Siemens vaatwasser maakt raar geluid en werkt verder niet meer

Waarde CO-ers,

Mijn (vader’s) vaatwasser (Siemens SL64M364EU/36) maakt een raar* geluid en werkt verder niet meer. Dat wil zeggen: er wordt geen water rondgepompt. Water wegpompen werkt. Water inlaten werkt.

Ik heb een filmpje van het geluid:
https://youtube.com/shorts/LED1jOkP47c?feature=share

Verder heb ik al naar demontage-handleidingen en dingen zitten zoeken. Heb de vaatwasser op zijn zijkant (kant met labyrith) gelegd, bodemplaat verwijderd, en verwarmingselement, pomp en afvoerpomp los gehad. (Er lekt dan flink wat water uit de zijkant).

Afvoerpomp zat vol stinkende prut, dus dat eruit gegoten, maar die pomp werkte gewoon.
De rondpomp-pomp kan gewoon draaien. Condensator meet de 9 uF die het opschrift ervan aangeeft. Ik zie in de leidingen geen verstopping.

Bij hermontage en testen heb ik per ongeluk 2 stekkertjes van de rondpomp-pomp verwisseld |:( Ondanks dat ter controle gefotografeerd te hebben en zelfs op de foto gecheckt te hebben. Maar geluid was hetzelfde. Ik heb de machine langer laten draaien. Begon “warm” te ruiken. Rondpomp-pomp blijkt nu erg heet. Staat af te koelen.

Dus ik weet niet of daar nog enig redden aan is. Maar welk “ding” maakt dat geluid?
Zit er nog iets motorisch in de ionenwisselaar?

Tijdens het draaien van de machine was de wisselklep te horen, die lijkt dus te werken (motortje op verwarmingselement). En het zeepbakje klikte ook netjes open.

Kwa geluid zou ik denken dat de circulatiepomp geen water krijgt, maar alle leidingen lijken gewoon schoon of ik kijk op de verkeerde plek.

https://www.siemens-home.bsh-group.com/nl/supportdetail/product/SL64M3…

*)vouwt in te titel…

Klinkt als een turbine waar de "kop" af gevallen is of een "stokje" in zit. Circulatie pomp demonteren.

Hoe krijg ik de ‘waaier’ van de pomp?

Het pomphuis kan ik er af draaien na de vergrendeling te hebben ingedrukt, maar dan komt alleen de buitenste helft er af. Het onderste witte deel krijg ik zo 123 niet los, waar de waaier in zou moeten zitten. Zit vast op de motoras.

(Maar, ik vrees ergens dat ik de motor al opgestookt heb…)

Motor blokkeren. IK blokkeer achteraan de alu koelvin. Wel zodanig dat die niet afbreekt. Dan kun je de turbine los schroeven. Ik weet niet meer zo van buiten maar kan linkse schroefdraad zijn...

Als de turbine "zot" draait is de as stuk.

google eens 00419027

IDD de schoep is stuk, oftewel impeller ligt van plaatje af.. zijn revisie kitjes voor, je kan de pompen redlijk snel uit elkaar krijgen

Eenmaal wetende dat het los te schroeven is ging het inderdaad vlot, draait gewoon soepel, geen kracht nodig. Zat wel stevig (genoeg) op de as, draaide niet loos.

Maar:

Ik snapte al niet hoe die pomp moest werken, maar die schoepjes zaten echt aan het witte bovendeel vast alsof het zo hoorde.

Maar de schoepjes horen dus aan het donkergele (vergeeld wit) ding vast te zitten.

Eerst maar eens testen of ik de motor niet heb laten oververhitten/verbranden met die 2 omgewisselde draden. Hoe hoort die motor aangesloten te zijn / is er een manier om ‘m te testen zonder de hele vaatwasser weer in elkaar te zetten?

Aansluiting 3 zat in de vaatwasser niet aangesloten.
Ik meet nu 68 ohm tussen 1 en 4.
Ik meet ‘open’ tussen 2 en 4 (of 2 en 1. Ook ‘open’.)
En 0 ohm tussen 2 en 3 (verbonden).

Zoals ik reeds schreef: turbine naar de haaien. De kop is er af gevallen.

Ingewikkeld geval om aan te sluiten.
Condensator niet uit yet oog verliezen.
Als je het schema ontrafeld krijgt lukt het wel.

Dank je!

Ik heb de turbine / schoepje besteld. Met wat mazzel komt dat morgen aan.

De draden die ik per ongeluk omgewisseld gehad heb, zijn roze en paars. PK en VT dus.

Als ik op mijn motor meet, meet ik 67 ohm tussen 1 en 4. Ik meet 57 Ohm tussen RD en 2. Tussen RD en 1 is open. Dus ik denk dat mijn motor net iets anders is dan het schema, maar wel hetzelfde principe van hoofdwikkeling en hulpwikkeling met condensator en een thermische beveiliging. Maar ik ben er nog niet uit.

Als ik de achterkant van de motor af schroef en de aansluitingen omhoog til zitten daar de afzonderlijke aansluitingen van de motor en thermische beveiliging onder. Door draadjes te volgen kan ik de thermische beveiliging los meten. Die is dicht / 0 ohm, dus dat is goed. (Nu de motor weer is afgekoeld, ik heb het niet gemeten toen 'ie heet was). Thermische beveiliging zit tussen de allerbuitenste pinnen, dus aan de ene kant een aansluiting van de condensator en aan de andere kant pin 1. Het is de aansluiting van de condensator waar verder geen draad bij zit. De andere aansluiting zit tevens de rode draad.

(Die 68 zou ook nog naar pin 1 kunnen gaan in theorie, maar dan zou 'ie de thermische beveiliging overslaan...)

Geen idee wat je aan het doen bent. Bij siemens zijn de schema's zelden verkeerd bij deze modellen. De fiche behoort op de motor te zitten en dan klopt je vaststelling en schema:

quote: "Aansluiting 3 zat in de vaatwasser niet aangesloten.
Ik meet nu 68 ohm tussen 1 en 4.
Ik meet ‘open’ tussen 2 en 4 (of 2 en 1. Ook ‘open’.)
En 0 ohm tussen 2 en 3 (verbonden)."

Foto gemaakt VOOR losnemen bedrading hoop ik??

Ja, ik heb een foto van voordat ik de bedrading loshaalde. Staat nog op de camera, kan 'm eventueel plaatsen. Maar op die foto komen de draadkleuren overeen met de in het schema bij die aansluiting genoemde draadkleur.

Alleen als ik meet waar de wikkelingen van de motor zitten, meet ik die op een andere plek dan het schema. Volgens schema verwacht ik een wikkeling te meten tussen 1 en Rood-op-de-condensator. Maar dit meet ik tussen rood-op-de-condensator en 3.

De kans dat dat aan mij ligt acht ik alsnog groter dan de kans dat dat aan Siemens ligt, hoor ;) maar ik heb het zo gemeten.

Mogelijks helpt een originele foto

Je hebt 4 aansluitingen (rood) plus nog 1 apart (blauw). En je hebt dan nog 6 interne (paars). Je tekening is niet duidelijk wat je op de rood en blauwe aansluiting meet. De paarse vormen geen onderdeel vh schema en zijn dus niet veelzeggen.

Ik snap 1 ding niet, de pomp heeft gewerkt, alleen schoep is ter ziele. Windingen zien er nog goed uit, wat is probleem. reversed enigineering?? De pompen waren in vele verschillender versies, met en zonder startrelais, met Start PTC, 2 toeren hoge en lagedruk.. Wellicht een kabelboom voor een versie die deze optie niet heeft??

Inderdaad SMD, het is nieuwsgierigheid, welke wikkeling zit waar, etc.

De pomp heeft gewerkt, maar omdat ik 2 draden heb omgewisseld en de motor daardoor erg heet gelopen is, was ik bang dat er iets verbrand zou zijn. Maar de wikkelingen zien er niet verbrand uit, ruiken ook niet, en de thermische schakelaar/beveiliging geleid/is nog heel.

Het pakje met het schoepje laat wat langer op zich wachten, post beweert dat gisteren afleveren niet gelukt is (was thuis).

Anyway.

Hier de foto's van voordat ik de bedrading loshaalde:

En hier nog een keer uitgetekend wat ik meet, en op welke aansluiting, maar dan met de 'externe' aansluitingen van de motor. (Ik had de motor verder gedemonteerd om de draden te kunnen volgen / te zien hoe de thermische beveiliging aangesloten zit. Die zit tussen de buitenste 2 pinnen, waarvan 1 naar de condensator gaat).

Zwart en grijzigzwart zijn de aansluitingen van de condensator die intern liggen. geel de thermische beveiliging, blauw en paarsig de wikkelingen. De externe aansluitingen zijn aangegeven in de kleur van de draad (rood, paars, roze, bruin, en groengeel.)

De 'externe' aansluitingen zijn dus qua kleuren zoals in het schema. Maar ik meet een wikkeling op een andere plek: de condensator en 'Ha' (haubt?) zitten t.o.v. het schema andersom.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (20%)]

Zou dus ook best kunnen dat we siemens hier betrapt hebben op een fout. Als het werkt werkt het.

Het werkt. Pakje met schoepje opgehaald bij pakketpunt dat gelukkig vandaag open was. Ingebouwd. Vaatwasser draait nu blij een proefrondje en daarna zet ik ‘m weer netjes onder de keukenkastjes. (Nooit Op Zondag Werken leerde ik ooit, ook als ezelsbruggetje voor Noord Oost Zuid West als met-de-klok-mee de volgorde van de kompasroos. Maar een vaatwasser die het gewoon doet geeft ook een hoop rust, dus niet mee gewacht)

Anyway. Bedankt voor de hulp!

Tsja. Die wikkeling en die condensator staan in serie, ook als je ze onderling omdraait. Alleen zit die rode draad in het midden. Dus of het helemaal equivalent is weet ik niet. In elk geval, het zit weer aangesloten zoals het altijd al zat en dat werkt.