Misschien niet helemaal electronica (ik twijfel een beetje), al kan de discussie over ionisatiespanning en bobineaanstuurelectronica nog wel interessant worden.

Een bougie eruit geschroefd om te bekijken. Ziet er wel versleten uit. Beetje zoeken op web (oa Volvo-forum) en dan komt er erg veel info op je af.

Deze vraag is dus eigenlijk vooral aan de automotive expert hier (als 'ie niet op vakantie is ;-)): Een V70 (uit 2000) op LPI heeft nu (standaard?) Volvo bougies met de drie aard-elektroden. Er wordt gezegd dat speciale LPG bougies aan te raden zijn (bv van NGK). Ik kan me wel vinden in de uitleg hierover (gebruik van andere materialen ivm hogere vonkspanning en hogere verbrandingstemperaturen). Wat is wijsheid?

O ja, eerst maar wat foto's.

Ok, is er eentje geworden, want ik merk dat internetverbinding hier op camping in Frankrijk niet is zoals thuis;-)

Heb je problemen met de huidige bougies?

Als de motor verder prima loopt waarom dan andere types. Gezien de kleur van de bougie is dat zelfs voor LPG wat donker. Deze op de foto is wel echt versleten
.

De auto start en rijdt redelijk goed. Ik heb geen vergelijk met een soortgenoot, maar het vermogen valt me wat tegen. Geen verschil tussen benzine en gas. Kan natuurlijk vanalles zijn, maar ik realiseerde me onlangs dat ik de bougies nog niet bekeken had. Nu er nieuwe bougies in moeten vroeg ik me af of dit het moment is om ook over het type na te denken ivm LPG gebruik.

Ik heb net een stuk met sleurhut aan trekhaak gereden. (Dan kom ik ook eigenlijk vermogen tekort) Dat doe ik in Frankrijk altijd op benzine, zeker met zomerse temperaturen. De motor gebruikt bijna geen olie.

Geeft rijden op LPG een donkerder kleur aan de bougies?

Ik kan wat traag reageren, vakantie in Frankrijk en zo wandeling. (Zonder internet;-))

Gr. Wouter

Vermogen te kort kan ook betekenen dat je te snel opschakelt of niet terugschakelt als dat nodig is. Tenzij je natuurlijk een automaat hebt.

Met een sleurhut erachter of andere zware lading kun je niet alleen op een mooie koppelkromme rijden maar heb je echt de pk's nodig die je anders nooit gebruikt. Zeker bij een ottomotor hoort daar een toerental bij.

(ik reed een keer als passagier in mn eigen auto - trouwens met een G3 installatie - met een overgewicht aanhanger erachter, die vent vertikte het om op de snelweg terug te schakelen naar de 4 op momenten dat dat nodig was maar zakte liever terug "heuvelop")

gezien de slijtage op de foto Vervangen zou ik zeggen

rijden op lpg zal je wel eerder die bougies moeten vervangen dan op benzine

Heen en terug naar Ile de madame gewandeld en nog even toegekeken hoe de laatste wandelaars natte voeten kregen. Volgens getijdestaatje op bord naast de chemin submersible kon dat tot 14:44. Klopte op de minuut;-)

Vervangen=duidelijke zaak;-) (ben er helaas al rijkelijk laat mee)
@Guy, bedankt voor het overzicht. Ik zie daar een mooie tussen staan (de BKR6ETUC) die ook in de V70 bifuel gebruikt wordt.

// lichtelijk offtopic//
Had die bifuel nou een verdamper aan boord, of toch LPI?
// eind offtopic//

Nu even wachten tot vrouw weer uit zwembad is (spreekt beter Frans dan ik) om een lokale onderdelentent te vinden. Liefst op route naar volgende stek;-)

Wordt vervolgd.

@Maarten: automaat idd, maar met sleurhut zelden in Drive. Meestal stand 4 en 3 (laatste zeker ook bij afdalingen ;-)).
Met 5 cilinders en 2400cc zou ik echter iets meer verwachten, zeker ook zonder sleurhut.

In Frankrijk hebben ze vaak ook auto onderdelen (olie/bougies/ruitenwissers/accu's) bij de grote supermarkten.

De b524452 is als het goed is 140pk dat is niet al teveel. Daar kan wel wat aan verandert worden in de software omdat de gasklep niet maximaal opengaat zoals bij een 170pk versie.

De kleur van de bougie is heel normaal. De elektrode-afstand lijkt op de foto wel groot te zijn.

Speciale bougies met Platinum or Iridium punt geven een net wat betere vonk, als die tenminste een spitse elektrode hebben. Maar deze hier zien er goed uit, geen reden om over te stappen. Gewoon om de 20.000 km vervangen.

140pk is inderdaad niet echt veel. Dat haal je uit een 4-cylinder 2 liter ook nog wel, al zal zo'n groot blok wel wat verfijnder lopen. Maar hier heb je ze dus alle 140 nodig soms, en dan kom je wat tekort. Duidelijk.

Die 5 cylinder heeft maar een koppel van 220 Nm zie ik, dat is weinig.
En op gas zal dat nog wat minder zijn, daar zit je probleem dus duidelijk.
Ik heb zelf de V70 D3, de 5 cyinder 2 liter diesel, die heeft 163 Pk en een koppel van 400 Nm, dus bijna 2 keer zoveel.
Daar heb ik nooit een gebrek aan kracht, ook niet met een dikke aanhanger.
Valt mij erg tegen van die benzinemotor.
De 5 cylinders zijn heerlijke motoren overigens.

140PK is weinig, dat los je niet op door een nieuwe bougie. Zelfs in mijn kleine busje heb ik al 180PK en 400Nm. Ik zou als je terug bent eens aankloppen bij heer Welther voor een upgrade van je software.

(ik heb ook nog een groot busje de uit een 5,7l small block maar liefst 250PK weet te persen, niet echt high tech en zeker te weinig in een bus die leeg al 2700kg weegt)

mijn audi 2.6V6 heeft ook maar 150pk en 225Nm koppel, ding gaat toch aardig vooruit.
benzine en diesel mag je niet zomaar vergelijken met de getalletjes. rijd helemaal anders.

Op zondag 4 augustus 2024 11:05:09 schreef GJ_:

(ik heb ook nog een groot busje de uit een 5,7l small block maar liefst 250PK weet te persen, niet echt high tech en zeker te weinig in een bus die leeg al 2700kg weegt)

en wat koppel doet die? mijn 5.2V8 dodge vroeger had ook maar 150pk, maar wel 330Nm koppel beschikbaar vanaf 1750rpm. zelf op LPG trekt dat ding een aanhanger van 5ton met gemak.
amerikanen met dikke cilinderinhouden hebben lage pk's omdat ze de toeren laag houden, maar die CC's hebben immens koppel

Op zondag 4 augustus 2024 01:34:28 schreef revado:
Die 5 cylinder heeft maar een koppel van 220 Nm zie ik, dat is weinig.
En op gas zal dat nog wat minder zijn, daar zit je probleem dus duidelijk.
Ik heb zelf de V70 D3, de 5 cyinder 2 liter diesel, die heeft 163 Pk en een koppel van 400 Nm, dus bijna 2 keer zoveel.
Valt mij erg tegen van die benzinemotor.
De 5 cylinders zijn heerlijke motoren overigens.

getallen zeggen niks hoor. jij hebt een diesel koppel, maar dat zegt niks van de curve. jouw curve stopt op 4500rpm, die benzine (LPG) loopt met gemak 7000rpm.
pk = koppel x rpm / (5252).
uw 400Nm is ergens beschikbaar rond 2000rpm ofzo, die benzine zijn 220Nm zal rond de 4000rpm beschikbaar zijn en levert dus MEER pk's op dat punt.

een 1.4 benzine met 60pk en 110Nm trekt even snel op als een 1.9TD met 75pk en 150Nm nogthans met minder getallen op papier.

destijds reed een collega met een megane break 2.0dci met 150pk en 320Nm koppel.
hij dacht mijn ford capri 2.0 benzine met 101pk en 155Nm eens af te drogen.
probleem is dat zijn megane 1300kg weegt, en mijn capri 900kg (interieur gestript).
en mijn capri gaat +7000rpm waardoor ik tot 120km/h nog maar in 2de zit en die megane al in 4de. mag je koppel hebben wat je wil, een diesel in 4de houd geen hoogtoerige benzine bij in 2de.

[Bericht gewijzigd door fcapri op (16%)]

Op zondag 4 augustus 2024 12:17:13 schreef fcapri:
en wat koppel doet die?

Het is een GM L31, die heeft ook niet meer dan 450Nm. Niet veel meer dan m'n Peugeot busje dus.

Mijn Vito 2.2CDI turbodiesel (111, W639) heeft "maar" 116 PK. Maar wel 290 Nm koppel. En dat koppel is handig bij het rijden met meer gewicht. Vito 1950 kilo met aanhanger 2000 kilo is nogal wat.

Blijkbaar is hij nogal te tunen: https://www.unlimitedtuning.nl/chiptuning-mercedes-vito-w639-2010-2014…

Of dat verstandig is, is wat anders. Het zou wel fijn zijn als hij wat zuiniger werd.

Maar ook belangrijk is waar dat koppel geleverd wordt. Of het alleen bij hoge toerentallen is of over een brede band. Dat laatste rijdt ook veel fijner.

Dit is wat een tuner zegt, kijk alleen naar de witte lijnen, geel is wat ze ervan maken (zeggen ze):

Je ziet al vol koppel bij een 2000 toeren. En hij loopt met vermogen tot 3500 a 4000 toeren. Dat scheelt een hoop schakelen.

Bij 2000 toeren en zelfs lager rijdt hij vrolijk door met een zware last. Maar wil ik flink optrekken moet ik hem dan wel boven de 2500 toeren gooien. Maar dat gaat tegen mijn technisch gevoel. De automaat (het is aan automaat) doet dat wel graag als je veel gas geeft, een beetje teveel naar mijn zin.

We hebben ook een Twingo automaat. Als je daar teveel gas geeft, wacht die 2 seconden, begint terug te schakelen wat ook heel traag is, weer 2 secondes weg, en gooit hem meteen naar de 4000 a 5000 toeren. En blijft in die versnelling tot aan de band boven het maximaal vermogen waar hij niet meer accelereert. Dan blijft hij daar secondes hangen en schakelt dan pas door. Waardeloze software van Renault.

Terug op de bougies: bougies vervangen heeft alleen nut als hij overslaat, sputtert of inhoudt. LPG heeft nu eenmaal wat minder vermogen, ik denk dat alles normaal is. De bougies worden heter, kunnen wat sneller slijten, ook normaal. Gewoon op tijd vervangen zou ik zeggen. En dan vooral kijken naar je koppel- en vermogensband, bij een LPG/benzine moet je een hoger toerental draaien.

Samengevat zo'n 140pk benzinemotor moet je dicht bij zijn maximale toerental draaien om er in de buurt van 140pk uit te krijgen. Bij een diesel heb je dankzij het hogere koppel ook al een aardig deel van de pk's tot je beschikking bij lagere toeren.

Ik rij een Diesel waar je dankzij de koppelkromme vrijwel alles tussen 1000 en 2000 toeren kunt doen, maar zwaar belast of op snelwegsnelheden moet je ook daar wel hoger in de toeren. Het is ook maar een 1.9 JTD.

@Hoeben: zonde dat ze het bij Renault zo verprutst hebben, of heb jij zo'n Smart 44 variant? Ik weet van oudere Twingo en Clio dat een Renault 1.2 liter blokje verbazend goed loopt. Genoeg koppel over het hele toerenbereik en genoeg vermogen als je hem flink op toeren jaagt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]

Klopt, Maarten. Kijk maar naar het verschil tussen koppel en vermogen. Dat is duidelijk een motor die van toeren houdt. Niet altijd in de hoogste versnelling, zeker niet bergop of ook niet met tegenwind en een aanhanger.

En die Twingo is een 1149 cm³. Hij heeft genoeg koppel. Ik schakel de automaat dan ook altijd met de hand door, dan ben ik zelfs een stuk sneller dan met de automaat. Het is puur de software die hem altijd naar 5000 toeren wil draaien. Misschien ligt het ook een beetje aan mijn rechtervoet die door mijn maat 48 wat aan de zware kant is.

Ik heb het gedrag onderzocht: het lijkt erop dat ze optrekken en als hij niet meer verder accelereert ze na een paar seconden doorschakelen. Dus gewoon volle mep wat niet echt gezond is om altijd te doen.

Dus je zit op de snelweg, hoogste versnelling. Wil iemand inhalen die 90 rijdt, trekt op naar 100 a 110, dat ding begint terug te schakelen en je rijdt in de 3e versnelling er voorbij.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (11%)]

Die zware voet heb ik ook wel met kleine motortjes. Ongeveer 4% lichter dan de jouwe :P Ik vond de Twingo en Clio met waarschijnlijk hetzelfde motortje zeker niet verkeerd rijden. Wel handgeschakeld.

Op zondag 4 augustus 2024 13:43:57 schreef Hoeben:
Mijn Vito 2.2CDI turbodiesel (111, W639) heeft "maar" 116 PK. Maar wel 290 Nm koppel. En dat koppel is handig bij het rijden met meer gewicht. Vito 1950 kilo met aanhanger 2000 kilo is nogal wat.

Blijkbaar is hij nogal te tunen: https://www.unlimitedtuning.nl/chiptuning-mercedes-vito-w639-2010-2014…

van 2800rpm tot 3900rpm heb je dus je vol vermogen in pk's.
op 4200rpm heb je nog de helft van het koppel, dat ga je serieus voelen. pk's is koppel x toerental, dus hier duikt je pk dus in elkaar

hier een dyno van een volvo 2.4 met standaard 140pk (chiptuning is de hoger lijn). minder dan 2500rpm doet een benzine weinig, maar eens daarboven is het plezant

op een 3800rpm haal die al 120pk (85% vermogen) en die blijft daar boven tot 6000rpm en dat maakt een benzine vinnig.
houd die boven de 3000rpm, dan blijft die gaan, maar het verbruik ook.

daar zal je dan ook weinig last hebben van vuile bougies. ga je met een benzine zuinig en laag in toeren rijden, dan krijg je ellende, VEEL ellende.
EGR's die verstoppen, bougies die zwart branden...

ter info, hier een dyno van een dodge W200 van 1977
die koppelcurve zo vlak, das pas plezant. die amerikanen lukt het dus om een quasi dieselcurve te krijgen, met een dikke benzine motor. op 4000rpm is het dan ook afgelopen (V8's zijn geen toerenbeesten)
https://www.fordcapri.be/off/pics/dyno%20dodge640.jpg

de mijne reed uitsluitend op LPG, en de ontsteking stond extreem vroeg. op benzine kon die niet meer rijden hierdoor. veertjes in de mechanische verdeler waren ook aangepast
https://www.fordcapri.be/off/pics/lpg.jpg

trok sneller door op LPG hierdoor

Het is een mooi topic aan het worden. Van mijn kant een soort vakantieblog, we zijn 80km opgeschoven en zitten wat noordelijker. Dat lukte nog wel op de oude bougies en hier zit een automaterialenzaak in de buurt;-)
Vandaag zondag, dus dat wordt toch morgen. En een leuke camping municipale hier met een fantastische schaduwrijke plek onder grote platanen:-)

Ook weer wat mooie bijdragen gelezen inmiddels;-) De koppelkromme die @fcapri post komt goed overeen met wat ik ervaar als ik de toerenteller bekijk. Zeker tijdens klimmen niet onder de 2500rpm komen. 140pk is idd matig voor deze combinatie. Ik heb op motoren gereden met meer (zonder sleurhut erachter ;-))
Maar echt beroerd rijdt het nu ook weer niet. Kwestie van niet teveel haast hebben, dat vooral ;-)

Morgen nieuwe bougies. Gaat me vast geen extra PK's opleveren, maar wel een wat relaxeder gevoel.

Groeten uit Coulon.

kijk vooral naar het porcelijne deel of er geen koolstofbaantje loopt, als je af en toe een misfire of cilinder hebt die niet meewerkt, verlies je ook vermogen.
dan moet je bougies EN kabels vervangen. heb daar tijdje mee gesukkeld op mijn V40 op lpg
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2106462#2106462

Op zondag 4 augustus 2024 13:43:57 schreef Hoeben:

.

Voor een 2,2 cdi is 116 pk wel weinig.

Mercedes zal die blokken tunen afhankelijk van de toepassing. Mijn 1,9 JTD geeft ook maar 105pk, dus vergelijkbaar. Maar in normaal verkeer tot 80km/u hoef je nooit boven 2000rpm te komen tenzij zwaar beladen.

@fcapri: dank voor de tip. Ik heb geen koolbaantjes gezien, het porcelein (het buitendeel dan ;-)) zag er netjes uit. Ik heb niet het idee dat er misfires of weigerende cilinders zijn. De motor loopt best netjes, maar heeft net ff te weinig oemf om die Volvo (met gastank) + sleurhut mee te nemen door bergachtig gebied.
Deze Volvo heeft coil on plug, dus elke bougie heeft een eigen bobine. Geen hoogspanningskabels dus meer, gelukkig. Mooi systeem. (En ook alweer een kwart eeuw oud inmiddels;-))

Ik haal morgen de standaard bougies en geloof het dan wel voor deze vakantie vwb sleutelen. Mogelijk kijk ik terug in NL nog wel naar speciale bougies voor LPG. Interessant om te proberen, maar ik vermoed dat het 'm in dit geval vooral in de levensduur zal gaan zitten.