Hallo beste,
mijn rasbarrie pi hat voor lego had ik helaas verkeerd aangesloten en nu is mij een component doorgebrand, helaas vind ik online geen schema's hierover.
Ik ben aan het hopen dat iemand mij schema's kan bezorgen of me kan vertelen welk onderdeel dit is en eventueel waar ik het kan vinden. (zie bijgevoegde foto's.
dankjewel alvast!
Op vrijdag 19 juli 2024 23:43:05 schreef Jorjorgubgub:
Hallo beste,
mijn rasbarrie pi hat voor lego had ik helaas verkeerd aangesloten en nu is mij een component doorgebrand, helaas vind ik online geen schema's hierover.
Ik ben aan het hopen dat iemand mij schema's kan bezorgen of me kan vertelen welk onderdeel dit is en eventueel waar ik het kan vinden. (zie bijgevoegde foto's.
dankjewel alvast!
Als je helemaal niets verteld over jouw toestel zul je ook nooit een zinnig antwoord krijgen. Foto's van uitgebrande onderdelen zeggen ook weinig. Dat ene onderdeel kan werkelijk in elk stuk elektronica zitten. Een foto van het hele toestel zou wel zo nuttig kunnen zijn.
Die raspberryPI hat is die van lego of van raspberry of van ome ali? En welke is het dan?
Er is maar een rasbarry pi lego hat dus wat moet ik verder delen.
Het is niet zo dat er 20 verschillende rasbarry pi lego hats zijn dus wat is er dan nu zo onduidelijk?
Ook al bestaat er maar een variant, er is online zo geen informatie over te vinden. Ook goede detailfoto's ontbreken.
Een goede (macro) foto van de volledige onderdelen zijde waarop bij voorkeur onderdelen en types daarvan goed leesbaar zijn zou een heel stuk helpen bij zoeken naar een oplossing.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Aan de componenten er omheen te zien is het een buck converter IC met interne transistor. Welke het is geweest, is niet helemaal triviaal uit te vinden. Misschien kun je ergens online een foto vinden waarop het typenummer te lezen is?
Er is een kans dat er nog meer stuk is, maar niet zo duidelijk verbrand als dit IC. Als je deze eraf haalt, en kunt achterhalen wat de uitgangsspanning is geweest (waarschijnlijk 5V of 3.3V) kun je de rest testen met een labvoeding.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 20 juli 2024 07:19:45 schreef Jorjorgubgub:
Het is niet zo dat er 20 verschillende rasbarry pi lego hats zijn dus wat is er dan nu zo onduidelijk?
Een link naar waar je die kan kopen. Dat helpt. Mogelijk staan er goede fotos op de website, dat soort dingen. En als jij zegt: "Het is makkelijk te googlen" ik geloof je. Maar dat is dan moeite die IK moet doen die afgaat van de moeite die ik in jou probleem kan stoppen.
Dat gezegd zijde... Het is een DCDC chip. Ik zie een inputcondensator, een outputcondensator, en een feedback-resistor netwerk. (Waar volgens de fabrikant soms een condensatortje over de bovenste weerstand kan/moet, die vaak niet nodig blijkt. Plek op de print is er wel!)
Als linksonder pin 1 is, dan is pin 1 FB, pin 4 is SW en pin3 is VIN.
Met het ding in handen moet je ook GND kunnen vinden. Ga dan naar LCSC, ga naar de DCDC converters en selecteer op SOT23-6 (omdat ze dat soms verchillend spellen, zoek op "sot23" en sot-23 en kijk dan waar er -6 bijstaat en selecteer die allemaal.)
Dan krijg je een lijst met cchips en moet je zoeken naar een exemplaar waarbij de pinnummers overeenkomen. (Als jij het ding in handen hebt is pin1 mogelijk betrouwbaar te bepalen. Andersom is 1<->4, 2<->5, 3<->6) Er zijn chips die compatible met mekaar zijn maar dan 180 graden gedraaid. (ik doe het nooit meer!).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een nieuwe heb je zo te zien al onder de 20 euro...
Kans dat er (veel) meer kapot is (afhankelijk van wat je ermee gedaan hebt) is aanwezig...
ik zou een nieuwe kopen, en daar duidelijke fotos van nemen van het ic.
heb online ook al gezocht, best grote fotos gevonden, maar geenenkele waar het kleine ic leesbaar op is.
zit je niet in een facebook groep ofzo waar ze met die hats werken en bespreken, daar zou je iemand fotos kunnen laten maken.
dat ic ziet er ook best klein uit, ik vermoed niet dat je zoiets nog zelf kan hersolderen met een gewone bout
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zet ze zonder problemen met deze soldeerbout er op. Ik heb wel 2x meer betaald voor de mijne. (ik koop reserve voor het geval ze kapot gaan, maar dat gebeurt de laatste tijd weinig. )
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Klopt, ik gebruik zo'n bout ook vaak, maar de bout is in dit geval niet de beperkende factor, dat zal de ervaring van de TS zijn. Voor het desolderen vind ik tweezers wel handig, maar met 2 bouten kan het ook, of met 1 als het echt moet maar dat is meer werk (stukje koperdraad buigen) of je hebt een grotere kans het board te sporen omdat er sporen loslaten.
Daarna schoonmaken met desoldeerlitze, de nieuwe erop solderen, en de flux weg poetsen.
zo een boutje heb ik ook, en zo een IC zal toch al wat het max van mijn kunnen zijn.
vorige week nog een micro usb moeten aan solderen, en die 5 pinnetjes was al aardig krap om zelf te moeten doen.
voor een gewone hobby-ist die eens in de maand een draad soldeerd, lijkt het me dan ook weinig slaagkans die hat nog te repareren.
1) het IC al vinden
2) het IC deftig kunnen vervangen
3) eventueel randschade kunnen detecteren en verhelpen.
als ik dan zie dat het ding maar 20-30€ nieuw kost zou ik zeggen: les geleerd hoe je het niet monteerd en gewoon nieuwe aanschaffen. dan kan je nog altijd een poging doen de oude te herstellen
benleentje
Golden Member
Dat is informatie die voor jouw heel normaal is en verder onbelangrijk lijkt te zijn. Maar er zijn echter maar heel weinig mensen die hier iets met lego doen en wij weten dat dus niet.
Wat je verder zou kunnen delen is in ieder geval altijd de context erbij. Dat is dus ook een overzichtsfoto van de hele print. Elektronica onderdelen vormen groepjes en een deel van de schakeling die voor een leek niets zeggen maar voor ons een stuk meer. Jouw foto is net even te veel detail, waar voor ons nog veel informatie net buiten beeld valt.
Op de foto is een defect ic te zien zonder type nummer. Maar vaak als je met een vergrootglas onder verschillende hoeken en verlichting naar het IC kijkt is toch nog wel een type nummer te onderscheiden.
nonius
set SCE to AUX.
Dat is informatie die voor jouw heel normaal is en verder onbelangrijk lijkt te zijn
Benleentje, het wordt onderhand toch wel eens tijd dat u met uw tijd meegaat. Bij Ali zijn die kristallen bollen helemaal niet zo duur meer tegenwoordig!
Ik blijf me erover verbazen dat sommigen denken dat zinvol advies kan worden gegeven zonder enige verdere informatie, of dat de behulpzame respondenten zelf maar die informatie moeten opzoeken.
Als ik in een wat nare bui zou zijn dan zou ik het op 'luiheid van OP' steken. Maar het zonnetje schijnt (scheen) vandaag, dus ach, laten we het er maar op houden dat electronici voor veel leken toch bovenmenselijke eigenschappen lijken te hebben in het herstellen van beschadigde apparaten. En in dezelfde gedachtegang: dus waarschijnlijk ook wel bovenmenselijke eigenschappen hebben in het diagnosticeren. Ik stel voor dat we hen in die gedachte laten, ik hou wel van die semi-goddelijke status....
benleentje
Golden Member
Als ik in een wat nare bui zou zijn dan zou ik het op 'luiheid van OP' steken.
Ik wou eerst ook minder vriendelijk reageren omdat ik de reactie van TS ( Wat is OP) ook niet zo vriendelijk vond. Maar toen dacht ik wat heb je daar nu aan. Ik vind dat ik het verder netjes geformuleerd hebt en ook wat uitleg heb gegeven waarom voor ons die informatie zo belangrijk is.
Bij Ali zijn die kristallen bollen helemaal niet zo duur meer tegenwoordig!
Alles wat ik dan binnen krijg zijn alleen maar scherven, het werkt niet of er lijkt geen ontvangst te zijn. En als je op zo een bol dan info binnen krijgt blijkt dat erg onbetrouwbaar te zijn. De beste bol die ik heb geeft ook alleen maar reclame. Dan moet ik weer 1 of andere abonnement nemen.
Op zaterdag 20 juli 2024 22:55:32 schreef benleentje:
[...] Ik wou eerst ook minder vriendelijk reageren omdat ik de reactie van TS ( Wat is OP) ook niet zo vriendelijk vond. Maar toen dacht ik wat heb je daar nu aan. Ik vind dat ik het verder netjes geformuleerd hebt en ook wat uitleg heb gegeven waarom voor ons die informatie zo belangrijk is.[...]Alles wat ik dan binnen krijg zijn alleen maar scherven, het werkt niet of er lijkt geen ontvangst te zijn. En als je op zo een bol dan info binnen krijgt blijkt dat erg onbetrouwbaar te zijn. De beste bol die ik heb geeft ook alleen maar reclame. Dan moet ik weer 1 of andere abonnement nemen.
"OP" is "Openings Post"
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik wou eerst ook minder vriendelijk reageren omdat ik de reactie van TS ( Wat is OP) ook niet zo vriendelijk vond.
Ik lees OP als "oorspronkelijke poster"...
En ik ging doorheen een gelijkaardige evolutie: eerst wou ik, ietwat geprikkeld, om meer info vragen, maar toen dacht ik "dat zullen anderen wel doen". Zo gebeurde ook, en daarop kwam een kregelige reactie van de topicstarter. Na enig beraad heb ik toen mijn ergernis maar bijgehouden, en besloten deze topicstarter maar verder te negeren. Temeer daar zij/hij het ook al niet kan opbrengen om fatsoenlijk te spellen. Inderdaad lui en/of slordig.
@nonius: brede grijns!!!
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (11%)]
Beetje off-topic, maar heb je misschien al voor elkaar om gewoon de RP2040 te programmeren? Ik vind het totaal stompzinnig dat dit bord een Pi-HAT is, aangezien het bord zelf een prima programmeerbare microcontroller bevat. Ik heb m wel eens aan een Arduino gehangen, de RP2040 is nu niks meer dan een enigszins gevanceerde UART bridge, met veel te veel pinnen aangesloten op de Pi.
rew
Ik dacht: Ik heb effe tijd om een DCDC converter te zoeken die op je printje past.
Dus ik kijk op je foto, kan pin1 indicatie niet vinden. Heb ik al eerder gemeld. Geen antwoord op gehad.
Ik heb op de foto die door iemand anders is gepost gekeken, kan pin 1 nog steeds niet zien.
Ik heb gezocht met een externe zoekmachine naar lego hat... En dan krijg ik allemaal hoeden voor lego figuurtjes.
Je hebt op een aantal punten wat werk kunnen doen zodat ik efficient jou kan helpen, maar kennelijk wil je dat niet. Goed. Dan niet. De groeten.
Op dinsdag 23 juli 2024 08:55:40 schreef rew:
...
Ik heb gezocht met een externe zoekmachine naar lego hat... En dan krijg ik allemaal hoeden voor lego figuurtjes...
Ik voel met je mee vwb de teleurstelling over het werk wat de TS jouw uit handen had moeten nemen. OTOH: als je googled op "raspberry pi lego hat" wordt het leven een stuk overzichtelijker ;o)
Ik probeer altijd beleefd te reageren. Ik kan me voorstellen dat iemand al wekenlang met een probleem bezig en daarvoor al jarenlang dezelfde methodes gebruikt. Dan is het logisch dat je vergeet te melden of soms niet eens beseft dat het leeuwendeel van dergelijke projectjes een heel andere aanpak heeft.
Deze opmerking vind ik altijd leuk:"Ja hij/zij is zo lekker direct, hart op de tong, blabla"
Echter als hij/zij dan zegt:"Ja je snapt toch wel wat ik bedoel!?" dan is het toch niet goed 
nonius
set SCE to AUX.
Ik had vroeger een hospita die een keer met een kapotte TV zat, ze zei letterlijk tegen mij, "Hij is kapot". Op mijn vraag of er geluid uit kwam, of er iets bromde, weer het antwoord, "hij is stuk". Op mijn vraag of er misschien ergens een LEDje brandde.... weer hetzelfde antwoord, "hij is kapot". Op al mijn vragen over mogelijke symptomen kwam steeds hetzelfde antwoord, maar wel op een steeds meer geïrriteerde toon, alsof ik debiel was. Ze zei toch dat 'ie kapot was?! Wat loop je nou te zeuren?! (dat zei ze niet hardop, daarvoor was het een veel te goed vrouwke, maar dacht ze hoogstwaarschijnlijk wel).
Die discussie (die nét niet in ruzie ontaardde) is me altijd bijgebleven. Kort later, toen ik het apparaat in eigen persoon van dichtbij kon bekijken, was het probleem al snel duidelijk en ook zo opgelost.
Maar voor veel leken is 'kapot' iets heel zwart/wit: iets werkt, of het is kapot. Zij vond mij debiel, omdat ik zulke domme vragen stelde. En ik begon te twijfelen aan haar intelligentie, omdat ze zulke domme antwoorden gaf. En doorvragen leidde alleen maar tot meer irritatie bij beide partijen....
benleentje
Golden Member
Die discussie (die nét niet in ruzie ontaardde)
Stel je dan voor dat je onderhoudsmonteur bent in een werkplaats met 22 collega's die exact doen wat de oude vrouw ook deed.
Die 22 collega's die werkten met de machines maar voor was het ook maar een stuk gereedschap. Voor mij waren de machines veel meer en soms belangrijker dan mijn collega's.
.
Maar daarover had ik eigenlijk nooit ruzie, maar wel als 3 collega's tegelijk willen dat ik als eerste hun machine ga maken. En als ik dan op prioriteit van belangrijkheid van de machine een keuze maak kunnen ze dat niet accepteren. En blijven ze doordrammen. En daar kan echt heel slecht tegen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (29%)]