Het was weer een leuk dagje.
Het was geen gruwelijk drukke markt, maar er kwam toch nog genoeg volk op af. En het weer zat ook nog mee.
Wat nieuwe mensen gezien en wat oude bekende gezichten. En dat is natuurlijk minimaal de helft van de fun van zo'n markt.
Ik had wat dingen nodig ... en daar heb ik bijna niets van gevonden. En ik had wat dingen niet nodig ... en daar heb ik een hele hoop van gevonden 
Oh, en nog een paar zeeuwse bolussen, van Tidak ... maar daar heb ik geen bewijs meer van 
@Revado,
Als je spullen kwijt wilt moet je een 'Martin' aan je tafel hebben 
Oh en dan was er nog het mystery object ...
En dat lijkt inderdaad een soort voltmeter die de het golfje meer of minder verlicht ... op een niet heel overtuigende manier.
Optische chopper voor een of andere positiesensor?
Bijvoorbeeld met een spleet + LDR er voor, synchrone detector daarachter. Maar waarom dan een golfje?
Leuk ding!
Vandaag voor de eerste keer deze markt bezocht. Leuke ervaring. Ook wat gekocht waar ik al lang naar opzoek was. Hij werkt 100% Is voor een project.
Kleine FM radio.
Het was een gezellige dag en het is gelukkig de hele dag droog gebleven.
Heb zelf achter mijn kraam gestaan naast de andere leden van col.
Leuk om enkele voorwerpen die van mijn kraam komen hier weer te zien.
Zelf heb ik alleen een van de twee printen gekocht met een tqtc.
Er zit dus een tqtc op en geen ocxo.
Hier wil ik een frequentie standaard van 10 Mhz van maken.
Heeft iemand hier een schema en aansluitgegeven van.
Kan er een nieuw onderwerp voor openen.
Het is blijkbaar een TCXO (waar TQTC voor staat .. geen idee)
Hi Detlef,
this item is not an OCXO but a TCXO.
Accoding to my memory the stability is +-0.3 ppm over about 0°C to +50°C, it has 5 V supply and a CMOS/TTL output
You can see the pin connections in the attachment (Option E). The trimmer is 20 kOhm.
I wish you much fun with the part.Best regards
Bernd, DK1AG
ex head of Tele Quarz oscillator division for 19 years
now:
AXTAL GmbH & Co. KG
www.axtal.com
Dit is van een mailinglist archief, dus geen attachments meer helaas. Voor aansluitingen zou ik de bestaande print even bekijken, dat moet niet al te moeilijk uit te vogelen zijn.
https://time-nuts.febo.narkive.com/S6YyRTIq/tele-quarz-group-ocxo
Leuke spullen hebben jullie gevonden ! Analoge uitlezing is gelukkig populair met al dat digitale geweld tegenwoordig.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zijn er CO-ers, die van mij een of meer van die rolletjes 1mm² vertind koperdraad aan de stand hebben gekocht?
Neem dan even contact met me op! (zie mijn profiel). Graag met je naam en CO-nick
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dat bordje met die TQTC komt van philips af, waarschijnlijk een prototype van een SDR radio of zo vandaar ook die UV915E tuner die misbruikt is daarvoor.
Die TDA is een 40 Mhz high speed ADC die denk ik voor het MF gebruikt is. Ik deed er niks meer mee dus maar op de CO stand gedropt.
Misschien dat Maarten Bakker er iets meer over kan zeggen of het iets uit een productie apparaat geweest zou kunnen zijn.
Het zou ook iets met MPEG2 (DVB-T) geweest kunnen zijn, dat zat ook bij strijp S toen.
Op zondag 7 juli 2024 21:02:05 schreef Sine:
Oh en dan was er nog het mystery object ...
En dat lijkt inderdaad een soort voltmeter die de het golfje meer of minder verlicht ... op een niet heel overtuigende manier.
Op zondag 7 juli 2024 21:12:14 schreef Aart:
Optische chopper voor een of andere positiesensor?
Bijvoorbeeld met een spleet + LDR er voor, synchrone detector daarachter. Maar waarom dan een golfje?
Leuk ding!
dat is een signaalsterkte indicator, waarschijnlijk uit een oude radio, was een alternatief voor het magisch oog.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (26%)]
Hij ligt in ieder geval weer in een doos voor spul wat naar de volgende markt mag 
De implementatie is niet geweldig, je moet onder een bepaalde hoek kijken wil je het ding kunnen aflezen. Dat, of er mist nog iets.
Volgend jaar sla ik over.
Mijn persoonlijke mening: veel clubleden die hun oude brol proberen te verkopen.
Weinig serieuze handelaars of mensen die werkelijk iets te bieden hebben.
Na een uurtje had ik het wel gezien.
Op maandag 8 juli 2024 17:58:51 schreef Vonkentrekker:
Mijn persoonlijke mening: veel clubleden die hun oude brol proberen te verkopen.
Je had bij ons toch een bakkie koffie kunnen halen?
De koffiemachine stond wel tussen de oude brol opgesteld 
Op maandag 8 juli 2024 18:25:36 schreef revado:
[...]Je had bij ons toch een bakkie koffie kunnen halen?
De koffiemachine stond wel tussen de oude brol opgesteld
Erg aardig, djw.
Misschien een volgende keer ?
Gr, Ron
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Wat voor de een brol is, is voor de ander juist dat stuk vervanging wat hij nodig heeft.
Zo'n radiomarkt is een combinatie van vlooienmarkt en verkoop door handelaren met China spul en andere koopjes
Misschien kan jij beter bij Conrad shoppen, hoewel het daar ook niet lekker gaat. Voor een dubbeltje op de eerste rij moet je geen wonderen verwachten.
Verder is voor velen de radiomarkt ook een uitje en een sociaalecontactplaats
Kijk, dat is nu net waar ik voor ga
De dingen die je NIET(meer) in de winkel kunt kopen.
Wat noem je een serieuze handelaar? En wat zoek je dan?
Tja... wat verwacht je op een vlooienmarkt?
Op maandag 8 juli 2024 08:29:26 schreef Sine:
Het is blijkbaar een TCXO (waar TQTC voor staat .. geen idee)
Tele Quartz TCXO... De serie moest een naam hebben.
Op zondag 7 juli 2024 12:13:26 schreef Stynus:
[*]3-voudige ampère meter (wil ik een klok van maken)
Die dingen zijn prima te herwikkelen naar wat praktischere stroompjes dan 5A. Ik heb zelf een paar grote meters opnieuw gewikkeld naar 50mA bij 20V
Tidak Ada
Zijn het weekijzermeters of draaispoelmeters?
Weekijzewrmeters hebben het probleen van sterke niet-lineairiteit.
Dat zul je moeten compenseren (met een microprocessor?). Of je moet een niet-lineaire tijdsschaal zien te maken. Lijkt me geen leuke klus.
Dat zijn inderdaad weekijzer meters. In mijn geval heb ik de bestaande schalen hergebruikt, dus ik had daar geen problemen mee.
Maar als je de curve een keer hebt opgenomen is het ook niet zo tricky om dat in een controller te prikken.
Je kunt ook heel veel geluk hebben en van datzelfde merk een paar 0-10V meters te pakken krijgen en het binnenwerk overzetten.
[Bericht gewijzigd door Sine op (21%)]
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op maandag 8 juli 2024 19:56:59 schreef Sine:
[...]Die dingen zijn prima te herwikkelen naar wat praktischere stroompjes dan 5A. Ik heb zelf een paar grote meters opnieuw gewikkeld naar 50mA bij 20V
Goed om te weten
. Ik was al aan een 5A buck aangestuurd door een microcontroller aan het denken. Maar voorlopig gaat de meter nog even de voorraad kast in, nog teveel actieve projecten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op maandag 8 juli 2024 15:50:14 schreef henri62:
Dat bordje met die TQTC komt van philips af, waarschijnlijk een prototype van een SDR radio of zo vandaar ook die UV915E tuner die misbruikt is daarvoor.
Zeker weten? Ik zie niet echt iets (behalve de chipset en misschien de connectoren) dat op een herkomst bij Philips vandaan wijst. Zelfs de (niet op de print passende) tuner niet, tenzij het een restpost was die nooit de Sony-fabriek heeft bereikt waar hij voor bestemd was (in een lab kan dat opzich wel natuurlijk).
Ik zie aan de opdruk van de print ook niet echt Philipsachtige dingen, tenzij er op de onderkant van de print misschien nog coderingen staan die dat tegenspreken.
Aan de andere kant, matcht de datumcode 9440 van de tuner wel weer enigszins met de datumcodes van begin 1995 op de TQTC en chips.
De TDA8760 is trouwens een high speed video ADC (edit: zie dat je dat al schreef). Dan denk ik niet echt aan DVB-ontvangst, maar misschien een of andere meetopstelling voor analoge video?
Op zondag 7 juli 2024 23:58:54 schreef winands:
Kan er een nieuw onderwerp voor openen.
Zou ik sowieso interessant vinden. In dit geval ook omdat ik benieuwd ben naar de onderkant van de print. Of daar nog aanwijzingen voor de herkomst op staan.
Op dinsdag 9 juli 2024 01:28:54 schreef maartenbakker:
Dan denk ik niet echt aan DVB-ontvangst, maar misschien een of andere meetopstelling voor analoge video?
Dat zwarte blokje met X6922M erop is een SAW middenfrequent filter voor DAB radios. Het zal dus het front end van een DAB radio zijn. Als iemand nog zo'n printje, desnoods zonder TCXO/TQTC over heeft hou ik mij overigens van harte aanbevolen 
Ik heb er zelf een keer gestaan, omdat ik gewoon nog heel veel spullen had (veel nog helemaal nieuw zelfs) waar ik niks meer mee doe. Voor mij was zo'n markt de ideale doelgroep om dingen in de categorie < 10.- toch nog een nieuwe bestemming te geven ipv het direct in de kliko te deponeren.
Maar ik heb zelf ook even een klein rondje gelopen en gelukkig niks gevonden om zelf weer mee naar huis te nemen
Ik dele je mening met oude brol en heb het vermoeden dat er mensen zijn die een hele opslag vol van die brol hebben en er het hele land mee doorzeulen naar allerlei markten in de hoop er ooit nog voor een mooie prijs vanaf te komen. Ik denk dat veel mensen vaak denken dat ze hele mooie pareltjes hebben met voor hun heel veel waarde, maar uiteindelijk heeft iets alleen maar waarde als je ook mensen weet te vinden die het voor dat geld ook graag willen kopen.
Maar inderdaad zoals Sine ook aangeeft, ik denk dat dit soort markten ook juist dat soort hobbyisten trekt die van oude brol nog graag iets moois maken of het bij hun andere oude brol zetten 
Echte handelaren in nieuwe componenten of zendapparatuur wordt zowieso denk ik wel minder. Tegenwoordig koop je alles toch gewoon online voor waarschijnlijk een veel betere prijs. Van de paar weerstandjes die je op zo'n markt verkoopt haal je de kosten er ook maar amper uit denk ik.
Tsja, wat is oude brol en wat is dat niet.
Persoonlijk heb ik meer met de oudere apparaten dan het puin wat er vaak van ome Ali af komt.
Mijn ervaringen van een aantal beurzen is dat er toch wel genoeg interesse is in dat oude spul.
Zelf sta ik met het nodige spul op de markten.
En ik heb een topverkoper "Martin" mee 
Alles wat daar ligt komt is gekregen, komt van oude hobbyisten en zendamateurs.
Na hun overlijden zit de familie met een berg spullen en dat haalt een goede vriend op en verdeelt het weer.
De partijden onderdelen gaan ik de, intussen bekende, zakjes.
Er zijn genoeg liefhebbers die een zakje met oude bedienknopjes, weerstanden of buisvoetjes graag willen hebben.
Waar koop je deze spullen om een apparaat te restaureren nog?
En de voorraad metertjes is ook een publiekstrekker, kijk maar naar de foto's in de andere posts 
Onze prijzen zijn laag, en er zit mooi spul tussen voor de liefhebbers.
Wij staan er voor onze orgelvereniging ( NOF), de opbrengst gaat daar helemaal naar toe. De dieselkosten en kraam betaal ik zelf.
Het was in ieder geval weer de moeite deze keer.
Dus wat mij betreft mogen deze markten blijven bestaan, heb je er niets mee, dan niet gaan.