Blijft de zekering heel?
Zit er extern nog een (grote) condensator aangesloten?

Zekering blijkft heel en ik kan de polen gewoon vasthouden …..

Die groene weerstanden worden wel heet,, te heet voor vingerkontzkt en tussen de gele draden heb ik 0,01v=

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]

Op zaterdag 13 juli 2024 13:57:54 schreef Tinus met de BSA:
Maakt het uit als de gele draden wisselen ?

Het haalt niet uit hoe de gele draden worden aangesloten.

Wat voor spanning meet je op de losse condensator?
Als je geen spanning meet moet je de gele draden losnemen en nogmaals meten.

Hoeveel Ohm meet je tussen de (losgenomen) gele draden van de hv trafo?
Ik zou ook de triac of thyristior doormeten op sluiting.

Die groene weerstanden mogelijk behoorlijk heet worden, ze zijn ervoor gemaakt, het zijn vermogensweerstanden. Met een natte vinger voelend zouden ze zelfs wat mogen sissen (niet proberen met de stekker in het stopcontact!). Maar te heet worden kan ook een indicatie van een onderliggend defect zijn.

Vermoedelijk hoort dat neon-lampje (waar in deze thread veel over gesproken is) te flitsen in het ritme van de opgewekte hoogspanningspulsen. (U kent het normale gedrag van dit apparaat toen het nog werkte beter dan ik).

Flitst dit lampje nog, of blijft het permanent uit?

Zou het lampje ook niet de functie van "snubber" hebben om andere onderdelen te beschermen.

Spanning op de witte draden( condensator) is 5;76 V Als de gele draden losgekoppeld zijn begibegon na een tijdje het lampmje wel te gloeien en te stinken na stroomonderbreking niet meer. Om die blauwe te teste moet die eruitgehaald worden zeker , en hoe doe ik dat met mijn multimeterke ? Als het ding wekt kan ik dat controleren met een schroevedraaier tussen de polen om te zien of het vonkt, ik heb daar zoveel schrik niet van maar om iederkeer doormekaar geschut te worden is toch niet zo gezellig …

[Bericht gewijzigd door Tinus met de BSA op (28%)]

Een ding is nog niet duidelijk: hoeveel spanning meet je op de condensator als de gele draden NIET aangesloten zijn?

Om kapot te blijven die 40 microF ,,,,heeft me al van m,n stoel geblazen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (100%)]

Foto met gele kabel los , met gele kabels aangesloten 4V

Sorry voor mijn getaffel.

zou voorzichtig zijn met de meter overheen zetten, tevens is de spoel deels van de schakeling om die spanning op te slingeren.. ik deed er vaak een 60W gloeilamp opzetten, die licht net op en je hoort de klok dan zwaarder tikken dus dat deze zijn werk doet.

ik zie dat er een 40uf condensator inzit, bekend probleem dat die zijn capaciteit verloren heeft.

Zonder de OP de geneugte van een geslaagde reparatie te willen onthouden.... maar is het niet verstandiger het als 'we hebben het geprobeerd, maar jammer genoeg niet gelukt; jammer maar helaas' af te sluiten? Het zou mooi zijn geweest als het simpel opgelost had kunnen worden door de verkoolde print te verwijderen, maar er is dus blijkbaar meer dan dat aan de hand dat om gerichte metingen vraagt.

Ik denk dat, mocht het apparaat hier op mijn bureau liggen, ik het wel gerepareerd zou krijgen, het ziet er redelijk simpel uit. Maar om dit op afstand te doen, met een OP die beperkte kennis, ervaring en meetapparatuur heeft, is misschien toch een brug te ver voor een dergelijk apparaat. Het gaat hier om iets wat direct met het lichtnet verbonden is, dat zeer hoge spanningen opwekt (tientallen kV), en, laten we eerlijk zijn en zonder OP te willen krenken, toch eigenlijk 'goedkope rommel' van TOPcraft/Aldi is, dus in hoeverre werkelijk de moeite waard van het repareren?

Als ik die DMM zo aangesloten zie zitten dan begin ik ook een beetje voor de gezondheid van dat meetapparaat te vrezen; ik lees een spanning van 638V op een meter met maximaal bereik van 600Vdc, nog afgezien van het feit dat er waarschijnlijk veel hogere spanningspieken dan dat optreden.

Ik heb in het verleden één weideklok gerepareerd (een zware Gallagher, deze met een HSP pulscondensator uit een oude scheepsradar weer aan de praat gekregen) maar voor elke meting dacht ik 3x na of ik niets 'doms' deed dat m'n meetapparatuur zou gaan vernielen. Weten wanneer een reparatiepoging op te geven is ook een kunst. Enfin. Mijn gedacht, voor wat het waard is.

Nonius, mijn gedacht ging dezelfde richting uit, ik vond het ook al raar die> 600 V vandaar de foto, de soep is de kool niet waard, maarja als men zichzelf wil bewijzten ;) In ieder geval hartelijk bedankt aan hen die deze bijna 80 jarige begeleid hebben in zijn poging dit ‘ ding ‘ te repareren. ( Als het nu nog van de Birmingham Small Arms was geweest, had ik het gefiks met een Velleman ontsteking :) ;) )

Als er zonder trafo wel spanning op de condensator staat is de kans groot dat de Thyristor stuk is (sluiting)

Haal de condensator en de trafo los en meet met een Ohm meter of er sluiting is tussen A en C

Op zaterdag 13 juli 2024 20:25:52 schreef testman:
ik zie dat er een 40uf condensator inzit, bekend probleem dat die zijn capaciteit verloren heeft.

Die condensatoren gaan ZELDEN stuk!

Thevel, er is sluiting tusen A en C maar ook tussen A en G en tussen C en G

Beste Tinus,

Heb je dit gemeten met de thyristor in de schakeling ?
Tussen de gate en kathode is de weerstand bij deze thyristor meestal tussen de 150 en 80 ohm.

Nog een gedachte ik heb er mischien overheen gelezen maar maakt de bY 228 die over Anode en Kathode van Thyristor staat geen sluiting ?

Als je namelijk de trafo loshaalt is dit circuit niet aangesloten.

[Bericht gewijzigd door brabander op (11%)]

Op zondag 14 juli 2024 19:01:45 schreef Tinus met de BSA:
Thevel, er is sluiting tusen A en C maar ook tussen A en G en tussen C en G

Als dat vrijwel nul Ohm is dan is de Thyristor zeker defect.

En wat kost zoiets bij de thyritorboer om de hoek ,

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]

En wat kost zoiets bij de thyritorboer om de hoek ,

Geen idee, ik weet niet welke type er in zit en mijn glazen bol is stuk...
Wat staat er op de Thyristor?

Het zal wel eens een BTS59-1200R kunnen zijn maar dat is een gokje.

Dat is een BTW69-1000 Thyristor.

Volgende stap: soldeer de Thyristor los van de print en meet hem nogmaals na op sluiting.
Controleer met je meter in diode stand de diode die bij de Thyristor zit.
Controleer ook diode D2

De diode is zo te zien verantwoordelijk voor het gat in de print, er zal dus wel wat kapot zijn.
(de diode of wat anders, de blauwe MOV ziet er nog heel uit)

De diode is zo te zien verantwoordelijk voor het gat in de print

Daarom schreef ik al eerder om de diode te testen maar de diode ziet er niet echt verbrand uit.

Zo'n 'parel'diode is van keramisch materiaal; daar zie je niet gauw wat aan...

Op maandag 15 juli 2024 11:50:39 schreef Thevel:
Volgende stap: soldeer de Thyristor los van de print en meet hem nogmaals na op sluiting.
Controleer met je meter in diode stand de diode die bij de Thyristor zit.
Controleer ook diode D2

Thyristor los, met de meter op 29k: tussen ac 0,06. Tussen ag 0,09 tussen cg o,o3. De twee dioden gemeten met de meter op 20k geven allebei in één richting door

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]