Ik heb weer een buizen-radiootje onder handen gekregen, waarvoor ik ben gevraagd en heb aangeboden het ding weer speelklaar te maken. Het is een oudje van Aristona (Philips dus), type SA2034A.

Het schema:

Een grappige combinatie van E- en U-buizen. Een drietal E-buizen en het schaallampje worden voorzien van een 6,3V aftakking op een trafo (spoel) met alleen een primaire kant. Maar er zitten dus ook drie U-buizen in.
Waarom men hier voor heeft gekozen weet ik niet. Ook dit toestelletje heeft het chassis rechtstreeks aan het lichtnet hangen.
Testen met scheidingstrafo dus.. :)

Het speelde niet, maar deze fout was snel gevonden: de onderdelen zijn los gemonteerd zoals gebruikelijk in die tijd. Eén van de componenten raakte de mantel van een afgeschermde draad. Sluiting dus.

Maar het probleem waar ik nu mee worstel is het koordje van de aanwijzer. Dat koord lag er los in. Ik heb een stuk documentatie van het ding met de koordloop:

Maar dat is nog heel lastig om goed te krijgen.
Ik dacht eerst: ik mis een wieltje, maar de twee grotere wieltjes aan de rechterzijde op de tekening zitten in de praktijk áchter elkaar en kunnen vrij van elkaar draaien.

Het oorspronkelijke koord was echter veel te kort. Dit zal vast niet een originele zijn geweest. En dat men bv alleen FM had gedaan.

Dus zelf maar iets maken. Op zoek naar geschikt touw. Is zoiets eigenlijk te koop? Ik had thuis was van dat vlastouw liggen, redelijk sterk maar is ei9genlijk te dik en te 'pluizig'.

Ik maakte er dit van:

Maar het loopt nog niet goed. Als ik ergens begin moet ik zó eindigen dat het veertje rechts onder komt. Je kunt het koord niet zomaar opschuiven, omdat het in de wieltjes wordt verankerd.

De afstemcondensator van de AM gaat linksom, die van de FM (een grappige condensator die op en neer gaat) de andere kant. In de docu is dat ook te zien.

Maar het is nog steeds worstelen. En kost dus de nodige tijd. Zijn daar wellicht nog trucs voor? Hoe deden ze dit eigenlijk af fabriek?

En over het draad: zou ijzergaren of vissnoer een alternatief kunnen zijn?

Op zondag 14 juli 2024 11:41:23 schreef Bavelt:

De afstemcondensator van de AM gaat linksom, die van de FM (een grappige condensator die op en neer gaat) de andere kant. In de docu is dat ook te zien.

Maar het is nog steeds worstelen. En kost dus de nodige tijd. Zijn daar wellicht nog trucs voor? Hoe deden ze dit eigenlijk af fabriek?

En over het draad: zou ijzergaren of vissnoer een alternatief kunnen zijn?

voor FM is het inductieve afstemming, wat op en neer gaat zijn twee ferrietstaafjes, net zoals in een kerncentrale..

Schaalkoord is nog wel te krijgen, al de rest is miserie.

(ik heb er ook nog liggen)

Ik gebruik zeer fijn gewoven koord van de knutselwinkel. Ook kan je op radiobeurzen (of op de websites van de handelaars) wel schaalkoord vinden.
Het mag niet vezelig worden, dan verslijt het uiteindelijk.

Deze toestelletjes zijn tamelijk probleemloos, maar er zijn een aantal zaken die standaard fout gaan:
- Discriminator elcootje
- Koppelcondensator indien teercondensator
- Ratelcondensator over netspanning fikt gegarandeerd uit.

Da's de bekende tuner met permeabiliteits afstemming...

https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/afstemunit/fmunit.jpg

Ja, dat is hem.
Ik heb het nu even met ijzergaren gedaan. Het werkt, maar voelt niet echt lekker. Het is te dun te te glad. Je ziet het veertje ook af ten toe oprekken, dat moet dus niet.

Ik zag aan mijn oude Luxaflex dat daar een prima koord aan zit. Is sterk en heeft zo te zien de juiste dikte.
En die eigenlijk al heel lang. Dus misschien...

Het valt me op dat deze radio heel gevoelig is en met een simpel draadje als antenne scoor ik veel FM-zenders.
Een grappig ding.
Naar de teercondensatoren zal ik eens kijken (lees: vervangen), die zitten er inderdaad in.

Radio Twenthe heeft altijd rolletjes schaalkoord gehad. (ook van metaal voor bowden kabeltjes)
Ben Dijkman ook: https://www.bendijkman.nl/index.php?route=product/product&ipath=16

[Bericht gewijzigd door Arco op (31%)]

Op zondag 14 juli 2024 14:24:01 schreef Arco:
Radio Twenthe heeft altijd rolletjes schaalkoord gehad. (ook van metaal voor bowden kabeltjes)
Ben Dijkman ook: https://www.bendijkman.nl/index.php?route=product/product&ipath=16

Ik heb inmiddels een lokaal adresje gevonden die schaalkoordjes heeft.
Het is jammer dat de wieltjes op de draaicondensatoren niet los kunnen worden afgesteld, zodat eerste het koord er op kan en later de wieltjes afstellen.

Even een uitstapje (mag wel even, hè moderator?)

Bij al het soldeer- en onderzoekswerk gebruik ik veelvuldig een loeplamp met vergrootglas.

Die ik heb doet het wel aardig, maar met die veren er in kun je nooit de lamp stilzetten op een plek die je wilt. De veertjes trekken hem dan terug.
Af en toe boutjes aanhalen helpt even, maar na enige tijd niet meer.

Ik heb gekeken naar loeplampen, er lijkt een aardig aanbod te zijn maar veel ervan zijn met een standaard. Die gaan geheid kiepen als je de lamp ver uit trekt.

Een tafelklem s ook niet alles, die gaan na verloop van tijd ook los. Vastschroeven aan het werkblad is de beste oplossing.

Heeft iemand een goede ervaring met een (betaalbare) loeplamp?

maar met die veren er in kun je nooit de lamp stilzetten op een plek die je wilt. De veertjes trekken hem dan terug.

In bepaalde standen trekken de veren mijn lamp omhoog / uit positie. Ik los dat op door een rol soldeertin er bovenop te leggen (er is een plekje waar die rol lekker klim zit), dat geeft bij mij voldoende gewicht om de zaak in balans te houden. Mijn lamp was trouwens absoluut geen budgetlamp, maar vertoont dus in bepaalde standen ook dat probleem.

Mijn tafelklem komt overigens absoluut niet los, die houdt de lamp al ca. 15 jaar prima op z'n plek. Maar, was een dure en professionele lamp. In het verleden had ik vooral baat bij de verlichting, maar ik begin nu hoe langer en meer de loep nodig te hebben....

Op zondag 14 juli 2024 22:38:13 schreef nonius:
[...]

In bepaalde standen trekken de veren mijn lamp omhoog / uit positie. Ik los dat op door een rol soldeertin er bovenop te leggen (er is een plekje waar die rol lekker klim zit), dat geeft bij mij voldoende gewicht om de zaak in balans te houden. Mijn lamp was trouwens absoluut geen budgetlamp, maar vertoont dus in bepaalde standen ook dat probleem.

Mijn tafelklem komt overigens absoluut niet los, die houdt de lamp al ca. 15 jaar prima op z'n plek. Maar, was een dure en professionele lamp. In het verleden had ik vooral baat bij de verlichting, maar ik begin nu hoe langer en meer de loep nodig te hebben....

Mijn armen zijn ook te kort geworden...

Alle teercondensatoren er uit en vervangen door polyester exemplaren. Inmiddels ook een nieuw schaalkoordje gemonteerd van echt schaalkoord.

Wat me nu alleen nog opvalt: de radio speelt, hij vindt veel FM-zenders. Maar een zender moet wel echt sterk zijn voor een mooi geluid.
Als de zender wat zwakker is dan vervormt het geluid behoorlijk en kun je er niet echt naar luisteren.
Ook is er dan een soort achtergrond geluid hoorbaar (niet sissend, eerder een rommelige fluittoon).

Kan dit ergens op wijzen? Of kan dat gewoon horen bij een dergelijk oude radio?
(Bij het wekkerradiootje ernaast hoor ik geen geen gekke dingen).

Demodulator probleem dus, meestal staat dem spoel niet goed, S17/S18. Draai daar eens aan, stand noteren en terug als het niet helpt.

Ik heb de elco C39 vervangen. Het vreemde is dat de plus van deze elco aan de GND zat, maar de min loshing!
Zat op een soldeerlipje dat nergens op uitkomt. Dat lipje had moeten worden verbonden met die er naast volgens de lay-out. En dat klopt met het schema.

Maar die elco zat er dus eigenlijk niet in.
R18 (composiet weerstand) was verlopen van 39K naar 56K. Die heb ik ook maar meteen vervangen.
Hielp niet; geluid blijft vervormen op de zwakkere zenders. Net zo\n geluid of je een kapotte versterker hebt.

Dan ook even de UABC80 vervangen. Door een exemplaar waarvan ik dacht dat die goed was, maar dat levert een slecht resultaat met een doorlopende brom.
En een nóg slechter geluid. Gauw die andere weer terug.

Apart.
Maar ik moet het dus zoeken in de demodulator?
Is vervorming van het geluid een bekende euvel in deze?

Op dinsdag 16 juli 2024 22:57:02 schreef pararuud:
Demodulator probleem dus, meestal staat dem spoel niet goed, S17/S18. Draai daar eens aan, stand noteren en terug als het niet helpt.

Dat kan ik morgen ook eens proberen.

Op woensdag 17 juli 2024 01:01:23 schreef Bavelt:
Ik heb de elco C39 vervangen. Het vreemde is dat de plus van deze elco aan de GND zat, maar de min loshing!
Zat op een soldeerlipje dat nergens op uitkomt. Dat lipje had moeten worden verbonden met die er naast volgens de lay-out. En dat klopt met het schema.

Maar die elco zat er dus eigenlijk niet in.

tijdens het afregelen (wobbelen) mag C39 niet aangesloten zijn, vandaar dat er een brugje zit. Blijkbaar is men , na het trimmen, deze vergeten aan te sluiten. S17/18 kan je op het gehoor afregelen op minimum vervorming. In principe geeft de ratiodetector dan ook 0 volt uit (enkel te meten via weerstandsdeler, want het is een assymetrische versie). Vaak klopt dat niet meer, door dat er ergens wat verloop zit in de rest van het MF. Als het MF teveel afwijkt ga je altijd wat vervorming overhouden.

Hier is het goed te zien. De elco in het midden zit door een lipje. Zijn draadeinde steekt een stuk uit en zweeft in de lucht...
Het lipje ernaast bevat de 39K weerstand R18. Deze verbinding zou moeten zijn gemaakt.

Wat is dit eigenlijk voor een weerstand? (R13, 47K)?
Met drie pootjes..

Volgens het schema is het "DF". Zitten daar soms de C's 35 en C35a bij in gemonteerd?

Apart.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (39%)]

Op zondag 14 juli 2024 22:10:18 schreef Bavelt:...Heeft iemand een goede ervaring met een (betaalbare) loeplamp?

Ik heb een originele "LUXO" lamp, die blijft in elke positie stabiel staan. Zijn niet goedkoop, echter soms moet je geluk hebben. De mijne vond ik bij de kringloop voor €12,50. Dat wil niet zeggen dat ze daar voor het oprapen liggen, maar het loont de moeite er af en toe eens te neuzen.

Op de grote radiomarkten staat altijd een verkoper met vele soorten loeplampen (ook gebruikte LUXO's). Radiomarkten worden echter schaars, ik weet niet of hij op de komende Lichtmis staat.

@Bavelt: Da's een R/C combinatie uitgevoerd als buiscondensator, die zag je veel bij Philips...

Maar kan ik die gewoon vervangen voor losse componenten? Of 'hoort' dat bij elkaar?

Kan je vervangen, is het nodig?

Op woensdag 17 juli 2024 17:53:16 schreef Henry S.:
Kan je vervangen, is het nodig?

Denk het niet, ik was alleen benieuwd of dat kon. Maar wat is nu de lol van zo'n combinatie? Het lijkt me productietecnisch nog duurder te maken ook.

En vervangen: voordat ik ga draaien aan spoelen, kan ik nog andere componenten rondom de demodulator onder de loep nemen? Ik heb de weerstanden al wel gemeten, die zijn wel in orde. De kleinere C's kan ik niet 'in circuit' meten.

Spoel S17/18 is de gegadigde voor mijn schroevendraaier begreep ik al?
Of kan ik er nog andere tests op loslaten? Ik heb geen HF meetspul.

Zoals de UABC even vervangen door diodes?

Maar wat is nu de lol van zo'n combinatie? Het lijkt me productietechnisch nog duurder te maken ook.

1 onderdeel monteren is natuurlijk goedkoper als 3... :+
(en ze zijn thermisch gekoppeld, hoewel ik niet weet of dat hier nuttig is)

Ze gaan inderdaad zelden kapot.

[Bericht gewijzigd door Arco op (26%)]