Kennissen van mij hebben een zware zaag-kloofmachine met een 11kW 3-fasemotor die regelmatig in gebruik is. De hoofdaansluiting is 3x25A
Nu hebben ze via de netbeheerder een brief gekregen waarin staat dat er metingen zijn verricht. Er blijkt dat korte stroompieken (veroorzaakt door de motor) voor overlast in de straat zorgen, lichten knipperen. Ze zijn gesommeerd door de netbeheerder hier iets aan te doen.
De leverancier van de zaagkloofmachine zegt dat de installatie volgens de norm is aangesloten.
Welke mogelijkheden zijn er om dit op te lossen?
Hieronder een foto van de motorsturing.

Softstarter of frequentiesturing inbouwen?

Volgens mij zit een softstarter in (weet niet 100% zeker). Het flikkeren van de lichten is wanneer het ding in normaal bedrijf is, wanneer vermogen wordt gevraagd.

Is er nog een kast?
Want ik zie ster driehoek zitten?
Als er problemen zijn als het ding in bedrijf is, dan kan een stap zwaardere freq sturing je mss helpen.

Heb je de resultaten van de metingen? En zelf ook al gemeten? Is het een beetje? of echter disco effect?

Nou, dit is toch een mooi voorbeeld hoe het gaat als je voor hinder zorgt.
Dat was immers in dat zonnepanelen topic een vraag. Ze vinden je echt wel. En doe je niks graven ze je op, en knippen je door. :+

Tegelijkertijd: hoe zwaar is de distributiekabel? Zit je met een groepje huizen op een 100mtr uitloper 16qmm?

Er is niet nog een kast, het flikkeren is een klein beetje.

Is de overlast er alleen bij het inschakelen, of ook tijdens gebruik bv als er een dik stuk hout gekloofd moet worden?

Zo te zien een ster-driehoek aan de relais te zien.

Maar als het tijdens bedrijf is en dan treden de storingen op is dat heel raar.
Want er zit dan niks actiefs tussen.

Een softstarter (met overbrugging) lost dat nooit op. Tenzij het alleen de aanloopstroom is, maar dat weten we (nog) niet.
En een frequentieregelaar kan alleen maar nog meer storing veroorzaken wat dat (tijdens bedrijf) betreft.

Het kan zijn:
* Een probleem met een te dunne (distributie) kabel ligt (al genoemd).
* Ergens een rotte verbinding in een klem/aansluiting die ligt te knetteren.

Misschien een cos-phi condensator bank toevoegen om die op bijna 1 te krijgen, dan loopt er ook minder stroom door de voedingskabel. Lost een wat dunnere kabel probleem ook een beetje op.
PS: Een FO zorgt ook voor een bijna cos-phi van 1 maar is waarschijnlijk een stuk duurder.

Ik proef een beetje dat er andere hinder in de straat is. Is er een milieuvergunning afgegeven? Vroeger de Hinderwet.
Ik onthou nog hoe mijn ouders een deegkneedmachine aanschaften met een vermogen van iets van 3kW. Daar had je al een Hinderwetvergunning voor nodig. Op je voorgevel kwam een plakkaat waarop stond dat je zo'n vergunning had aangevraagd, en waar je bezwaar kon maken. Verderop in de straat zat een constructiewerkplaats met elektrische lasapparaten die op dezelfde kabel zat aangesloten. Oud 220 net. Hadden géén eigen trafo. Nooit last van gehad.

Op zondag 23 juni 2024 11:53:07 schreef Toeternietoe:
Is de overlast er alleen bij het inschakelen, of ook tijdens gebruik bv als er een dik stuk hout gekloofd moet worden?

geen overlast bij inschakelen, alleen bij kloven dikke stukken.

Ik zou zeggen dat het een netbeheerder probleem en/of inferieure (LED) troep bij andere consumenten in de straat is.

-edit-
Het is toch wel op het kantje: 11 kW motor doet ergens rond de 3 x 21A vol belast. Dan hou je voor de rest van het pand weinig over en dan ga je kwa piek waarschijnlijk dik over de 30A op je 25A aansluiting.
Met schroefzekeringen kan dat makkelijk die gaan er niet zo snel uit.

Dat is ook waarschijnlijk de reden waarom zij die brief hebben gehad.

een degelijke frequentieregelaar is hier wel aanbevolen. Enkel maar voordelen.
15kW rond de 1500euro, das mss het nadeel?

De netbeheerder meet pieken van 120A

En dat op een aansluiting van 3x25? Zijn ze al binnen geweest? :+

Edit: Grapje. Die stromen hebben ze waarschijnlijk op het rek gemeten. Daar zitten de andere verbruikers in de straat dan ook bij op.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (51%)]

Dat had je wel eens eerder mogen zeggen (die 120A) 8)7

Als dat zo is moet het wel de startstroom van de motor zijn. Die kan tot 8xIn (160 A dus) oplopen.

Of die meting van hun klopt niet? (Lijkt me stug)
Of ze hebben een andere kabel gemeten van iemand anders? (Kan zomaar, lang niet alle kabels staan goed op tekening).

Zit het alleen op L1? Wat hangt er allemaal nog meer aan die installatie?

[Bericht gewijzigd door henri62 op (10%)]

Erik777, hebben jullie zelf al es gemeten?
Heb je fotos :)

Je grafiek is duidelijk, maar toont ook dat de pieken er niet erlke dag zijn terwijl wel hoog verbruik is? Zaagwerk?

Fase 2 en 3 geeft vergelijkbaar beeld zeg netbeheerder

Maar nog steeds niet duidelijk wat de plaats van de meting is.
Op de huisaansluiting? Of in het trafohuisje?

Op zondag 23 juni 2024 12:17:14 schreef henri62:

Als dat zo is moet het wel de startstroom van de motor zijn. Die kan tot 8xIn (160 A dus) oplopen.

quote]
Die kloofmachine wordt niet continu aan en uitgezet dus het lijkt mij niet de startstroom maar meer een vollaststroom.

Op zondag 23 juni 2024 12:24:47 schreef mvdk:
Maar nog steeds niet duidelijk wat de plaats van de meting is.
Op de huisaansluiting? Of in het trafohuisje?

In het verdeelkastje 300m verderop in de straat. Het is buiten de bebouwde kom.

Eigenlijk een beetje wat anderen hier ook schrijven:

Een ster-driehoekschakeling dient ervoor om zware asynchrone motoren op gang te brengen. Dit voorkomt grote opstartstromen. De opstartstroom wordt bijna gehalveerd. Maar dit wil niet zeggen dat je geen opstartstromen hebt. Eigenlijk moet je die motor niet zwaar belast laten aanlopen. Dus er moet weinig massa meelopen. In de praktijk moet je echter van alles op gang brengen en hangt er toch een last aan die daarmee weer flinke stromen geeft. En je hebt nog een piek als je van de ster bij opstarten naar de driehoek schakelt.

Een oplossing is de zaak in driehoek zetten en opstarten met een softstarter of weerstanden. Maar dan moet je wel genoeg koppel overhouden om de zaak in beweging te brengen. Stroom loopt er altijd, je houdt het wat beperkt door het opstarten langzamer te maken, je spreidt de puls uit over de tijd.

Nou zie ik op de foto iets wat op een softstarter lijkt. Maar ik zie niet drie dikke draden voor de motor? Ziet iemand die wel? Wat zit er linksonder aan de schakelaar, gaat dat niet naar de motor?

Verder kan het ook nog eens zijn dat niet alleen het opstarten, maar het gewone gebruik het probleem is. Bij zware belasting vliegt de stroom omhoog. En kloven van hout is een korte piek bij het aandrukken tot dat hout splijt. Is er niet een lichtere mechanische overbrenging te kiezen? Heeft hij v-snaren of verstelbare tandwielen of zo? Dan loopt hij wat langzamer, maar verminder je ook de stromen.

Op zondag 23 juni 2024 12:21:23 schreef bordje:
Erik777, hebben jullie zelf al es gemeten?
Heb je fotos :)

Je grafiek is duidelijk, maar toont ook dat de pieken er niet erlke dag zijn terwijl wel hoog verbruik is? Zaagwerk?

Ja, er wordt ook niet iedere dag gekloofd.

De motor is een Tajfun EP12 met aftakas, die drijft een hydraulische pomp aan.

[Bericht gewijzigd door Erik777 op (32%)]

Ik ken deze grafieken niet: Wat is de rode en wat is de grijze lijn?

Er kan toch niet de hele tijd zoveel stroom lopen? 100 a 120A bij 3 fasen netspanning is een heel pallet aan straalkachels, je stookt meteen weg. Of betekent die grijze lijn wat anders?

Zelfs 20A bij 3 fasen is al veel. Ook dan gaat het flink warm worden en zet je in de winter de deur al open.

En er is maar op 1 fase gemeten? Wat staat er op de andere 2? Is je motor wel goed aangesloten? Mis je niet een fase en komt hij met geluk wel op gang?

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (17%)]

Werkt de sterdriehoek wel naar behoren ?

Gezien de piek denk ik dat de motor in 1 keer op het net klapt.

Enne hydraulisch voor zien van een ontlastklep met aanlopen ?

Meetstaat, zijn dat kwartiergemidelden, hoogste waarde in een kwartier opgeslagen ?