vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Wat is IDD precies?
InDerDaad 
En welk blok bedoel je precies?
Hij bedoeld dat aluminium koelblok met de ribben.
Daaronder zit een IGBT module waarop een typenummer staat dat willen we weten.
Dus aluminium koelblok losschroeven, (3 schroeven) de witte pasta wegpoetsen van de IGBT module, dan zie je een typenummer staan.
Die pasta is wel nodig dus niet zonder pasta monteren.
Kan ik dat zelf vervangen denk je?
Als je vakkundig, zonder de print te beschadigen, kunt desolderen dan wel.
Waar kan ik zo'n blok vinden?
Dat blok is niet stuk maar de vermoedelijke IGBT module die eronder zit.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op maandag 13 mei 2024 12:15:22 schreef sam_cocha:
...
Metingen tussen pinnetjes van motorkabel op bord en elco:
Groen-Rood: 0,3 Kohm
...
Kunnen jullie hier iets mee?
Dat is niet goed, er zit dus een kortsluiting in een van de IGBT's.
Als je de meetpinnen omdraait meet je dan nog steeds 300 ohm tussen groen-rood?
Het typenummer van de IGBT staat denk ik op de rand van de module. Dus eerst het koelblok eraf halen.
Kan ik dat zelf vervangen denk je?
Ligt eraan, je moet echt goed desoldeer gereedschap hebben anders heb je de print zo (onherstelbaar) gesloopt. (Kapot repareren noemen we het hier).
Afhankelijk van het type IGBT module en de verkrijgbaarheid kan gewoon een kompleet nieuwe module misschien een betere oplossing zijn.
Je weet niet of er nog andere onderdelen op de print kapot zijn, het blijft altijd een gok.
Ander zet je woonplaats in je profiel, misschien dat er iemand in de buurt zit die je kan helpen.
Haha ah natuurlijk, de hoofdletters brachten me in de war 
Op maandag 13 mei 2024 14:08:21 schreef henri62:
Dat is niet goed, er zit dus een kortsluiting in een van de IGBT's.
Als je de meetpinnen omdraait meet je dan nog steeds 300 ohm tussen groen-rood?
Ja, beide kanten op dezelfde meting, 0,37 Kohm om precies te zijn.
Ik heb het koelblok eraf gehaald, hier een foto van de code(s) die ik daaronder zag staan:
Dus:
>PA6.6GF50<
761774 00 C1
(verder geen codes te bekennen aan de zijkant of ergens anders op dit zwarte blok)
Ik heb zelf al geprobeerd te googelen, maar snap die codes niet helemaal, misschien heeft een van jullie meer verstand van wat ik zoek?
Op maandag 13 mei 2024 14:08:21 schreef henri62:
Ligt eraan, je moet echt goed desoldeer gereedschap hebben anders heb je de print zo (onherstelbaar) gesloopt. (Kapot repareren noemen we het hier).Afhankelijk van het type IGBT module en de verkrijgbaarheid kan gewoon een kompleet nieuwe module misschien een betere oplossing zijn.
Je weet niet of er nog andere onderdelen op de print kapot zijn, het blijft altijd een gok.Ander zet je woonplaats in je profiel, misschien dat er iemand in de buurt zit die je kan helpen.
Haha, dan ga ik het zeker niet zelf proberen...
Ik heb mijn woonplaats in mijn profiel gezet (Utrecht).
Mocht ik ergens een vervangende IGBT kunnen bestellen dan is er wellicht iemand die mij wil helpen die te installeren?
Ik weet dat het geen garantie gaat zijn dat dit gaat werken, maar het is nu toch al kapot, dus niet geschoten is altijd mis 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
PA6.6GF50 = plastic type, heb je niks aan.
761774 00 C1 = staat in het plastic, daar heb je ook niks aan.
Het type van de IGBT staat waarschijnlijk aan de andere (onderkant) van he device. Dan moet je de chip er eerst helemaal af halen (wat lastig is).
-edit- Het zou een STGIPS10K60T kunnen zijn van ST. SLLIMM package. Dat ding is obsolete. Alleen bij ali en consorten te koop.
Ik vind wel dingen die er op lijken/second generation: STGIB10CH60TS-L, meeste hebben een levertijd.
Vast wel iemand hier op het forum die weet wat er precies voor IGBT module is zit.
Volgens mij kost zo'n complete controller iets van 150 euro?
De IGBT module grofweg rond de 10-20 euro.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
met een kniptang aan de zijkant de pennen 1 voor 1 doorknippen, dan kun je het ding openklappen en het typenummer zien.
Er zitten geen STGIPS module er in maar een IRAM535-1065A, ik vervang ze vaker, zijn ook moeilijker te verkrijgen.. Wees voorzichtig met de printsporen en eilandjes, zijn zo kapot als de soldeer ervaringen niet zo goed zijn!!
[Bericht gewijzigd door smd op (32%)]