Beste forumleden,
Ik zou mijn boegschroef (Cupa 50, 3,7 Kw 24V) proportioneel willen bedienen. Op het watersportforum worden daarvoor aangeraden een Curtis motorcontroller en een proportionele joystick.
Op Aliexpress en Marktplaats zijn redelijk goedkope Curtis Controllers te vinden.
Ook wordt wel verwezen naar leveranciers van heftrucks. Kant en klare oplossingen in de Watersportwinkels kosten veel.
Een Curtis is wel aan te komen, maar mij ontbreekt de kennis om die aan te sluiten op een joystick. De zware contacten zijn uiteraard voor aansluiting op de accu en boegschroef maar de lichte aansluitingen zou ik een schema bij nodig hebben.
Is er iemand die mij verder op weg kan helpen?
Mvg Jan
zie o.a.:
https://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=27&t=8171&hilit=pro…
https://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=27&t=7212&hilit=Boe…
https://www.marktplaats.nl/v/watersport-en-boten/accessoires-en-onderh…
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je de "nieuw" verkooppagina kan linken, dan helpt dat enorm bij het zoeken naar documentatie van de motorcontroller.
En als je dat ook voor een beoogde "joystick" kan doen, helpt dat ook.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
ik snap het. Link had ik al van MP. Ik heb al naar o.a. Curtis een vraag gedaan. Maar of die schema's geven betwijfel ik.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op Aliexpress ... zijn redelijk goedkope Curtis Controllers te vinden.
Ga er maar van uit dat dat fakes zijn. En dan kunnen ze variëren van net-bruikbaar tot zonde van het geld.
Zonder genoeg verstand van electronica zou ik niet met Ali-junk aan de gang gaan. Specs zijn vaak een keer of 5 overdreven dus dat moet je kunnen nameten/controleren/modificeren en ik denk niet dat je daar dan de kennis en apparatuur voor hebt.
Daarnaast moet je de boel waarschijnlijk zelf van een conformal coating voorzien en protectie tegen overspanning spikes toepassen want die Chinezen bezuinigen op alles om het enige doel te bereiken, een absurd lage prijs.
(denk aan protectie, filtering, kruip afstanden, voldoende dikke sporen, elco's met te hoge ESR en te lage (werkelijke) werkspanning, halfgeleiders die nog net niet spontaan kapot gaan etc.
Het blijft een super gok. Lullig als het ding rare dingen gaat doen en je plotseling alleen nog maar rondjes om je as kan doen tot de motor affakkelt omdat de besturing sneuvelde en de mosfets vol open blijven staan. Mijn boegschroef besturing zit vol met veiligheid regelingen. Die is niet proportioneel maar ik mis dat ook absoluut niet. (maar mijn boot weegt 10 ton)
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op dinsdag 11 juni 2024 15:46:27 schreef fred101:
[...]Die is niet proportioneel maar ik mis dat ook absoluut niet.
2 Relais van 200A/stuk?
[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]
Op woensdag 12 juni 2024 01:39:18 schreef henri62:
[...] 2 Relais van 200A/stuk?
In ieder geval 4 relais, je moet kunnen ompolen.
Er zit meestal een soort startmotor in zo'n boegschroef en die trekt enorm veel stroom.
Er zijn kan en klare dubbel relais voor te koop , daar zit meteen de beveiliging in zodat beide relais nooit gelijk op kunnen komen....
Zoals Fred ook zegt, koop iets goeds en ga niet spelen met Ali meuk.
Veiligheid is in deze extra belangrijk, omdat het een boot is die heel raar kan gaan doen, maar ook de enorme stromen van de accu hebben desastreuze gevolgen als het mis gaat met kortsluiting of blijven hangen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op woensdag 12 juni 2024 08:50:38 schreef revado:
[...]In ieder geval 4 relais, je moet kunnen ompolen.
Vrijwel nooit, toevallig 2 weken geleden een discussie met iemand over gehad. Veel motoren hebben gewoon 3 aansluitingen waarbij je maar 2 relais nodig hebt. Massa + linksom/rechtsom.
Bijvoorbeeld de Vetus boegschroeven. De kast die erbij zit bevat ook maar 2 (start) relais als je naar de afmetingen kijkt.
Het is denk ik goedkoper/praktischer om intern een extra kool/koper-borstel erin te bouwen dan 4 relais toe te passen, want dat is ook duur en lomp.
Verder geeft een H-brug een enorm risico op kortsluiting die alles uit kan laten branden. Dat is dus ook een argument om maar 2 relais te gebruiken.
Die dingen trekken met gemak 170A bij 12V. Dus een (prop) regeling ervoor maken met alle power elektronica is best een uitdaging om het goed werkend te maken.
Ik zou het eventueel wel aandurven maar praktisch blijkt het helemaal niet nodig te zijn.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er zitten bij mij twee forse relais. Ik heb toevallig van de week de boel opengemaakt omdat de besturing joystick electronica niet meer aan ging. Dat is weer verholpen en hij werkt weer. Er gaan 5 draden naar de joystick. Voeding, massa en 3 naar de relaisspoelen.
Elk relais heeft 2 contacten. De ene normally closed, de andere normally open. Ze lijken qua afmetingen op een startrelais. Het is een Craftsman uit 2018
henri62
Laat me raden: De NC contacten niet aangesloten? Of wordt de motor massa ermee geschakeld (beide parallel)? (Als in een soort gelijktijdigheids beveiliging)
De common relais draad is dus ook naar de motor/stuurkast bedraad. Ook erg noodzakelijk om niet de hoofdstroom massa hiervoor te gebruiken omdat je dan ground lift kunt krijgen waardoor de boel kan gaan klapperen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 11 juni 2024 15:38:01 schreef jkab:
ik snap het. Link had ik al van MP.
Dus je weigert het me makkelijk te maken om mee te kijken. Dan mag je het zelf uitzoeken, wat mij betreft. Succes.
rew
Op woensdag 12 juni 2024 08:50:38 schreef revado:
In ieder geval 4 relais, je moet kunnen ompolen.
Die snap ik even niet. Wat is er mis met deze constructie:
En het aansluiten op drukknoppen is ook makkelijk drukkop 1 gaat naar 1 relais, drukknop 2 schakelt het andere relais in.
Geen relais geactiveerd motor hangt met beide aansluitingen aan de aarde: Doet niets. actriveer je 1 relais: gaat ie een kant op draaien, activeer je het andere relais gaat ie de andere kant op. Activeer je beiden tegelijk dan ontstaat er... geen kortsluiting: Motor doet wederom niets.
henri62
Op woensdag 12 juni 2024 11:48:12 schreef rew:
[...]Die snap ik even niet. Wat is er mis met deze constructie:
Elektrisch gezien niks. Maar: Je hebt een wisselcontact nodig. Dat is niet zo simpel voor een relais met een rating van 200A. Waarschijnlijk een stuk duurder.
Er is nog wel een ander technisch probleempje: Bij stoppen sluit je de motor kort, dat geeft een enorme "bonk" in de motor, omdat die meteen stil staat, en dat vinden de lagers en schroef niet zo leuk denk ik.
Op woensdag 12 juni 2024 13:52:09 schreef henri62:
[...] Elektrisch gezien niks. Maar: Je hebt een wisselcontact nodig. Dat is niet zo simpel voor een relais met een rating van 200A. Waarschijnlijk een stuk duurder.Er is nog wel een ander technisch probleempje: Bij stoppen sluit je de motor kort, dat geeft een enorme "bonk" in de motor, omdat die meteen stil staat, en dat vinden de lagers en schroef niet zo leuk denk ik.
Om die reden dus.
Ik weet ook niet of er startrelais bestaan met een wisselcontact?
Edit: ziew net Lambiek zijn schema.
Daar wisselen ze de rotor om, maar sluiten de motor niet kort.
Op woensdag 12 juni 2024 14:24:02 schreef revado:
Ik weet ook niet of er startrelais bestaan met een wisselcontact?
Dit heeft niets met een startrelais te maken natuurlijk.
En zie vorige post.
En @ TS,
Dit is niet echt een proportionele besturing wat jij bedoeld, je hebt geen terugkoppeling bij een regelbare boegschroef.
En ik ben het met mijn voorgangers eens, blijf weg bij die Alie zooi.
Een goede regeling kost tussen de €1000,- en €2000,-. En dat is niet te vergelijken met die Alie reut. 
Op woensdag 12 juni 2024 14:27:15 schreef Lambiek:
[...]
Dit heeft niets met een startrelais te maken natuurlijk.En zie vorige post.
Klopt, ik zag jouw antwoord nadat ik had gepost.
Door tijdgebrek geen tijd gehad te antwoorden. Niet de bedoeling om het jullie niet makkelijk te maken. Ik probeer wat gegevens aan te leveren. Die Curtis pwm controller is al weg. Op MP staat er nog wel één maar die is te licht qua ampères:
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…
En als je de bijbehorende stekkers niet hebt, kan het ook lastig zijn.
Gezien de aanloopstroom van de Cupa boegschroef 24V en 3,2 à 3,5 Kw zal 300 à 600? ampères nodig zijn?
Hier staan er meer:
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…
Maar wellicht "oude meuk" geen schema's.En dan vond ik nog een joystick:
https://www.marktplaats.nl/v/watersport-en-boten/bootonderdelen/a14630…
Iemand anders heeft een controller van deze website gekocht uit Hongarije of in die buurt meen ik:
https://pwrcontroller.com/product-category/dc-motor-controllers-non-re…
Hij moest bij de bestelling aangeven of het om een magneetmotor of borstelmotor gaat.
De joystick (handle) geeft niet alleen de 0 tot 5 V regelspanning maar ook de draairichting aan de print.
Het printje komt van een derde.
Van pwmcontroller.com kreeg ik de suggestie dat hun FRX40100 (ik denk ze bedoelen de FRX40200) het beste is omdat deze ook een reverse modus heeft. En als ik het schema daarvan bekijk zou je al aan een potmeter genoeg hebben. Met een middenstand. En dat in een soort joystick het liefst natuurlijk.
Volgens hem zou je een éénrichting controller kunnen gebruiken. Hij stuurde mij ook een aansluitschema, die zet ik in de upload. (Schema bootcontroller "Hongarije") Maar je hebt dan nog een geschikte joystick nodig. En liefst één met een duidelijke middenstand en niet automatisch terugverend. Zodat je de motor heel langzaam kunt laten draaien om bijvoorbeeld de boot tijdelijk tegen de kant aan te laten duwen.
De boegschroefmotor is kennelijk een seriemotor, zodat de wikkelingen in serie staan. Ik zet in de upload, als het lukt een schema van de boegschroef. Er zitten twee dikke relais op, die de stroomrichting omdraaien.
Het mooiste is misschien, als ik het goed heb, een pwm controller die zelf de stoomrichting omdraait, zodat de huidige relais niet nodig zijn.
Dutch power heeft een oplossing waarbij kennelijk proportioneel de volle stroom wordt toegevoerd. Wil je de snelheid kunnen regelen dan komt er een dure proportionele joystick bij.
Waar haal ik een betaalbare kwalitatief goede controller vandaan?
Hopelijk heb ik de ergernis van onvoldoende gegevens aan te leveren hiermee weggenomen.
Op woensdag 12 juni 2024 13:52:09 schreef henri62:
[...] Elektrisch gezien niks. Maar: Je hebt een wisselcontact nodig. Dat is niet zo simpel voor een relais met een rating van 200A. Waarschijnlijk een stuk duurder.
Er zijn magneetschakelaars met 2xmaak en 2xverbreek. Dat zijn geen uitzonderlijke magneetschakelaars.
Relais voor ompolen en 1 snelheids regelaar
Is het ding DC of AC is wel erg interessant.
Mijn boegschroef en zijn AC (of diesel direct), maar ik denk iets groter. En trekken dan ook geen 200 A nominaal..
Probleem van DC zijn de vlambogen....
Cupa is DC. En met de standaard relais vallen die Vlambogen wel mee. Ik kom relais tegen die er al 20 jaar inzitten.