Mijn LORA device heeft een raar probleem.
Ik upload mijn software via een FT232RL FTDI module,
en alles werkt perfect,
maar als ik de FT232RL aangesloten laat
op de RX TX ENABLE GPIO_0 pinnen is de
ruststroom(deepsleep) 40µA minder
dan dat ik de FTDI niet aansluit.
Ik kom maar niet achter hoe dit komt.
Ik heb al van alles geprobeerd:
o.a isolate pins.
Mijn config:
ENABLE pin is 10k naar VCC en 1µF naar ground (werkt prima)
GPIO_0 met 10k naar VCC
RX/TX geen pullups/pulldowns (GPIO_1 en GPIO_3)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik vermoed dat de FTDI stroom levert die je batterij anders moet leveren. Gewoon, b.v. doordat de TX lijn van de FTDI in rust "hoog" moet zijn en dat dus een bron van 3.3V is voor je chip. (waarschijnlijk moet die 3.3V dan iets hoger zijn dan de 3.3?V waar je ESP op draait.
Dank je rew,
De voeding komt van de Power profiler Kit II van Nordic,
de spanning is 3.7 volt, en gaat dan naar een LDO (3.3 volt)
Voor de deep sleep heb ik ook de pinnen anders geconfigureerd om te proberen:
RX en TX:
GPIO_MODE_INPUT, GPIO_FLOATING en hold in deep sleep.
maar dan deed niets, ook heb ik de driver disabled van de UART,
ook dat deed niets.
Heb je geen schema van het geheel?
Heb je al eens geprobeerd om RX en TX via een paar optocouplers te laten lopen?
Op vrijdag 31 mei 2024 14:13:34 schreef Lambiek:
Heb je geen schema van het geheel?Heb je al eens geprobeerd om RX en TX via een paar optocouplers te laten lopen?
Nee, dat heb ik niet geprobeerd, maar dat is juist het probleem,
als ik de FTDI aansluit heb ik juist minder stroom verbruik.
Het gaat er dus om waarom de FTDI de stroom in deep sleep verminderd.
hardbass
PE2BAS
Vermoedelijk loopt er stroom uit de datapinnen van de ftdi kabel de io van de esp in. Dus een deel van de esp wordt nu gevoed uit de io van de ftdi kabel.
Stel die IO pin van de kabel is hoog, dan hoeft de pull-up weerstand ineens niets meer te doen.
[Bericht gewijzigd door hardbass op (24%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@hardbass. Die pullup doet ook "niets" als er niets is aangesloten. De input-stroom van een IO is ERG laag. Specs zeggen meestal iets als "minder dan 1µA". Maar in de praktijk is het vaak iets van een factor 100 of 1000 minder dan dat.
@ireric Meet de voedingsspanning van je ESP32, en de voeding van je FTDI chip. En meet de spanning op de RX en TX draden van de ESP32.
hardbass
PE2BAS
Zou het misschien nog een fout kunnen zijn rondom aarding? Wellicht dat je met de FTDI stroom laat weglopen die anders door de profiler was gelopen oid?
Een klein schemaatje zou wel eens kunnen helpen.
rew
Ter verduidelijking: Het gaat dan om een (blok)schema-tje met ESP, FTDI, je power-meter en de PC waar het aanhangt.
En hardbass: Dat zou wel eens gewoon kunnen kloppen. Ik denk dat de ham(*) voor jou is.
(*) De ham uit de "hamvraag". Schijnt een oude gameshow geweest te zijn waarbij om een grote ham gespeeld werd.