Deze vervanger zal een goedkoop alternatief kunnen zijn.
De triggerstroom van deze Thyristor is hoger de originele Thyristor maar dat hoeft geen probleem te zijn.
100% garantie kan ik niet geven maar gezien de prijs is het misschien wel het proberen waard.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij verzend EOO nog per briefpost waardoor de verzenkosten laag zijn.

Thevel, heb een besteld prijs iclusief verzendkosten 5,85 euro , nu maar afwachten…

Henri, op mijn iphone komt de vermelding Beantwoorden niet voor :(

Arco, ik stuur dit vanaf mijnipad, op de iphone staat wbeantwoorden er NIET bij

Lijkt op een wat te scherp afgesteld filter, ik zie ook geen quote knopje. Bij het posten mis je vermoedelijk ook de B I U etcetera...

@hieronder: zo te zien niet.

Wellicht iets met Javascript?

Op dinsdag 16 juli 2024 23:38:33 schreef Tinus met de BSA:
Arco, ik stuur dit vanaf mijnipad, op de iphone staat wbeantwoorden er NIET bij

Stomme vraag: ben je nog wel ingelogd op de iPhone?

Jeroen, stomme vragen bestaan niet, misschien wel stomme antwoorden. Ja ben nog ongelogd .

voor het geval de schade veroorzaakt zou zijn door een blikseminslag in de buurt van de schrikdraad, kan je een "filter" plaatsen. Het gaat niet voor alle inslagen werken, maar het zal helpen bij minder zware inslagen. Ik deed deze aanpassing voor mijn vader zaliger zijn schrikdraadinstallatie en de laatste 30 jaar geen schade meer gehad aan zijn "Gallagher kastje". De spoel vormt voor de stijle spanningspiek door inductie of rechtstreekse inslag een hogere impedantie dan de vonkenbrug...

Thyristor vandaag aangekomen, geplaatst en …..het ding werkt weer .
Bedankt allen voor het helpen .. Tele R V ook bedankt voor de bliksem beveiliging.

Gefeliciteerd, goed werk! Het was in elk geval geen beginnerproject (direct met het net verbonden en hoogspanning), dus mijn complimenten.

Ik had er een hard hoofd in dat alleen de thyristor het probleem zou zijn, maar als het werkt dan werkt het.

Merci Nonius maar ik heb maar gedaan wat (hoofdzakelijk) Thevel adviseerde .

Te vroeg gejubeld … het machientje heeft de pijp weer aan maarten gegeven verdorie nog aan toe toch nog.

Je had er niet een van Lucas moeten gebruiken :+

Ik bedoel de weideklok niet de BSA :+

Thyristor gemeten, niet los gesoldeerd,tranfo en condesator losgekoppeld en meter op 20K : a-c =2.6 ;c=b= 2.6 ; b -a = 0.1

Thyristor lijkt weer stuk.
Vreemd, het gebeurd zelden dat een vervangen thyristor in een schrikdraadapparaat na zo'n korte tijd overlijd....

De thyristor kan heel veel hebben, die krijg je niet zomaar stuk, het enige wat ik kan bedenken dat hij stuk gaat door een hoge inductiespanning.
Mogelijk is D2 niet helemaal lekker meer.

Thevel, op de printplaat was het half centimeterke tussen de a en de c van de thyristor voll zwaart verbrand. Met een mesje heb ik dat gans weg gekrabd en provisorisch condnstr en transfrmtr terug aangesloten en de klok tikt weer !!! Maar ik hou mijn hart hard vast voor de duur…. D2 gemeten in diodestand en geeft in één richting door. Kan ik de klok nu uitproberen of kan daar preventief iets aan gedaan worden ? Naar Lourdes gaan is me wat ver…OS of niet :) :)

Op zaterdag 27 juli 2024 14:36:24 schreef Tinus met de BSA:
Thevel, op de printplaat was het half centimeterke tussen de a en de c van de thyristor voll zwaart verbrand. Met een mesje heb ik dat gans weg gekrabd en provisorisch condnstr en transfrmtr terug aangesloten en de klok tikt weer !!! Maar ik hou mijn hart hard vast voor de duur…. D2 gemeten in diodestand en geeft in één richting door. Kan ik de klok nu uitproberen of kan daar preventief iets aan gedaan worden ? Naar Lourdes gaan is me wat ver…OS of niet :) :)

Op zaterdag 27 juli 2024 14:36:24 schreef Tinus met de BSA:
op de printplaat was het half centimeterke tussen de a en de c van de thyristor voll zwaart verbrand.

Is de print verbrand NA het vervangen van de thyristor?

Het lijkt wel alsof de print met iets vervuild is en een beetje elektrisch is gaan geleiden waardoor er door overslag brandplekjes ontstaan.

Maak de print aan beide kanten goed schoon met een kwastje met IPA, Alcohol of wasbenzine.
Daarna de print goed drogen met een (haar)föhn.

Laat het apparaat een dag proefdraaien, als hij niet uitvalt zal hij wel blijven werken.

Het lijkt wel alsof de print met iets vervuild is en een beetje elektrisch is gaan geleiden

Daar lijkt het op ja. Maar ik vraag me af hoe OP de thyristor gesoldeerd heeft: soldeertin (met harskern?) maar misschien met extra soldeervet toegevoegd?

Zo ja, dan dat vet heel goed verwijderen na het solderen, het is behoorlijk geleidend en kan in combinatie met hoge spanning snel tot verkoolde print leiden.

(Vroeger was het gebruik van soldeervet heel gewoon, OP is van een generatie dat soldeervet nog geadviseerd werd, maar in combinatie met moderne electronica kan het problemen veroorzaken indien niet goed verwijderd. Hetzelfde probleem heb ik een half jaar geleden ook nog gehad met de Pertinax printplaat van een buizenradio. De print begon behoorlijk te roken op een plek waar tussen twee spoortjes 300Vdc stond en de print was daar ook verkoold, precies op een plek waar ik eerder wat had gesoldeerd met gebruik van soldeervet... Na ontvetten en verwijderen van de verkoling geen probleem meer gehad).

Kan best zijn wat betreft de printplaat, ook wat Nonius zegt over het solderen. Ik heb eigenlijk geen materiaal om memet printjes bezig te houden. Ga deprint dan ook goed schoonmaken en dan zie ik wyel. U hoort nog van me, nog een fijn weekend ( en volg onze laaglanders op de MXGp in Lommel :) :). )——28/07 -Gefeliciteerd Herlings en DeWolf met uw overwinning

Klok heeft vannacht 5 uren getikt, Halleluja ! Merci Thevel ea.