Die AOM-drivers zijn voor zover ik weet AM-moduleerbare zenders op enkele 10-tallen tot 100-en MHz bij een paar W uitgangsvermogen. Als je goed bent met HF en de specificaties weet is het vast wel te maken. HF is verder mijn gebied niet zo.

Mijn AOM laat liet zich nog niet tunen met de 'align' input, maar mogelijk kun je hem verstemmen door aan de kern van de spoel te draaien, of werkt dat wel als hij goed stevig in exact de juiste positie zit. Ik ga er nu niet aan draaien, mijn laser is single-line en hij lijkt goed ingesteld te staan.

Ik weet niet in hoeverre de AOM-xtallen zelf op verschillende frq's/golflengtes te gebruiken zijn, maar de specificaties die ik totnogtoe gezien heb lieten het wel toe.

Of je uit een gewone AOM met een multiline-driver meer lijnen uit kunt krijgen om hem als PCAOM te gebruiken lijkt me weer een ander verhaal..

dat is wel jammer,
ik heb dan een multiline argon, het zou jammer zijn als daar maar 1 golflengte van afgebogen kan worden.

Op 27 juni 2005 02:53:16 schreef Aart:
Die AOM-drivers zijn voor zover ik weet AM-moduleerbare zenders op enkele 10-tallen tot 100-en MHz bij een paar W uitgangsvermogen. Als je goed bent met HF en de specificaties weet is het vast wel te maken. HF is verder mijn gebied niet zo.

Mijn AOM laat liet zich nog niet tunen met de 'align' input, maar mogelijk kun je hem verstemmen door aan de kern van de spoel te draaien, of werkt dat wel als hij goed stevig in exact de juiste positie zit. Ik ga er nu niet aan draaien, mijn laser is single-line en hij lijkt goed ingesteld te staan.

Ik weet niet in hoeverre de AOM-xtallen zelf op verschillende frq's/golflengtes te gebruiken zijn, maar de specificaties die ik totnogtoe gezien heb lieten het wel toe.

Of je uit een gewone AOM met een multiline-driver meer lijnen uit kunt krijgen om hem als PCAOM te gebruiken lijkt me weer een ander verhaal..

Aart, heb jij ooit, of kun jij ook eens met een Helium-neon laser of iets met een totaal andere golflengte als argon, door jouw AOM gestraald?? Zo ja, wat was het resultaat? Ik heb nl. weleens ge-expirimenteerd met een AOM. Maar zag echter weinig verschil tussen Argon of helium-neon. De AOM was zoals het mij verteld is voor Argon ontworpen. Het geheel zag er zo uit als de foto's op jou site. Ik snap nog niet echt helemaal hoe dit alles werkt!?!? Een AOM is bijvoorbeeld geschikt voor een golflengte van 488nm (argon dus...) Hiermee kan ik dus een argon straal moduleren. Maar moduleer je dan bij een ultiline argonlaser het totaalproduct? of wordt dan alleen de kleurlijn van 488nm afgebogen? Het totaalproduct heeft immers wel de kleur van 488nm! Als je het totaalproduct zou kunnen moduleren met zo'n AOM, Zou het dan ook niet mogelijk zijn de andere kleurlijnen (wanneer je deze dmv dichro-filters splitst) te moduleren? Ze zitten immers toch ook in dat totaalproduct? Kan hier iemand antwoord op geven??

Op 532 of 514 doet hij in ieder geval niets is mij vertelt. Het kristal ziet er verder ook "kristalhelder" uit als je er doorheen kijkt ( met een heel kleine beschadiging btw), met de modulatie aan zie je niet opeens alles dubbel ofzo ;)

Voor zover ik weet is een eenkanaals AOM ongeveer monochroom, dat lijkt me ook logisch gezien de erg kleine bruikbare optische openingshoek.

Over het gebruik van meerdere AOM's icm dichro's voor splitsen en over elkaar heen leggen van stralen staat het een en ander in de laserfaq. Het kan.. ;)

Ons oog heeft een erg beperkte keurperceptie, daarom kun je dan ook een RGB-systeem gebruiken om "full color" te neppen. Verder zegt de waargenomen kleur niet zo veel, evenmin als de helderheid.

AOM's waren vroeger erg high tech en kostbaar, net als ionlasers.
Net als bij galvo's is het overgrote deel dat gemaakt is bedoeld voor de industrie (als Q-switch in lasers, of als modulator in een fotozetter etc. ) en niet erg geschikt voor lasershows op basis van een multiline laser.

Blankinggalvo's en colorboxes ed werden volgens mij veel meer toegepast en lijken me kosteneffectiever, aan de andere kant verliest ongetwijfelt ook de bij ionlasers behorende randapparatuur als AOM's nu snel zijn waarde..

Als je het leuk vind om met dat soort dingen te spelen en er het geld voor over hebt houd niemand je tegen :)

Zonder dit toppic gevolgd te hebben, zit ik net te denken aan een audio-tweeter. Deze zijn er ook met een mooi glimmende binnenkant. Dit zou misschien een makkelijk afbuigmeganisme kunnen zijn. Het nadeel is dat ze bij lage frequenties door kunnen branden.
Is dit al eens geprobeert?

Heb je er ook bij stil gestaan hoe klein de uitslag is bij een tweeter?

en dat een tweeter vrijwel altijd bol is en daarom onbruikbaar is om een laser af te buigen?

Op 30 juni 2005 09:06:22 schreef No_Brain:
Zonder dit toppic gevolgd te hebben, zit ik net te denken aan een audio-tweeter. Deze zijn er ook met een mooi glimmende binnenkant. Dit zou misschien een makkelijk afbuigmeganisme kunnen zijn. Het nadeel is dat ze bij lage frequenties door kunnen branden.
Is dit al eens geprobeert?

is helaas compleet nutteloos uitslag van een tweeter is te klein en dus niet bruikbaar
ook is een tweeter niet geschikt om het extra gewicht van een spiegel te draagen op die frequenties
en als ie al spiegelt is de kwalitijd daar van niet geschikt voor een laser

daarnaast is een speaker gemaakt om lucht te verplaatsen,
als je hem kan verbouwen zodat hij geen lucht verplaatst dan hem je wel een mooie aandrijving.
het enige probleem is dan nog; hoe houdt je die spoel netjes in het midden?
en misschien wel het belangrijkste: een spiegel is meestal een stuk zwaarder als een konus van een tweeter, de aandrijving (de spreekspoel) is daar niet op gebouwd en kan (zal) heel erg snel oververhit raken.
kijk ook eens naar mijn moving coil galvano, die werkt op een zelfde principe en die is ook waardeloos. ik heb iig nog geen manier gevonden om dat ding fatsoenlijk te koelen.

Een tweeter zal inderdaad een te kleine uitslag geven. Misschien is het wel mogelijk een 2 inch speaker te gebruiken.
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=laser1.GIF
Wanneer de conus zich verplaatst zal het (blauw getekend) reflecterende oppervlak zich verplaatsen en dus ook de laserstraal anders afbuigen.
De speaker zal inderdaad geluid maken. Dit kan misschien gereduceerd worden door vier ronde gaten in de conus te maken (het conus-oppervlak wordt dan kleiner gemaakt, er wordt minder lucht verplaatst).

Leuk dat jullie meedenken in het zoeken van een oplossing, die niet gaat werken. Het grootste nadeel van een moduleren met een stappenmoter/galvo/tweeter of wat dan ook is natuurlijk aan-uit. En dus niet dimmen wat natuurlijk bij rgb wel erg fijn is, anders houd het bij een stuk of zeven kleuren wel op!!

Er is toevallig niemand die al wat ervaring heeft met een of meerdere AOM's. Het zou leuk zijn als iemand hier iets over te melden zou hebben. Of heeft iemand wel wat kennis om de vragen die ik eerder stelde te beantwoorden??

Ik begrijp je reactie niet helemaal, maar het moduleren met een galvo kan volgens mij wel met enig regelbereik tussen aan/uit. Zie ook de opmerkingen daarover bij het verhaal over het ILDA testpattern op laserFX.

Op 30 juni 2005 19:05:51 schreef Aart:
Ik begrijp je reactie niet helemaal, maar het moduleren met een galvo kan volgens mij wel met enig regelbereik tussen aan/uit. Zie ook de opmerkingen daarover bij het verhaal over het ILDA testpattern op laserFX.

Je kan toch nooit een laser dimmen met aan-uit. Heeft als het heel snel is misschien wel iets van effect, maar goed dan zijn de kosten net zo hoog als een aantal AOM's of een goedkope PCAOM.

Volgens mij laat men gewoon de halve (of een deel van de-) bundel door.
Niemand zal er bij een show over vallen dat hij niet rond en netjes gaussian meer is ;)

Heb vandaag eindelijk het printje van mijn laserpowermeter kunnen etsen:
http://aart.vslcatena.nl/temp/lp_print.jpg

Close up van de sensor, twee gematchde 1n4148's en een 10k-weerstandje om op te ijken, geplakt op een mat zwart gespoten stukje koper:
http://aart.vslcatena.nl/temp/lp_sens.jpg

Hij is wat minder gevoelig dan het eerste prototype, omdat de aansluitdraden in de sensor korter zijn en door het extra weerstandje. IJken lijkt echter prima te gaan.

Heb nu er nog niet veel aan gemeten/getest maar volgens mij werkt het goed.

[edit]
Voor de volledigheid nog even de link naar het originele laser power meter artikeltje op mijn site.

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

ziet er wel erg strak uit!

en wat betreft het dimmen, ik heb er wel eens over gedacht om zo'n diafragma van een videocamera te gebruiken, en dan door middel van een stukje glas een deel van het licht af te buigen naar een sensor om zo de intensiteit te kunnen controleren.

optische terugkoppeling @24Hz: (het papiertje trilt te snel voor de digicam)
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/laser/000_1190klein.jpg

en wat er op de scoop te zien is: (open loop)
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/laser/000_1185klein.jpg

en met een zaagtand erop blijkt hij ook nog eens aardig lineair te zijn!

dit is iig een stuk lichter als een compleet stuk prinplaat op de as :)

Argonvoeding is bijna af!

testje:
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/laser/000_1207klein.jpg

ik heb nog een heel klein probleem met de stroombron maar voor de rest werkt alles.

ik krijg trouwens het vermoeden dat dit ook een single line laser is en dat die extra kleuren bij het testen veroorzaakt werden door het feit dat alles een beetje hard stond.

ik heb hem nu iig getest op 7 Ampere

Het ziet er volgens mij erg 488 nm blauw uit op de foto, mooi dat het werkt ! :)

Als je er een CD'tje als refelectietralie voor houd kun je zien of er meer dan een golflengte uit komt.

Ik weet niet exact hoe het zit met het verloop van veroudering, stroom, de toegepaste optica en wat er daadwerkelijk aan lijnen uit de laser komt.

ik heb het juist getest met een cd, en er komt echt maar 1 golflengtte uit.
toen ik hem kocht toen hebben we hem ook getest en toen hebben we hem echt hard gezet en toen pas kwamen de extra kleuren.
ik kan me herrinneren dat er ergens in sam's faq staat dat het dan waarschijnlijk een single line is die metaal staat te verdampen...

maargoed, het wordt er niet minder om. sterker nog nu weet ik tenminste zeker dat ik zo'n AOM ervoor kan gaan kopen :)

Gaaf dat je voeding aan de praat hebt en je nu kan genieten van je laser. Is misschien jammer dat hij single line is maar goed dan blijft het nog een honderd keer mooiere kleur als dat suffe dpss groen vind ik.

Na wat mailen door collega laserfreak met verschillende mensen weer iets wijzer geworden. Als het goed is dan kan je met een AOM die geoptimaliseerd is voor een bepaalde golflengte ook andere golflengte moduleren. Zeker als ze niet al te ver uit elkaar liggen. Moet ik zelf nog effe testen als mijn AOM's binnen zijn of heb jij het misschien nog getest Aart??

ik ben helemaal nieuw met lasers enz. maar miss ga ik een keer een groene laserpointer ( 5 mW ) kopen weet iemand een site ofzo die die dingen goedkoop verkoopt?
grtz

Op 5 juli 2005 17:34:31 schreef cyberlaser:
ik ben helemaal nieuw met lasers enz. maar miss ga ik een keer een groene laserpointer ( 5 mW ) kopen weet iemand een site ofzo die die dingen goedkoop verkoopt?
grtz

Op marktplaats of speuders staan wel eens leuke dingen voor een mooie prijs. Of misschien kan "ledfreak", zie eerder dit forum iets voor je betekenen.

@ Hilbren: Wat was het probleem met je stroombron eigenlijk ? Enig idee van het vermogen ?

@ AOM: Ik zal zien of ik mijn AOM in de buurt van een multiline Ar kan brengen om eens wat te testen, maar houd jullie adem intussen vooral niet in. :)

Op 5 juli 2005 20:54:54 schreef pietje probeer:
[...]

Op marktplaats of speuders staan wel eens leuke dingen voor een mooie prijs. Of misschien kan "ledfreak", zie eerder dit forum iets voor je betekenen.

groene pointer is wel aan te komen vindt ze op marktplaats redelijk duur nog
veruit het goedkoopste is gewoon ebay
die leadlight 5 mw pointers kunnen standaard al tot 15-25 mw alleen door de pot open te draaien al zou ik niet aan raden om hem langer dan 5 min aan te laten zonder extra koeling ;)

Op 5 juli 2005 21:25:10 schreef Aart:
@ Hilbren: Wat was het probleem met je stroombron eigenlijk ? Enig idee van het vermogen ?

@ AOM: Ik zal zien of ik mijn AOM in de buurt van een multiline Ar kan brengen om eens wat te testen, maar houd jullie adem intussen vooral niet in. :)

ik denk dat ik een opamp heb gesloopt, ik kon hem netjes van 3,5Ampere opregelen naar de 7 Amperen, maar toen ik hem uit wilde zetten ging hij niet verder naar benden en bleef steken op 5 ampere ofzo.