Jup, zoeken naar een lamp misschien?? Zijn lastig nog te vinden tegenwoordig.. (gloeilampen dan). Had eenzelfde klacht laatst en werd gezegd, lamp brand! Bleek LED lamp, trok geen vermogen. Met Gloeilamp bleef deze uit..

Op donderdag 11 juli 2024 15:18:26 schreef Frederick E. Terman:
dus dacht ik 'vooruit, ik sluit hem even kort;
Blijkbaar zijn niet álle zekeringen 16 A. :)

Foei toch :). Je weet toch ook wel dat een kortsluiting letterlijk genomen moet worden. Er kan dus voor een korte ongelimiteerd stroom lopen. Voor een 16A zekering kan dat ook even 1000A zijn.

Op donderdag 11 juli 2024 17:58:00 schreef fred101:
Zijn meter klapte, daardoor schrok hij en de draaiende machine kapte 2 vingers eraf. Hij zit nu in het ziekenhuis te wachten tot hij weer verder kan. Hij heeft nog 8 vingers over dus nieuwe kansen nieuwe ronden....
Zonder gekheid, ik ben ook benieuwd.

Ik ga er dit weekend mee verder. Alle vingers zitten er nog aan (ik hoefde gelukkig niet 'door' de snaar te meten) en met de trots is ook niets mis. Het vertrouwen of ik de wasmachine zelf kan maken heeft ondertussen wel een deuk gekregen.

Desondanks zojuist nog even de weerstand van het verwarmingselement gemeten (ik heb geen losse weerstand liggen om door te meten) en op 2000 KΩ meet ik nog steeds die 223. Op 200 KΩ meet ik nu wél waarden, maar die waarden verschillen bij iedere meting. Dat lijkt mij sowieso een veeg teken...

Ik zal zaterdag de connectors er eens afhalen zoals @Nonius aangeeft en daarna meten. En ook eens een lampje aansluiten.

Vanmiddag een wasprogramma gedraaid met een lamp aangesloten. Tijdens het wassen brandde de lamp netjes en bij het afpompen en spoelen was de lamp uit. Ik ga een nieuw element kopen.

Ik denk dat dat echt de oplossing is en je geeft aan dat lamp keurig aan een uit gaat.. maar check 1 ding: Als element blauw getrokken kleur heeft een geblakerd uiterlijk vervang dan relais van verwarming. is het normaal wittig van kleur, dan is element spontaan begeven..

Het oude element zag er niet geblakerd uit o.i.d.

Ik heb een nieuw verwarmingselement besteld, geplaatst en meteen een paar wasjes gedraaid in de schuur. Nogmaals dank voor jullie hulp / tips.

Een spontane dood van element, maar als de proefwasjes weer goed gaan, dan kan hij er weer voor de volle strijd!