Hallo, ik ben nieuw op dit forum.
Wij hebben een Sharp R-961(IN)W combi oven/magnetron.
Sinds kort doet de ovenfunctie EN de magnetronfunctie het niet meer.
Het display werkt nog wel, net als de verlichting in de ovenruimte.
Ook de draaiplaat werkt goed.
Zou dit ergens een zekering kunnen zijn?
En waar kan ik die vinden?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
2 zekeringen, maar betwijfel of die de oorzaak zijn. De ene is algemeen, dus dan is hij dood. De andere enkel voor de magnetron. Nakijken kan geen kwaad. Ik schat eerder een thermische beveiliging. Het schema zal ik geven, dan weet je wat doen. Veel succes. Niet vergeten de oorzaak aan te pakken.
[Bericht gewijzigd door EricN op (17%)]
Dag, ik heb dezelfde magnetron gehad met dezelfde klachten. Bleek een relais te zijn op de verticale print achter het bedieningspaneel. Redelijk eenvoudig los te nemen. Kontakten van relais en aansluitdraden hadden het zo te zien benauwd gehad. Omdat zoiets vaak op een ongelukkig moment gebeurt (feestdagen) kontakten gangbaar gemaakt waarna het apparaat weer werkte. De relais staan ook op eBay/Ali enz.
Douwe
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dat zou dan RY1 moeten zijn. De rest bedient de individuele elementen. Maar als RY1 faalt gaat de TTM (turntablemotor) niet. Bij TS zou deze wel werken.
Op maandag 17 juni 2024 16:10:00 schreef EricN:
2 zekeringen, maar betwijfel of die de oorzaak zijn. De ene is algemeen, dus dan is hij dood. De andere enkel voor de magnetron. Nakijken kan geen kwaad. Ik schat eerder een thermische beveiliging. Het schema zal ik geven, dan weet je wat doen. Veel succes. Niet vergeten de oorzaak aan te pakken.
Dat gaat mij even te ver. We hebben hier erge schommelingen in de stroomvoorziening. Zou dat een oorzaak kunnen zijn. Zo is mijn compressor er ook aan gegaan.
Op maandag 17 juni 2024 16:51:00 schreef B.D.:
Dag, ik heb dezelfde magnetron gehad met dezelfde klachten. Bleek een relais te zijn op de verticale print achter het bedieningspaneel. Redelijk eenvoudig los te nemen. Kontakten van relais en aansluitdraden hadden het zo te zien benauwd gehad. Omdat zoiets vaak op een ongelukkig moment gebeurt (feestdagen) kontakten gangbaar gemaakt waarna het apparaat weer werkte. De relais staan ook op eBay/Ali enz.
Douwe
Dankje, dit ga ik morgen eens proberen.
Op maandag 17 juni 2024 16:10:00 schreef EricN:
Ik ga het bekijken