.
Een lcr meter is wel aangewezen

Een lcr meter heb ik niet. Wel een multimeter met CAP (M-4650)