hallo beste mensen

ik heb een vraag wellicht kan iemand mij hier me helpen

dit is wat ik wil bereiken.
ik heb voor het gemak 2 momentairy schakelaars (dip switch)
de een is pijl om hoog de ander om laag wat ik wil aan sturen is een rij van 4 leds .
pijl omhoog ledje gaat om hoog tot het eind pijl om laag ledje gaat om laag tot de laatste.

ik wil hier mee een auto maat bak aansturen.
de leds zijn in dit geval dan de weer gave en uit gang om de verschillende solenoïde aan te sturen .

is dit te realiseren met een redelijk simpel circuit of kom ik uit op een micro controller (mijn kennis is hier in zeer beperkt ) maar sta open om wat bij te leren hoor graag wat ideeën.

al vast bedankt mvg Rico

De solenoid's van een automaat worden vaak met pwm aangestuurd en niet alleen door er spanning op te zetten.
Dan is het goed vooraf uit te zoeken hoe het standaard gestuurd wordt.
Het is niet zomaar solenoid 1 = 1e versnelling, 2e is 2 etc.
Schema van de aansturing er bij zoeken.
Als je iets wil maken ontkom je waarschijnlijk niet aan een microcontroller.

gaat om een 4l80e
uit 93 en ja die zijn simpel weg on/of
12v geschakeld via de min
en heb de volgorde al uit gezocht leuke materie
kan zon ding wel dromen :)

loop alleen stuk op dit verhaal

[Bericht gewijzigd door gearhead op (27%)]

Als het een solenoid is waarvan de pen enkel naar binnen moet zodat er bv een klepje open valt dan kan dat prima aangestuurd worden met enkel een spanning.
Alleen de solenoid mag niet te lang worden aangestuurd dus zeg maximaal 0,3S.

In theorie kan je dat allemaal prima zonder micro controller aansturen.

JE hebt dan in ieder geval nodig
Een oscillator oid die een kloksignaal maakt met een periode van 0,6s waarvan dus 0,3S laag en 0,3S hoog.

Een teller schakeling die 1 voor een uitgang hoog maakt die een tor of fet aanstuurt die op zijn beurt weer de solenoid aanstuurt.

mijn kennis is hier in zeer beperkt

Via een microcontroller is de schakeling zelf veel eenvoudiger.

Dat kan met bv een arduino uno en een 4 voudige relais module
https://europe1.discourse-cdn.com/arduino/optimized/4X/8/6/a/86a0bb711f279447197059ff636dd6f8ca1ecd6a_2_500x500.jpeg

Het programmeren vergt wel wat oefening maar met hulp van ons valt dat ook erg mee.

Amerikaanse GM bak.
Leuk om mee te sleutelen.
Wat voor schakelaar heb je, is dat een drukknop die steeds een contact een stapje omschakelt op en neer? Foto?
Dip switch is waarschijnlijk de verkeerde benaming, die zit op een print.

Je wil er een soort "tiptronic" mee maken door simpel op en neer te schakelen door een knopje te drukken begrijp ik.
Wat doet de huidige besturing, schakelt die een solenoid uit voor de volgende ingeschakeld wordt of gaat dat achter elkaar?
Kan mij voorstellen dat te snel schakelen problemen kan geven in de bak omdat tandwielset 1 nog in staat terwijl 2 ook schakelt.

Op woensdag 22 mei 2024 23:19:54 schreef benleentje:
Als het een solenoid is waarvan de pen enkel naar binnen moet zodat er bv een klepje open valt dan kan dat prima aangestuurd worden met enkel een spanning.
Alleen de solenoid mag niet te lang worden aangestuurd dus zeg maximaal 0,3S.

In theorie kan je dat allemaal prima zonder micro controller aansturen.

JE hebt dan in ieder geval nodig
Een oscillator oid die een kloksignaal maakt met een periode van 0,6s waarvan dus 0,3S laag en 0,3S hoog.

Een teller schakeling die 1 voor een uitgang hoog maakt die een tor of fet aanstuurt die op zijn beurt weer de solenoid aanstuurt.

[...]Via een microcontroller is de schakeling zelf veel eenvoudiger.

Dat kan met bv een arduino uno en een 4 voudige relais module
[afbeelding]

Het programmeren vergt wel wat oefening maar met hulp van ons valt dat ook erg mee.

Bij een automaatbak (de gene die ik ken) schakel je de solenoid in, die opent een oliekanaal wat de tandwielset weer omzet.
De solenoid blijft bekrachtigd tot de volgende schakelt.

Ik denk ook dat TS beter iets met een arduino of zo kan doen.
Er is hoer genoeg kennis om te kunnen helpen.
Eerst even duidelijk hebben wat er is, en hoe het nu werkt.

Twee standaard CMOS ICtjes en wat diodes: een up/down counter en een 1-uit-8 decoder.
Nog wat R's en C's voor de debounce, 4 LEDs + R voor de uitlezing en 4 FETs voor de aansturing, complexer hoeft niet.

De decoder blokkeert de down-clock in stand 0 en de up-clock in stand 4, de uitgangen sturen rechtstreeks de FETs aan; LEDs met stroombegrenzing parallel aan de solenoids: klaar.

Op woensdag 22 mei 2024 23:29:11 schreef revado:
[...]

Bij een automaatbak (de gene die ik ken) schakel je de solenoid in, die opent een oliekanaal wat de tandwielset weer omzet.
De solenoid blijft bekrachtigd tot de volgende schakelt.

Ik denk ook dat TS beter iets met een arduino of zo kan doen.
Er is hoer genoeg kennis om te kunnen helpen.
Eerst even duidelijk hebben wat er is, en hoe het nu werkt.

hoi Revado en Benleentje

het werkt als zo als hier onder beschreven

1-2 solenoid 2-3 solenoid
1st gear on off
2nd gear off off
3rd gear off on
4th gear on on

het is echt zo simpel als dat het is
er gaat gewoon een gezekerde 12 volt voeding naar solenoids
en de ecm sckelt ze normaal gesproken via de min constant 12 v

er zijn ook genoeg rednecks die rond rijden bet 2 flip schakelaars in het dashboard geprakt en ja het werkt 8)7

in de bak bevinden 4 solenoids echter deze 2 zij belangrijk

3 solenoid regelt de line presure en die is in idd fariable pwm
die vervanging ik voor een vacuum gestuurde solenoid .:) en ja dit kan zo maar (murika) transgo kitje

4 de solenoid is voor lock up converter.

sorry ik bedoel micro switch revado

mijn bedoeling is om een soort sequentiële bak shifter te maken .
shifter die ik gebruik is een sim shifter(voor computer simulatie games )

usb verhaal trek ik er uit sluit alles rechtstreeks aan op de micro switches zitten er maar 2 in vandaar .
dus naar achter trekken up shifts -naar voor down shift .

hoop dat het zo duidelijk is :)

tot zo ver bedankt voor jullie input

Op woensdag 22 mei 2024 23:56:43 schreef fatbeard:
Twee standaard CMOS ICtjes en wat diodes: een up/down counter en een 1-uit-8 decoder.
Nog wat R's en C's voor de debounce, 4 LEDs + R voor de uitlezing en 4 FETs voor de aansturing, complexer hoeft niet.

De decoder blokkeert de down-clock in stand 0 en de up-clock in stand 4, de uitgangen sturen rechtstreeks de FETs aan; LEDs met stroombegrenzing parallel aan de solenoids: klaar.

hoi bedankt Fatbeard
ben wezen googlen je heb t dan over de 4510 ? denk ik
klinkt interessant

Op donderdag 23 mei 2024 07:33:20 schreef gearhead:

1-2 solenoid	    2-3 solenoid
1st gear	on	       off
2nd gear	off	       off
3rd gear	off	        on
4th gear	on	        on

hoop dat het zo duidelijk is :)

Zo is het duidelijker ;) met uw tabel in codevorm.

edit/ ik was dat eens aan het programmeren en volgens mij klopt er iets niet.
2nd Gear is hetzelfde als de nul-stand, alle spoelen uit..of is er geen nulstand?
Hou er rekening mee dat een controller zeer snel is, mogelijks worden verschillende solenoiden gelijktijdig geschakeld tussen 2 versnellingen.
Moeten er daar vertragingen inzitten?

Voor een buitenstaander moet je toch meer uitleg geven.

e2/ Zoiets programmeren is heel eenvoudig ALS je exact weet hoe het werkt :o

Ik mis de combinatie voor de reverse, die is ook wel handig denk ik.
Daar wordt meestal een extra "omkeer" tandwiel tussen de eerste groep en de uitgaande set tandwielen gezet, heeft die een extra solenoid of een extra combinatie?

Voor het gemak is een arduino of iets dergelijks toch wel makkelijker.
Het idee van @FB is prima, bij het in volgorde omschakelen van de solenoids werkt dat zeker, maar bij een combi is dat al minder makkelijk.
Er zijn er hier vast wel die je kunnen en willen helpen met een stukje software om bv zo'n arduino te programmeren.
Voor de reverse zou je dan een aparte drukknop kunnen nemen zodat je die niet per ongeluk in kan schakelen als je een tikje te veel terug schakelt met de flippers... dan kan je naar de tandarts met de bak :)
Die pwm zou je zelfs ook uit de arduino kunnen halen om de bakdruk solenoid aan te sturen en mee te laten lopen met de versnellingen of snelheid.
Ik ben niet goed in software schrijven, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Met een teller van twee D flipflops is iets dergelijks vrij makkelijk te realiseren. Je schakelt dan gewoon steeds het rijtje op en neer.

Maar komt het nooit voor dat je eenversnelling overslaat. Je schakeld bijvoorbeeld van 4 terug naar twee?

Da's een kwestie van twee keer tippen.

Het elektronisch eenvoudigst is waarschijnlijk een 5ct microcontroller.

Met losse logica gaat het ook, een 74193 bijvoorbeeld, maar er zal wat puls vorming en debounce bij moeten zodat je niet per ongeluk kunt dubbel tappen ;)

Op donderdag 23 mei 2024 08:18:14 schreef revado:
Ik mis de combinatie voor de reverse, die is ook wel handig denk ik.
Daar wordt meestal een extra "omkeer" tandwiel tussen de eerste groep en de uitgaande set tandwielen gezet, heeft die een extra solenoid of een extra combinatie?

Voor het gemak is een arduino of iets dergelijks toch wel makkelijker.
Het idee van @FB is prima, bij het in volgorde omschakelen van de solenoids werkt dat zeker, maar bij een combi is dat al minder makkelijk.
Er zijn er hier vast wel die je kunnen en willen helpen met een stukje software om bv zo'n arduino te programmeren.
Voor de reverse zou je dan een aparte drukknop kunnen nemen zodat je die niet per ongeluk in kan schakelen als je een tikje te veel terug schakelt met de flippers... dan kan je naar de tandarts met de bak :)
Die pwm zou je zelfs ook uit de arduino kunnen halen om de bakdruk solenoid aan te sturen en mee te laten lopen met de versnellingen of snelheid.
Ik ben niet goed in software schrijven, dus daar kan ik je niet mee helpen.

hoi revado ontzettend bedangt voor je input dit alles gebeurt in de (drive) stand P,R,D,N gaat nog mechanisch met een levelr

Op donderdag 23 mei 2024 08:07:54 schreef MGP:
[...]
Zo is het duidelijker ;) met uw tabel in codevorm.

edit/ ik was dat eens aan het programmeren en volgens mij klopt er iets niet.
2nd Gear is hetzelfde als de nul-stand, alle spoelen uit..of is er geen nulstand?
Hou er rekening mee dat een controller zeer snel is, mogelijks worden verschillende solenoiden gelijktijdig geschakeld tussen 2 versnellingen.
Moeten er daar vertragingen inzitten?

Voor een buitenstaander moet je toch meer uitleg geven.

e2/ Zoiets programmeren is heel eenvoudig ALS je exact weet hoe het werkt :o

hoi mgp bedankt

er is geen nul stand dit alles is puur gebaseerd in de D stand (drive)
de ecm gaat pas in werking als hij in de drive staat
neutraal achteruit park gaat gewoon mechanisch

Op donderdag 23 mei 2024 10:06:17 schreef gearhead:
[...] hoi mgp bedankt

het is instand geschakeld je heb 2 planetaire tandwiel schijven in zon bak
die bediend worden door rem banden -waar op een hydraulische plunjer ze aan spant .daar zit dan de vertraging in maar er kan niks mis gaan met plots over schakelen .daar zit een mechanische marge in .
principe is voor mij de aan sturing voor julie van de leds het belangrijkst de rest heb ik al uit gevonden .
echter is het met arduino later wat makkelijker uit te breiden
bijvoorbeeld een ref counter zou dat ik niet met 100 hem in zn een kan harken :9~
maar das voor later
als vast heel erg bedankt allemaal voor jullie ideeën

hier een filmpje van hoe t ongeveer kan met enkel schakelaars en een paar diodes .
gaat hier om een ford trans maar t idee is het zelfde
ik wil zijn shifter idee verbeteren met stukje electronica met enkel up an down .https://youtu.be/6BZF53LRWQM?si=Iwlfn48ghGgWEZMt

[Bericht gewijzigd door gearhead op (13%)]

Op donderdag 23 mei 2024 10:06:17 schreef gearhead:
[...] hoi mgp bedankt

Dat is dan weer een probleempje, waar staat de gearteller als je stopt of start als je geen nulstand hebt?
Hoe kan de controller weten of je al dan niet in stand D staat?

Het programma werkt al (zoals hierboven door u beschreven) maar mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt.

ff gauw in elkaar geflanst:

!!! R4 en C2 moeten van plaats wisselen !!!

voedingsspanning voor de electronica aftakken van de voeding van de ECM

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (17%)]

Op donderdag 23 mei 2024 12:49:11 schreef fatbeard:
ff gauw in elkaar geflanst:
[bijlage]
voedingsspanning voor de electronica aftakken van de voeding van de ECM

hoe dan ? snel lol doe mij ff een pm mvg gearhead

Op donderdag 23 mei 2024 10:58:22 schreef MGP:
[...]
Dat is dan weer een probleempje, waar staat de gearteller als je stopt of start als je geen nulstand hebt?
Hoe kan de controller weten of je al dan niet in stand D staat?

Het programma werkt al (zoals hierboven door u beschreven) maar mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt.

zo lang er spanning op staat waar je hem het laats had zal hem dan manueel weer terug moeten tikken in zn 1

Zitten er contactjes op de bestaande schakelhendel voor de D stand?
De R heeft er een voor de achteruitrijlampen.
Dan zou je daar de schakeling van @fatbeard misschien mee kunnen aan en uit zetten ( vanuit de voedingsspanning ECU)
Dan zal die schakeling netjes in de eerste stap starten zodra je de D of R kiest.

Op donderdag 23 mei 2024 14:01:34 schreef revado:
Dan zou je daar de schakeling van @fatbeard misschien mee kunnen aan en uit zetten ( vanuit de voedingsspanning ECU)
Dan zal die schakeling netjes in de eerste stap starten zodra je de D of R kiest.

klopt idd en dat vind ik een top plan bedankt super

hoe dan ? snel lol doe mij ff een pm mvg gearhead

Zoals jijzelf en @revado al zeiden dus.

Aan dat alternatieve display zit overigens wel een klein nadeel: die toont 0,1,2 en 3...
Een tweede misser (haastige spoed enzo): R4 en C2 moeten van plek wisselen...

Dat nadeel van het alternatieve display kan ook opgelost worden: de teller niet resetten naar nul maar naar 1 en alle uitgangen van de decoder één plek opschuiven.
Daarvoor op IC1 pin 1 en 9 verwisselen en pen 1 aan Vdd knopen, op IC2 pin 15>1, pin 2>15,pin 14>2 en pin 3>14 verplaatsen.
Deze wijzigingen beïnvloeden de werking zonder het alternatieve display niet.

Zal straks een nieuw schema plaatsen.

Op donderdag 23 mei 2024 14:01:34 schreef revado:

De voedingsspanning wegnemen is maar een lapmiddel, je kunt die dan beter naar stand 2 laten springen of een 0-stand bijvoegen, dan zie je ook nog de ledaanduiding.
Zoals het nu voorligt staan sol. 1&2 altijd onder spanning als de bak niet in D staat.

Op donderdag 23 mei 2024 15:54:00 schreef MGP:
Zoals het nu voorligt staan sol. 1&2 altijd onder spanning als de bak niet in D staat.

??? Hoe loopt die stroom dan (en waarom) ???