Ik gebruik het 4017 IC. Ik bied op pin 14 een klokpuls aan, voed het IC met 4,5V. Pin 13 CI heb ik aan 0 gelegd. Toch meet ik met de oscilloscoop geen signaal op de pinnen Q0 t/m Q9.
Wat doe ik fout?

Probeer pin 15 (MR) aan de GND te hangen en kijk of het dan wel werkt.

Maar die pin gebruik ik om met Q6 de teller te resetten!

Clockpuls heeft voldoende amplitude?
'Illegale' sluiting tussen 15 en 16?
Ontbrekende GND aansluiting ergens?

In deze situatie ga ik vooral rechtstreeks meten op de pennen van het ic en niet op pads of onder aan ic voeten.
Controleren of de logische niveau's van de voeding en ingangssignalen kloppen.
Mss eens je schema posten...

Waar komt je clock puls vandaan? Zijn de flanken daarvan stijl genoeg?

TTL naar CMOS logic levels interfacing probleem?

Let op dat je ingangen bij CMOS altijd moet definiëren, dus aan + of massa hangen afhankelijk van de gewenste werking.

Is de Vcc van 4,5V niet wat aan de lage kant. Dit is wel erg tegen de ondergrens aan.

Hi,

De voorwaarden om de CD4017 teller te laten werken.
Reset ingang aan "0"
Clock Inhibit aan "0"

Dan bij iedere positieve puls gaat de counter 1 stap verder.

De CD4017 heeft bij meerdere fabrikanten een Schmitt Trigger ingang voor de Clock aansluiting, maar controleer of het bij het gebruikte merk van dit IC ook zo is.

Door de Schmitt Triggen ingang kan je "trage" Clock signalen gebruiken.

Oja, natuurlijk niet de ontkoppeling van de voedignspunten van het IC vergeten. :-)

De normale uitgangen en de "Carrie Out" hoef je niet te defineren, de ingangen dus wel, dit zoals hierboven omschreven.

De Reset en Clock Inhibit mag je verder aansturen zoals nodig voor je schakeling, maar de Counter telt alleen als aan de hierboven omschreven voorwaarden wordt voldaan.

Groet,
Bram

Die ST zit er volgens mij alleen bij philips/nxp en toshiba.

Op woensdag 7 augustus 2024 13:26:46 schreef Hugo Welther:
Is de Vcc van 4,5V niet wat aan de lage kant. Dit is wel erg tegen de ondergrens aan.

Vdd CMOS = 3V...15V

Op woensdag 7 augustus 2024 09:26:35 schreef fvdb:
Maar die pin gebruik ik om met Q6 de teller te resetten!

Dat neemt niet weg dat het een goede tip is om uit te zoeken waar het probleem ligt.

Dus draadje loshalen en direct aan gnd hangen. Zo ook met de signalen waarvan men hier zegt: die moeten aan XX om hem te laten tellen.

Ik doe het ook wel eens: in 1x een "zou moeten werken" schema in mekaar zetten en dan "hopen dat het in 1x werkt". Als het dan niet werkt moet je "stappie terug" en kijken of de inderdelen doen wat je van ze verwacht.