[Animo check] Hoogspannings voeding Circuits Online 2024

Hewlett

Honourable Member

Hoi Guido, mooi project weer. Ik heb een originele 300V Delta voeding, maar een mooi zelfbouw project is altijd welkom, ik kies dan wel voor de originele analoge meter.

Ja, ik heb eventueel interesse in een kit van het type:
[ ] Print met moeilijke componenten
[X] Print met moeilijke componenten en analoge 300V 100mA meter
[ ] Print met moeilijke componenten en digitale meters
[X] Een bijpassende trafo

SMD solderen kan ik prima en ik heb veel onderdelen op voorraad, dus ik wil eigenlijk een print plus originele analoge Delta meter en een trafo kit.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
McAwesome

Golden Member

Op donderdag 25 juli 2024 14:44:03 schreef Sine:
[...]
Een laser is het probleem niet, daar komen die frontplaten uit de toppic start ook uit. Alleen het vullen van de gegraveerde letters is nogal bewerkelijk.

Misschien Chromaluxe 5513 polyester FRP plaat iets (https://www.signseen.nl/chromaluxe-5513-frp-2-29mm.html). Dat kan je met sublimatie bedrukken waardoor gewoon 4-kleurendruk van het gehele front mogelijk is.

Omdat er glasvezel in het materiaal zit is laseren helaas geen optie. Het materiaal kan wel gefreesd worden met een CNC-machine.

3mm mdf is ook nog een optie. Dat kan perfect lasergesneden worden en met een truukje ook gesublimeerd worden. Het nadeel zijn de donkerbruine snijranden.

benleentje

Golden Member

Ik ben de laatste tijd wel iets beter geworden in het maken van gaten en uitsparingen op maat. Ik ontwerp dan eerst een frontje in Splan maar dat kan natuurlijk ook je eigen favoriete programma zijn. Ik druk dat dan af op gewoon papier. Controleer dan alle maten. Als de maten goed zijn druk ik het af een een stickervel. Plak dat stickervel op een kastje of frontplaatje en ga dan zagen en veilen binnen de lijntjes.

Als allen gaten goed zijn laat ik de sticker nog even zitten totdat het tijd is om alle te monteren. Verwijder dan sticker en vervang die door een versie nieuwe.

PS.Ik kende boeklon nog niet. Bedankt voor de tip.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Benleentje, dat is exact mijn methode! Ik noem het "poor man's CNC" :)

Ontwerpen in AutoCad, printen op A4-stickervel (bijv. van de Primera), op de frontplaat kleven en dan zagen en boren.

Ook laat ik het stickervel zitten totdat de frontplaat helemaal af is, om krasjes en beschadigingen te voorkomen.

Definieve frontplaat maak ik ook zo: ontwerp in CAD, op stickervel printen, maar dan nog een laag 'boeklon' (zelfklevende doorzichtige folie) op het stickervel plakken. Daarna het stickervel(met boeklon) op de (goed ontvette) aluminium frontplaat plakken, met een scherp mesje de gaten erin snijden en tenslotte afmonteren met schakelaars, lampjes, etc.

Werkt makkelijk, is netjes en ziet er ook na 25 jaar nog steeds goed uit zonder los te komen.

set SCE to AUX.

[ ] Print met moeilijke componenten en analoge 300V 100mA meter
[x] Print met moeilijke componenten en digitale meters
[x] Een bijpassende trafo

pa3gws

Golden Member

Een frontplaat zou natuurlijk wel heel mooi zijn maar dan zit je vast aan een bepaalde kast.
Die zou dan ook meegeleverd kunnen worden of het moet een model zijn die goed verkrijgbaar is bij de verschillende (web)winkels.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Halve 19”-kast breedte? Dat is toch voldoende standaard? Hoogte wordt sowieso bepaald door de trafo.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Sine

Moderator

Op zondag 28 juli 2024 12:19:53 schreef pa3gws:
Een frontplaat zou natuurlijk wel heel mooi zijn maar dan zit je vast aan een bepaalde kast.
Die zou dan ook meegeleverd kunnen worden of het moet een model zijn die goed verkrijgbaar is bij de verschillende (web)winkels.

Correct, als er een front wordt meegeleverd dan zal dat samen met een kast moeten.

Een halve 19" is inderdaad het formaat van de proto's, dus iets in die richting.

fatbeard

Honourable Member

Een front en/of kast hoeft voor mij niet zo nodig in de kit te zitten: ik prefereer mijn eigen frontindeling (en kast) omdat een en ander sterk afhankelijk is van persoonlijke voorkeur en uitvoering.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
pa3gws

Golden Member

Een kast is voor mij ook geen noodzaak kan waarschijnlijk gewoon als optie bij de bestelling worden opgegeven.

douwebakker

Golden Member

Op zaterdag 27 juli 2024 18:18:27 schreef benleentje:
Ik ben de laatste tijd wel iets beter geworden in het maken van gaten en uitsparingen op maat. Ik ontwerp dan eerst een frontje in Splan maar dat kan natuurlijk ook je eigen favoriete programma zijn. Ik druk dat dan af op gewoon papier. Controleer dan alle maten. Als de maten goed zijn druk ik het af een een stickervel. Plak dat stickervel op een kastje of frontplaatje en ga dan zagen en veilen binnen de lijntjes.

Als allen gaten goed zijn laat ik de sticker nog even zitten totdat het tijd is om alle te monteren. Verwijder dan sticker en vervang die door een versie nieuwe.

PS.Ik kende boeklon nog niet. Bedankt voor de tip.

kun je zo’n stickervel ook met een laserprinter afdrukken?

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

kun je zo’n stickervel ook met een laserprinter afdrukken?

Geen enkel probleem, werkt prima bij mij. Heel vroeger (> 25 jaar geleden) heb ik een inkjet gebruikt en dat ging ook, maar laserprinter geeft een mooier resultaat. En nog vroegerder een dot-matrix printer, en dat ging ook goed. :)

set SCE to AUX.
pa3gws

Golden Member

Als je een laser printer hebt is dit ook prima bruikbaar.
https://www.okaphone.com/artikel.xhtml?id=486921

McAwesome

Golden Member

Onderstaand toestel is ook met een laserprinter en folie gemaakt:

bprosman

Golden Member

Op zondag 28 juli 2024 20:01:52 schreef douwebakker:
[...]kun je zo’n stickervel ook met een laserprinter afdrukken?

Op Amazon, helemaal niet zo duur en werkt prima

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Op zondag 28 juli 2024 20:01:52 schreef douwebakker:
[...]kun je zo’n stickervel ook met een laserprinter afdrukken?

Meestal wel, maar let op dat er best plastics zijn die smelten op de temperatuur van een laserprinter. Dan is je drum wel naar de zak. Ik zou het niet testen op die dure multifunctional op werk. ;)

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Kan ik al betalen zodat het bouwpakket aan :+ het einde van de week op de deurmat ploft?

Zonder gekheid weet je al of je het project gaat opstarten en heb ej ongeveer een tijdplanning?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

[ x] Print met moeilijke componenten en analoge 300V 100mA meter
[ ] Print met moeilijke componenten en digitale meters
[ x] Een bijpassende trafo

:)

Op maandag 5 augustus 2024 00:07:55 schreef blackdog:
Hi Sine,

Kan ik al betalen zodat het bouwpakket aan :+ het einde van de week op de deurmat ploft?

Zonder gekheid weet je al of je het project gaat opstarten en heb ej ongeveer een tijdplanning?

Groet,
Bram

Bram, je krijgt de kans om er voor te sparen O-) ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Sine

Moderator

Op maandag 5 augustus 2024 00:07:55 schreef blackdog:
Hi Sine,

Groet,
Bram

Er is animo genoeg, de tijd ligt even aan mijnt tijd ;)
Dus ga er maar van uit dat het kitje er komt, de truc is nog even wanneer ...

Ik heb ondertussen de volgende serie (en hopelijk de laatste) proto printen binnen. En ik ben al eens begonnen met het in elkaar frutten van de meters.
Dat is met zo'n 40-penner nog een uitdaging om dat een beetje compact te krijgen.

afhankelijk van het kastje kan ik de "basis" print ook horizontaal uitvoeren zodat de meters naast elkaar komen.
De voedingsprint zelf opbouwen zal wat meer werk zijn.

En dan mag ik nog aan de winkel voor een 3x90V trafo en een kastje.

Sine

Moderator

Een kleine update:

Proto2 leeft :)

Alles in THT en voor nu met een geschikte trafo uit mijn rommelbak (75,75,120V)

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Ziet er nog steeds goed uit, je print en je test setup!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.