ik vraag me af of zulke mensen bij een doctor ook niet verdere komen dan "ik ben ziek", zonder op enige wijze de symptomen te communiceren.

Zo'n mensen zullen er ongetwijfeld zijn. Medici wordt wel aangeleerd om daarmee om te gaan, technici meestal niet.

Sommige technici kunnen niet altijd goed om met niet-technici, en het is inderdaad soms niet simpel om bruikbare en nodige informatie uit mensen uit te krijgen.

Mij is het ook al overkomen om, na aandringen, en herformuleren van vragen, uiteindelijk te zeggen: "Als u niet met ja of nee antwoordt, dan kan ik u niet helpen. Voorrijkosten zijn 40 euro".

Ter info: Ik heb nu een unit hier op kantoor wat ik deels ontworpen heb. Probleem omschrijving: doet het deels niet.

Dus ik sluit het ding aan. Niets. Geen power ledjes, niets.

Dus dan de "power bordjes" losgekoppeld en nog een keer kijken of er wat gaat branden. Nou branden deed het. DCDC chip fikt uit met geluid en beeldsignalen.

Hebben ze het voor mekaar gekregen om de voedingskabels die maar op 1 manier passen verkeerdom te doen. -48V vond de DCDC chip niet leuk.

(ik heb eerder hier zo'n module gehad, toen zat het wel goedom. De powersupply is de hele tijd hiergebleven.)

Maar goed. Omdat ze me dus niet vertellen dat de power supply omgedraaid is, zit ik nu met een unit waar ik in mout foutzoeken terwijl er mogelijk VEEL extra schade is. (ik heb stille hoop dat de 16 chips parallel op de powerboards met z'n allen via de ESD diodes sterker zijn dan de powersupply).

Intussen vraag ik me af of we nog iets gaan horen van de topicstarter... het lijkt me waarschijnlijker dat die stilaan in de buurt van Timboektoe zit, of daaromtrent.

Mij is het ook al overkomen om, na aandringen, en herformuleren van vragen, uiteindelijk te zeggen: "Als u niet met ja of nee antwoordt, dan kan ik u niet helpen. Voorrijkosten zijn 40 euro".

Ik had toch veel liever dat ze me gewoon niet vertelden en zeggen daar staat de machine die het niet doet. Vaak als ze wel informatie geven heb je daar niets aan of het is enkel maar verwarrend en ben je eerst tijd verloren met zoeken naar iets wat het toch niet is.

Ik was wel nieuwsgierig naar wat de oorzaak is. En dat de gebruiker daarover te informeren waar ze in het vervolg op kunnen letten. Want meestal gaat een machine toch eerst ook aangeven dat het slecht met hem gaat. Als je er eerder bij bent is de reparatie ook korter en goedkoper.

die maar op 1 manier passen verkeerdom te doen.

Met een hamer past het altijd ;).

Ik was wel nieuwsgierig naar wat de oorzaak is. En dat de gebruiker daarover te informeren waar ze in het vervolg op kunnen letten. Want meestal gaat een machine toch eerst ook aangeven dat het slecht met hem gaat. Als je er eerder bij bent is de reparatie ook korter en goedkoper.

Ja, dat is een eeuwig dilemma. In de eerste plaats moet de boel terug werken, natuurlijk, daarvoor worden we betaald (nuja, ik werd, maar word niet meer :) ) Als rechtgeaard technica/technicus wil men ook graag raad geven voor de toekomst, maar eigenlijk is dat niet correct en niet professioneel: enerzijds kan de client die dergelijke raad verlangt erom vragen - en men moet nooit antwoorden op vragen die niet werden gesteld, of oplossingen aandragen bij mensen die geen probleem zien! - anderszijds zal een client die beter met zijn apparatuur omgaat niet zo snel meer terugkomen voor de volgende herstelling, men ondergraaft er dus de eigen markt mee.

Met een hamer past het altijd

Grijns :+ US Army versie: krijg je het niet los? Grotere hamer pakken!

Ok nu is het herkenbaar:

Mijn werk is zorgen dat 25 drijvende objecten blijven draaien qua elektrische installaties.

Ze hebben allemaal 1 tot max 7 generatoren
Ze hebben van een simpele nautische installatie (vhf, ais) tot vrijwel alles wat je op zee nodig hebt (t/m DP0)
Ze hebben vaak automatisering
Ze hebben allemaal IT + communicatie

En aan boord heb ik heel vaak een machinist met kennis van Diesels en hydrauliek. Geen elektricien dus.
Als ik geluk heb, heb ik een hoofdmachinist die wel elektrisch iets kan. De bootjes kunnen wereldwijd liggen.

Nou moet ik met 1 vliegende elek, subcontractors en dus de bemanning proberen te zorgen dat het spul blijft werken..
En dus alles waar een stroompje door loopt.

Das best lastig als je veelal met leken (no offence, officiële term volgens Nen3140 en 3840) werkt en je zelf niet on site bent!!

Het is de TS nu wel duidelijk, het wordt nu wel heel erg anekdotisch.