hilbren
zonder rook geen elektronica
je kan ook een cd pakken die even boven je halogeen lamp hangen, vervolgens iets vervormen, en die dan (langzaam) voor je laser laten ronddraaien. dat geeft ook gave effecten.
ik zit trouwens nog steeds met de vraag of die pirelex die 25 Ampere gloeistroom gaat houden....?????
hilbren
ik zal even een update doen over mn argon voeding:
ik heb een paar extra wikkelingen om mn trafo gelegt en een hoop gaten in mn behuizing gemaakt...
nu alleen de elektronica nog
[Bericht gewijzigd door hilbren op ]
Op 14 juni 2005 21:11:05 schreef hilbren:
[afbeelding]ik zal even een update doen over mn argon voeding:
ik heb een paar extra wikkelingen om mn trafo gelegt en een hoop gaten in mn behuizing gemaakt...nu alleen de elektronica nog
![]()
Mooi behuizing al! Hoe ga je de koeling van de vermogens weerstanden en torren doen? zie al 1 fan, maar neem aan dat het redelijk geforceerde luchtkoeling wordt. Ik ken die pirelex stekkers niet, geen idee van die 25A.
Ik denk dat perilex die 25 A wel houd, maar misschien worden de verliezen naar verhouding (gloeispanning is 3 VAC) wat groot. Plus dat je het risico hebt dat iemand er iets anders in steekt, of erger, je laser in een willekeurig stopcontact.
Ik zou gaan voor een ILME connector of iets soortgelijks en dan wat pinnen (zijn er ook in 10 en 16 pinnen) parralel zetten, of in eerste instantie gewoon geen connector gebruiken. Zoals ik zelf gedaan heb. 
Je hebt best een hoop verbindingen nodig, laser, fan, interlock, extra's..
Verder ziet het er goed uit, alleen vraag ik me idd ook een beetje af hoeveel vermogen je waarmee af gaat voeren ?
Op 16 juni 2005 19:48:20 schreef Aart:
Ik denk dat perilex die 25 A wel houd, maar misschien worden de verliezen naar verhouding (gloeispanning is 3 VAC) wat groot. Plus dat je het risico hebt dat iemand er iets anders in steekt, of erger, je laser in een willekeurig stopcontact.Ik zou gaan voor een ILME connector of iets soortgelijks en dan wat pinnen (zijn er ook in 10 en 16 pinnen) parralel zetten, of in eerste instantie gewoon geen connector gebruiken. Zoals ik zelf gedaan heb.
Je hebt best een hoop verbindingen nodig, laser, fan, interlock, extra's..
Verder ziet het er goed uit, alleen vraag ik me idd ook een beetje af hoeveel vermogen je waarmee af gaat voeren ?
Hee Aart, hoe is het met jou galvo aansturing eigenlijk? krijg je dat nog voor elkaar, of vooral bezig geweest met andere zaken de laatste tijd?
Ben er nog wel wat mee bezig geweest, maar krijg het helaas niet goed aan de praat.
Heb mijn belangstelling in die set wat verloren nadat een heftige oscillatie waarschijnlijk een van de galvo's sloopte.
De kosten van een echt leuke set onderdelen voor lasershows vind ik te hoog voor een hobbyproject, maar misschien komt dat nog eens op een andere manier.
Ben nog wel bezig op andere vlakken, zo ga ik hopenlijk nog van de week een printje etsen voor een verbeterde versie van mijn laserpowermeter om daar vervolgens een goed engelstalig artikeltje over schrijven.
Ook ben ik altijd met wat niet-laser projecten bezig.
Alle relevante info over een en ander staat verder op mijn site. 
hilbren
die papst fan kan op 15 Volt draaien, dat gaat hij dus ook doen 
ik denk eigenlijk wel dat dat voldoende is, zo niet dan wordt het later aangepast (is namelijk al over nagedacht)
mijn berekening:
trafo 2 x 110Volt
110 volt * 1,4 = 155 Volt (gelijkspanning)
spanning over de laser ~100 Volt ?
restspannig 55Volt x Max.10 Amperè = 550 Watt == 1/2 van het gemiddelde vermogen van een haarföhn. en die papstfan verplaatst echt wel veel meer lucht...
vandaar dat ik denk dat de koelling geen probleem gaat worden, aangezien ik waarschijnlijk ook maar heel weinig op 10 Amperè ga draaien. (ik maak hem instelbaar)
@aart je pagina over je argon laser doet het niet meer....
Maar op het moment dat er harfohn-temperatuur lucht uit je passbank komt is 'ie wel dood ook denk ik .. 
Zie ook dit artikel hier op co.
Mijn redelijk efficiente koelblok met 120 mm 18W Papst er op is krap voldoende voor 200 W.
hilbren
Op 16 juni 2005 21:57:52 schreef Aart:
Ben er nog wel wat mee bezig geweest, maar krijg het helaas niet goed aan de praat.
Heb mijn belangstelling in die set wat verloren nadat een heftige oscillatie waarschijnlijk een van de galvo's sloopte.
Hey Aart,
Als ik het goed begrijp is er nog een van de twee galvo's operationeel? Als je hier geen verdere plannen mee hebt, heb ik misschien interesse... Ben nog op zoek naar iets voor blanking.
hilbren
leuke update @ Norm http://24.200.192.31:81/LaserShow/LaserShow.htm
jongens ik ga over 1 a 2 maanden (geld bij mekaar xD ) een mot 1 set kopen helemaal compleet met alles 150 euro
hilbren
je naam zegt al genoeg....
naar mijn mening kun je voor dat geld veel gekkere dingen doen op het gebied van lasers.
Het lijkt erop alsof dit een scheld-pagina gaat worden !!
Misschien zijn we langzamerhand uitgepraat over dit topic. Jammer.
Maar goed. Even een tip voor mensen die wél van lasers houden en nog naar .MOT -of .ILDA-bestanden zoeken:
hilbren
Op 21 juni 2005 20:27:45 schreef FastLixx:
Het lijkt erop alsof dit een scheld-pagina gaat worden !!
Misschien zijn we langzamerhand uitgepraat over dit topic. Jammer.
dat slaat hoop ik toch niet op mijn opmerking, dat was eigenlijk positief bedoelt. 
sorry!
met de dac van de inkoopaktie en een extra versterkertje + een speakerscan systeem kom je veel verder, en dan houdt je nog geld over voor een leuke (tweedehands) laser!
ok jongens grote vraag (hou me aub niet voor gek
)
Ik heb vandaag onderdelen gekregen voor t volgende schema:
het enigste wat er bij staat is:
I build 2 x 4 bits DAC with 100 k, 200 k, 400 k, 820 k resistors with 4 x LM386 little power audio amplifiers (bridged)
Ik heb alles in mekaar gezet en nou moet ik dus nog ff weten hoe ik t kan aansturen xD
Mischien dat jullie programma's weten!
En anders heb ik nog wat moeilijkers.
Ik heb die gast gemaild en heb software gekregen in .C formaat (bestand heet iig LASER.C )
Kan er iemand een bruikbaar bestand van maken ?
Zo ja zeg alstublieft ff iets dan mail ik t bestand
bedoeling is om er als t lukt via speakers figuren mee te maken (teminste die andere gast is dat gelukt)
hilbren
ja moet je even een c compiler vinden (heb ik zo even niet liggen)
het is wel een grappig schema. 4 bit dan heb je een resolutie van 16 x 16, tis niet veel maar genoeg om mee te beginnen.
ik ben alleen wel bang dat dat c programma niet onder windows Xp gaat werken.de lpt poort wordt namelijk net een tikje anders aangestuurd... ik ben benieuwt!
heb een mail gestuurd 
enne ik heb windows 98 se
is er anders nog andere software ?
[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]
nog ff een vraag over dat schema wat ik gepost heb :
Kan ik t alvast testen door een gewoon parallele poort progie te gebruiken (of andere software voor lasers
)
Weet iemand of het mogelijk is bij een AOM de af te buigen golflengte te wijzigen??
Volgens mij moet dit kunnen door de waarde van het kristal in de driver van de AOM te wijzigen, heeft iemand hier ervaring mee toevallig?? Ik weet namelijk dat sommige drivers van PCAOM's (i.i.g. MVM) doormiddel van andere waarden van kristallen de golflengten te wijzigen zijn.
Bedankt!
hilbren
interesante vraag...
volgens deze pagina's zou het kunnen:
http://www.pangolin.com/resguide03.htm
http://www.laserfx.com/Science/Science3.html
http://www.laserfx.com/Backstage.LaserFX.com/Archives/Archives6.html
ik wil ook wel zo'm ding, heeft iemand nog zijn aom liggen?
ik wil ook wel zo'm ding, heeft iemand nog zijn aom liggen?
Wil als dit welkelijk mogelijk is dezelfde als Aart
kopen bij HB-laser kunnen we misschien combineren.
Heb eventueel ook nog een aantal andere
AOM's gezien maar dit is zonder driver. Ben nog aan het
informeren wat een geschikte driver is voor
die dingen en wat deze kost, hopelijk hoor ik
hier spoedig meer over. Zelf een driver
bouwen is volgens mij niet zo gemakkelijk
of iemand moet er ervaring mee hebben.