Op zaterdag 15 juni 2024 19:00:14 schreef benleentje:
Of naar zoiets kijken deze is USB-C in en uit. En kan zo direct aan het einde van de kabel vlak voor je telefoon.

https://nl.aliexpress.com/item/1005006418791744.html?spm=a2g0o.product…

In het filmpje in die link zie ik op het einde 17,5V en 6,6A staan. Zijn dat realistische waardes?

In het filmpje in die link zie ik op het einde 17,5V en 6,6A staan. Zijn dat realistische waardes?

Niet heel veel smartphone kunnen dit maar er zijn een paar Chinese smartphones welke met 120W kunnen laden, zoals de Xiaomi Mi 11 Ultra.

De Xiaomi 12 Ultra zou zelfs tot 200W geladen kunnen worden.

Geen idee hoe dit mogelijk is, er zouden enorme stromen in de telefoon zelf moeten lopen. Of de accu zelf heeft een hele hoge spanning.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (18%)]

Op zaterdag 15 juni 2024 15:00:42 schreef benleentje:

[...]Ik heb ali krokodillenbek snoertje van 20cm gehad die op 1A al meer spanningsval dan 1V hadden. Dus wat betref is het geen geloven maar ook een deel ervaring. :)

Ik heb bij dezelfde verkoper gekocht...

Op zaterdag 15 juni 2024 15:00:42 schreef benleentje:

[...]Maare geeft die ook de spanning weer?

Da's wel een gemis bij Ampere, in had in 2008 op mijn Windows telefoon van de zaak een fijnere app om laadstroom (en USB kabeltjeskwaliteit) te meten.
Bij mijn telefoon geeft "Ampere" geen binnenkomende spanning (wel batterijspanning) en de stroom blijft altijd onder de 2A (wellicht ligt dat gewoon aan de telefoon) bij 5V. Maar ga je op een hogere spanning laden, bv. 9V 1,5A (met zo'n USB metertje ertussen en op een QC 3 lader), dan zegt Ampere dat ik met bv. 2,2A aan het laden ben. Kan wederom aan de telefoon liggen, maar hij lijkt dus aan de batterijkant te meten, niet bij de USB ingang.

(PS: getallen zijn even uit mijn hoofd, die 1,5A bij 9V kan ook wel iets lager zijn. Wanneer Ampere niet de benodigde stroom van het scherm en de processor meerekent, dan klopt 1,3A of zo bij 9V wel ongeveer => is dan 2,7A bij 4,3V en als je daar verbruik van telefoon (-500mA als ik Ampere opstart zonder laadsnoer) afhaalt komt dit ongeveer overeen met de hoogste waarde die Ampere ooit heeft weergegeven (~2,3A))

PPS: onderstaand 2 foto's van onbelaste spanning gloednieuwe accu en belaste spanning met een 12V lampje. Wilde al gaan foeteren tegen accuverkoper, maar bleek aan het Ali meetsnoertje (of moet ik zeggen audiokabeltje) te liggen.

Ampere meet inderdaad aan de accu kant, als je daadwerkelijk met 9V en 1,5A laadt (13,5W) dan zal dit op de accu (welke Ampere meet) ongeveer 4V en 3,38A zijn. Afhankelijk van hoe vol je accu is en verlies en het verbruik van de telefoon zelf niet meegerekend.

Mijn smartphone wil niet meer dan 3A laden, welke lader je ook aansluit.

De smartphone van mijn vrouw kan laden met 6A op de accu. Over de usb kabel is dit een heel stuk lager door de hogere spanning van de PD lader.

Even laten weten hoe dit is afgelopen. Het is me niet gelukt om een schakeling te bouwen die in staat is de smartphone te laden. De telefoon is te hongerig, ook als ik snelladen uitschakel. De dynamo kan de gevraagde stroom niet leveren.
Ik heb een powerbank gekocht. Daarmee kan ik de dagen overbruggen als er geen oplaadpunt beschikbaar is.