je moet dan ook die 10A niet volledig op het net steken hé, je moet overdag zelf nog wat verbruiken.
airco / warm water boiler / geprogrammeerd wasje draaien....
en dan wordt het een ander verhaal
ik heb 7200Wp en 900wp liggen op 2 omvormer (5KW en 880W)
bovenaan is rood het huis verbruik,
blauw is de zonne opbrengst
en onderaan is groen net verbruik (bovenaan) of netinjectie (onderaan)
met ruim 8000w aan solar vermogen heb ik maar een 4200W max aan injectie en dat gaat vaak richting 2000W rond de middag.
als je uw panelen dan bv op zuidoost (3600W blauwe lijn) en zuidwest (3600Wp groene lijn) plaatst, ga je vooral tussen 10 en 13h veel hebben van de zuidoost en 14-17h van de zuidwest, met een dipje in het midden (maar samengeteld nog altijd piek rond 13h om te koken smiddags)
bv zoiets
Peter_dtn
Golden Member
Op vrijdag 28 juni 2024 22:54:05 schreef harry64:
Hier zakt de netspanning bij 2KW gebruik iets van 1.5 volt bij de smartmeter. Spanning varieert overdag van 230 tot max 240. Er ligt aardig wat PV hier in de buurt. Nu is wel de grondkabel(s) behoorlijk verzwaard de afgelopen twee jaar ivm (ver)nieuwbouw die (deels) gasloos moest en er schijnen andere trafo's bijgeplaatst. Waren er eerst iets van vier maar nu heb ik er in de gauwigheid al 10 geteld. Wat ik van de aannemer begreep hangen die in een 10KV grondnet. Dat net kreeg eerst voeding uit 1 50KV naar 10KV trafo, dat zijn er nu 4 aan 4 10KV subnetten.
Dat net is een stuk degelijker dan hier, ik verwacht dat eerst de grote steden worden "gesaneerd" voordat de kleintjes aan de beurt komen. De netspanning voldoet aan de eis van 230 +/- 10%..
Op vrijdag 28 juni 2024 23:09:08 schreef kris van damme:
[...]Nu vraag ik me wel af waar je die 0,62 vandaan haalt, ik kom gewoon 0,0 uit..
Dat is scherp opgemerkt Kris, het moet 227,7 - 222,7 zijn. Waarschijnlijk heb ik te lang in de zon gezeten 
Op zaterdag 29 juni 2024 00:05:53 schreef fcapri:
je moet dan ook die 10A niet volledig op het net steken hé, je moet overdag zelf nog wat verbruiken.
airco / warm water boiler / geprogrammeerd wasje draaien....
Dank voor de uitgebreide response en tips, ik heb geen airco of boiler, wassen / drogen kan wel maar de spanning is gedurende een groot gedeelte van de dag te hoog. En dat kan ik niet opvangen met wassen / drogen of ik moet een wasserette beginnen 
Fraaie grafieken het systeem zal zeker voldoen, voor mij zou interessant zijn om te zien wat tijdens die opwek de spanning bij de slimme meter is, ik verwacht dat die substantieel lager is dan 249V.
Ik ben het met je eens dat een 3 fase omvormer een stuk beter is dan 1-fase of micro-inverters. Immers wanneer de netspanning op 1 fase te hoog is zullen de micro-invertors uitschakelen of terug regelen. De 3-fase inverter heeft de kans om de zonne-energie over de 2 resterende fasen te verdelen. Maar of dat gebeurt is de vraag..
Ik heb geprobeerd om meer info te vinden over het gedrag van SMA of Fronius inverters bij hoge netspanning. Regelen ze terug, schakelen ze uit, doen ze dat per fase of alles tegelijk? Maar helaas is er niet veel over te vinden.
Tegenwoordig neem ik mijn universeelmeter mee als we op visite gaan, ik meet dan even de spanning op het stopcontact. Huis met 6 zonnepanelen in gemeente Hellendoorn had 237V op het moment dat ik 247V had.
Hier sta ik weer 2 punten achter :
1) ik heb geen zonnepanelen
2) ik heb een 10V hogere netspanning
Dank voor alle opmerkingen en tips !
Op zaterdag 29 juni 2024 08:20:24 schreef Peter_dtn:
Ik ben het met je eens dat een 3 fase omvormer een stuk beter is dan 1-fase of micro-inverters. Immers wanneer de netspanning op 1 fase te hoog is zullen de micro-invertors uitschakelen of terug regelen. De 3-fase inverter heeft de kans om de zonne-energie over de 2 resterende fasen te verdelen. Maar of dat gebeurt is de vraag..
3fase omvormers gaan NIET regelen over de fases.
als fase 1 230V is
fase 2 is 252V (bv door paar buren dus hun monofase zonnepanelen allemaal op dezelfde hebben steken)
fase 3 is 238V.
en uw omvormer levert 6KW, dan duwt die 2kW op fase 1, 2kW op fase 2 en 2kw op fase 3.
ik kan dat zelf zien in mijn omvormer. bv 1 fase die ik veel belast (boiler en wasmachine zitten samen op een stel stopcontacten die 1 groep is), dan gaat er 1 fase fel terug in spanning. de omvormer blijft op alle 3 dezelfde stroom geven
fase 2 komt boven de 253V en HEEEL de omvormer gaat uit. die gaat niet op fase 1 en 3 gaan terug leveren en minder op fase 2.
met micro omvormers heb je dat wel. de omvormers die op fase 2 staan, gaan allemaal onderbreken.
maar die op fase 1 en 3 zien niks abnormaal en doen gewoon verder.
HEEEL misschien hebben ze een centraal regelsysteem (bv de Qrelay en envoy van enphase), die de omvormers allemaal een uitschakelsignaal geven als 1 van de fases te hoog wordt
Peter_dtn
Golden Member
Op zaterdag 29 juni 2024 08:52:33 schreef fcapri:
[...]fase 2 komt boven de 253V en HEEEL de omvormer gaat uit. die gaat niet op fase 1 en 3 gaan terug leveren en minder op fase 2.
Dat is interessante info! De inverter schakelt dus gewoon uit als 1 van de fasen te hoog is.
Dat verklaart misschien ook de regelmatige pieken die ik zie op de netspanning
Netspanning over tijd, heel regelmatig zijn pulsen te zien die de 248 en 249V halen. Het lijkt alsof een inverter(van de buren) gedurende 1 minuut energie levert gedurende die tijd 248V "ziet" en dan besluit om er mee te stoppen vervolgens een paar minuten wacht alvorens het opnieuw te proberen.
Het probleem hier is altijd fase-2, zoals je noemt waarschijnlijk mensen met enkelfase inverters.
jij meet dan wel 248-249V omdat je een verbruiker bent.
die buur waar de panelen afschakelen, die heeft misschien 251V in zijn zekeringkast (hij stuurt energie op het net en komt dus hoger dan de straat).
bijkomend staat die zijn omvormer ook nog verwijderd van de meterkast en is daar misschien ook nog eens 2V, waardoor zijn omvormer al 253V ziet en uitschakelt
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 28 juni 2024 23:09:08 schreef kris van damme:
[...]Nu vraag ik me wel af waar je die 0,62 vandaan haalt, ik kom gewoon 0,0 uit..
Ergens een typefoutje. de getallen zijn 227.7 en 222.7
@TS: Ik vind je meting wat hoog uitvallen. Deels komt dat doordat je ook nog een stuk bedrading in je huis mee-meet.
Feit blijft dat als je de DC naar de meterkast brengt en daar de omvormer hangt, of je gewoon een dik genoege kabel van 25m (in jou geval dus dikker dan de vuistregel voorschrijft omdat je die 2% te veel vind), er geen vuiltje aan de lucht is.
[Bericht gewijzigd door rew op (42%)]
Op zaterdag 29 juni 2024 10:48:01 schreef rew:
[...]Ergens een typefoutje. de getallen zijn 227.7 en 222.7
als je op de fotos kijkt, staat er 227.71 en 227.73 als getal, 2cijfers na de komma.
Ts schrijft telkens maar 1 cijfer
Roland11
Golden Member
Op donderdag 27 juni 2024 12:24:41 schreef joopv:
Verder zal de saldering in de toekomst zeker komen te vervallen en dan is het zaak dat je zo veel mogelijk zonnenergie zelf gebruikt, cq zo weinig mogelijk teruglevert.
Ik ben benieuwd hoe lang ik mijn Ferrarismeter / draaischijfmeter nog mag houden, tot nu toe heb ik het 'gratis vervangen door slimme-meter' nog steeds mogen weigeren...
Als de gegevens niet beschikbaar zijn en de leverancier gaat "gokken" wat jij teruglevert
Daar is ook nog nooit iemand rijk van geworden
Hier sedert een paar dagen een digitale meter. (Vlaanderen)
Heb al bij mijn energieleverancier de aanvraag gedaan om over te schakelen naar maandelijks facturatie volgens werkelijk gemeten verbruik en ook de omschakeling naar dynamisch uurtarief.
Eerst dat een beetje gewoon worden, eventueel een beetje knutselen met Home assistant om een en ander actief te gaan sturen.
En als het dan nog de moeite waard is, dan pas zal ik eens nadenken over eigen zonnepanelen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 29 juni 2024 10:58:39 schreef fcapri:
[...]als je op de fotos kijkt, staat er 227.71 en 227.73 als getal, 2cijfers na de komma.
Ts schrijft telkens maar 1 cijfer
Dat kan een zeer overwogen reden hebben. Bijvoorbeeld: Dat laatste cijfer staat zodanig te dansen: daar kan je geen conclusies aan verbinden.
Of: we gaan toch maar "grof" de netimpedantie bepalen dus dat laatste cijfer boeit niet.
Ik zou geen grote verandering van de netimpedantie verwachten tussen "overdag" en "'s avonds". Het gemeten verschil vind ik nogal groot. Als ik het ECHT wil weten zou ik nog meer metingen doen, om te zien of het echt een effect is, of dat er misschien een meetfout heeft plaatsgevonden. Misschien schakelde er net een 1kW belasting mee bij de 227/222 meting...
Op zaterdag 29 juni 2024 12:12:15 schreef rew:
Ik zou geen grote verandering van de netimpedantie verwachten tussen "overdag" en "'s avonds". Het gemeten verschil vind ik nogal groot. Als ik het ECHT wil weten zou ik nog meer metingen doen, om te zien of het echt een effect is, of dat er misschien een meetfout heeft plaatsgevonden. Misschien schakelde er net een 1kW belasting mee bij de 227/222 meting...
Ik vind het net logisch dat de impedantie overdag naar beneden gaat. Iedere belasting en alsook de zonnepanelen omvormers gaan de impedantie verlagen, zeker lokaal.
Op zaterdag 29 juni 2024 12:19:35 schreef kris van damme:
[...]Ik vind het net logisch dat de impedantie overdag naar beneden gaat. Iedere belasting en alsook de zonnepanelen omvormers gaan de impedantie verlagen, zeker lokaal.
Een impedantiemeter zal het net kortstondig belasten, en dan de delta U / delta I doen. Dat is R. De impedantie die de meter ziet.
Overdag bij zon zal de stroom die in de belastingmeter loopt vanuit de wijktrafo komen, en deels vanuit de vele solar-omvormers, die immers ook bronnen of trafo's zijn, invoedende units.
Doet men diezelfde impedantiemeting om 00.00u in het donker dus, dan zijn alle solar-omvormers afgekoppeld en-of niet in bedrijf.
De enige voedende bron is dan nog de wijktrafo.
Doet men dan een netimpedantiemeting, dan zal de impedantie hoger uitkomen lijkt me.
Roland11
Golden Member
Op zaterdag 29 juni 2024 11:48:18 schreef DK:
Als de gegevens niet beschikbaar zijn en de leverancier gaat "gokken" wat jij teruglevert
Daar is ook nog nooit iemand rijk van geworden
Ik denk niet dat mijn leverancier weet dat ik zonnepanelen heb 
Het zou i.i.g. niet vreemd zijn dat het afschaffen van de salderingsregeling gecombineerd wordt met het afschaffen van de draaischijfmeter.
joopv
Golden Member
Peter, meet je die spanningen bij de waterkoker op dezelfde wandcontactdoos?
Want dan meet je ook de inwendige weerstand van je huisbekabeling mee. De spanning moet je meten direct in de meterkast op een WCD waar verder geen zware belasting op zit, en de waterkoker zet je dan op een WCD van een andere groep (maar wel op dezelfde fase als je een 3-fase aansluiting hebt).
73 Joop_dna 
[Bericht gewijzigd door joopv op (15%)]
Peter_dtn
Golden Member
Doet men diezelfde impedantiemeting om 00.00u in het donker dus, dan zijn alle solar-omvormers afgekoppeld en-of niet in bedrijf.
De enige voedende bron is dan nog de wijktrafo.
Doet men dan een netimpedantiemeting, dan zal de impedantie hoger uitkomen lijkt me.
Dat is inderdaad wat ik meet, s'avonds 0.62 en in de middag 0.48 Ohm.
Hoi Joop_dna, leuk om te zien dat je ook nog "actief" bent, er is heel wat veranderd sinds de Z80 / TRS80 / PAL16L8 
De opstelling die je ziet staat langs de meterkast, het doosje rechts van de powermeter heeft een kabel met stekker die in een stopcontact in de groepenkast gaat, lengte ~1m. In het kastje zitten enkel doorverbindingen om de powermeter gemakkelijk aan te sluiten.
Alleen de waterkoker is op de powermeter aangesloten, voeding voor de powermeter komt van elders.
Vandaag was inloop bij de energie-coaches voor onze regio, ik ben even gaan informeren. De hoge netspanning problematiek speelt hier niet zo, dus blijkbaar hebben weinig mensen er problemen mee.
Of ze weten niet dat het gebeurt..
Op zaterdag 29 juni 2024 08:52:33 schreef fcapri:
[...]fase 2 komt boven de 253V en HEEEL de omvormer gaat uit. die gaat niet op fase 1 en 3 gaan terug leveren en minder op fase 2.
Omdat ik één fase aansluiting heb en langzaam zonnepanelen aan het uitbreiden ben, heb ik drie (verschillend gerichte) strings en drie omvormers. Ook met het oog op uitbreiding naar 3 fasen kwam dat mooi uit. Als ik dit zo lees, ga ik dit niet door een drie-fase omvormer vervangen... (Solar Edge met optimizers, dus ze zouden op zich in één string kunnen).
Overigens heb ik recent 242V gezien op een omvormer met 10m 2,5mm^2 kabel ertussen terwijl die 3000W aan het terugleveren was (en de andere twee ook samen 5000W). Ik heb dus nog aardig wat speelruimte qua spanning.
rew
Op zaterdag 29 juni 2024 12:19:35 schreef kris van damme:
[...]Ik vind het net logisch dat de impedantie overdag naar beneden gaat. Iedere belasting en alsook de zonnepanelen omvormers gaan de impedantie verlagen, zeker lokaal.
Verrek!
Stel ik heb een 230V bron met 1 Ohm impedantie.
Ik sluit nu een 16A aan. Die is dan 14.375 Ohm, de spanning zakt naar 214 en de netimpedantie voor andere gebruikers is nu die 14.375 parallel met de 1 Ohm: 0.935 Ohm: Trek je 1A extra gaat de spanning 0.935V omlaag.
MAAR... sluiten we een belasting aan van 3852W... (een ding met een negatieve weerstand: bij lagere spanning gaat ie meer stroom trekken!) dan gaat de netimpedantie juist omhoog: Trek je 1A naast die 3852W, zakt de spanning ongeveer 1V en bij die 1V minder gaat de 3852W dus MEER stroom trekken en zakt de spanning dus meer dan die 1V.
Die netimpedantie van 1 Ohm is "veel" en "voor het voorbeeld wel makkelijk rekenen" .
Omdat een zonnepaneel ook zo'n "negatieve weerstand" effect heeft, maar wel aan de LEVERING kant zit, verlaagt die de impedantie ook.
Tot een maand of 3 terug hebben we hier jaren geen probleem gehad. In de avond was de netspanning zelfs vaak 225Volt. Ik zie nu dat de netspanning structureel verhoogd is ook in de avond en nacht. Gevolg is dat 1 van mijn pv sets een aantal maal aan en uit gaan. Volgens mij zijn de netbeheerders gewoon moedwillig bezig om het net zo te "beheren" . PV eigenaren dwarszitten.
Maar goed over 2 maand heb ik mijn 30 kw batterij met Victron Multiplus II in bedrijf en heb ik nergens meer last van. Ander voordeel is dat mijn hele huis netjes op 230V zit. Ik ben er niet zo blij mee dat ook mijn oudere apparatuur steeds aan de 250V hangt.
Op zaterdag 29 juni 2024 17:19:47 schreef r-p:
[...]Omdat ik één fase aansluiting heb en langzaam zonnepanelen aan het uitbreiden ben, heb ik drie (verschillend gerichte) strings en drie omvormers. Ook met het oog op uitbreiding naar 3 fasen kwam dat mooi uit. Als ik dit zo lees, ga ik dit niet door een drie-fase omvormer vervangen... (Solar Edge met optimizers, dus ze zouden op zich in één string kunnen).
je gaan dan telkens 1 fase gaan belasten afhankelijk waar de zon zit.
heb je bv 2000w op oost, 2000W op zuid, 2000W op west, en komt de zon op, ga je die 2000W dus op 1 fase duwen?
smiddags dan 2000W op een andere,
en savonds 2000W op de 3de fase.
met een 3F omvormer, ga je smorgens 2000W spreide over de 3fases, smiddags 2000W spreide over de 3fases, en savonds 2000W spreiden over de 3fases.
met als grote voordeel dat je met een 4KW omvormer kan wegkomen omdat die 6000W nooit op hetzelfde moment aanwezig is.
met 3losse omvormers ga je 2kW per omvormer aan vermogen moeten zetten oftewel 6KW aan totaal vermogen.
je kan niet 1300W omvormer per fase zetten, want dan gaan ze telkens aftoppen als de panelen 2000W leveren
Op zaterdag 29 juni 2024 19:02:23 schreef Peter112:
Tot een maand of 3 terug hebben we hier jaren geen probleem gehad. In de avond was de netspanning zelfs vaak 225Volt. Ik zie nu dat de netspanning structureel verhoogd is ook in de avond en nacht. Gevolg is dat 1 van mijn pv sets een aantal maal aan en uit gaan. Volgens mij zijn de netbeheerders gewoon moedwillig bezig om het net zo te "beheren" . PV eigenaren dwarszitten.
sinds de oekraine crisis is alles heel duur geworden en zijn er ENORM veel installatie bijgekomen, die trekken de spanning dus ook omhoog nu.
het is natuurlijk handig als er omvormers uitvallen, want dan hoeft de leverancier ook die injectie niet te betalen.
en eigenaren gaan accu's kopen om toch hun stroom te kunnen verbruiken. die accu zal dan het net gaan stabiliseren. immers als er veel zonnestroom is, zal die opladen, en als er weinig is, zal jouw accu aan je huis leveren. dus je trekt geen stroom van het net op die moment.
[Bericht gewijzigd door fcapri op (30%)]
Anoniem
weet niet of je het weet, maar de netbeheerders doen dit nu bewust omdat het net aan zn tax zit op diverse plaatsen. door de regeltrafo's hoog te houden stopt het terugleveren vanzelf. is pas in het nieuws geweest, is gewoon noodzaak voor er een grote trafo uitfikt of iets anders wat niet 123 hersteld is..
Maar waarom zouden er trafo's uitfikken als er teveel terug geleverd wordt?
De omvormers zullen eerder stoppen met terugleveren, maar de spanning op het net blijft toch gewoon hoog, want als de spanning weer onder de 253V is gaan de omvormers weer aan? Lijkt me alleen maar nadelig voor de afnemers? Wat is heeft de netbeheerder hier voor voordeel aan dan?
Transfo’s zullen niet uitfikken maar misschien wel steeds meer smeltveiligheden aan de LS-zijde van d kabels die vertrekken naar de woningen?
Afhankelijk van de buurt variëren die smeltveiligheden pakweg tussen de 40 en 250A.
Als er zo’n smeltveiligheid er uit gaat dan moet er een technieker in zijn bestelwagen naar het desbetreffende trafohuisje. En als er iets is wat netbeheerders niet graag doen is depanneren in trafohuisjes. Dat zijn heel erg dure smeltveiligheden.
mvdk
Golden Member
Smeltveiligheden in trafohuisjes gaan er alleen maar uit door een kabelsluiting. Net zoals de smeltveiligheden in de aansluitkast in huis, zijn die patronen in die distributiestations langdurig overbelastbaar.
Er gaat weleens een distributiestation in de fik, maar dat is meestal, bijna altijd, ten gevolge van een montagefout. Daar word liever niet over gepraat.
Het is heel belangrijk dat je bij het aansluiten van een aluminiumkabel eèn stuk gereedschap bij je hebt waarmee je de aders zo kan torderen dat ze passend in de aansluiting liggen. Als ze niet goed liggen, krijg je daar warmteontwikkeling. Jammer dus.
Voor de rest, ik heb het verhaal al tig keer verteld, die trafo's worden gewoon te hoog ingesteld. Deze problematiek speelt in nieuwbouw wijken. Mijn hok is van 1981, enkele buren hebben paneeltjes. Mijn spanning vandaag rond middaguur 227.
Verder is het zo dat die bovengrens van 253Volt geen hele dag mag duren. Het staat beschreven in een norm, ik zal maandag eens gaan bellen naar een oud collega die destijds Power Quality metingen deed. Die kan me waarschijnlijk wel op weg helpen.
Anoniem
Dus er wordt teveel vermogen terug geleverd door de trafo heen?
Anders snap ik nog steeds niet waarom de spanning te hoog wordt afgesteld.
Door de spanning te verhogen kunnen er minder omvormers tegelijk aan staan, dus inderdaad minder vermogen. Maar degene die aan staan zorgen dan toch nog steeds dat er een (te) hoge spanning op het net blijft staan?
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (70%)]
Smeltzekeringen in de trafohuisjes gaan er wel degelijk uit door teveel teruglevering, afgelopen week in ons verzorgingsgebied heel wat rekzekeringen gehad die op overbelasting er uit zijn gegaan. En dan hebben we het over zekeringen van 400a &630a. Het verhogen van de spanning zorgt er juist voor dat er minder teruggeleverd kan worden zodat niet om de haverklap meerdere straten geheel zonder spanning komen te zitten. Ja het is vervelend dat je even wat minder terug kan leveren maar daarentegen valt de stroom iig niet helemaal uit.