Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Om wat data te loggen wil ik een SDS2202X-E 2CH scope gebruiken i.c.m. het programma 'Test controller'. De installatie ging soepel, communicatie lijkt te werken alleen krijg ik geen meetdata uit de scope.
Veel verschillende parameters getest maar zonder resultaat.
Op de scope staat het menu 'measure' aan met de opties pk-pk en RMS.
Het programma geeft steeds ';; SDS2202XE: Rx as numbers <No data (timeout?)>'
Bij een linktest krijg ik netjes terug: ';;T2AISWelcome to the SCPI instrument 'Siglent SDS2202X-E''
De online manual geeft aan dat je de regels in tab 'Current Values' moet selecteren alvorens de data op het scherm verschijnt. Hier blijft alles echter op nul staan.
Suggestie/tips zijn welkom.
Manual: http://lygte-info.dk/project/TestControllerIntro%20UK.html#Current_val…
Screenshot: https://www.dropbox.com/scl/fi/sev19a7so16553hrfh1rq/Testcontroller1.j…
miedema
Golden Member
Ha Piet elektro,
Zo te zien in je screenshot heeft TestController wel verbinding gemaakt met je scope. De communicatie is dus in orde, dus ben je een eind op streek 
(Na opstarten stuurt TC een *IDN? naar het te koppelen instrument, en alleen bij correct antwoord verschijnt dat instrument in TC.)
Testcontroller bestuurt je scope remote. De settings van het instrument stel je in met de Mode en Setup menu knoppen in het Command tabblad.
Heb je in die setup popup je scope correct ingesteld voor de gewenste meting?
Meestal wordt een instrument bij aanvang gereset of zoiets. Dus instellingen op de scope zelf zullen na opstarten van TC wel niet meer aanwezig zijn....
De online manual geeft aan dat je de regels in tab 'Current Values' moet selecteren alvorens de data op het scherm verschijnt. Hier blijft alles echter op nul staan.
In het Current Values tabblad verschijnen steeds vanzelf de recentste waarden van de aangesloten instrumenten. (Je kunt ook niets selecteren....)
Als je hier nullen ziet, dan geeft je scope die uit. (Staat de ingang soms op Ground? -> checken in Setup venster....)
Als je de tabel en de grafiek wilt vullen, dan moet je eerst het loggen aan zetten (de "Log" knop in het Commands tabblad)
.
Als ik die "SiglentSDSxxxxxx.txt" definitie zo bekijk, dan heeft MikeLud een definitie geschreven voor z'n eigen Siglent scope, en daarna alle enigszins gelijke Siglent scopes aan z'n definitie toegevoegd. (Waarschijnlijk gebruikt Siglent dezelfde SCPI commando's voor al hun scopes). Maar de kans is dus groot dat de definitie nooit getest is met jouw scope....
Als je dus er van overtuigd bent dat je alles goed doet, en het werk nog steeds niet, dan zul je dus zelf moeten uitpuzzelen wat je moet veranderen aan de definitie om die voor jouw scope werkend te krijgen.
Een goede hulp daarbij is TC opstarten in de debug mode (via "testControllerDebug.bat"). Je krijgt er dan een "onderwaterscherm" bij, en kunt precies zien wat er achter de schermen gebeurt.
groet & succes, Gertjan.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Hoi Gert-Jan,
Net wat testen gedaan. Het tabblad Current Values geeft bij alle velden nullen. Heb de diverse settings getest (AC en DC coupling) maar er lijken geen waardes te worden doorgegeven. De controls bij Mode en Setup werken prima. Bij aan/uitzetten van CH1 en CH2 zie ik dit netjes op de scope gebeuren.
Aanpassen van bijvoorbeeld de V/DIV setting gaat zonder problemen. In TC5 zie je een screenshot van het debug scherm.
Het starten van de logging geeft geen verschil. Er blijven alleen nullen gelogd worden.
In de tussentijd op een andere manier mijn meting kunnen loggen. Maar wel gezien dat er veel mogelijkheden zitten in dit programma. Zeker omdat het merk onafhankelijk is wil ik wel een poging wagen dit werkend te krijgen!
Mocht er iemand zijn in het bezit van een Siglent scope en eens een testje wil wagen, heel graag 
Screenshots:
https://www.dropbox.com/scl/fi/m0cu4mu7he77lvr8q1qpq/TC2-channel-setup…
https://www.dropbox.com/scl/fi/hjsr6jrp7sme8zf2qqdg7/TC3-currentvalues…
https://www.dropbox.com/scl/fi/76ni3imrfbn4m41ci3ggz/TC4-Table-with-lo…
https://www.dropbox.com/scl/fi/48edh4mhc4cxmf4thtafn/TC5-Debugging-set…
miedema
Golden Member
Ha Piet elektro,
Je postzegelstukje debuglog is te klein om te zien wat er gebeurt.
Maar NaN betekend "Not a Number", er komt iets terug waar TC geen getal uit kan destilleren....
Als je in de "SiglentSDSxxxxxx.txt" definitie kijkt, dan zorgt deze regel voor het uitlezen van de waarden uit de scope:
#askValues AVDat "AV" is een placeholder, die voor elk model scope vervangen wordt door een regel die in de #metadef voor jouw scope. (In de #metadef gedeelten worden algemene regels uit de definitie aangepast aan het specifieke instrument):
#metadef
#author MikeLud
#idString Siglent Technologies,SDS2202X-E,
#name Siglent SDS2202X-E
#handle SDS2202XE
#remove #replaceText AV C1:PAVA? RMS;C2:PAVA? RMS;C3:PAVA? RMS;C4:PAVA? RMS;C1:PAVA? PKPK;C2:PAVA? PKPK;C3:PAVA? PKPK;C4:PAVA? PKPKDat gebeurt in de onderste regel van bovenstaand stukje code. Zo te zien worden daar waarden opgevraagd voor vier kanalen terwijl jouw SDS2202X-E 2 kanaals scope is.
Dus je kunt daar de commando's voor CH3 en CH4 uithalen. Verder is #remove en #replaceText achter elkaar ook raar. (Meer over die commando's vindt je hier op de TC website)
Ik zou die regel vervangen door:
#replaceText AV C1:PAVA? RMS;C2:PAVA? RMS;C1:PAVA? PKPK;C2:PAVA? PKPKJe kunt opzoeken wat de SCPI commando's betekenen, wat de exacte syntax moet zijn, inclusief voorbeelden, in de "Siglent Programming Guide_for SDS". (PAVA? staat op pag. 88)
.
Verder kun je TestController nog vertellen hoe hij de teruggekomen string moet interpreteren, en welk deel hij daar als waarde uit moet halen. Dat gebeurt met deze regel:
; Format of answer: f=float, u=remove trailing letters, x=skip, *=Zero upper case values if this value is 0
#askValuesReadFormat xfxfxfxfxfxfxfxfMaar als daar iets niet klopt, dan zou dat voor alle modellen een probleem moeten geven... (Tenzij de SDS2202X-E iets anders terug geeft dan de andere Siglents scopes....)
.
Je kunt je aangepaste definitie bewaren in de map \Documenten\Testcontroller\Devices. Definities die daar staan hebben prioriteit boven de standaard definities.
Verder kan ik je hier niet mee helpen, ik heb geen Siglent scope, en kan dus niets uitproberen.
Ik zie dat je ook in het EEVblog TC topic gepost hebt. Dus lijkt het verstandig om, als het je met bovenstaande info niet lukt, daar verder te gaan.
groet, Gertjan.