hallo,

ik meen een poosje geleden in een automotive youtubefilmpje het volgende gezien te hebben:
een voorgeconfectioneerd stukje krimpkous, om electrische draden met elkaar te verbinden.
in het krimpkoushulsje zat soldeerpoeder, je stak de te verbinden electrodradem-met blankgemaakte litzeeinden naar elkaar- in het hulsje en verwarmde het hulsje dan: het kromp dan en tegelijk smolt het soldeer en verbond de draden.

kent iemand dit? naam waarop te zoeken is, eigen ervaring ermee (is het wat)?

dank voor een reactie.

https://www.youtube.com/watch?v=unxEdyW8RP8
Zoeken op "heat shrink solder butt connector"

Ze kunnen heel goed zijn, een F16 zit er vol mee, maar dat zijn natuurlijk geen Ali's.

https://www.te.com/commerce/DocumentDelivery/DDEController?Action=srch…

Farnell heeft ze. We hebben er op werk naar gekeken. Relatief duur materiaal, werkt wel, voor ons kennelijk geen overtuigende voordelen want het is niet ingevoerd.

https://aliexpress.com/item/1005005216631623.html

[Bericht gewijzigd door Sine op (4%)]

Neem zeker niet die van ali, die zijn echt compleet waardeloos. Je trekt zo de draden er uit.
Ik heb ooit een klein setje gekocht om te testen, en ze uiteindelijk weggegooid.

De "echte" milspec zullen best goed zijn, maar niet te betalen.

kent iemand dit? naam waarop te zoeken is, eigen ervaring ermee (is het wat)?

Zelf nooit gebruikt, het lijkt me een simpele, maar dure, oplossing voor mensen die om wat voor reden dan ook niet kunnen of willen solderen. Maar zelfs midden in een weiland werkt een gas-soldeerbout prima....

BigClive heeft er ooit aandacht aan besteed:

https://www.youtube.com/watch?v=unxEdyW8RP8&t=143

En toevallig heb ik een week geleden een interressant filmpje gezien, blijkbaar bestonden die dingen al in WO 2, voor commando's van het SOE. Zonder isolatie maar met 'ingebouwde' verhitting. Je hebt er alleen maar een strijkvlakje voor nodig om ze te ontsteken:

https://www.youtube.com/watch?v=05wL-zf1wbo&t=181

heb die dingen ook eens gezien, de werking is slecht als de koperdraad niet al te zuiver is, de gebruikte tinring heeft niet veel/geen flux en vloeit dus niet best. de aanpellen zonder doorkniptruc en solderen heb ik al vaak zat gezien en gedaan. ook die inbouwers van alarmsystemen voor auto's gebruiken dat, met van die 3m stoffen tape, die plakt heel goed en kan tegen warmte.

Op zondag 14 juli 2024 19:27:51 schreef testman:
heb die dingen ook eens gezien, de werking is slecht als de koperdraad niet al te zuiver is, de gebruikte tinring heeft niet veel/geen flux en vloeit dus niet best. de aanpellen zonder doorkniptruc en solderen heb ik al vaak zat gezien en gedaan. ook die inbouwers van alarmsystemen voor auto's gebruiken dat, met van die 3m stoffen tape, die plakt heel goed en kan tegen warmte.

Zijn deze krimpers niet net zo goed? Als het waterdicht moet zijn, een nieuwe draad gebruiken, of krimpkous met een interne lijmlaag.

Op zondag 14 juli 2024 19:43:24 schreef buzzy:
[...]
Zijn deze krimpers niet net zo goed? Als het waterdicht moet zijn, een nieuwe draad gebruiken, of krimpkous met een interne lijmlaag.
[bijlage]

solderen gaat boven amp verbinders. al te vaak ellende mee gehad.

Op zondag 14 juli 2024 20:09:18 schreef testman:
[...]

solderen gaat boven amp verbinders. al te vaak ellende mee gehad.

Gezien het aantal krimpverbinders en krimpschoenen dat wereldwijd gebruikt wordt valt het m.i. wel mee. Op professionele basis werk je met gecalibreerd persgereedschap en dergelijke . Goede krimptangen zijn best duur, maar die platknijpers van de Gamma en Ali maken de verbindingen zeer onbetrouwbaar.

Met die tangen kan je een boutje op maat knippen, meer niet.

Een goede krimpverbinding zou beter moeten zijn dan een soldeerverbinding. In de luchtvaart werden in ieder geval AMP PIDG (pre-insulated diamond grid) krimpconnectors gebruikt, en met een gecalibreerde tang gekrimpt.

Zelf heb ik een krimptang (met ratel) van (destijds) 30 euro van de Brico en die werkt prima voor mijn doeleinden. Die platte dingen op de foto van Buzzy zijn ondingen, daar krimp je niet mee maar daar vervorm je de huls een beetje mee zodat de draad klem zit. Het lijkt vast te zitten maar is zeker geen krimpverbinding.

Net als bijv. wire-wrapping hoort een goede krimpverbinding gas-dicht te zijn, en is betrouwbaar, als het op de juiste manier gedaan wordt.

En volgens hetgeen men mij vertelde, betrouwbaarder dan een soldeerverbinding...

Die soldeerverbinders heb ik vroeger gebruikt bij inbouwen van autotelefoons, daar zaten ze bij geleverd.
Het soldeer wat er in zit smelt al bij een heel laag smeltpunt, met aansteker kan je ze al laten vloeien.
Op zich een stevige verbinding , maar ik ga toch voor gewoon solderen en krimpkous met lijm als het goed moet ziijn.

En die tang die @buzzy laat zien, zelfs een boutje knippen gaat er vaak lastig mee en gaat krom.
Troep is dat.
Een krimptang staat een merk op, ik heb Klauke voor het krimpen en Weidmuller voor de adereindhulzen.

Op zondag 14 juli 2024 20:24:54 schreef buzzy:
[...]Gezien het aantal krimpverbinders en krimpschoenen dat wereldwijd gebruikt wordt valt het m.i. wel mee. Op professionele basis werk je met gecalibreerd persgereedschap en dergelijke . Goede krimptangen zijn best duur, maar die platknijpers van de Gamma en Ali maken de verbindingen zeer onbetrouwbaar.
[bijlage]

ziet zozeer de tangen maar ook de verbinders zelf zijn er in legio brasuitvoeringen. vaak dun blik achtig spul en met naad. de goede van oa tyco geven geen problemen, maar dat de einden open blijven levert vaker oxidatie op.

een goede krimpverbinding als een koper kabelschoen die je met enige persdruk aanperst zit wel vast, daar kun je een sleepkabel mee maken.

Heb wel eens een krimpverbinding gemaakt met uitgegloeide koperbuis van de juiste diameter.
Dat werkt nog steeds. Was wel een noodoplossing.

Dat klinkt meer als toeval om eerlijk te zijn. In dit geval zou ik eerder de vraag willen beantwoorden wat je zou meenemen als je wel voorbereid zou willen zijn. Geen waterleiding toch? ;-)

Op zondag 14 juli 2024 18:42:18 schreef nonius:
Zelf nooit gebruikt, het lijkt me een simpele, maar dure, oplossing voor mensen die om wat voor reden dan ook niet kunnen of willen solderen.

+1

Maar zelfs midden in een weiland werkt een gas-soldeerbout prima....

Een krimptang ook, en dat zou ik voor auto's aanraden. Bij dikkere verbindingen is het bijna net zo kritisch om een soldeerbout op maat te hebben als bij een krimp verbinding. Met zo een zielig boutje op een dikkere kabel lopen te kleien geeft ook slechte verbindingen. Kale krimp verbindingen zijn in auto's prima, die kabels kunnen wel tegen wat vocht en zijn vaak aan het andere eind toch open. Je moet wel zo een krimptang hebben die pas opent als hij helemaal gesloten is geweest, maar die hoeven de wereld niet te kosten.

Wat met de krimpers van Buzzy vaak misgaat is dat krimper en draaddikte niet op elkaar zijn afgestemt, draad te dun voor krimper, en ook nog met "schroefdraad" kniptang zijn aangeknepen.....

Klopt, of wat testman zegt dat er gewoon slechte uitvoeringen op de markt zijn. Het moet wel (vertind) koper zijn, want staal werkt niet. Goede zijn niet duur, dus als je wil voorbereiden op iets zou ik gewoon nu goeie kopen van een bekende leverancier (niet het huismerk van Action, Gamma of Praxis).

De echt goede tangen zijn zoals @nonius beschrijft deze op de foto.zijn alleen onbetaalbaar :)
De ampjes moeten hier ook PIDG zijn deze hebben een extra busje dat er zit om de isolatie vast te klemmen (zie foto 2) daarom ook de drie gaatjes in de tangen om aan te passen aan de dikte van de isolatie
Voorbeeld: de rechtse is een "normale" de linkse een PIDG isolatie eraf gehaald.

Gr.F_S

Op zondag 14 juli 2024 17:55:51 schreef Henry S.:
https://www.youtube.com/watch?v=unxEdyW8RP8
Zoeken op "heat shrink solder butt connector"

Ze kunnen heel goed zijn, een F16 zit er vol mee, maar dat zijn natuurlijk geen Ali's.

Ik heb pas een doosje hier besteld:
https://www.clicktobuy.nl/products/soldeerdraad-connectoren?syclid=52b…

Duurde wel 12 dagen, dus vermoedelijk halen zij het ook uit China.

Dat lijken exact dezelfde als ome ali in de aanbieding heeft ja ... verwacht daar niet te veel van.

Ik heb ze getest en werken best goed!

Het grootste probleem is dat de "tin" niet wet. En dat er veel te weining tin aanwezig is om in de kern te vloeien.

Klopt, zou iets beter kunnen, maar voor de meeste gevallen werkt het best goed en het voordeel is dat het meteen waterdicht is.

't zal geen tin zijn: Dat smelt bij 220 graden, Er zal bismuth bijgemengd zijn om het smeltpunt richting de 130 te krijgen. Toch?

(Ik krimp hotshrink bij 200 graden, onvoldoende voor tin.)