Collegae,
Van de informatie in het ,,onderwerp" kan geen enkele collega brood bakken dus....
Sinds vele jaren heb ik lasapparaat in gebruik van het merk Migatronic.
Type PI200 ac/dc pfc.
Functioneerde prima.
Het ding heb ik hoogstpersoonlijk verhuisd en in zijn nieuwe omgeving aangesloten.
Vanaf dat moment weigert het ding te werken in de tig staal setting. De rest van de functies niet geprobeerd.
Bij inschakelen begint de ventilator netjes, de verschillende instellingen worden netjes aangegeven.
Bij het starten ( knop op de toorts) zijn er de hf ontstekingsvonken maar de start van de lastroom blijft uit.
Het apparaat aangeboden voor reparatie.
Na drie weken telefoontje: uw lasapparaat heeft een defecte IGBT en een defecte printplaat...reparatie kost meer dan € 1000,- dus
Zeg het maar.
Nieuwwaarde ongeveer €2300
De vraag is simpel: wie van de collegae kent dit apparaat en heeft wellicht een idee waar te zoeken.
Heb het ding weer teruggehaald.
Gevraagd om een serviceboek of tenminste een schema; neen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zondag 21 juli 2024 10:48:20 schreef pietplof:
Na drie weken telefoontje: uw lasapparaat heeft een defecte IGBT en een defecte printplaat...
Ik zou dat met een korrel zout nemen, of liever gezegd en heel blok zout.
Kortom: vaak zegt men maar wat omdat ze geen zin hebben zoiets te repareren (en zoeken naar de fout, commercieel, vaak te duur zijn).
Dat heb ik vaker bij allerlei apparaten gezien dat men zomaar vanalles afkeuren. -edit- Ik zie ook dat het ding ondertussen obsolete is, ook een excuus dus.
Er is vast ergens een (gedeeltelijk) schema te vinden.
Anders begin eens met foto's te posten van het ding en de printen die erin zitten. De principes zijn vaak hetzelfde dus ook soortgelijke problemen.
Maar omdat het ding verhuist is, verwacht ik een mechanisch probleem. Kan iets simpels zijn als een rotte (of losse) draad, defecte schakelaar oid.
-edit-
Kijk eens of dit schema enigsinds klopt (komt van Elektrotanya):
nonius
set SCE to AUX.
uw lasapparaat heeft een defecte IGBT en een defecte printplaat...
Dat klinkt voor mij als 'we weten het niet en willen het apparaat eigenlijk niet repareren, ga weg.'
Een inverter-lasapparaat is in principe niets meer dan een uit de kluiten gewassen schakelende voeding (met evt. extra een HF-ontsteking en/of AC-chopper voor aluminium lassen).
Vanaf dat moment weigert het ding te werken in de tig staal setting. De rest van de functies niet geprobeerd.
(TIG staal setting = DC modus)
Eerst de andere functies ook uitproberen (BMBE, AC, reverse polarity, touch-start en scratch-start i.p.v. HF-start, etc...), dit kan helpen het probleem te localiseren.
Weigert het apparaat alleen dienst in TIG-modus, of ook in booglas-modus? Als het apparaat in BMBE (booglassen met beklede electrodes) modus werkt, dan kan de IGBT niet defect zijn.
Van de 4 defecte TIG-apparaten die ik onderhanden heb genomen heb ik er 3 weten te herstellen. 2 apparaten (beide Esab 250A AC/DC met waterkoeling) hadden allebei hetzelfde probleem, een printplaatje dat niet goed ingeplugd zat op de hoofdprint. Vermoedelijk is dit losgetrild tijdens het transporteren. Wel frappant dat beide apparaten precies hetzelfde probleem hadden. Het was een hele simpele fix, direct zichtbaar wanneer het apparaat werd opengeschroefd.
Het andere apparaat, een Kemppi 150A DC TIG, had alleen maar een defecte IGBT. Voor de kosten van een nieuwe IGBT (75 euro destijds, bij Farnell) werkte het apparaat weer.
Of de IGBT defect is is simpel te testen: vind de drive-transformator voor de gates van de IGBT, wikkel één of twee windingen draad extra rond de kern, en sluit deze tijdelijke meetwikkeling aan op de oscilloscoop (zie rode draadje foto). Deze wikkeling pikt het stuursignaal op EN geeft de vereiste galvanische scheiding. Schakel het lasapparaat in. Bekijk de pulsen op het scoop-scherm: probeert de electronica de gate van de IGBT aan te sturen met maximale pulsbreedte? Dan is de control-electronica waarschijnlijk goed.
Staat er op de collectors van de IGBT 320Vdc ? Dan heeft de IGBT ook voeding. De 320Vdc is waarschijnlijk het makkelijkst te meten op de voedingselco's, net na de bruggelijkrichter.
Als de IGBT voeding en stuursignalen krijgt, dan is hij dus waarschijnlijk defect.
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
neem eens contact met https://cbl-welding.com/
vragen naar Steve ’t Siolle
Techniek & herstelling. Steve 't Siolle. steve@cbl-welding.com
Dank voor de reacties.
Ben vandaag even begonnen met het testen van de overige functies.
Eerst de mma dus met een laselektrode.
Dat werkte.
Morgen maar eens proberen met aluminium ( wisselspanning).
Zal ook fotos maken van de printen( die er uitstekend uitzien)
nonius
set SCE to AUX.
Eerst de mma dus met een laselektrode. Dat werkte.
Dan is de IGBT dus niet defect, in tegenstelling tot wat de 'reparateur' beweerde, netzomin als alvast een flink deel van de electronica.
[Bericht gewijzigd door nonius op (14%)]
benleentje
Golden Member
Als je het werkend heb weggezet, dan zou ik het eerder zoeken in de schakelaars, connectoren en relais. Heel som kan een contact zo vervuilt raken dat de weerstand te hoog word.
nonius
set SCE to AUX.
Goed punt, Benleentje! Inderdaad moet ik bij m'n Kemppi af en toe de lasstroom-potmeter eventjes een paar keer heen en weer draaien, vooral als het apparaat langer niet gebruikt is.
Zo simpel kan het soms zijn.
Op zondag 21 juli 2024 14:04:49 schreef nonius:
Dat klinkt voor mij als 'we weten het niet en willen het apparaat eigenlijk niet repareren, ga weg.'
Er zijn bedrijven die dit wel willen repareren, zelfs op no-cure no-pay basis. Dan is de prijs beslist redelijk.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Vandeweek ook een gevalletje: Oplaadbare looplamp, doet het perfect maar was bijna leeg. Aan de lader gehangen.
Haal hem van de lader af, schakelaar defect (rocket switch). Helemaal niks bijzonders mee gebeurd, netjes neergelegd de schakelaar voelde ook gewoon goed voordat ik die weglegde.
De schakelaar veert nu gewoon terug ipv dat die doorklikt.
Zo raar kan het zijn als iets in een keer spontaan defect is. Dus bij vervoer kan het nog veel sneller gaan. Zoals ik in mijn 1-ste post ook aangaf, grote kans op iets mechanisch, draden/schakelaars/relais etc. Of misschien een losse soldering op een print kan ook nog.
En zoals ik ook al vermoedde: Het was dus toch een blok zout!
bobbes1
Overleden
Kan het zijn dat er een breuk of slecht contact zit in de Tig toorts of zit de werkstukkabel in de verkeerde aansluiting.
Zojuist geprobeerd aluminium te lassen ( wisselspanning); deed de machine probleemloos.
Resteert tiggen met gelijkstroom.
Zal zo de gevraagde fotos maken.
henri62
Ai, daar zit wel een hoop spul in zeg. Wel een aantal coated printen zo te zien (is goed voor de betrouwbaarheid maar minder voor reparaties).
Als je zegt dat er maar 1 functie niet werkt zou ik het zoeken in de schakelaar waarmee je die functie aanzet/inschakelt.
Is dat een AC/DC schakelaar waar het probleem zit?
Ik zie 1 IGBT op de foto, welk type is dat? Ze zijn eenvoudig na meten met een componententester en een capaciteitsmeter.
nonius
set SCE to AUX.
Ik zie 1 IGBT op de foto, welk type is dat? Ze zijn eenvoudig na meten met een componententester en een capaciteitsmeter.
Waar zie je de IGBT? Ik heb hem nog niet kunnen vinden. Overigens, de IGBT is in orde, anders zou het apparaat ook niet in electrode-modus (BMBE/MMA) kunnen werken. Ik vermoed dat de IGBT ergens verborgen achter de grote besturingsprint zit.
Dat grote blok met die 2 koperen strips en één dikke kabel lijkt mij meer op de secundaire gelijkrichter (2 diodes, trafo met middenaftakking; de twee koperen strips lopen naar de secundaire wikkeling van de trafo, de dikke rode kabel gaat (direct of indirect, via een AC-chopper en ferriet-trafo om de HF-ontsteekspanning te superponeren) naar één van de DINSE-connectors op het lasapparaat). Het koelblok waar die (vermoedelijke) gelijkrichter zit bevat mogelijk ook de IGBT, of de IGBT zit ergens anders op een koelblok van vergelijkbare grootte. Die twee koelblokken staan vaak in één lijn, met een ventilator die tegelijkertijd door beide koelblokken lucht blaast.
Tsja, en het leuke van dergelijke apparaten is dat ze erg compact worden gebouwd (dat is ook het grote verkoopargument - licht en klein). Da's allemaal leuk en aardig, totdat er gerepareerd moet worden....
Dus hopelijk is het probleem bij OP niet meer dan een krakend 'volumepotmetertje' o.i.d. Alleen stelt dat potmetertje in dit geval de lasstroom in.
Edit: dat zwarte blok is mogelijk toch wel een dual-IGBT. Op een dubbele-diode verwacht ik niet dat groene printje dat naar de beide stuurelectrodes (gates) gaat. En ik meen te zien dat er op dat printje ook 'B1', 'E1', 'B2' en 'E2' staat.
Het onderdeel met de twee koperen strips naar links luistert naar de naam FMG2G400LS60 ( Fairchild) en is een heuse IGBT.
vandaag eens geprobeerd te ,,tiggen" zonder de hf ontsteking dus ,,lift"
Ongeveer 3 seconden kreeg ik een vlamboog daarna niks meer.
Ook opnieuw getest met hf ontsteking.
Enkele keren alleen de hf ontladingen en soms wel een vlamboog maar hoogstens enkele seconden.
De omschakeling tussen wissel- en gelijkspanning gaat middels een simpel drukknopje en deze zal ergen een relais bedienen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
op de hoofdprint bovenaan, net onder de 2 zekeringhouders langs die 2 dikke zwarte weerstanden? zit iets wat op een diode lijkt maar dan de helft, 2 stuks. is dat zo of is de foto misleidend?
nonius
set SCE to AUX.
Staat het '2e stroomniveau' (p.72 handleiding) niet per ongeluk ingesteld, of te laag ingesteld?
Als u de downslope tijd op maximaal instelt (20s), blijft de boog dan langer in stand dan die 3s? Zo ja, dan is mogelijk toch een haperende schakelaar in de toorts een probleem?
Staat de machine niet per ongeluk op hechtlassen ingesteld? ('tig-a-tack', p.73 handleiding).
Heeft u al een fabrieksreset uitgeprobeerd, terug naar de fabrieksinstellingen? (p.74 handleiding)
(en mijn excuses als ik u met bovenstaande opmerkingen/suggesties beledig; het is alleen maar om mogelijke 'operator error' uit te sluiten, voor we het volledige apparaat gaan disassembleren....).
(handleiding van het apparaat in deze link: https://www.migatronic.com/media/2099/50113200_manual_pi-tig-acdc-200-…)
Testman;
Morgen kijk ik even nauwkeurig en zal mijn bevindingen doorgeven.
Nonius;
Ter verduidelijking.....ik ben bijzonder blij met uw opmerkingen, vragen en adviezen.
En beledigd ben ik zeker niet. Mijn kennis omtrent dit lasappaeaat is zeer beperkt en alle aangedragen informatie is uiterst welkom.
Zodra er even hobbytijd is, ga ik verser.
Nonius; je gebt geen e- mail adres vermeldt dus maar zo.
Reparair jij toevallig dit soort lasapparaten?
Tidak zie ik maandag en hij kan eventueel get apoaraat meenemen.
nonius
set SCE to AUX.
Ik repareer niet professioneel, maar ik heb er ooit enkele gerepareerd voor eigen gebruik. Electronica is slechts een hobby.
Op dit forum zijn veel capabelere mensen dan ik als het op reparatie aankomt, mogelijk kunnen anderen u helpen als u de reparatie niet zelf wilt of kunt uitvoeren.
Uit uw vraag maak ik op dat een reset het probleem dus niet opgelost heeft?
Testman;
De door jou gedachte halve diode is echt gezichtsbedrog.
Het is die type diode met twee grijstinten. In dit geval de linkerkant donker en de rechterkant licht en dus is een vergissing snel gemaakt.