https://www.noaa.gov/stories/forecasters-issue-geomagnetic-storm-watch…
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10546760/zeldzame-zonnestorm-…
Deze storm kan voor uitval gaan zorgen, maar ook hier goed zichtbaar noorderlicht. De HF banden zijn sinds gisteren zeer stil geworden.
40m was vandaag (en is nog) heel levendig (ON90AL gewerkt?). Maar dat kan zó veranderen.
Zelf hoop ik weer eens noorderlicht te zien.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op de kortegolf hoorde ik vandaag veel snelle en fladderige fading bij het luisteren naar AM-omroepzenders. Vooral bij de muziekzenders 's avonds in de 49m-band is dat het geval. Dat zal wel door de zonnestorm worden veroorzaakt.
[Bericht gewijzigd door dawmast op (13%)]
joopv
Golden Member
Ik kijk vanavond wel even uit het raam, en hoop dat Tennet zijn zaakjes op orde heeft.
Interessant leesvoer hierover, met veel ervaringen:
https://www.pnnl.gov/main/publications/external/technical_reports/PNNL…
Hier ook niets te zien in Noordelijke richting.
https://twitter.com/Noorderlichtja1?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5E…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (49%)]
Aangezien de activiteit van de zon, zou het nog wel enige dagen, zo niet weken , zichtbaar kunnen zijn..
Straks toch eens luisteren op condities..
mvdk
Golden Member
Maar hoe is het toch mogelijk dat al deze mooie plaatjes en waarnemingen hier gepost kunnen worden? Het licht zou toch uitgaan? Het elektrische netwerk zou toch down gaan? Storingen in dataverbindingen? De afgelopen dagen stond het vol van dit doemdenken. En er gebeurt niks.
Herinneringen aan een oudejaarsnacht, was dat nou die van 1999 naar 2000?
Toen ook iedereen op de rand van krankjorem zat. Bij mijn netbeheersbedrijf hadden we toen zelfs weer een aantal inductortelefoonlijnen gereed gemaakt.
Hoop dat ze dat dit keer hebben nagelaten.
Zelfs joopv hierboven, op vrijdag 10 mei 2024 21:46:27 suggereert iets.
Hoedan?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Vannacht hier in Den Helder niks gezien, anders dan een randje boven de bewolking op de horizon uit.
Het net is als het goed is dusdanig robuust gemaakt dat het dit soort zaken kan doorstaan. Ik kwam toevallig nog een white paper tegen over de tests die ze doen om te zien wat er gebeurt als er een significant traag magnetisch veld is, dat een quasi-gelijkstroom induceert in de hoogspanningsleidingen met mogelijke kernverzadiging van trafo's én stroomtrafo's (voor de meetapparatuur die in de gaten houdt of alle condities normaal zijn) als gevolg. Ik heb er alleen nog even doorheen gescrollt, niet gelezen.
Zie daarvoor de bijlage:
geomagnetic storms PNNL-21033.pdf
De niet-wetenschappelijke en for-profit media moet je alleen met een vaatje Jozo naast je consumeren.
Op zaterdag 11 mei 2024 11:28:43 schreef mvdk:
Maar hoe is het toch mogelijk dat al deze mooie plaatjes en waarnemingen hier gepost kunnen worden? Het licht zou toch uitgaan? Het elektrische netwerk zou toch down gaan? Storingen in dataverbindingen? De afgelopen dagen stond het vol van dit doemdenken. En er gebeurt niks.
Misschien hangt het af van wat/waar je leest. In mijn krant stond gewoon de NOAA-mededeling.
‘GPS, elektriciteitsnetwerken, ruimtevaartuigen, satellietnavigatie en andere technologieën kunnen erdoor worden beïnvloed’, voegde de instantie eraan toe.
en verderop nog:
De laatste zonnestorm, uit 2003, die ook niveau 5 had, zorgde voor stroomstoringen in Zweden en beschadigde transformatoren in Zuid-Afrika.
Nu, deze is ook niveau 5, dus er is wel kans op schade, en dan natuurlijk vooral in landen waar men het probleem niet zo ziet. Maar óf die schade ook ontstaat is helemaal een kwestie van hoe goed de zon zijn CME's kan mikken. De meeste missen de aarde gelukkig. Treft er toevallig eentje, dan horen we dat wel.
Voor het poollicht is de algemene toegenomen zonneflux al voldoende.
Ik ga al een flink aantal zonnevlekkencycli mee, en heb vooral van cyclus 21 veel lol gehad. Maar ook weleens een halve dag totaal geen (HF-)radio-ontvangst gehad, wat voor mijn beroep toen beslist onhandig was.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het zal wellicht toeval zijn, maar net gister en vandaag waren er 2 stoplicht systemen op zwart gegaan hier in de buurt. of dat door deze zonnestorm komt weet ik niet, maar beide systemen zijn niet oud en zie ik vrijwel nooit uitval geven.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zaterdag 11 mei 2024 11:28:43 schreef mvdk:
Herinneringen aan een oudejaarsnacht, was dat nou die van 1999 naar 2000?
In tegenstelling tot wat je vaak hoort 'dat was allemaal overdreven' was van 1999 naar 2000 wel degelijk een probleem: ook op m'n pa's werk liep de bibliotheek tegen die jaarwisseling aan: het databasesysteem kon dat aan en was ontworpen door iemand die het jaartal in 4 cijfers had ingevoerd. De koppeling met betaalapparatuur was echter 2-cijferig en sprong terug naar 1900, waardoor betalen onmogelijk werd.
Ondanks dat het overal getest is, vond ik het niet raar dat men toch peentjes zweette of het op het échte moment goed zou gaan. Het millenniumprobleem was echt (de overheid maakte daar niet voor niets postbus-51 spotjes voor) en ik wordt er soms goed moe van dat mensen dat als onzin blijven bestempelen.
Ik denk dat er vooral relatief panisch over gedaan wordt omdat de invloed op het dagelijks leven gewoon amper voor te stellen is als het écht mis zou gaan. De Carrington-gebeurtenis in 1859 of iets dergelijks beschadigde telegrafie-infrastructuur. Maar dat was het en die infrastructuur stelde vergeleken met de huidige totaal technologie-verweven samenleving, niets voor. Maar daardoor weten we denk ik ook amper wat er zou gebeuren als dat nog eens zou gebeuren.
Zelfs joopv hierboven, op vrijdag 10 mei 2024 21:46:27 suggereert iets.
Hoedan?[/quote]
Op zaterdag 11 mei 2024 11:31:48 schreef Jinny:
Vannacht hier in Den Helder niks gezien, anders dan een randje boven de bewolking op de horizon uit.
Dan was je denk ik te laat (of te vroeg
) Ik was samen met een vriend vlak bij het Dijkgatbos gaan kijken. Daar waren meer liefhebbers te vinden, maar die hielden het relatief snel voor gezien. Wij bleven nog even staan, toen rond 1 uur de piek kwam en het ook met het blote oog goed zichtbaar werd:
Op zaterdag 11 mei 2024 11:34:56 schreef Ledlover:
Het net is als het goed is dusdanig robuust gemaakt dat het dit soort zaken kan doorstaan.
Precies. En ik denk dat onze geringe afstanden ook meehelpen. Een 10 km lang 10 kV luchtlijntje of zo naar een huis in de VS lijkt me een leuke kandidaat voor vervelende bijwerkingen. Dat soort werk (en praktisch alles beneden de 110 kV) ligt bij ons allemaal onder de grond en de meeste afstanden zijn veel kleiner. Of het ondergronds liggen van die kabels veel uitmaakt in de gevolgen weet ik alleen niet, maar ik heb meer vertrouwen in ons net dan dat van de VS.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen