hij heeft geen neutraal stand in drive er zal altijd een solenoid bekrachtigd zijn behalfe in zn 2 , dat is met een rede valt de spanning weg dan heb je altijd nog een versnelling om mee thuis te komen (limb mode )
Op donderdag 23 mei 2024 14:56:01 schreef fatbeard:
[...]
[...]
Zoals jijzelf en @revado al zeiden dus.Aan dat alternatieve display zit overigens wel een klein nadeel: die toont 0,1,2 en 3...
Een tweede misser (haastige spoed enzo): R4 en C2 moeten van plek wisselen...Dat nadeel van het alternatieve display kan ook opgelost worden: de teller niet resetten naar nul maar naar 1 en alle uitgangen van de decoder één plek opschuiven.
Daarvoor op IC1 pin 1 en 9 verwisselen en pen 1 aan Vdd knopen, op IC2 pin 15>1, pin 2>15,pin 14>2 en pin 3>14 verplaatsen.
Deze wijzigingen beïnvloeden de werking zonder het alternatieve display niet.Zal straks een nieuw schema plaatsen.
oh top heel erg bedankt al vast wat betreft aan sturing solenoids klopt als een bus ,bedankt bizar hoe je dat zo uit je mouw tovert
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als je de schakeling zonder spanning zet zullen de FETs niet worden aangestuurd en zal de boel derhalve in z'n 2 staan.
Van wat ik meen begrepen te hebben is dat nu ook zo als de wagen niet in D staat...
Op donderdag 23 mei 2024 18:11:42 schreef fatbeard:
Als je de schakeling zonder spanning zet zullen de FETs niet worden aangestuurd en zal de boel derhalve in z'n 2 staan.
Van wat ik meen begrepen te hebben is dat nu ook zo als de wagen niet in D staat...
klopt helemaal dat moet ook de valve body gaat dan via een ander kanaal schakelen volledig hydraulisch (het hydraulische circuit neemt het over
i
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
MGP
LDmicro user.
Op donderdag 23 mei 2024 18:11:42 schreef fatbeard:
Dat zie ik zo niet, als hij niet in D staat moet hij handmatig naar stand 1 geschakeld worden en dan blijven sol.1 & 2 onder spanning.
Wordt de gear niet handmatig teruggeschakeld dan blijft hij staan in de laatste stand.
Wil je dat geen enkele solenoïde onder spanning staat als D uitgeschakeld is dan moet je hem handmatig naar gear 2 schakelen.
Dat is wat ik er nu van begrepen heb.
Mijn versie is zo gemaakt dat als de wagen niet in D staat dat alle solenoiden uitgeschakeld worden, van het moment dat je in D gaat, gaat de wagen ook automatisch in gear 1 en kun je verder alles bedienen.
Maar of dat wenselijk is weet ik niet, ik heb teweinig inzicht in die mekaniek.
Op donderdag 23 mei 2024 18:57:24 schreef MGP:
[...]
Dat zie ik zo niet, als hij niet in D staat moet hij handmatig naar stand 1 geschakeld worden en dan blijven sol.1 & 2 onder spanning.
Wordt de gear niet handmatig teruggeschakeld dan blijft hij staan in de laatste stand.
Wil je dat geen enkele solenoïde onder spanning staat als D uitgeschakeld is dan moet je hem handmatig naar gear 2 schakelen.Dat is wat ik er nu van begrepen heb.
Mijn versie is zo gemaakt dat als de wagen niet in D staat dat alle solenoiden uitgeschakeld worden, van het moment dat je in D gaat, gaat de wagen ook automatisch in gear 1 en kun je verder alles bedienen.
Maar of dat wenselijk is weet ik niet, ik heb teweinig inzicht in die mekaniek.
Dat denk ik niet, er zit ook nog een mechanische bediening op die bak vanaf de schakelhendel.
In N en P zijn de versnellingen uitgeschakeld en is de oliedruk onderbroken naar het labyrinth, dat gaat bijna altijd mechanisch bij oudere bakken.
Bij het in R schakelen komt er een extra tandwiel tussen de groep 1-2 en de uitgaande as in plaats van de 1-2 inkoppelen.
Dat de bak in 2 schakelt met beide solenoids uit is logisch dat is eigenlijk een noodloop zodat je met een kapotte ECU of wegvallen van de spanning nog weg kan komen zoals TS ook al aangeeft.
Naar mijn mening is afschakelen van de spanning in alle standen behalve D dus al goed, in R heb de de solenoids ook niet nodig verwacht ik.
Maar dat is na te kijken.
In D, elektronica aan en start in de 1e versnelling.
Zodra je uit D gaat mag het uit.
2, en 3 als vaste (berg/ aanhanger) versnelling heb je niet meer nodig, dat kan je met de flippers doen nu immers.
Het is een leuk project!
En grappig, ik heb een Volvo V70 met 6 traps automaat achter de dieselmotor.
Die kan ik , pook naar rechts , ook met + en - zelf op en terugschakelen.
Gebruik het heel af en toe alleen maar in de bergen bij een hele lange en steile afdaling 
MGP
LDmicro user.
Op donderdag 23 mei 2024 19:57:26 schreef revado:
...
Het is een leuk project!
Dat is het inderdaad, daardoor trok het mijn aandacht, maar het toont ook aan dat iets uitleggen aan een leek veel moeilijker is dan velen denken.
Dat terzijde, hij heeft nu een bruikbaar schema waar hij verder mee kan alhoewel ik geen voorstander ben van logische IC's in dit project.
Een controller heeft ook nadelen als je die zelf niet kunt programmeren maar eventuele wijzigingen zijn hardwarematig niet zo ingrijpend.
Op donderdag 23 mei 2024 19:57:26 schreef revado:
[...]Dat denk ik niet, er zit ook nog een mechanische bediening op die bak vanaf de schakelhendel.
In N en P zijn de versnellingen uitgeschakeld en is de oliedruk onderbroken naar het labyrinth, dat gaat bijna altijd mechanisch bij oudere bakken.
Bij het in R schakelen komt er een extra tandwiel tussen de groep 1-2 en de uitgaande as in plaats van de 1-2 inkoppelen.
Dat de bak in 2 schakelt met beide solenoids uit is logisch dat is eigenlijk een noodloop zodat je met een kapotte ECU of wegvallen van de spanning nog weg kan komen zoals TS ook al aangeeft.
Naar mijn mening is afschakelen van de spanning in alle standen behalve D dus al goed, in R heb de de solenoids ook niet nodig verwacht ik.
Maar dat is na te kijken.
In D, elektronica aan en start in de 1e versnelling.
Zodra je uit D gaat mag het uit.
2, en 3 als vaste (berg/ aanhanger) versnelling heb je niet meer nodig, dat kan je met de flippers doen nu immers.Het is een leuk project!
En grappig, ik heb een Volvo V70 met 6 traps automaat achter de dieselmotor.
Die kan ik , pook naar rechts , ook met + en - zelf op en terugschakelen.
Gebruik het heel af en toe alleen maar in de bergen bij een hele lange en steile afdaling
hoi revado en mgp
ja zeker leuk .met wat fatbeard nu heeft op gezet kan ik verder
ben aardig thuis in automaat techniek usa sectie dan
dus komt echtgoed.
als het straks up en running is plaats ik wel een filmpje .
voordeel hier van is dat het bullet proof is.er zijn wel after-market sets verkrijgbaar hoor volledig programmeerbaar.
echter veel geld en allemaal te veel poes pas er om heen bluetooth etz via smartphone progameerbaar .
wil ik allemaal niet moet betaalbaar blijven.
Over 20 jaar nog werken.
mocht dit goed werken
wil ik het gaan uit vinden op een 8hp70
8 traps 
Beetje dezelfde techniek als in de Dyna-VT bakken bij de Massey Ferguson tractoren met dat verschil dat er daar eigenlijk 2 bakken achter mekaar gezet zijn, eerste met 4 trappen (de groepen) en een 2de met 7 trappen (de versnellingen). Hierdoor krijg je 28 versnellingen die ze indelen als 1-2-3-4 (de groepen) en a-b-c-d-e-f-g (de versnellingen).
Deze kan je zelf selecteren door de joystick of een hendeltje aan het stuur wat je vooruit of achteruit beweegt en een middenstand voor de neutraal. Hoewel je die niet hoeft te gebruiken zit er wel een koppelingspedaal in die de bak hydraulisch aanstuurt (natte koppeling).
Een Dyna-VT kan je ook volledig automatisch laten schakelen of zelf in de hand houden. De schakelmomenten (toerentallen waarbij er geschakeld wordt) en de agressiviteit ervan kan je ook weer instellen.
Wel zit er een veiligheid op waardoor je nooit een verhouding kan kiezen die de motor boven zijn maximale toerental zou dwingen, een tractor weegt soms wel 40t of meer, daarmee.
De aansturing met de solenoïdes gebeurt ongeveer gelijkaardig met dat verschil dat er nog een extra klep zit die pwm gestuurd is voor de agressiviteit te bepalen.
Als je wat meer toeters en bellen wil zou ik voor een microcontroller kiezen, dan kan je die ook weer automatisch laten schakelen, bepaalde versnelling kiezen volgens je snelheid etc. Is ook een voordeel als je stopt aan een kruispunt, gaat die automatisch weer naar z'n 1. En als je enkel het gas voluit intrapt kan de controller je motor beschermen door toch te schakelen ook al druk je zelf geen knopje in. Eigenlijk zit dat er in de meeste automaat bakken tegenwoordig allemaal standaard in maar heb je nog geen 'flippers' aan je stuur...
Op vrijdag 24 mei 2024 18:08:43 schreef revado:
Blijf vooral posten, ik blijf het volgen
doen ik 
Op vrijdag 24 mei 2024 21:18:39 schreef Appel:
Beetje dezelfde techniek als in de Dyna-VT bakken bij de Massey Ferguson tractoren met dat verschil dat er daar eigenlijk 2 bakken achter mekaar gezet zijn, eerste met 4 trappen (de groepen) en een 2de met 7 trappen (de versnellingen). Hierdoor krijg je 28 versnellingen die ze indelen als 1-2-3-4 (de groepen) en a-b-c-d-e-f-g (de versnellingen).
Deze kan je zelf selecteren door de joystick of een hendeltje aan het stuur wat je vooruit of achteruit beweegt en een middenstand voor de neutraal. Hoewel je die niet hoeft te gebruiken zit er wel een koppelingspedaal in die de bak hydraulisch aanstuurt (natte koppeling).
Een Dyna-VT kan je ook volledig automatisch laten schakelen of zelf in de hand houden. De schakelmomenten (toerentallen waarbij er geschakeld wordt) en de agressiviteit ervan kan je ook weer instellen.Wel zit er een veiligheid op waardoor je nooit een verhouding kan kiezen die de motor boven zijn maximale toerental zou dwingen, een tractor weegt soms wel 40t of meer, daarmee.
De aansturing met de solenoïdes gebeurt ongeveer gelijkaardig met dat verschil dat er nog een extra klep zit die pwm gestuurd is voor de agressiviteit te bepalen.
Als je wat meer toeters en bellen wil zou ik voor een microcontroller kiezen, dan kan je die ook weer automatisch laten schakelen, bepaalde versnelling kiezen volgens je snelheid etc. Is ook een voordeel als je stopt aan een kruispunt, gaat die automatisch weer naar z'n 1. En als je enkel het gas voluit intrapt kan de controller je motor beschermen door toch te schakelen ook al druk je zelf geen knopje in. Eigenlijk zit dat er in de meeste automaat bakken tegenwoordig allemaal standaard in maar heb je nog geen 'flippers' aan je stuur...
hoi appel
is op ten duur ook wel de bedoeling om veiligheid marges in te bouwen .
Nu is hier op basis van ic's ook wel wat voor te verzinnen
wil het gewoon simpel en plug and play maken .
maar dit is eerst trail and error verhaal .
deze bakken zijn de begin fase van solenoid gestuurde automaten
een enkele solenoid voor line presure ,maar die bouw ik om naar facuum gestuurd zo als vroegahh 
dan de shift solenoids 2 x
dan blijft enkel de lockup nog over ook die is manueel te bedienen bij met simpel een 12v signaal