Het hoeft niet per se door de trafo omhoog. Het kan ook dat door de ene kabel stromen lopen naar het laagspanningsverdeelrek, en dan weer door andere kabels naar afnemers. Maar om te kunnen terugleveren, moet de spanning bij de dichtstbij zijnde klant al hoger zijn dan de trafospanning. Verderop komen de kabelverliezen, die niet zó groot zijn, maar toch, er ook nog eens bij.

Die congestieproblematiek speelt op lokaal niveau, in de kabel tot aan de distributietrafo. Ik reed vanmiddag over de A28 en keek even naar de 2 rijen windturbines in/op Flevoland. Alles stond stil. Dat zijn molens van elk 1MW.
Hoe kun je nou met die paar kiloWatt per gemiddeld zonnepaneelklantje landelijke congestie veroorzaken? Dat is een heel andere problematiek.

Kleine opwekkers word gewoon geen rekening mee gehouden. Elke aansluiting, ook als daar panelen op het dak liggen, word als afnemerlast beschouwd. Is ook logisch, in de donkere dagen rond kerst is er alleen maar afname. Het is daar waar TeNNeT en de netbeheerders hun problemen hebben liggen.

Op zaterdag 29 juni 2024 20:58:44 schreef Piet Hein:
Smeltzekeringen in de trafohuisjes gaan er wel degelijk uit door teveel teruglevering, afgelopen week in ons verzorgingsgebied heel wat rekzekeringen gehad die op overbelasting er uit zijn gegaan. En dan hebben we het over zekeringen van 400a &630a.(...)

Waar speelt dat?

Die 400 en 630 patronen zitten tussen trafo en rek. Zijn feitelijk overbodig, kun je messen voor plaatsen. In de RMU zitten de MS patronen. Die behoren de trafo te beveiligen.

Maar het idee is dus dat de 253V grens juist eerder bereikt wordt toch?

Even heel kort door de bocht voor mijn beeldvorming:

Trafo afgesteld op 230V:
Omvormer 1 wil 1000W kwijt, verhoogt zijn spanning naar 231V
Omvormer 2 wil 1000W kwijt, verhoogt zijn spanning naar 232V
Omvormer 3 wil 1000W kwijt, verhoogt zijn spanning naar 233V enz.

Uiteindelijk wordt er 23kW terug geleverd door de trafo heen.

Trafo afgesteld op 245V:
Omvormer 1 wil 1000W kwijt, verhoogt zijn spanning naar 246V
Omvormer 2 wil 1000W kwijt, verhoogt zijn spanning naar 247V
Omvormer 3 wil 1000W kwijt, verhoogt zijn spanning naar 248V enz.

Uiteindelijk wordt er maar 8kW terug geleverd door de trafo heen.

Dit is het idee, toch?

Op zaterdag 29 juni 2024 21:08:03 schreef mvdk:
Het hoeft niet per se door de trafo omhoog. Het kan ook dat door de ene kabel stromen lopen naar het laagspanningsverdeelrek, en dan weer door andere kabels naar afnemers.

Die afnemers moeten er dan wel zijn. Het is nu al vaak dat mensen met zonnepanelen het advies krijgen om zo veel mogelijk zelf te verbruiken. Maar daar is een grens aan. Als je boiler op temperatuur is en de was is gedaan, wat moet je dan nog? Alle lampen aanzetten op klaarlichte dag?
Daar zit nou net het dilemma van zonnepanelen, ze leveren het meeste terug op momenten dat er het minste behoefte aan is.

@mvdk Dit is in drenthe, in het oude egd gebied zitten er aan de LS kant van de trafo ook zekeringen ipv messen. Ook bij vervanging van de trafo + ls rek worden er weer ls rekzekeringen geplaatst. Dit omdat de zekeringen aan de MS zijde voornamelijk beschermen tegen sluiting en er bij overbelasting eigenlijk nooit uit gaan. In het geval van messen aan de LS kant kan het bij veel overbelasting voorkomen dat de olie al uit de trafo loopt voordat de MS zekeringen een keer ingrijpen.

Ik zit het me al een tijdje af te vragen: wat is een rekzekering?

Dat is de hoofdzekering die tussen het laagspanningsrek en de transformator zit. Vanaf het laagspanningsrek gaan de kabels vervolgens weer de wijk in. De kabels die de wijk in gaan zijn ook apart afgezekerd echter als je alle kabels vol zou belasten zou er meer stroom kunnen lopen dan dat de transformator aan kan, vandaar de rekzekering. Net zoals je thuis nooit alle afgaande groepen vol zou kunnen belasten zonder dat de hoofdzekering eruit klapt.

Op zaterdag 29 juni 2024 23:09:22 schreef Piet Hein:
Dat is de hoofdzekering die tussen het laagspanningsrek en de transformator zit. Vanaf het laagspanningsrek gaan de kabels vervolgens weer de wijk in. De kabels die de wijk in gaan zijn ook apart afgezekerd echter als je alle kabels vol zou belasten zou er meer stroom kunnen lopen dan dat de transformator aan kan, vandaar de rekzekering. Net zoals je thuis nooit alle afgaande groepen vol zou kunnen belasten zonder dat de hoofdzekering eruit klapt.

die zekering houders bij de trafo fikken weleens uit als er een trafo staat te roken is dat vaak het rek met de zekeringen van afgaande velden waar iets te heet werd. heb 2 gevallen meegemaakt waar de MS zekeringen eruit waren gegaan, 1x bij kortsluiting direct achter de vermogensautomaat, die was dus te traag. en 1x bij een brand waar de spanningsrails door het pand in sluiting lagen, trafo ook platgegaan. idd zijn de opgetelde zekeringswaarden van afgaande velden standaard te hoog bij een trafo. wijkkabel die menig jaren op zeg 3x 100A draait. er komen wat huizen bij op die kabel, verzwaring nog erbij. met de kerst klapt L3 2x eruit, zekeringen gaan naar 125A en zo stook je de trafo op zonder rekzekeringen.

Als ik straks thuis ben zal ik een plaatje posten hoe het er achter een deur van een trafohuisje uitziet.

Die 400A patronen horen bij een 250kVA trafo. Die hebben gewoonlijk een wat lagere kortsluitspanning, zo tussen de 2,5 en 3,5. Bijgevolg een lagere impedantie waardoor het langer duurt voordat de 253Volt word bereikt. Maar er word dan wel al een hoop stroom teruggeduwd.
Een 630kVA is meestal tussen de 5 en 6. Die 630ers worden tegenwoordig veel neergezet, zelfs 1000kVA staat tegenwoordig als distributietrafo. Het is met díe grote trafo's waar je die hoge straatspanningen mee krijgt.

Op zaterdag 29 juni 2024 23:26:47 schreef testman:
[...]

die zekering houders bij de trafo fikken weleens uit als er een trafo staat te roken is dat vaak het rek met de zekeringen van afgaande velden waar iets te heet werd.

Dat heb ik in een vorige post uitgelegd. Sommige monteurs hebben dat speciale gereedschap niet bij zich, en zetten die aluminium aders niet goed in de klem. Als zo'n kabel dan maar voor 20% belast word, merkt niemand er wat van. Maar oh jee als de hele straat volhangt met solar.
Was ergens in 2010, 2011, in een paar weken tijd 3 compactstations in Oosterheem uitgefikt. Grond eromheen verontreinigd met PFAS, maar dat is weer een ander topic.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (38%)]

Allemaal bedankt. Lach me maar eens uit: ik zat de hele tijd te denken aan "uitrekken" en kon me daar toch niet echt iets bij voorstellen... Natuurlijk weet ik ook niets van het inwendige van een trafohuisje - ik heb 1 keer een blik kunnen werpen in een Belgisch exemplaar, maar begreep er niet veel van - dus dat er zoiets bestaat als een laagspanningsrek is helemaal nieuw voor me :) Alweer wat bijgeleerd!

Op zaterdag 29 juni 2024 21:08:03 schreef mvdk:
Ik reed vanmiddag over de A28 en keek even naar de 2 rijen windturbines in/op Flevoland. Alles stond stil. Dat zijn molens van elk 1MW.
Hoe kun je nou met die paar kiloWatt per gemiddeld zonnepaneelklantje landelijke congestie veroorzaken? Dat is een heel andere problematiek.

Simpel zat: Al die zonnepaneelklantjes gebruiken dezelfde zon, en hebben dus hun piek op hetzelfde moment.

Ik keek net even op electricitymaps.com, en toen jij over de A28 reed werd er in NL 19GW aan zonnestroom opgewekt. Daar past geen windmolen meer bij.

Vanochtend vroeg (5 AM GMT, 7AM NL zomertijd) kwam echter 40% van de stroom in NL van windmolens. Dat was nog steeds maar 1.5GW, NL staat uit op zondagochtend

Dat is net het leuke aan zon en wind: je kan ze afleggen of terugregelen zonder dat er iemand moet blijven bij staan.

Een windmolen kan gewoon wachten tot er weer vraag is.

Zonder paniek in de yit upstreamketen van de aanvoer van fossiele brandstof of dat de brandstofstaven in een kernreactor van slag geraken.

Nog even contact gehad met Enexis, ze hebben een document voor de planning om het netwerkt lokaal te verzwaren. Het staat op de website van Enexis.

Hier is voorlopig geen update te verwachten :

Wachttijd 11jaar of langer :-(

Dit document is niet specifiek genoeg. Is het mogelijk een direct linkje naar de omgeving van het document te geven, waar mogelijk iets zichtbaar is over de problematiek. Het gaat over spanningsklachten, zover is me duidelijk. Maar gaat dit alleen over een te hoge spanning, of over te laag en te hoog?
Ik stel altijd dat er maar weinig klachten over te laag zijn, maar misschien is er op die website meer info te vinden.

Jo OK. Lange termijnplanning. Geen ad hoc-oplossing dus. Ik kan maar niet geloven dat het overal speelt. In mijn eigen dorp denk ik dat er maar een stuk of 3, misschien 4 probleem trafo's zullen zijn. Van de 800 stuks in heel Delft. Denk dat het in de rest van het land niet veel anders zal zijn.

Die 253Volt, (en die ondergrens van 207V) die hier geregeld besproken worden, dat staat ergens in een norm. En in de netcode. Die laatste is een wet. Dat de wet naar die norm verwijst, maakt de kracht van die wet niet minder. Netbeheerders horen zich ook aan de wet te houden.
In die norm staan tijden, hoe lang zo'n situatie met 253V mag duren. En dat kan ik wel verklappen: dat mag gewoon niet de hele dag duren. Spullen bij mensen die geen veroorzakers zijn gaan kapot, of slijten sneller. Er komen hier mensen voorbij die vragen hoe ze hun klassieke (geen antieke) apparatuur tegen dit geweld kunnen beschermen.
Als ikzelf elke dag 253V uit m'n stopcontact zou krijgen, zou ik elke dag klagen.

Mijn buurt staat er ook op, maar ik heb nog nooit een netspanning gezien hoger dan 244V. Ondanks een zeer hoge zonnepanelen dichtheid in deze buurt.

Er zijn zelfs huizen die óók panelen op de noordkant van het dak hebben.

Ik denk dat dit geextrapoleerd is op een toekomstige situatie met veel meer el. auto's, warmtepompen enz.

Ik heb overdag misschien 233v, 's avonds 229v. En er liggen veel zonnepanelen in de buurt.
Ik zit op ca. 250m hemelsbreed van de wijktrafo, veel andere huizen zitten dichterbij waardoor ik juist op mijn locatie meer 'opstuwing' zou verwachten.
Het probleem is dus niet overal zo ernstig.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (36%)]

Op dinsdag 2 juli 2024 14:11:23 schreef Ledlover:
Ik heb overdag misschien 233v, 's avonds 229v. En er liggen veel zonnepanelen in de buurt.

Dan wordt de spanning daar bewust laag gehouden zeker.

Wij zitten +/- 100 meter van de wijktrafo af, maar de spanning is hier toch echt 253V tussen 12.00 en 15.00 uur. Daarna zakt het weer wat en in de avond is het hier ook rond de 230V.

Moet wel zeggen dat hier erg veel panelen liggen in de buurt, er zijn huizen waar er meer dan 40 liggen.

Ik heb geen panelen en hier varieert de spanning bij de slimme meter tussen de 225 en 249V.

Bij de buren die panelen hebben zal de slimme-meter spanning wel tegen de 253V zitten.

Ik heb een meet-stekker aan mijn multimeter gemaakt en dat neem ik mee als we ergens op visite gaan. Het is makkelijk om daarmee de spanning van een stopcontact te meten.

Op die manier hoop ik wat meer inzicht te krijgen..

Nou, de nieuwsvoorziening word ook wakker:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/apparaten-in-huis-eerder-s…
Wat ik zeg, als je geen panelen hebt, gaan toch bij jouw de spullen kapot door die hoge spanning.
Ik denk dat in de IEC 61000 die 253Volt wat nader gespecificeerd is. Dat die hoge spanning niet uren achtereen uit je stopcontact mag komen.
Heb geen zin om die norm te gaan kopen om m'n gelijk bevestigd te zien, ik denk gewoon dat het niet zo hoort. En de netbeheerders falen toch wel een beetje op dat punt. Moedwillig die spanning zo hoog houden is kwaadaardig, daar gaat nog een keer een rechtszaak over komen.

Uit het gelinkte artikel:

Zijn nieuwe wasmachine ging al na twee jaar stuk. Ook de vaatwasser, kookplaat en zijn laptop gingen veel eerder kapot dan de gebruikelijke levensduur.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (12%)]

Verkeerd topic

[Bericht gewijzigd door evelo op (93%)]

Schijnbaar wordt er toch gesleuteld om het net in balans te houden beetje consumenten pv af laten schakelen bij overschot, hoeven ze toch niet te vergoeden.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=W4YIxD_WG74&t=20s

Een jaar of 4 geleden had ik een gesprek met een ingenieur/manager die hoog in de boom van de Nederlandse energievoorziening zat. Hij vertelde me dat Den Haag van de ene op de andere dag met plannen kwam on heel Nederland te elektrificeren zodanig dat gas en benzine geheel zouden worden overgenomen door elektra. Ze kregen de plannen te zien, en moesten maar gewoon uitvoeren.
Hij vertelde me dat de figuren van de overheid werkelijk geen enkel idee hadden van de impact hiervan op het elektriciteitsnet. Ze konden niet weigeren, maar hebben wel geprobeerd er nog wat zinnigs uit te krijgen wat naar zijn mening niet was gelukt.
Als laatste vertelde hij me dat we forse black-outs en vele stroomstoringen konden verwachten die complete provincies van NL compleet in den duister zouden zetten voor misschien wel dagen.
Als zo iemand zoiets zegt zet je dat wel aan het denken.

Tot nu toe valt het nog flink mee moet ik zeggen, maar ze hebben al aan de noodrem getrokken met de zonnepanelen en de warmtepompen.
Ik meende dat Utrecht(?) een soort noodverordening had mbt het plaatsen van nog meer warmtepompen. Had iets te maken dat het net daar extreem overbelast was ofzo.

Her en der worden dieselgeneratoren bijgeplaatst om het net te verzwaren.

Naar mijn mening zal de oplossing moeten komen van flinke batterijen bij voornamelijk MKB en industrie, en in de laatste plaats (vermogende) particulieren.. Dat lost voornamelijk de pieklast op, en voorkomt dat de draaddoorsnede van een hoogspanningsmast keer 10 moet, wat op zich belachelijk is. Spanning keer 10 gaat hem ook niet worden.

Een strenge winter wordt de vuurdoop voor het energienet.
Zonnepanelen doen dan bijna niets, en de warmtepompen staan dan op volle kracht aan.

Wij hadden in onze dorpen vandaag een "spontane storing" op het 10 kV netwerk. Alles lag er een paar uren uit. Wordt dit erger bij een zwaar belast net?