Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik denk dat je toch nog verder moet gaan met zoeken.
Op F23 zit best wel veel J519 en J623 zijn de bodycontrol en motor ecu en tevens nog de can gateway. Dat daar 30-40mA loopt is niet vreemd.
Dat staat buiten kijf, maar waar?
Bedoel je de 30-40mAh die overblijft zoals het hoort volgens VW én ik ook had gemeten met de zekering eruit?
Paul Welther
Ik denk dat met F23 eruit het eerder richting nul had moeten zijn.
Met F23 eruit moet je verder zoeken en of zekeringen trekken totdat je vrijwel 0 meet.
Vaak is het net iets waar je 10x overheen kijkt. Telefoon laders, gpstrackers vocht in een schuifdak, ruitenwissermotors etc.
Dat klopt wel, althans 0,04A zoals opgegeven en dat is wat ik ook mat.
Het lijkt mij dat er ergens in een component achter F23 iets niet goed zit.
Helaas heb ik zo'n ding niet. Dan erbij denk ik zelf niet dat je daarmee het probleem kan uitlezen, lijkt mij niet dat ze zijn gemaakt om een lekstroom waar te nemen?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Van de week de Volkswagen dealer gesproken en de enige optie om er via hun achter te komen wat het is, is de auto achterlaten, maar dat kan natuurlijk aardig in de papieren lopen. Iemand nog een idee hoe en waar verder te meten?
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
koppel eens die 2 versterkers af voor enkele tijd tweetal weken
kijk ook eens in de richting centrale vergrendeling (servo's deurslot)en ook koffer
[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (12%)]
Zoals ik al eerder meldde had het geen effect als de versterkers zijn afgekoppeld.
Het ligt echt aan de apparatuur achter F23.
Servos zitten idd achter F23. Zal eens kijken hoe dat zit.
Paul Welther
Lekstroom word bij VAG officieel gemeten met een milliamperemeter over de zekeringen (overgangsweerstand).
Dan kun je meten zonder dat al je systemen wakker worden.
document uit ELSA:
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
ik voeg er deze aan toe
https://www.mvwautotechniek.nl/clandestiene-verbruiker/
[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (65%)]
Op woensdag 17 juli 2024 22:09:11 schreef fcapri:
dan merk je dan wel.
als je verbruik 110mA is, en je trekt de zekering van de radio uit, dan blijft het hetzelfde of het zakt.
als het verbruik stijgt, is er iets wakker geworden en wacht je dus 30min tot alles weer in rust is. en dan zoek je verder.zowieso beginnen aan radio, versterkers en verlichtingen.
daarna kan je andere zekeringen gaan uittrekken
met zulke lage stromen, ga je amper wat meten op de zekeringen. 50mA door gewone auto zekeringen is maar 0,1 tot 0,4mV. om 400µV correct te meten, moet je al een goeie meter hebben en PERFECT contact op je zekeringen hun bovenkantjes
Oef G.J je haalt je wat op de hals nu ik had het ook al voorgesteld maar daar daar was fcapri het niet mee eens. 
Guy.v2
Wat voor radio is er gemonteerd in de wagen
zie zo pas volgende
Let op! Ook geschikt voor VW’s van voor 2008! Vraag naar de mogelijkheden. Wilt u deze RNS510 bijvoorbeeld in uw Golf 5 inbouwen? Geen probleem, maar bestelt u dan een B-versie van de RNS510. Wanneer u toch een C-versie zou plaatsen in een VW van voor bouwjaar 2008, dan zal uw accu constant langzaam leeglopen met startproblemen tot gevolg.
Op woensdag 17 juli 2024 11:51:19 schreef TYPE ONE:
Zojuist reactie gehad van Volkswagen, het verbruik zou 0,05A moeten zijn, dat is wel een aanzienlijk verschil. Ik heb geen idee wat ik daaraan zou moeten doen aangezien alles origineel is behalve de versterkers dan en de radio. Aan de versterkers kan het niet liggen aangezien die veel meer verbruiken als ze al aan zijn, dan zou het de radio (AVH-Z9200DAB)kunnen zijn?
.
Guy.v2
Zorg dat u dit product alleen gebruikt met een draaiende motor. Het gebruik van dit
product zonder draaiende motor kan ervoor zorgen dat de accu leegloopt.
WAARSCHUWING
Monteer dit product niet in een voertuig dat geen ACC-draad of schakelsysteem heeft.
https://pioneer-car.eu/nl/nl/asset/user_manuals/UPLOAD_ID_13020/a91abf…
https://pioneer-car.eu/nl/nl/asset/installation_manuals/UPLOAD_ID_1304…
op welke manier worden die versterkers ingeschakeld
Kabels zitten goed, dat is zeker. Zoals eerder omschreven ligt het niet aan de radio maar aan F23, iets wat daarachter zit.
Zoals eerder omschreven, de versterkers worden geschakeld door de remote van de radio en daaruit bleek dat het ook niet daar aan ligt.
Guy.v2
Op donderdag 1 augustus 2024 16:48:26 schreef Paul Welther:
Ik wil ook wel een keer voor je meten. Ik zit vlakbij zestienhoven.
Dag Paul, ik heb je een mail gestuurd.
Na nog eens te hebben gemeten blijkt het door de ecu te komen; niet de originele, maar die van ABT die er in is gekomen toen de Polo zes maanden oud was. Dit probleem zal er dan altijd al zijn geweest?
Ik had al eerder gedacht, zou het niet door de ABT ecu komen?
Maar daar ga je natuurlijk niet vanuit. Toen ik hem er tussen uit had gehaald en alleen de originele had aangesloten ging het verbruik naar 0.02A, dus nog minder dan de fabrikant opgeeft zelfs.
Ik heb ABT het probleem voorgelegd, ik ben benieuwd.
Paul Welther
Tja zo zie je maar weer. De aanhouder wint. Ik gebruik nooit piggyback systemen die abt ecu kan zomaar de canbus live houden.
Abt Tuning gebruikt die systemen ivm de garantie.