ik zoek een printplaatje - zie foto - die het volgende doet. Het zend een signaal - denk Bluetooth [?] naar een usb stickie. deze registreert dit als toets aanslag bijvoorbeeld een 2 of toets 3
Wie kan mij helpen dit te vinden?
zou je me geweldig mee helpen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Dag Klaas,
Welkom op dit forum!
Het zou nuttig zijn, iets meer detail te vertellen. Zo bv.:
* gaat het, zoals uw nickname laat vermoeden, over quiztoestanden?
* wat moet het zenden triggeren? De passage van een olifant? Einde programma van een microgolf of een wasmachine
? Drukken van een of meerdere knoppen?
* wanneer moet er een twee worden uitgezonden, en wanneer een drie?
* is er misschien een apparaatje te vinden op het www dat min of meer het gewenste doet?
Hoe meer hulp wij krijgen, hoe beter we kunnen helpen!
Hi Paulinha,
Haha Ja dat is idd makkeleijker.
Het gaat om een printplaatje dat een sgnaal [vermoedelijk bluetooth]
uitzend als er een grote buzzerknop wordt ingedrukt.
Zoals bij zoveel quizzen gebeurd. Het plaatje doet niet veel meer dan dat.
Op de achterkant zit een setje dipswitchjes.
En daarmee zet je de buzzer op een bepaald nummer. [1,2, 3, 4 etc]
Op mijn computer zit een "ontvanger" in de vorm van een USB stick.
En die doet dan net of er een "1" "2" etc wordt ingedrukt
waarmee vervolgens de software dan aan de slag gaat.
Deze buzzer komt uit de US.
Kan je daar wat mee?
Groetjes
Quizmaster Klaas
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
O, dus er is meer dan een zo'n apparaatje nodig, en elks heeft een eigen identificatie, in te stellen per dipswitch of zo? Hoeveel kunnen er maximaal zijn? 16 lijkt me al heel wat?
Al eens nagedacht over de voeding? Batterijtje in elk apparaat, en voor elke quiz verversen want het moest zo maar eens uitvallen? Zelf zou ik dit bekabeld maken, simpeler en goedkoper, milieuvriendelijker, en minder storinggevoelig. Maar het kan wel draadloos, uiteraard.
nee draadloos is echt hopeloos 
had ik al eens gemaakt met een makeymaker
en 5 buttons met microswitches.
Gedoe met kabeltjes werkt niet tijdens een show met 100 dronken mensen... 
Ik ben ook al aan het stoeien met Flic2 buttons
Die werken draadloos [ Bluetooth]
en draaien moeiteloos twee jaar op een knoopcel.
Op dinsdag 23 juli 2024 19:49:35 schreef Klaas Quizmaster:
Hi Paulinha,Haha Ja dat is idd makkeleijker.
Het gaat om een printplaatje dat een sgnaal [vermoedelijk bluetooth]
Waarom denk je dat? Waarschijnlijk is het dat juist niet. Dan zou die usb stick n.l. niet nodig zijn omdat moderne computers bluetooth gewoon aan boord hebben. Het kan dus werkelijk alles zijn. En als het uit de USA komt kan het zelfs een illegaal zendertje zijn. Het frequentie bandplan is in de verschillende werelddelen anders ingedeeld. Een legaal zendertje uit de USA zit in Europa op een verkeerde frequentie waardoor het illegaal wordt.
Deze buzzer komt uit de US.
Kan je daar wat mee?
Groetjes
Quizmaster Klaas
[/quote]
Deze info is eigenlijk niet echt interessant. Een merknaam, typenummer, link naar het product of de verkoper ervan, een overzichtsfoto van het hele apparaat, een handleiding, en het het liefst uiteraard schema's van het apparaat zou alles een stuk makkelijker maken.
Wij op het forum hier zijn maar een stel hobbyisten die geen verstand hebben van quiz masters, nog de bij dit soort van spellen gebruikte apparatuur kennen. Als we alle gegevens die bekend zijn weten, zouden we sommige gegevens misschien wel kunnen gaan vinden op het inet. Maar we moeten dan wel iets hebben om mee te gaan zoeken.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 23 juli 2024 20:00:12 schreef Klaas Quizmaster:
nee draadloos is echt hopeloos
Wat bedoel je hiermee, welke draadloze oplossingen heb je al geporbeert?
Volgens mij valt bluetooth ook af omdat dit een 1 op 1 verbinding is. Je zou dan aan de PC kant ook meerdere bluetooth ontvangers nodig hebben.
Een merknaam, typenummer, link naar het product of de verkoper ervan, een overzichtsfoto van het hele apparaat, een handleiding, en het het liefst uiteraard schema's van het apparaat zou alles een stuk makkelijker maken.
Als TS dat wist zou hij hier de vraag niet stellen
.
Zoek eens op
One key wireless keyboard
https://nl.aliexpress.com/item/1005005820660641.html?spm=a2g0o.product…
[Bericht gewijzigd door benleentje op (26%)]
Paulinha_B
Honourable Member
@Ex-fietser: het lijkt me dat de vraag niet echt is overgekomen bij u. Het gaat - voorzover ik het beter begrijp - niet om het vervangen van iets bestaands, wel om het bedenken/ontwerpen van iets nieuws. De topicstarter heeft blijkbaar al een en ander geprobeerd maar komt er niet goed uit en zoekt dus hulp.
Misschien is onze rubriek "vraag en aanbod" beter geschikt, maar dan is er wel een gedetailleerde specificatie nodig.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Ik vraag me echt af wat @Klaas Quizmaster nu echt precies wil.
- Is hij opzoek naar een bestaand printplaatje, welke voor een deel op de foto staat?
- Is hij opzoek naar iets totaal nieuws, waarbij de foto alleen een voorbeeld is van wat een printplaat is (of wij dat niet weten)?
Paulinha_B
Honourable Member
Ja, die foto van "een printplaat" is wellicht goedbedoeld maar inderdaad nietszeggend en totaal overbodig. Trouwens, er wordt uitgekeken naar een apparaat, eerder dan naar enkel een printje. Het inbouwen van een printje in een behuizinkje en het toevoegen van voeding zou de topicstarter wellicht voor eigen rekening nemen, misschien. Als ik het allemaal goed begrijp.
Mij lijkt het dat er wordt gezocht naar iets nieuws, vermits de eigen pogingen op niets uitliepen. Bevestiging zou volstrekt geen kwaad kunnen 
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (16%)]
OPTOdesign
Grappig, want ik interpreteer het eerder dat hij opzoek is naar een bestaand apparaatje. Maar het kan inderdaad beide het geval zijn!
Het zou inderdaad fijn zijn als hij wat opheldering geeft.
En zoals eerder genoemd meer informatie wat er precies gezocht wordt. Bij iets bestaands is een detail zoals een dipswitch van meerwaarde. Bij een vergelijkbaar product of iets nieuws te ontwerpen zou ik het eerder omschrijven als "de mogelijkheid om een uniek nummer in te stellen". Dat geld ook voor de andere aanknopingspunten zoals verbinding met de pc (moet het USB zijn?), draadloze communicatie (moet het bluetooth zijn?), etc.
In het geval iets nieuws heb ik wel een suggestie:
Zelf ben ik fan van de M5STACK modules gebaseerd op een ESP32. Ik gebruik ze tegenwoordig overal voor. Deze zou dan zowel in de drukknop als aan de pc gekoppeld kunnen worden (standaard voorzien van USB) en het signaal naar keuze via bluetooth of wifi versturen: https://shop.m5stack.com/collections/m5-controllers/ATOM
benleentje
Golden Member
Dat geld ook voor de andere aanknopingspunten zoals verbinding met de pc (moet het USB zijn?), draadloze communicatie (moet het bluetooth zijn?), etc.
TS geeft zelf aan dat het vermoedelijk bluetooth is maar het mag dus ook iets anders zijn.
Met USB-stick bedoelt TS een USB dongel oid wat als draadloze ontvanger dienst doet.
Die M5stack dat ziet er wel goed uit. Alleen zal TS denk ik niet zelf dat kunnen programmeren.
Paulinha_B
Honourable Member
TS geeft zelf aan dat het vermoedelijk bluetooth is
NEE! De topicstarter denkt aan blauwtand, voor het te bedenken alternatieve opzet, maar dat is wellicht bij gebrek aan alternatief. Vermits die blauwtand slechts 1-op-1 werkt zou wifi inderdaad wel eens interessanter kunnen zijn. Topicstarter geeft nergens enig bezwaar aan, daartegen.
OPTOdesign
Die M5stack dat ziet er wel goed uit. Alleen zal TS denk ik niet zelf dat kunnen programmeren.
Met UIFLOW bestaat er ook de mogelijkheid om grafisch te programmeren. Daar komt geen woord code bij kijken - je moet er minimaal een beetje technisch voor zijn
Het werkt zeer eenvoudig en is tevens stabiel - als je zelf geen rare fratsen uithaalt.
Bij de aktion hebben ze Bluetooth keyboardjes voor €8-9. Misschien kan je die omzagen naar wat enkele knoppen. Via usb oplaadbaar.
Ze hebben ook muisjes van €3 maar dat is met RF usb dongle
Paulinha_B
Honourable Member
@K7Jz: het lijkt me dat de topicstarter aan grotere en vooral robuustere drukknoppen denkt.
als er een grote buzzerknop wordt ingedrukt
een show met 100 dronken mensen
Zo'n soort paddestoel zoals in arcade-speelmachines of voor noodstop, misschien.
Alweer zou de topicstarter aan zichzelf een dienst kunnen bewijzen door aan ons wat meer duidelijkheid te verschaffen.
@Arco hieronder: het leek me al direct duidelijk dat de zin uit uw eerste citaat omgekeerd was bedoeld.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (12%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zet er ook een groot vraagteken bij...
Draadloos werkt niet en bedraad ook niet ...
TS, geeft aub aan wat je wil, moet er een nieuw systeem komen of zoek je een vervangende print?
Hier kunnen we zo niets mee.
Grote robuuste drukknoppen zijn slagdrukknoppen, bv van Eaton, die zijn ook tegen 100 dronken mensen bestand.