Informatie van VERON
DvdRa 2024 en 2025
Remy Denker PA0AGF meldde in zijn openingstoespraak van de dag dat de Dag van de RadioAmateur in deze vorm volgend jaar niet terugkeert. De IJsselhallen in Zwolle worden binnenkort gesloopt om plaats te maken voor een woonwijk. Andere locaties zijn momenteel voor de VERON onbetaalbaar.Hoe de dag in de volgende jaren vorm gaat krijgen is nog niet helemaal duidelijk. Het idee van het hoofdbestuur is komend jaar een kleiner evenement te houden, en het jaar daarop weer een groot evenement elders in het land. “We weten nog niet precies hoe dat vorm moet krijgen,” zegt Remy later. “Maar wel dat we samen met de evenementencommissie ons uiterste best doen om volgend jaar ook iets moois van de grond te krijgen. Verder zijn we al op zoek naar een locatie voor 2025, maar gezien de torenhoge prijzen is dat niet makkelijk. Zeker is dat we een vorm van de Dag voor de RadioAmateur laten voortbestaan.”
Op zondag 26 mei 2024 17:45:16 schreef Schimanski:
Informatie van VERON[...]
Rosmalen ? 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zondag 26 mei 2024 17:20:46 schreef revado:
Ik heb RAAF al dagen niet meer gehoord...
Die ligt ook in de sneeuw (nevada) te bakken 
(daarom mijn hint aan hem)
KGE
Golden Member
Zaterdagmorgen toch de knoop nog doorgehakt en naar Beetsterzwaag gereden. Helaas ontbraken veel voor mij interessante kramen (o.a. die met alle knopjes, potmeters, printjes, pinheaders, sockets etc.)
Verder was het aardig nat, en in één doorgang werd het een waar modderfestijn, de temperatuur maakte het wel enigszins goed.
Heb alleen een paar buisjes met TTL IC's gescoord, een paar experimenteerprintjes en een printje met 28 tuimelschakelaars met lange lepel. Verder veel (voor mij) onbruikbaar spul of erg aftands spul gezien waar flinke prijzen voor gevraagd werden.
Nagenoeg geen retro computerspul, een disketteopbergbox met Atari ST floppen waar de eigenaar 1 Euro per flop voor wilde hebben. Die bleef dus lekker staan.
Op zondag 26 mei 2024 17:49:14 schreef Tidak Ada:
[...]
Die ligt ook in de sneeuw (nevada) te bakken
(daarom mijn hint aan hem)

Ik ben ook op de markt geweest, ik was er vanwege het weer pas om 12:00 en ben tot 14:00 gebleven. Markt vond ik nogal tegenvallen en ik heb dan ook weinig gekocht, slechts een enkel LCD paneel. Gelukkig heb ik familie in de buurt wonen, toch niet helemaal voor niks naar Beetsterzwaag gereden.
Bak met dure 3.5" floppy's heb ik ook gezien 
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik ben dus niet de enige die vond dat de markt tov voorgaande edities flink kleiner was.
Het begon al met aankomst, rond tien uur, normaal sta je dan in de rij, nu niet.
Maar we konden de auto ook dichtbij parkeren, dat was ik niet gewend.
Het aantal stalletjes is wel eens meer dan dubbel zoveel geweest.
Binnen had je normaal in de koffiezaal drie wanden met stallen, nu maar een.
Buiten waren hele rijen stallen weg.
Ik heb me vermaakt, dat op zeker, we gingen tegen half 3 of zo weg, maar het aanbod viel wat af....
Het is jammer dat radiomarkten dit jaar dun gezaaid zijn, geen jutberg/ermelo, geen DvdRA en Rosmalen al een paar jaar niet meer.
Zoals ik al eerder schreef, zei de organisatie dat er 2 handelaren niet waren gekomen in totaal 7 kramen. Maar zelfs met die 7 kramen extra was het iets kleiner als verleden jaar.
Ik vond het aanbod van de kramen die er wel waren wat minder dit jaar, en daardoor minder aankopen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik vermoed dat het met de regens te maken heeft, maar ook met de situatie met Rusland en de Ukraïne. 
De markt in Houthalen(BE) is overdekt!!!
Ik hoop dat zuid Nederland (en België) toch komt, liefst in grote getale.
Revado, Fatbeard en ik wachten op jullie.
Hambeurs NL-B op 16 juni 2024, Houthalen (BE)[/sub]
Adres:
klik
=====> Ligt eigenlijk in de kern Helchteren, iets noordelijker.<=====
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Dat is een stukje sturen vanuit Den Helder....
Kwait njet of ik dat doen ga.
Ruim 250 km sturen, dat red ik al niet alleen..
En wat ik nodig had heb ik inmiddels van Beesterzwaag...
Tidak Ada
Wie gaat er dan ook in Den Helder afmeren, als je ook in Terneuzen kan leggen?.... 
Ik ha trouwens itselde probleem hjir mei Beetstersweach en oare 'Frieske doarpen'

Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Vanop een afstand bekeken zijn zaken soms simpeler. Ik heb dikke 2000 km te bollen, dus maakt de locatie me niet zoveel uit; daarentegen zit ik wel met een ietwat strikte kalender. Dusdanig bepaald neem ik me totnogtoe voor om toch naar Bentheim af te zakken, op 24 augustus, ook al lijkt het onwaarschijnlijk dat er een stand van CO zal zijn.
Jinny
Golden Member
Op maandag 27 mei 2024 13:56:29 schreef Tidak Ada:
Wie gaat er dan ook in Den Helder afmeren, als je ook in Terneuzen kan leggen?....Ik ha trouwens itselde probleem hjir mei Beetstersweach en oare 'Frieske doarpen'
![]()
Hehehehe, misschien dat we dat nog eens doen gaan, Terneuzen.
Voornaamste is dat we hier onze sociale omgeving hebben...
Op maandag 27 mei 2024 14:35:34 schreef Paulinha_B:
Dusdanig bepaald neem ik me totnogtoe voor om toch naar Bentheim af te zakken, op 24 augustus, ook al lijkt het onwaarschijnlijk dat er een stand van CO zal zijn.
De vraag ligt bij het beursteam.
Ik vermoed dat het straks helemaal gebeurd is met de grote evenmenten, gaan we *hopelijk weer naar meer echte vlooienmarken zonder Aliexpress stands...
*Disclaimer: Wensdenken is tegenwoordig in...
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Henry,
Ik denk dat het over 4 a 5 jaar helemaal is afgelopen, ik wil best een stukje rijden, maar voor de beurshandel wordt het steeds minder intresant.
Bij de laatste beursen was het grotendeels bagger wat er op de stand lag en ja met "rare" prijzen zal ik het maar noemen.
De uitzondering is af en toe een stand met neem maar mee. 
De rede dat ik nog af en toe naar een beurs/markt ga zijn de goede gesprekken met Henk als we uren met elkaar doorbrengen of
dat mijn vriendin mee gaat zoals b.v. vorig jaar naar Bad Bentheim waar ze de markt heeft bezocht.
Voor de bagger op de vele stands, hoef ik er niet naar toe.
De rede waarom het allemaal snel terug loopt is denk ik dat veel van het betere spul door handelaren wordt opgekocht.
Als je dan eens een markt hebt waar wat meer aantrekkelijk spul op staat, dan is dat vaak met woeker prijzen.
Het is duidelijk dat de gene die een 40 jaar oude funtie generator verkoopt in een toestand waar je van denkt is er mee gevoetbald, dat de verkoper niet weet wat de prijzen zijn van de nieuwe moderne generatoren.
Het zelfde geld voor scoops, afgeragde troep voor hoge prijzen, 8 bit modellen waar je van in beeld maar vaak 6 bit ziet een dan ook nog lekker hakkeleg.
De nieuwe Siglents en Rigol scoops wast dat oude spul vaak flink de oren voor aantrekkelijke prijzen.
Dan koop je een defect apparaat en denk je dat repareer ik wel even, kijk dan eens bij wat Ian Scott Johnston er allemaal aan tijd en geld in moet stoppen om b.v. een Keithley 2001 Multimeter werkzaam te krijgen.
Hulde trouwens voor Ian hoe hij het repareren aanpakt!
https://www.youtube.com/watch?v=dF1eDbJrXfc
Ik denk nog goed na wat ik dit jaar nog wat ga bezoeken.
Groet,
Bram
Ben het met jullie eens Blackdog en Henry, het loopt steeds meer terug.
De standjes met ali meuk zijn talloos.
Echte leuke spullen zijn lastig, of al lang weg, of onbetaalbaar.
Als je zelf met een stand staat ben je in de gelukkige omstandigheid om voor de "bestorming" een rondje te kunnen doen, en dan staat er wel eens iets heel leuks bij.
In Bladel had ik vorig jaar de bekende philips signaaltracer met luidspreker en EM34 afstemoog.
Bleek ook nog eens prima te werken. En dat voor 15 euries.
Dat is een leuke deal, hij staat op mijn werkbank en word, vooral met herstellen van buizenapparaten, gebruikt.
Zelf sta ik met zakjes met oude onderdelen, componenten en knopjes, meetapparaten en dergelijke.
Via mijn oud werkgever krijg ik tassen vol, dat komt van oude hobbyisten die niet meer onder ons zijn en waar de familie geen raad weet met de rommel.
Ik verkoop het dan op de beurs ten gunste van onze orgel vereniging.
Prijzen netjes en geen woekerwinsten.
Ik heb nog een flinke voorraad staan die onlangs is aangevuld dus dit jaar is er nog zat.
Vorig jaar met de Paalberg en Bladel samen, na aftrek kosten kraampjes, net genoeg opgehaald om in Haarlem bij ons orgel een Pearl drumstel om te bouwen naar midi besturing. Motoren, kabels, besturlingkast, een Logo, de voeding en ook de drumkit zelf ( voor 5 tientjes opgehaald).
Een echte drumkit waar de stokken door motoren worden bediend met midi.
De diesel om er heen te rijden betaal ik zelf ( of eigenlijk mijn bedrijf, die bijtelling moet ook terug verdiend worden
)
Dit jaar staan we weer, eerst in Houthalen, Fatbeard rijdt mee en Tidak Ada en ik staan met totaal met 5 kramen, dus komet allen 
En voor Bladel zijn de tafels ook al gereserveerd.
De sfeer is altijd nog leuk.
Doom and Gloom 
Ja!! Atlijd zal wel iets leuks te vinden zijn op een radiomark. Moet gezegd worden dat de tijd van de grote overvloed van leuke spullen wel voorbij is. Geheel heeft denk ik ook iets te maken met de cycli in de industrie. Meeste T&M spullen gaan wel 25 jaar mee en dan zitten we nu niet goed, er komt weer een tijd van overvloed, wel van minder goed gemaakt spul.
Voor mij is de volgende markt de Lichtmis en dan waarschijnlijk als CO crew op de stand. Moet bekennen dat ik dar best wel zin in heb.
Tidak Ada
Vooral de sfeer en het live contact is een drive om op een markt te staan, buiten dat ik ook van veel spullen af moet. Iets terug van wat ik er voor heb betaald en nog wat om de kosten te dekken.....
Veel publiek weet niet meer wat ze met oud spul aan moeten en zoekt daarom graag dingen die op Ali lijken, liefst programmeerbaar en zonder te hoeven solderen en te boren of vijlen.
Wat kan je ook anders als je in een tiny house moet wonen 
T&M spul zou ik niet meer op een vlooienmarkt kopen, de meeste bootankers zijn ondertussen wel vervangen door iets handzamers, en die zie je nog niet op de vlooienmarkt.
Bij vlooienmarkten gaat het mij om de sfeer en eyeball contacts, zoals vorig jaar op Paalberg (ik had er dit jaar graag willen staan - achter een kraam, jaja!, dat geldt ook voor Renswoude). Benzine kan bij mij nooit uit dus dat boeit me niet.
Lekker graven en neuzen, en discussies over wat een onbekend bakje al dan niet zou moeten doen. Van mij mogen alle Alikramen thuisblijven.
Mijn house is not so tiny, maar als dingen de trap af beginnen te lopen wordt het tijd om op te ruimen, en tja 50+ 
Tidak Ada
Helaas is dat in het verkeerde weekend geplanned
, ik kan dan niet.
Zo'n afstand kan, als het op een mooie zonnige dag is.