Hallo,ik had 2 harde schijven naar mijn broer gebracht,hij heeft die gebackuppd,toen ging ik ze terug halen maar ze waren warm,dit kan toch niet goed zijn,of zie ik dit verkeerd,hoe doen jullie dit ?
Traditionele harde schijven (HDD) met roterende platen en bewegende koppen kunnen afhankelijk van het toerental van de motor / spindle behoorlijk warm worden, dit is normaal.
A ok dat is normaal.
Ik had deze 1 harde schijf een 5 tal maanden geleden binnen gedaan bij een data recovery bedrijf,het was een succesvole recuperatie,is in de cleanroom geweest.
Nu moet ik zien dat ik alles goed bewaard houd de 3-2-1 regel.
Als je een harde schijf naar een bedrijf brengt omdat de data zo waardevol was moet je (en ook dat bedrijf) eigenlijk niet met de schijven gaan leuren.
De data meteen door hen gekopieerd op een tweede drager en als service nog een paar maanden bij hen op een server klinkt al wat beter dan met twee schijven onder de snelbinders naar een familielid
(die perongeluk toch niet zo handig blijkt te zijn
)
Naast proton, google, microsoft cloud opslag kan ik zeker ook Syncthing aanraden, open source software waarbij je heel makkelijk bijvoorbeeld foto's van telefoon naar laptop zet (automatisch, zodra ze allebei op wifi zitten, gaan ze syncen) maar de data kan ook naar je broer (versleuteld of niet) zodat je samen met je broer een 'off-site' backup kan realiseren die altijd beter werkt dan plechtig beloven dat je elke 2 weken met de harddisk onder de snelbinders gaat backuppen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op maandag 27 mei 2024 01:36:08 schreef K7Jz: schijven onder de snelbinders
Obligatory Aaaargh!
Ik denk dat je bewust de snelbinders als extreem voorbeeld kiest. Maar een rugtas lijkt me al een stuk minder slecht voor de schijven. Liever natuurlijk een netwerkverbinding. (Of als die niet snel genoeg is een ‘truck full of tapes hurling down the highway’)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Warmte verschilt per schijftype. In het verleden hebben we honderden 1GB Fujitsu schijven gehad (5.25", 2HE)
Die werden onwaarschijnlijk heet, kon je een ei op bakken en waren niet aan te raken. Toch is er in 5 jaar niet eentje kapot gegaan... 
![]()
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Omdat "accellerated aging" tests bij een hogere temp gedaan worden dan wat je normaal mag verwachten... zijn harddisks geoptimaliseerd geraakt op de hogere temp. Google rapporteerde een aantal jaren terug minder disk failures bij disks die (gemiddeld) warmer waren dan bij disks die (gemiddeld) kouder waren.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wij hebben in het verleden een testruimte gehad waar de temperatuur tot 80 graden kon worden opgevoerd.
Als eerste hebben we daar een serie Maxtor drives getest volgens een opgegeven testcurve.
(temperatuur werd in een 24 uur periode langzaam opgevoerd naar 55 graden en daarna weer langzaam terug naar kamertemperatuur)
Na afloop waren er van de 25 drives 21 kapot... (we hebben die test maar niet meer herhaald...
)
Was bedoeld om de 'rotte' eruit te pikken en uitval in het veld te voorkomen, maar er bleven er dan simpelweg te weinig over die nog goed waren...
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je grofweg de levensduur van een schijf mag halveren voor elke 10°C temperatuurstijging boven 25°C
Sinds die tijd heeft mijn nasje een ventilator die als enkel doel heeft de temperatuur in de drive cage laag te houden 
[Bericht gewijzigd door Sine op (30%)]
joopv
Golden Member
Ik heb onlangs mijn verzameling harddiscs uitgemest. Alle PATA discs even aangesloten en gekeken of er wat op stond wat bewaard moet blijven.
Daar zaten er ook bij die flink warm werden (1,5A op 12V).
8 3,5"PATA discs weggemikt in de electro afvalbak van de Makro (die hebben een grote bak waar je een complete tower-pc in kan dumpen). Wel een beetje jammer, mooie stukjes mechanische high-tech en met de NIB magneten in die dingen kun je leuke dingen doen.
De SATA discs voorlopig nog even bewaren..
Arco
Special Member
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je grofweg de levensduur van een schijf mag halveren voor elke 10°C temperatuurstijging boven 25°C
Dat geldt voor veel electronicacomponenten, ook bijv. voor elco's.
Bedoeling was om uitval in het veld te voorkomen (want dat gebeurde regelmatig)
Maar als er bijna niets bruikbaars overblijft schiet je je doel voorbij... 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 27 mei 2024 11:25:13 schreef joopv:
Ik heb onlangs mijn verzameling harddiscs uitgemest.8 3,5"PATA discs weggemikt
Moet ik ook eens doen. Gaat om 100x meer drives.
Edit: Na 2.5 jaar heb ik gisteren de database waar de status instaat weer werkend gekregen.
@arco: Ik heb dan zo van: "we hebben ze bij ingebruikname getest en afgekeurd. Ze doen het niet". Beetje stilhouden dat je ze op 55 graden hebt gebracht....
[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]
Arco
Special Member
Die 55 gradentest was een algemeen erkende test volgens opgegeven temperatuurverloop.
Maar daar heb je weinig aan als (bijna) alles kapot gaat... 
Op maandag 27 mei 2024 13:30:50 schreef rew:
@arco: Ik heb dan zo van: "we hebben ze bij ingebruikname getest en afgekeurd. Ze doen het niet". Beetje stilhouden dat je ze op 55 graden hebt gebracht....
zouden ze dat ook niet ergens loggen? bepaalde extremen die overschreden worden
Op maandag 27 mei 2024 10:48:26 schreef Lucky Luke:
[...]Obligatory Aaaargh!
Ik denk dat je bewust de snelbinders als extreem voorbeeld kiest. Maar een rugtas lijkt me al een stuk minder slecht voor de schijven. Liever natuurlijk een netwerkverbinding. (Of als die niet snel genoeg is een ‘truck full of tapes hurling down the highway’)
Ja klopt wat overdreven 
Maar elke vorm van tas, koffer, gewatteerde flight-case: het zal net van je achterbank worden getrokken bij de pomp/verkeerslicht.
rew
Op maandag 27 mei 2024 14:33:46 schreef fcapri:
[...]zouden ze dat ook niet ergens loggen? bepaalde extremen die overschreden worden
Jazeker:
194 Temperature_Celsius 0x0002 064 054 000 Old_age Always - 30 (Min/Max 6/46)
Deze is dus nu 30 graden maar hij heeft wel eens 46 graden gezien. Deze harddisk staat nu 8.9 jaar aan.
Een harddisk zo'n 30cm verderop rapporteert:
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022 063 046 045 Old_age Always - 37 (Min/Max 22/44)
194 Temperature_Celsius 0x0022 037 054 000 Old_age Always - 37 (0 13 0 0 0)
Daar zie ik op de 194 dus geen duidelijke min/max maar mogelijk is "worst 54" diezelfde info.
Deze is pas 4.8 jaar oud (power-on-hours).
Edit: De SSD in m'n workstation waar ik nu achter zit is 41 graden en klikt dat ik hem 6x "unsafe" heb uitgezet.....
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op maandag 27 mei 2024 14:28:01 schreef Arco:
Die 55 gradentest was een algemeen erkende test volgens opgegeven temperatuurverloop.
Maar daar heb je weinig aan als (bijna) alles kapot gaat...
Testen bij Tamb = 55°C is wat anders dan een disk, die bij een omgevingstemperatuur van 25°C, 55°C wordt.
Arco
Special Member
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik denk dat dat een worst-kaas test is om te zien bij welke temperatuur er een 100% uitval is.
Bedenk dat wanneer een disk 'auw' is ('auw' ligt fysiologisch rond 56
°C) bij 25°C, de temperatuur van die disk bij Tamb = 55°C veel hoger ligt. Exacte berekening vind ik te vermoeiend, maar ik verwacht iets van 100°C of hoger.
Arco
Special Member
Is een test om een 'inwerkperiode' te simuleren, zou zonder meer alles doorheen moeten komen.
Test was statisch (niet aangesloten), dus het waren waarschijnlijk (door de temperatuurverschillen) losgewerkte SMD componenten...
Later HP drives gebruikt, die kwamen bijna allemaal wel door de test.
(HP gaf ook 2 jaar garantie erop, kwam een nieuwe brengen en de oude ophalen bij defecten)
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
In een datacentre waar ook mijn team flink wat servers en storage had staan was eens een keer de airco uitgevallen, uiteraard op een zaterochtend vroeg. Naargelang de temperatuur opliep begonnen er apparaten het op te geven, hetzij door interne beveiliging, hetzij bij gebrek daaraan. Dat werd allemaal rechtgezet, ofschoon niet op 1-2-3; maar nog weken daarna was er een verhoogde uitval van disken in de SAN-cabinets. De temperatuur was daar wel tegen de 70 graden geweest, als ik me nog goed herinner.
Daarentegen dat twee "PC-grade" disks handwarm zijn van enkele uren effectief te werken aan een PC lijkt me niet meer dan normaal, de topicstarter hoeft zich m.i. niet teveel zorgen te maken. Wat meer detailinfo had weliswaar geen kwaad gekund.
Arco
Special Member
Heb dat gehad bij een klant in Frankfurt, temperatuur alarm.
Toen we daar kwamen was het binnen zo heet dat je er niet kon blijven, alleen heel even. (zelfs met alle ramen open was het niet vol te houden, was een zomerse dag.)
Ruimte was net een paar weken in bedrijf. De airco was niet goed afgetest en de koelvloeistofleidingen waren leeggelopen...
(De twee buiten units stonden op een luifel tussen BG en 1e etage, en de binnenunits op de 4e etage, dus leidingen aanleggen langs de buitengevel was niet zo makkelijk)
Er stonden iets van 35 rack-pc's die vrij zwaar belast werden, en dus makkelijk meer als 6kW aan warmte opwekten...
De airco installateur zat in Denhaag, dus dat was ook al lastig en duurde lang voordat 'ie er eindelijk was...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 27 mei 2024 13:30:50 schreef rew:
[...]Moet ik ook eens doen. Gaat om 100x meer drives.@arco: Ik heb dan zo van: "we hebben ze bij ingebruikname getest en afgekeurd. Ze doen het niet". Beetje stilhouden dat je ze op 55 graden hebt gebracht....
de 3,5 s-ata disks heb ik ook al vaker geruimd gehad, kleiner als 1TB bewaar ik niet eens meer, de 1TB disks zijn ook al dik 13 jaar intussen. 2,5 s-ata disks heb ik nog wat kleinere maar veel meer als de stofmagneet uithangen doen die ook niet. paar jaar terug nog 150x 2,5 s-ata disks overgehouden uit een project, doe je niks mee uiteindelijk. sommigen hadden geen 100 uren gemaakt.
Arco
Special Member
Vaak bewaar je die oude meuk, maar er heeft meestal niemand meer interesse in.
Pas een doos van 100 nieuw netwerk/video/modem/soundblasterkaarten weggegooid en 10 nieuwe ISA/PCI moederborden.
Heb ook nog een berg(je) oude IDE drives, die worden ook gedoneerd aan de gemeentewerf...
"PC-grade" HDD's heb je in verschillende uitvoeringen, zoals 5400rpm, 7200rpm, 10000rpm en 15000rpm en die laatste twee willen nog wel eens (zeer) heet aanvoelen zonder geforceerde koeling.