Kloven kan langzaam of snel gebeuren. Je drijft langzaam een spie in het hout of je hakt, als gelijk met een bijl.
In dat laatste geval zou je een oplossing kunnen vinden met een stevig vliegwiel.
Zat nog even naar de foto te kijken.
Zie een 10A en een 16A automaat maar ook nog denk ik een thyristor regeling G2 ?
Waar komt dat losse onderdeel onder in de kast vandaan, war was de functie ?
is er een schema van het geheel ?
Ik heb de product specs even opgezocht van dat apparaat.
Het is een motoraandrijving ter vervanging van de aandrijfas van een tractor.
Er zit een gelijke koppeling op voor machines.
Het is dus zelf geen klover.
Er zit een 230 volt uitgang op en een 25A 12 volt uitgang, daar is die unit met ventilator dus voor.
Het apparaat trekt 11 Kw en er zit een 32 A CEE aan, dat suggereet dat het ook op een 3x25 of zelfs 3x32 A groep aangeloten moet worden.
Een huisaansluiting, die ook nog eens mogelijk einde van een lange kabel zit, is dan wat magertjes.
De aanvoerkabel naar de woning ( 3x16mm gezien die 3x25 A?) is dan mogelijk te dun.
https://tajfun.com/sites/default/files/2022-07/Tajfun_Product_Catalogu…
Even zoeken op EP 12 ( met spatie er tussen).
Op zondag 23 juni 2024 12:56:01 schreef HD13:
Zat nog even naar de foto te kijken.Zie een 10A en een 16A automaat maar ook nog denk ik een thyristor regeling G2 ?
Waar komt dat losse onderdeel onder in de kast vandaan, war was de functie ?
is er een schema van het geheel ?
Helaas kan ik geen schema vinden van deze aansturing
Zo'n klover is wel een heftig apparaat. En zoals @revado zegt is die motorunit een vervanging van een tractoraandrijving.
Daar bestaat kennelijk ook nog een dieselaandrijving voor (DP26)
In de vid de Tajfun EP 12 vanaf minuut 3.30
De EP 12 heeft al een gearbox er op die van 1500 U/min motoras naar 430 U/min uitgangas gaat.
mvdk
Golden Member
Leuk filmpje, leuk muziekje erbij. Niet de herrie die het ding maakt. Maar in het begin zie je oordoppen ingedaan worden. Worden er ook oordoppen aan de buren uitgedeeld?
Ik denk zo dat de buren last hebben van de herrie. En dat ze het spelen via de netbeheerder.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 23 juni 2024 11:55:07 schreef henri62:
Maar als het tijdens bedrijf is en dan treden de storingen op is dat heel raar.
Nee, Juist een houtkloof machine krijgt zo nu en dan EVEN een blok voor z'n kiezen. Die draait een groot deel van de tijd "vrij" en iedere keer als er energie in het kloven van een blok gestopt moet worden piekt de energieopname uit het net naar 11 of 20kW.
De HENG die je normaliter bij direct-online hoort, die zal je bij deze iedere keer als er een blok voorbij komt merken.
Voor een oplossing zal je denk ik een energiebuffer moeten maken. Dat kan met een vliegwiel op de motoras. Fysiek bouwen!
Door te loggen wat de stroom doet gedurende zeg een uurtje kloven kan je bepalen wat de max benodigde energie is die een enkele "kloof" kost.
Dan zeg je dat het toerental van 2800 naar 2500RPM kan/mag zakken, en dan kan je uitrekenen hoeveel energie er in dat vliegwiel moet zitten. En dan aansturen met een frequentieomvormer die zorgt dat bij 2500RPM de stroom niet 3x nominaal wordt.
Op zondag 23 juni 2024 13:36:37 schreef mvdk:
Leuk filmpje, leuk muziekje erbij. Niet de herrie die het ding maakt. Maar in het begin zie je oordoppen ingedaan worden. Worden er ook oordoppen aan de buren uitgedeeld?
Ik denk zo dat de buren last hebben van de herrie. En dat ze het spelen via de netbeheerder.
Dat lijkt me sterk, de klover staat in een schuur en er zijn geen problemen met de buren
Wordt de motor gebruikt binnen de opgegeven specificaties?
Hoor je het motortoerental effectief dalen terwijl er een houtblok gespleten wordt?
Ik denk dat als die kennis van TS ook een tractor heeft, hij beter die als aandrijving inzet. De afmetingen en gewicht van een vliegwiel dat een piek van 120A moet opvangen zullen ook fors zijn. Zo te zien aan die meting zijn het geen pieken van millisecondes.
Lijkt mij ook dat een houtkloof bedrijf geen vergunning krijgt in een woonwijk. Daarvoor moet je dan naar een industriegebied.
Tevens haal ik uit het verhaal dat de netbeheerder eigenlijk de distributiekabel (van 300 meter) zou moeten verzwaren maar daar uiteraard geen zin in heeft. Of voor het bedrijf een individuele kabel leggen van 300 meter, waar ze ook geen zin in hebben. Een verzwaring van de aansluiting zal er ook niet in zitten vermoed ik.
Met eventueel wel verzwaring gaat de gebruiker ook heel veel meer betalen voor z'n aansluiting waardoor aanschaf van de DP26, indien geen tractor voorhanden, misschien op langere termijn nog wel eens goedkoper zou kunnen zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 23 juni 2024 12:17:13 schreef mvdk:
Edit: Grapje. Die stromen hebben ze waarschijnlijk op het rek gemeten. Daar zitten de andere verbruikers in de straat dan ook bij op.
Omdat het "standby" lijntje zo laag is, denk ik van niet.
Op zondag 23 juni 2024 14:24:01 schreef harry64:
Zo te zien aan die meting zijn het geen pieken van millisecondes.
Dat kan je niet zien.
Voor dit soort metingen heeft het elektriciteitsbedrijf een "piekmeter". Die noteert dan "de hoogst gemeten waarde gedurende de afgelopen minuut" of zoiets. We hebben in de grafiek iets van 60-100 pixels per dag, dus max rond de 4 pixels/metingen per uur.
In hoeverre dat ding een piek van 10ms direct in de statistieken opneemt of dat er voordat het de statistieken ingaat er nog wat gefilterd wordt, tja dat moet je aan de fabrikant van de logger vragen.
De klover zat eerst op een tractor aangesloten maar vanwege de herrie en stank besloten om op elektrisch over te stappen.
Je hoort het toerental inderdaad zakken bij het kloven.
Ik zag dat er verschillende kloofmessen zijn. Lijkt mij ook dat hoe meer messensegmenten hoe meer energie in dat kloven gaat zitten. Het zou dus wel eens kunnen zijn dat de 11KW gewoon te licht is voor een hoger aantal segmenten. Daar heb je met een tractor minder last van omdat die veel meer vermogen heeft dan de 11KW motor.
Variabele hydraulische pomp met loadsensing . Kost wel wat maar de snelheidswinst is dan ook aanzienlijk . Zal ook minder vermogen vragen .
De legenda in het plaatje zegt dat rood de currentAVG is. Over het grijze lijntje staat niks. Als grijs een stroommeting is dan moeten de zekeringen eruit gaan... Kijk naar de tijd-schaal...
Een driefase motor heeft een hoge aanloopstroom vanuit stilstant naar nominaal toerental. Daarna is de stroom ongeveer Inominaal afhankelijk van de belasting van de as (en klemspanning). Inominaal wordt door een motorbeveiligingsschakelaar in de gaten gehouden. toch?
300m kabel.
Wel interessant om eens de spanning te meten met dit machientje uit, aan en met een blok hout erin...
Op zondag 23 juni 2024 15:00:02 schreef Lead Acid:
Variabele hydraulische pomp met loadsensing . Kost wel wat maar de snelheidswinst is dan ook aanzienlijk . Zal ook minder vermogen vragen .
die zit er al op!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ken een hovenier met een 3kW kloofmachine, die schakelt op een B16 niet eens in. ook die stuurt een hydrauliekpomp aan.
weet dat op t werk ook een regelmatige piekbelasting op t net zit, want het licht her en der knippert dan. ik weet ook dat de oorzaak de afkortzaag is van de buren, gewoon een 230V hitachi afkortzaagje zonder slow turn on. die zit op L3 en de verlichting met knipperverschijnselen ook.
wat jaren terug eens de schrijvende meter aan de voeding gehangen, toen bleek L3 ook laat in de avond nog onder de 180V te gaan met pieken. dit is een bedrijventerrein op de straatkabel. tijdje terug een 3x 200A aansluiting teruggebracht naar 3x63A en dat vond enexis wel fijn want een extra veld voor een straatkabel was wel nodig.
Ik snap dat de buren daar last van hebben spanning kakt in tot een 198 Volt.
Buren zitten op dezelfde kabel ?
Als je kennissen in het buitengebied zitten, is het perceel dan niet een agrarische bestemming en geld daar dan geen andere hinderwet vergunningen voor.
Zodat de netbeheerder eea moet aanpassen ?
Ahum, electrificatie......
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
nadeel buitengebied en de laatste 35 jaar ook woonwijken is dat de voedingskabels alu zijn geworden. weerstand is 2x hoger als van koper dus piekstromen uiten zich ook sneller in storingen. thans kunnen de klagers ook goedkope led bakken hebben hangen die reageren op elke dip in het net. in een ander topic laat fcapri in de 1e post een bak zien, dat is zo'n ellende ding.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
ALs het niet bij jou thuis gemeten is, hoe kunnen ze jou dan de schuld geven? Het kan net zo goed uit de kwekerij komen ; de verlichting van een sportvereniging of iemand met een dik lastoestel enz.
Daar waar er gemeten is, is dat een trafo huisje of een verdeelkast met nog een X aantaal meters kabel?
[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op (21%)]
Op zondag 23 juni 2024 14:40:07 schreef Erik777:
De klover zat eerst op een tractor aangesloten maar vanwege de herrie en stank besloten om op elektrisch over te stappen.
Je hoort het toerental inderdaad zakken bij het kloven.
Kan je het debiet van de hydraulische pomp niet verlagen?
Dan maar wat langzamer klieven.
Op zondag 23 juni 2024 18:37:04 schreef testman:
nadeel buitengebied en de laatste 35 jaar ook woonwijken is dat de voedingskabels alu zijn geworden. weerstand is 2x hoger als van koper dus piekstromen uiten zich ook sneller in storingen.
Daarom kiezen ze voor alu ook een 2 keer zo grote aderdoorsnede.
Hallo,
Frequentie regelaar met catagorie C1 of C2 ingebouwd EMC filter.
2. Categorieën C1 en C2 voldoen aan de vereisten voor het
aansluiten van apparatuur op openbare laagspanningsnetwerken.
Je hebt denk ik 150 % aanloop koppel nodig .
rew
Op zondag 23 juni 2024 18:57:58 schreef Hunebedbouwer:
ALs het niet bij jou thuis gemeten is, hoe kunnen ze jou dan de schuld geven?
De vrienden van de TS zullen wel weten dat ze precies die twee dagen hebben zitten klieven.
Je kan "poeha" gaan maken als je verwacht gelijk te krijgen. Maar als je toch als schuldige aangewezen gaat worden, dan jaag je alleen HUN op kosten die ze mogelijk op jou gaan verhalen als jou "klacht: ik ben het niet" niet terecht is. Net als in Nederland: je mag gerust zeggen dat je je meter niet vertrouwt. Dan komen ze hem vervangen. Prima. Maar als ie bij nader inzien gewoon goed is dan mag je voor de kosten opdraaien.