Situatie: een privé domein met eigen stroombedeling en eigen tellers.
Gedurende de laatste maanden zijn de tellers vervangen door nieuwe digitale.
De nieuwe zitten in een kunststof meterkast, de oude stonden bloot in de omhullende kast.

De nieuwe kasten zijn onderaan open. En nu komt het. De ene kast na de andere vliegt in brand, als de oorzaak kan vastgesteld worden is het een slak of een muis.

Daarom mijn vraag. Moet een meterkast onderaan dichtgemaakt worden?
Die oude stonden los in het omhulsel en daar is nooit wat mee gebeurd.

is het wel ongedierte? kan net zo goed een slecht aangedraaide klem op de meter zijn. zijn ze hier met meter vervangen best goed in..

Daarom mijn vraag. Moet een meterkast onderaan dichtgemaakt worden?

Er is geen regel dat die perse dicht moet zijn. Wel moet de installatie voldoende beschermd zijn tegen allerlei invloeden. Dus als er kans is op kapot vreten ja dan met je daartegen beschermen.

Maar als de installatie al door een slak in brand vliegt vraag ik mee af hoe dat kan dan is het in ieder geval te open en kunnen die slakken vrij direct bij onder spanning staande delen.

We hebben al altijd een slak gezien, in 1 geval een muis.
Het gebeurde 3x op 2 weken.

Zou het de slakkeninvasie zijn?

[Bericht gewijzigd door Evarist op (17%)]

In de kast een richeltje maken. Daar een beetje metaldehyde strooien. Of ijzerfosfaat, te koop onder de naam Escar-go. Dat eerste middeltje is ook effectief tegen muizen.

een koper strip werkt ook, daar gaan slakken niet overheen. of wat kalk, zout, en nog het eea.. ik zou zeggen maak die kast dicht onder dan ben je ervanaf.

Er zijn diverse ventilatie-doppen die wel lucht, maar geen ongedierte doorlaat.
Zie hier op Google Ontluchting ventilatiedoppen.

https://www.google.nl/search?sca_esv=3cf5305f7235dc23&sca_upv=1&am…

Veel zoekplezier
MVG Gerard ;)

Een veldkast,waar de kabels binnenkomen ,opvullen met kattegrit, kiezeltjes of wat dan ook. dit voorkomt beestjes die in de kast kruipen.

op het werk hadden wij onderaan 1 opening waar zo een metaal ding in zat waar lucht/vocht door gaat
je moet ook immers condens of eventueel binnenkomend water kunnen afvoeren.

het was conisch en leek op de buitenkant als messing balletjes die aan elkaar plakken.
vind er zelf geen foto van, maar stel je beide dingen samen voor

https://hydraulicworld.nl/media/catalog/product/cache/5060308d6fc9660c80785f8ddb9f18d7/2/6/26391405_8889.jpg

met dit conisch in het midden

https://content.wolfswinkel.nl/1611062784/dossier-art/_504357201/504357201-Husqvarna.jpg?size=product-detail&format=webp

In Nederland worden alle nieuwe verkeersregelinstallaties geïnstalleerd met een slimme meter. Kasten zijn open aan de onderkant en vliegen nooit in de fik door slakken of muizen bij mijn weten. Onderin wel afgevuld met een soort korrels.

Wij sluiten dit type kast regelmatig aan, vooral op campings en boerenerven:

https://www.buitenkast.nl/wp-content/uploads/2023/12/Kunststof-01-850x485.jpg

Deze zijn altijd open aan de onderkant anders kun je de kabels er niet in kwijt. Ze worden afgevuld met zand en de bovenste laag met korrels.

Op zaterdag 18 mei 2024 06:46:01 schreef fcapri:
...
het was conisch en leek op de buitenkant als messing balletjes die aan elkaar plakken.

Een pneumatische silencer:
https://namicam.com/1583-home_default/airtac-pneumatic-silencer-pt14-bsl02.jpg

Op zaterdag 18 mei 2024 09:27:33 schreef Blue Sky:

Deze zijn altijd open aan de onderkant anders kun je de kabels er niet in kwijt. Ze worden afgevuld met zand en de bovenste laag met korrels.

We zullen het zo doen. Er is nog veel zand en morgen begint er al iemand aan.

Volgens het AREI moet die kast niet verplicht dicht zijn onderaan.
Dus kunnen we de elektrieker niet verantwoordelijk houden voor de schade.
Spijtig, want reken maar 3000€ voor zo'n kast, afgewerkt.

die kasten heb ik ook wel gezet ja, van staka onder andere. die korrels zijn hydrokorrels welke onderin de kast liggen. ik zou buiten of boven zandgrond sowiso geen open kast willen want je krijgt geheid last van oxidatie in de kast door optrekkend vocht. ben er afgelopen jaar nog een aantal dagen met 1 grote bezig geweest, waren 2 kasten van tegen de 35 jaar oud welke vervangen werden voor 2 nieuwe. die kasten deden 2500€ de stuk, alleen de kast! ik zei dat de inhoud van 2 kasten met nieuwe verdeler ook in 1 kast kon, maar dat was wel wat omzetwerk. zeker omdat er wat boomwortels door de voet heen groeiden was het verwijderen best wat werk.

[Bericht gewijzigd door testman op (44%)]

Een vrijwilliger die daar werkt heeft op 1 dag alle kasten vol zand gegoten en de onderzijde dichtgemaakt met PUR schuim.
Case closed hoop ik.

"Als ge 't nie meer wit, pur of kit"

Dat lijkt me geen geweldige oplossing, maar wellicht blijkt het in de praktijk te werken.

Die nieuwe meters hebben veel kleinere lucht en kruipafstanden dan zo'n ouderwetse ferraris meter. Dus vocht is een veel groter probleem. En als een PCB eenmaal spoortjes op het oppervlak aan het vormen is dan fikt die gegarandeerd een keer compleet uit.

Ik gok in ieder geval dat vocht je probleem is.

Op zaterdag 18 mei 2024 00:07:24 schreef mvdk:
In de kast een richeltje maken. Daar een beetje metaldehyde strooien. Of ijzerfosfaat, te koop onder de naam Escar-go. Dat eerste middeltje is ook effectief tegen muizen.

"Escar-go" => leuk bedacht. ;) Metaldehyde is tegenwoordig in de US verboden, dus geen lekker goedje.

Ook mieren in kasten zijn ze bij ons tegen gekomen, de hele kast zat vol, total loss. Ik heb ook die zakken korrels tegenwoordig gezien die ze nu gebruiken, lijken op dat spul wat ze ook in bloembakken gebruiken.

Op maandag 20 mei 2024 09:36:34 schreef henri62:
Ik heb ook die zakken korrels tegenwoordig gezien die ze nu gebruiken, lijken op dat spul wat ze ook in bloembakken gebruiken.

Lijken er niet alleen op, het is hetzelfde spul.

Als je last hebt van vocht in de kast, dan is kastverwarming de simpele oplossing.

Op zaterdag 18 mei 2024 10:05:09 schreef fatbeard:
[...]

Een pneumatische silencer:
[afbeelding]

ja, dat was het, onze datakasten stonden wel niet op de grond maar op ongeveer 1,5meter hoogte. en onderaan was zo een blokje gedraaid om lucht in en uit te laten, en ook eventueel condens te laten afvoeren.
gebeurt nogal vaak dat er onderaan water blijft staan.

als die kast in de volle zon staat, warmt ze heel hard op en duwt de luchtdruk lucht naar buiten. daarna zuigt ze vacuum en komt er vocht naar binnen. hoe dicht de deurrubber ook is, er komt vocht in

Ik houd het meer op een constructie of montage fout; iets wat de stroom niet aankan, of niet degelijk aangedraait.
Pur is ook uiterst brandbaar en mag ook niet meer gebruikt worden op en om loodsen. daar wordt nu Pir gebruikt.

ken een situatie in bosgebied waar een switch zit in zo'n veldkast, elk jaar zitten er weer mieren in dat ding, warmte trekt insecten aan. normaal zijn die hydrocultuur korrels afdoende, uiteraard wel apparatuur gebruiken die tegen buitenomstandigheden kan. hoge luchtvochtigheid kan ook veel nekken als bijv pcb's niet van extra lak zijn voorzien, iets wat je oa bij airco printen wel ziet. moet ook wel zeggen dat menig veldkast met bijv netwerk apparatuur wel van een kastkachel is voorzien. dan heb je beter een kunstof kast, beter warm te stoken als een metalen kast.