Ik wil wat experimenteren met aanpassen ROM voor een Olivetti M10, en mijn idee is de 27C256 te vervangen door een SST27SF512. Gaat dat, of moet ik nog bepaalde pinnen aanpassen?

Dat kan, als je de bovenste helft van de eprom gebruikt. (0x8000-0xFFFF, A15 zit aan de Vpp)
Als je de onderste helft wilt gebruiken zul je pin 1 aan moeten passen (moet dan laag worden)

Op dinsdag 11 juni 2024 12:03:45 schreef Arco:
Dat kan, als je de bovenste helft van de eprom gebruikt. (0x8000-0xFFFF, A15 zit aan de Vpp)
Als je de onderste helft wilt gebruiken zul je pin 1 aan moeten passen (moet dan laag worden)

Kun je toevallig ook uitleggen hoe ik de chip programmeer? De voltageschema's in de datasheet snap ik niet. Ik heb nu een circuit op basis van de Arduino MEGA om de ROM uit te lezen en dat werkt, en de software daarbij doet het volgende:
Eerst CE en OE hoog,
En dan dit herhalen:

• adres instellen
  • CE laag, OE laag
  • databus lezen
  • CE hoog, OE hoog

Ik heb begrepen dat ik ook 12V nodig heb.

Is het niet handiger iemand in de buurt te zoeken met een programmer?
Die doet dat binnen 10 min voor je.

Voor Write/Erase heb je 12v nodig op de OE#/Vpp pin, met alleen 5v gaat niet...

Op dinsdag 11 juni 2024 20:39:40 schreef bprosman:
[bijlage]
[bijlage]

Sorry, maar ik kan daar geen chocola van maken. Pinnamen bij IC's zijn de FOO-BAR van de electronica. VCC, VDD, VSS, slaat nergens op. Waarom niet gewoon 5V, GND, -12V etc?

Je zou me enorm helpen als je het even als "script" voor een enkele byte schrijftcyclus beschrijft zoals ik deed met lezen, en dan aangeven welke pinnen 12V moeten krijgen in die cyclus.

Op woensdag 12 juni 2024 09:52:13 schreef blanka:
[...]
VCC, VDD, VSS, slaat nergens op. Waarom niet gewoon 5V, GND, -12V etc?

Dat is natuurlijk onzin. Alle CMOS logic gebruikt die aanduidingen.
Vdd = d komt van DRAIN van FETs = voeding
Vss = s komt van SOURCE van FETs = massa

Verder is Vdd afhankelijk van de specificatie en moet je daar het datasheet op naslaan want Vdd kan wel van 1.8 tot 24V lopen afhankelijk van het soort IC/logica je hebt.
Vrijwel alle maar dan ook alle IC datasheets (met fet/cmos logic) gebruiken die kreten.
Dus wen er maar aan!

Timing diagrammen zijn ook makkelijk leesbaar, gewoon van links naar rechts zie je alle signalen. En ook de tijden die je minimaal moet aanhouden om het te laten werken.
Zie plaatje bprosman:
Adres, dan data, dan Vpp, dan je write strobe etc etc.
Ook hier geld: Wen er maar aan, want je ontkomt er niet aan.

Ik zou voor een complete programmer gaan, voor nog geen 5 tientjes heb je er al eentje...
https://nl.aliexpress.com/item/1005002323911736.html