Ik wil graag ervoor zorgen dat de maximum snelheid van een elektrische fiets met Bafang motor en display niet te verhogen is.

Mijn zoon heeft een elektrische fiets met Bafang motor G062.250.D en display C961. De controller is volledig ingegoten en heeft naast de rated voltage 36V, current en wiel diameter alleen de aanduiding "drawing number: LD-BGL-099A-6".

De snelheid van deze fiets is, zoals zoveel fietsen met Bafang displays, via dit display te verhogen, al dan niet via een geavanceerd menu dat beveiligd is met een pincode die je niet kunt wijzigen en dus makkelijk te achterhalen is.

Op internet vind ik eigenlijk alleen berichten over hoe je de fiets harder kunt laten rijden, echter ben ik juist op zoek naar het tegenovergestelde, ik wil de snelheid kunnen beperken en zorgen dat deze niet (makkelijk) kan worden gewijzigd. Ik weet zeker dat veel ouders hier ook in geïnteresseerd zijn.

Voordat ik de fiets display / controller ga reverse-engineeren, zijn er toevallig al mensen op dit forum die hier ervaring mee hebben, of die me de juiste richting kunnen wijzen?

kan je met een programmeerkabel in de controller?
softwarematig kan je die dan fix op 25 zetten zodat die het display compleet negeert.

speed limiet dan veranderen van 'by display command' naar een vaste waarde.

De motorcontroller weet precies hoe hard de motor draait. Als de software daar een feature voor heeft, kan je dus de max snelheid instellen. Als je de motor-toeren-naar wieltoeren en wielomtrek weet kan je zo uitrekenen wat het max motor-toerentaql is en dat instellen.

Probleem is alleen dat ik niet denk dat dit feature in jou motor controller zit. Dan ben je simpelweg de sjaak.

Het enige wat je dan nog kan doen is met een dikke DCDC converter de accuspanning verlagen zodat ie niet harder wil dan de door jou gewenste snelheid.

Daar zitten belangrijke nadelen aan. Oh wacht! Als de motorcontroller niet aan de accu zit op die bepaalde spanning, dan valt het mee.

De motorcontroller kan niet voorkomen dat als je sneller gaat dan de max-die-de-spanning-toestaat, dat de motor dan de voeding gaat laden. ALS dat de accu is dan voel je direct dat je tegen een muur fietst. Maar hier zal ie de uitgang van de DCDC omhoog brengen, dat kan gewoon. Totat je boven de accuspanning komt en DAN ga je de accu laden.

[Bericht gewijzigd door rew op (31%)]

Op maandag 17 juni 2024 10:55:13 schreef fcapri:
kan je met een programmeerkabel in de controller?
softwarematig kan je die dan fix op 25 zetten zodat die het display compleet negeert.

speed limiet dan veranderen van 'by display command' naar een vaste waarde.

Ik heb bij Ali een programmeerkabel besteld, nog even wachten en dan kan ik kijken of ik uberhaupt iets kan uitlezen.

Op maandag 17 juni 2024 11:03:13 schreef rew:
De motorcontroller weet precies hoe hard de motor draait. Als de software daar een feature voor heeft, kan je dus de max snelheid instellen. Als je de motor-toeren-naar wieltoeren en wielomtrek weet kan je zo uitrekenen wat het max motor-toerentaql is en dat instellen.

Interessant, ik hoop dat dit mogelijk is met de programmeerkabel. De fabrikant gaf wel aan dat de controller gelimiteerd is op 28km/h Dus ik vermoed dat dit ergens op een of andere manier gewijzigd zou moeten kunnen worden.

Probleem is alleen dat ik niet denk dat dit feature in jou motor controller zit. Dan ben je simpelweg de sjaak.

Laten we hopen dat het wel mogelijk is, ik kan echter niets vinden over deze controller dus zal een beetje gissen worden..

Het enige wat je dan nog kan doen is met een dikke DCDC converter de accuspanning verlagen zodat ie niet harder wil dan de door jou gewenste snelheid.

Daar zitten belangrijke nadelen aan. Oh wacht! Als de motorcontroller niet aan de accu zit op die bepaalde spanning, dan valt het mee.

De motorcontroller kan niet voorkomen dat als je sneller gaat dan de max-die-de-spanning-toestaat, dat de motor dan de voeding gaat laden. ALS dat de accu is dan voel je direct dat je tegen een muur fietst. Maar hier zal ie de uitgang van de DCDC omhoog brengen, dat kan gewoon. Totat je boven de accuspanning komt en DAN ga je de accu laden.

En dan wordt mijn zooon dus beloond voor hard werken ;-)

Ondertussen heb ik begrepen dat de fabrikant i.v.m. regelgeving zelf ook bezig is met een nieuw display waarbij het niet mogelijk is om de snelheidslimiet aan te passen. Nu even afwachten wat dit gaat kosten, maar zou wel de netste oplossing zijn (niet de leukste voor de knutselaar natuurlijk).

als het een hub motor is die op 28km/h staat, mag je in het display zetten wat je wil en gaat die ook niet harder gaan. in tegenstelling tot mid motoren die je gewoon een andere versnelling geeft om harder te gaan.

ongeveer 50% van de ebikes die ik al bij mij heb gehad, zijn ze allemaal via het display te verhogen. je kan van 25 naar 28 gaan en dat merk je, maar als je die op 35 zet, gaan die alsnog maar 28-29 halen.
wil je harder, moet de accuspanning omhoog.

ik zou eerst eens testen hoe snel de fiets effectief kan je als je het display op pakweg 40 zet. volgens mij gaat die niet echt veel harder gaan. mag ook wettelijk niet.

de eu bafangs hebben normaal in het display die functie ook helemaal niet zitten om de snelheid in te stellen. grijze import van wiel/controller?
daar moet je andere firmaware in steken om de instellingen weer te kunnen aanpassen.

Op maandag 17 juni 2024 15:34:39 schreef fcapri:

ik zou eerst eens testen hoe snel de fiets effectief kan je als je het display op pakweg 40 zet. volgens mij gaat die niet echt veel harder gaan. mag ook wettelijk niet.

Heb ik zojuist getest en de fiets gaat inderdaad ook niet harder dan 28km/u, maar ik vind 25km/u eigenlijk al hard zat.

de eu bafangs hebben normaal in het display die functie ook helemaal niet zitten om de snelheid in te stellen. grijze import van wiel/controller?
daar moet je andere firmaware in steken om de instellingen weer te kunnen aanpassen.

Ik zie eigenlijk overal waar dit type scherm gebruikt wordt dat de snelheid via het menu is aan te passen. Ik ben al op zoek naar een andere firmware, maar dit kan ik niet vinden. Bovendien begeef je je wel weer op een grijs gebied qua aansprakelijkheid natuurlijk.

ja tuurlijk, omdat die bafang kits wijdverspreid op amazon/aliexpress aangeboden worden om gewone fietsen om te bouwen.
https://www.amazon.com.be/-/nl/dp/B0D4YXCN38/ref=sr_1_49?crid=1M0X41OGJHKUP&dib=eyJ2IjoiMSJ9.foVUVPIeE4UHamijBCq4UzpgnfaNC6ZFA1tQdK1EbtuOW3CWBddf8xT8wVsN0gkw5WQZCuzv5k8kz5mvyXsJ9wdYQMxOX5c5b5gffOaVovNh0qGWtBfdT9C8MZHjXD9Fe7T8tbqr9vQOQKsraP7APg.ahJn_Mx88K12K15AV82A1NN1_RO5HLFaWXlIz65kfm4&dib_tag=se&keywords=bafang+hub+motor+kit&qid=1718632646&sprefix=bafang+hub+motor+kit%2Caps%2C110&sr=8-49

als je ze vanuit het buitenland koopt, zit de begrenzing er niet in, omdat je ook de settings van de wieldiameter moet aanpassen.

ik heb echter wel al fabrieksoriginele ebikes gehad van bafang die niet aan te passen waren (custom firmware voor de eu fietsfabrikant), of waarbij de code niet diegene van bafang was, waardoor je als gebruiker er alsnog niet in kan (tenzij je het display vervangt of de bafang originele firmware er weer in krijgt).

Op maandag 17 juni 2024 15:34:39 schreef fcapri:
je kan van 25 naar 28 gaan en dat merk je, maar als je die op 35 zet, gaan die alsnog maar 28-29 halen.
wil je harder, moet de accuspanning omhoog.

Ik fiets ongeveer 32km/u met een 31.2V accu. Dat gaat omlaag naar 28km/u als ie bijna leeg is bij 27V. Ik zou makkelijk ondersteuning tot 40km/u hebben als ik een gewone 42V accu zou nemen en die vol zou laden.... Dat is miet mijn motor.

Over het algemeen is er "redelijke marge" dat je bij 3.2V/cel nog makkelijk de 27.5 km/u kan halen. En dat impliceert dat je bij 4.2V p er cel tot 36km/u kan ondersteunen. Dit is waar een normale nederlandse fiets op wordt uitgerekend. Dus als je met lege accu niet harder dan 28 kan, dan ga je met volle accu rond de 35. Dat... zegt ts... vind ie onwenselijk.

met een 31V accu valt mijn bafang al gewoon uit, die moet meer spanning zien om te werken.
ik haal met volle accu op mijn ebikes een 27-28. alleen mijn talent ging 32 met een volle accu, was ook de enige fiets die zo hard ging. ondertussen al een 30 fietsen verder en er gene gehad die zo hard ging.
ze komen zelf op vrijloop amper aan 30, belast gaan ze nooit zo hard.
met lege accu zit ik gemiddeld met mijn fietsen dan op 22-23km/h nog