Goedemorgen allemaal,
Geen idee of dit de juiste categorie is, maar ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Vorig jaar hebben wij, nadat we wisten een kleintje te krijgen, een huis gekocht. In de badkamer zat een defecte badkamer ventilator en deze heb ik vandaag maar (geprobeerd) te vervangen.
Ik heb een nieuwe gekocht met nalooptimer en vochtsensor en alles volgens het boekje aangesloten. Nu is het volgende opgetreden:
Wanneer ik de lichtschakelaar uit heb, staat de ventilator (continue) aan.
Wanneer ik de lichtschakelaar aan heb, brand het lampje op de ventilator, maar draait deze niet.
Ik heb het volgende gedaan:
- draden conform instructie aangesloten
- nalooptimer op kortst mogelijk gezet
- vochtsensor op het laagst mogelijk gezet
Dit in de hoop dat de ventilator zou stoppen wanneer de schakelaar uit staat, maar hij draait nog enthousiast door! (Ergens goed, want betekend dat hij het doet)
Ook heb ik het licht/schakelaar aangezet, waardoor het lampje op de ventilator branden gaat en de douche op kokendheet laten stromen in de hoop dat de ventilator aan slaat. Helaas zonder resultaat.
Kan iemand mij uitleggen of ik iets verkeerd heb gedaan?
Zet de afstellingen eens in het midden.
Het lijkt erop dat alles goed zit, maar dat je die 'off' instelling heb geactiveerd die op dat timer diagram staat.
Nog steeds vreemd, maar we komen er vast achter 
Zijn er meerdere schakelaars voor de badkamerverlichting?
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (13%)]
Hey,
Ja ik heb 2 schakelaars in de badkamer. 1 voor de grote lamp en 1 schakelaar voor de 2 kleine lampen boven de spiegels. De ventilator zit aangesloten op de kleine lampjes schakelaar
Controleer eens of je lichtschakelaar wel goed aangesloten is... Want het gedrag dat je beschrijft klopt met een lamp aan L en geschakeld naar N.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
T is momenteel erg vochtig in heel NL.
Warm weer met buien op komst.......
Het kan dus zijn dat je ventilator door blijft lopen op de vochtsensor.
De suggestie van blurp is makkelijk te checken. Meet de spanning op LT ten opzichte van N. Lamp aan, dan moet er spanning zijn, lamp uit dan geen spanning. Is het andersom, dan is de lamp verkeerd geschakeld.
Als je geen universeelmeter hebt, dan kan het desnoods met zo'n schroevendraaierspanningzoeker.
Op maandag 13 mei 2024 12:40:27 schreef blurp:
Controleer eens of je lichtschakelaar wel goed aangesloten is... Want het gedrag dat je beschrijft klopt met een lamp aan L en geschakeld naar N.
Dit ga ik morgenochtend eens bekijken. Mocht dit het geval zijn laat ik dit uiteraard weten!
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Ik heb zo;n donkerbruin vermoeden dat de blauwe draad niet goed in de kroonsteen zit, op foto 2 is hier een behoorlijk stuk blank draad te zien.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een fan met vochtsensor, dat zijn fijne ja. die dingen gaan ook lopen op een stoorpuls als bijv de koelkast die aanslaat. je hangt beter een fan met alleen naloop ( mede omdat je toch 2 lichtschakelingen hebt ) dan kun je zonder douchen gewoon alleen de andere lichtknop schakelen.
zijn de bruine en zwart wel echt continu en geschakelde voeding? want vaak klopt daar iets niet. al vaak zat gehad dat de aarde van het snoertje de geschakelde draad was 
Oké daar ben ik weer...
Ik heb dus even gekeken wat er voor kabels lopen en hoe alles loopt. Alvast mijn excuses voor de amateuristische tekening, maar ik heb mijn best gedaan.
Wij hebben dit huis vorig jaar gekocht en de oude bewoner was groot fan van doehetzelf items. Nooit verkeerd natuurlijk, maar we merken wel steeds meer dat het ook anders had gekund.
Laat ik vooropstellen dat ik geen elektricien ben en ook een beetje doe het zelfer ben. Ik heb even 'logisch' na zitten denken en aan de hand van mijn tekening concludeer ik dat het fout gaat in de blauwe nul draad (misschien nog wel op meer plekken).
Ik ben benieuwd of jullie een mening hebben en- of tips hoe ik dit kan aanpakken zodat het goed gaat.
LET OP: Ik kan geen 100% garantie geven dat de tekening helemaal klopt, maar dit is hoe ver ik het kan zien.
Het enige vreemde wat ik daar zie is dat er een blauwe draad (nul) naar de schakelaar(s) gaat.
Waar zit die in de schakelaar aan vast?
Op dinsdag 14 mei 2024 11:41:26 schreef KlaasZ:
Het enige vreemde wat ik daar zie is dat er een blauwe draad (nul) naar de schakelaar(s) gaat.
Waar zit die in de schakelaar aan vast?
Dit vond ik dus ook vreemd! Ik heb de schakelaar van de grote lamp, daar zit 1 schakeldraad in en 1 blauwe draad. Zie bijgevoegde foto
Ik ben het eens met klaas Z.
Naar een schakelaar gaat normaal gesproken een bruine draad heen en er komt vervolgens een zwarte draad uit die naar de lamp gaat.
Naar een lamp gaat alleen de zwarte en de blauwe draad.
De blauwe draad gaat nooit naar een schakelaar tenzij de schakelaar verlicht is met een controle lampje of samen met een stopcontact is uitgevoerd. Maar dan gaat de blauwe weer alleen naar dat stopcontact en niet naar de schakelaar.
hmm apart, maar er zijn wel vreemdere situaties denk ik 
Ik zou dan wel verwachten dat de lamp waarvan die schakelaar is aan de zwarte en een bruine draad hangt. De nul wordt hier dus geschakeld.
Als jij die nul en zwarte draad gebruikt voor je ventilator gaat er ook iets niet goed.
Beter om de lamp aan een echte nul te hangen en bij die schakelaar een bruine draad van de schakelaar ernaast te pakken. (mits dat dezelfde groep is)
Op dinsdag 14 mei 2024 11:59:05 schreef Stijnos:
hmm apart, maar er zijn wel vreemdere situaties denk ik
Ik zou dan wel verwachten dat de lamp waarvan die schakelaar is aan de zwarte en een bruine draad hangt. De nul wordt hier dus geschakeld.
Als jij die nul en zwarte draad gebruikt voor je ventilator gaat er ook iets niet goed.
Beter om de lamp aan een echte nul te hangen en bij die schakelaar een bruine draad van de schakelaar ernaast te pakken. (mits dat dezelfde groep is)
Zoals de eerdere foto die ik poste waar blauw en zwart is aangesloten, die zijn van de grote badkamer lamp. Misschien is het ook geen overbodige luxe om alle elektra in de badkamer maar eens opnieuw te trekken…
Op dinsdag 14 mei 2024 11:52:44 schreef Ex-fietser:
Ik ben het eens met klaas Z.Naar een schakelaar gaat normaal gesproken een bruine draad heen en er komt vervolgens een zwarte draad uit die naar de lamp gaat.
Naar een lamp gaat alleen de zwarte en de blauwe draad.
De blauwe draad gaat nooit naar een schakelaar tenzij de schakelaar verlicht is met een controle lampje of samen met een stopcontact is uitgevoerd. Maar dan gaat de blauwe weer alleen naar dat stopcontact en niet naar de schakelaar.
Er zit wel een stopcontact in de badkamer, maar die zit in de verste verte niet in de buurt van die schakelaar (nee het is geen super grote badkamer, maar kan me niet voorstellen dat die blauwe draad daarom bij de schakelaar zit)
Een blauwe draad aan een schakelaar kan niet. Als aan de bijbehorende lamp ook een blauwe draad zit, dan kan die lamp normaal gesproken nooit branden. Tenzij er ergens blauw aan bruin is gekoppeld.
Basisdingen die je kunt controleren:
- aan een schakelaar zit alleen bruin en zwart.
- aan een lamp zit alleen blauw en zwart (en eventueel geel/groen)
- in een lasklem hebben alle draden dezelfde kleur.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Is de ene schakelaar een serie schakelaar (met 2 wippers)?
Het is mogelijk vroeger een serieschakelaar en een enkel stopcontact met aarde geweest.
Op dinsdag 14 mei 2024 12:22:44 schreef JonathanB.:
Er zit wel een stopcontact in de badkamer, maar die zit in de verste verte niet in de buurt van die schakelaar (nee het is geen super grote badkamer, maar kan me niet voorstellen dat die blauwe draad daarom bij de schakelaar zit)
Ik bedoelde zoiets als dit:
Maar ook dan zit de blauwe alleen aan het stopcontact deel. En de zwarte zit alleen aan het schakeldeel. De bruine zit zowel aan het stopcontact als aan het schakelaardeel.
Vroeger was een dergelijk ding helemaal niet toegestaan in een badkamer. Ik geloof nu alleen buiten de verste zone ofzo. Maar dat weten de nen1010 experts hier zeer waarschijnlijk wel.
Die rare blauwe draad bij de TS lijkt mij gewoon fout en geeft te denken over de rest van de installatie. Als er gerommeld is met draadkleurtjes kan de installatie nu gewoon onveilig zijn. En met kinderen wil je dat niet.
Dochters, haardrogers en een bad is toch wel bedenkelijk. Zijn de water en douche en afvoerleidingen allemaal geaard?
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (19%)]
Op dinsdag 14 mei 2024 13:43:15 schreef Ex-fietser:
[...]Ik bedoelde zoiets als dit:
[bijlage]
Maar ook dan zit de blauwe alleen aan het stopcontact deel. En de zwarte zit alleen aan het schakeldeel. De bruine zit zowel aan het stopcontact als aan het schakelaardeel.
Vroeger was een dergelijk ding helemaal niet toegestaan in een badkamer. Ik geloof nu alleen buiten de verste zone ofzo. Maar dat weten de nen1010 experts hier zeer waarschijnlijk wel.
Die rare blauwe draad bij de TS lijkt mij gewoon fout en geeft te denken over de rest van de installatie. Als er gerommeld is met draadkleurtjes kan de installatie nu gewoon onveilig zijn. En met kinderen wil je dat niet.
Dochters, haardrogers en een bad is toch wel bedenkelijk. Zijn de water en douche en afvoerleidingen allemaal geaard?
Zo eentje hebben we gelukkig niet in de badkamer nee. Ik ga toch alle elektriciteit maar eens nalopen om te kijken hoe of wat. Qua de aarding van waterleidingen, etc. Ik heb echt geen flauw idee!
Op dinsdag 14 mei 2024 13:40:37 schreef Hunebedbouwer:
Is de ene schakelaar een serie schakelaar (met 2 wippers)?
Het is mogelijk vroeger een serieschakelaar en een enkel stopcontact met aarde geweest.
Hey hunebedbouwer, nope geen serie schakelaar. Gewoon 2 simpele schakelaars los van elkaar!
Op dinsdag 14 mei 2024 14:34:23 schreef JonathanB.:
Qua de aarding van waterleidingen, etc. Ik heb echt geen flauw idee!
De waterleiding en de gasleiding, voor zover van metaal, moeten bij binnenkomst geaard zijn. Dat is meestal in de meterkast of in de watermeterput. In de meterkast zit dan een aansluitblokje waar al die aardleidingen aan elkaar gekoppeld zijn.
Sinds het jaar XXXX moet in de badkamer alles vereffend zijn, d.w.z. waterleiding, CV-radiator en andere metalen leidingen moeten aan elkaar en aan aarde verbonden zijn. Dat doen ze vaak met een z.g. CAP (centraal aardpunt). Dat is een verbindingsblokje dat in een doos achter de spiegel of onder de wastafel zit.
Op dinsdag 14 mei 2024 15:52:22 schreef KlaasZ:
[...]De waterleiding en de gasleiding, voor zover van metaal, moeten bij binnenkomst geaard zijn. Dat is meestal in de meterkast of in de watermeterput. In de meterkast zit dan een aansluitblokje waar al die aardleidingen aan elkaar gekoppeld zijn.Sinds het jaar XXXX moet in de badkamer alles vereffend zijn, d.w.z. waterleiding, CV-radiator en andere metalen leidingen moeten aan elkaar en aan aarde verbonden zijn. Dat doen ze vaak met een z.g. CAP (centraal aardpunt). Dat is een verbindingsblokje dat in een doos achter de spiegel of onder de wastafel zit.
En de wapening van de beton/cementvloer moet geaard zijn.
Gewoon om dit soort dingen te voorkomen.
Uit:
NOS Nieuws•
vrijdag 25 maart 2016, 14:13
180.000 euro aan boetes voor elektrocutie onder de douche
De gemeente Boxtel, verhuurder Camelot en de technische dienst van die organisatie moeten elk een boete van 60.000 euro betalen vanwege de dood van een 20-jarige vrouw. De rechter heeft de drie partijen schuldig bevonden aan dood door schuld. De vrouw werd in januari 2013 geëlektrocuteerd toen ze onder de douche stond.
De rechter vindt dat de dood van de vrouw mede het gevolg is van het handelen van de verdachten. Zo was het bekend dat de stroomvoorziening in het antikraakpand waar de vrouw woonde, niet deugde.