rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 11 juli 2024 09:45:08 schreef buckfast_beekeeper:
- 1W = 50dB
...
- 1W = 91dB
Dat scheelt een factor 10000 in het rendement. Je zou 10kW in de eerste speaker moeten stoppen om er dezelfde herrie als bij de tweede uit te krijgen. Mijn "bullshit detector" gaat dan af. Je had een link bijgevoegd naar een speaker die 91db/W claimed. Prima. Ofwel hij claimed iets anders (91db/kW ofzoiets), en dat is fout op die website gekomen, ofwel ze meten met de 50db/W iets anders.
Edit: Even googlen: 90-91 db/W lijkt het maximum haalbare ongeveer te zijn. ("excellent speakers if above 90 db/W"). Dan is 50 gewoon "absurd slecht". Als een "excellent" speaker 100% van de energie in geluid omzet, dan krijgt die 50db/W speaker dat met 0.01% van de energie voor mekaar. Een 99.99% van de energie wordt in warmte omgezet. Ik kan me best voorstellen dat je het voor mekaar krijgt om een ding 10x slechter te maken dan theoretisch haalbaar, maar 10000x is echt absurd.
[Bericht gewijzigd door rew op (30%)]
50db speakers bestaan niet. buckfast zegt het ook: "als ze al bestaan".
maar speakers van 83dB, 85dB, 87dB bestaan wel degelijk.
als je die op een versterker aansluit, of een setje 91dB, dat hoor je direct
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik heb hier een koppel L12P11W van RCF rondzwerven, ze moeten eens terug aan de klap gezet worden. 200 watt continu en 101dB/W, dat maakt pas herrie! En de klankkwaliteit is heel fraai zelfs bij die hoge geluidsdrukken - die ik niet graag of vaak gebruik overigens, maar het is prettig om reserve te hebben.
Anoniem
110mA is wel aan de hoge kant, zelfs met alarm.
Maar hoe heb je dit gemeten?
Bij moderne auto's duurt het namelijk even voordat de systemen zichzelf helemaal uitschakelen.
Je moet gaan meten op het moment dat de auto 30 minuten uit staat met de deur op slot, dus je maakt eerst een bruggetje, na een half uur sluit je de meter aan en haal je het bruggetje weg.
Of wat ik zelf altijd doe, multimeter eraan hangen en de MIN MAX AVG functie aanzetten maar dat heeft niet iedere multimeter.
Ook kun je niet eenvoudig uitrekenen hoelang een accu mee zou gaan met een lekstroom als deze. De capacitiet van een accu wordt meestal gemeten bepaalt door de stroom die hij af kan geven in 20 uur.
Bij een 70Ah accu is dit dus 20 uur lang 3,5A.
Neem je meer stroom af dan wordt de capaciteit (Ah) van de accu kleiner, neem je minder stroom af dan wordt de capaciteit (Ah) groter.
Met een lekstroom van 0,11A zou je accu in theorie dus 70Ah ÷ 0,11A ÷ 24hr = 26 dagen mee gaan. In werkelijkheid is dit een stuk langer, omdat je geen 3,5A afneemt maar 0,11A.
een accu die stilstaat, leegtrekken met een lage stroom, maar ze ook kapot.
als je dan wil starten, moet je eerst de lichten aanzetten zodat het zuur weer wat in beweging komt.
bijkomend mag je een start accu niet onder de 50% leegtrekken. dus uw 70Ah, mag je maar rekenen met 30-40Ah.
en als die accu al wat ouder is, zit er geeneens 70Ah meer in
bij een nieuwe accu zal je misschien de 3weken nog halen met 110mA, bij een oudere zal je na 2weken al gedaan hebben. die lekstroom is gewoon veel tehoog
Zojuist reactie gehad van Volkswagen, het verbruik zou 0,05A moeten zijn, dat is wel een aanzienlijk verschil. Ik heb geen idee wat ik daaraan zou moeten doen aangezien alles origineel is behalve de versterkers dan en de radio. Aan de versterkers kan het niet liggen aangezien die veel meer verbruiken als ze al aan zijn, dan zou het de radio (AVH-Z9200DAB)kunnen zijn?
zekeringen trekken tot je de oorzaakt vind.
trek bv de zekering eens uit je versterker. een versterker heeft een 'aan' stroom, maar ook een rust stroom.
normaal moet je radio een signaal sturen naar je versterker om te starten (de remote kabel). als die er niet zitten, kan het goed zijn dat je versterker 50mA in rust trekt.
als je radio verkeerd zit (de constante en de geschakelde plus verwisseld) kan het ook lekstroom zijn van een klein lampje ofzo.
Op woensdag 17 juli 2024 11:58:55 schreef fcapri:
zekeringen trekken tot je de oorzaakt vind.
trek bv de zekering eens uit je versterker. een versterker heeft een 'aan' stroom, maar ook een rust stroom.
normaal moet je radio een signaal sturen naar je versterker om te starten (de remote kabel). als die er niet zitten, kan het goed zijn dat je versterker 50mA in rust trekt.als je radio verkeerd zit (de constante en de geschakelde plus verwisseld) kan het ook lekstroom zijn van een klein lampje ofzo.
Zekeringen trekken gaat niet goed komen bij een moderne auto beter is het de spanningsval over de zekering te meten en de devices een voor een afkoppelen.
Zekering posities voeden namelijk meer gebruikers dan alleen een device waardoor je onbedoeld steeds circuits wakker maakt.(lees hogere stroomverbruik)
dan merk je dan wel.
als je verbruik 110mA is, en je trekt de zekering van de radio uit, dan blijft het hetzelfde of het zakt.
als het verbruik stijgt, is er iets wakker geworden en wacht je dus 30min tot alles weer in rust is. en dan zoek je verder.
zowieso beginnen aan radio, versterkers en verlichtingen.
daarna kan je andere zekeringen gaan uittrekken
met zulke lage stromen, ga je amper wat meten op de zekeringen. 50mA door gewone auto zekeringen is maar 0,1 tot 0,4mV. om 400µV correct te meten, moet je al een goeie meter hebben en PERFECT contact op je zekeringen hun bovenkantjes
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 17 juli 2024 11:51:19 schreef TYPE ONE:
Aan de versterkers kan het niet liggen aangezien ...
Dat soort aannames is gevaarlijk: Dan ga je dat niet meten terwijl dat het juist wel blijkt te zijn. Alle aannames controleren als je aan het foutzoeken bent.
Dingen als een "autoradio" blijken klassiek gezien een permanente verbinding naar de accu te hebben. Vroeger (jaren 70, jaren 80) was het niet zo makkelijk om de zender instellingen te bewaren in eeprom oid, dus dat zat in RAM en dat ging uit (alle zender instellingen weg) als je de "permanente accuverbinding" verbrak.
Dus: Dat een autoradio of versterker geen stroom gebruikt als ie uit staat... Ik weet het niet. Zou zomaar kunnen van wel.
Op woensdag 17 juli 2024 22:09:11 schreef fcapri:
en PERFECT contact op je zekeringen hun bovenkantjes
Ik zie het aan de meter of ik verbinding heb. Ik meet rond de 10mV sterk wisselend met open meetpennen. Als ik 0.4 mV als meetwaarde moet zien stabiliseert ie ineens als ik goede verbinding heb.
[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]
ja jij wel, maar met een 10-50€ gamma/hubo hobbymultimeter ineens het verschil tussen 0,1 en 0,4mV gaan meten, no way dat zoiets gaat lukken.
ik heb al lekstromen gezocht door een ampere klem te gebruiken en daar de spanning op meten. gewoon die klem rond elke draad van de zekeringkast even pluggen.
dat lukte eigenlijk redelijk goed. je kan niet precies meten, maar kan wel zien in welke draad er stroom vloeit. gaat een stuk sneller dan zekeringen zitten uittrekken of zekeringen meten.
spanning over zekeringen meten is leuk als je iets van 10A zoekt. maar 50mA niet
De versterkers hebben inderdaad een remote.
Ik heb niet gezegd dat het de radio niet kan zijn, die zal het juist wel kunnen zijn en de versterkers niet, maar meten is weten inderdaad.
Wel weer een heel gedoe, accu staat nl achterin...
Maar ga tzt maar eens meten.
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
post van 2014 op mypolo.nl
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/batterij-steeds-plat-en-garage-z…
schema zekeringen Polo 6R 2010.
https://www.vwforum.nl/viewtopic.php?t=202964
Wel weer een heel gedoe, accu staat nl achterin...
Maar ga tzt maar eens meten.
Heb je deze verplaatst zit toch vooraan onder motorkap ?
nog ter info volgende https://youtu.be/48w9Cg4ObEk?si=fJm9jcvv5p24htZX
Dat is een mooi draadje van de Polo, had voordat ik het probleem postte uiteraard ook gezocht, maar niets kunnen vinden specifiek over een 6R
Staat echt achterin, het is een GTI.
Toen ik het draadje las over de 6R en ik iets zag over OBD ging er een lampje branden, had ooit eens zo’n OBD stekker gekocht waar mee je het een en ander kunt zien op je mobiel, maar die gebruik ik allang niet meer, hij is er nu uit en hoop binnenkort weer te meten.
Volgens het draadje is alles boven de 0,04A al te veel, ben benieuwd.
Zojuist weer even gemeten; de OBD maakt geen verschil. Beide plussen van de versterkers losgehaald levert een +/-0,01A op, ook niet noemenswaardig. Meter staat nu op 0,09A en dan weer op 0,10A.
De zekering voor de radio zou op nr 60 moeten zitten, maar bij mijn Polo zit daar niets, is leeg zitten ook geen aansluit klemmen. 
Willekeurig zekeringen trekken heb ik niet zo’n trek in.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 13 juli 2024 15:48:10 schreef nonius:
Voordat ik zelf een accu vervang meet ik altijd eerst zijn rest-capaciteit. Door bijv. een 4A-koplamp als last aan te sluiten over de accu en dan de tijd te meten tot de accuspanning is gedaald van 'vol' naar, zeg, 11.0V ('zeer leeg').
Stel dat zo'n lamp 5 uur blijft branden tot de accuspanning is gedaald tot 11.0V, dan is de overgebleven capaciteit van de accu (bij ca. 1/10 C belasting) dus 4A * 5h = 20 Ah.
Leuke theoretische tip, maar praktisch erg lastig.
Hoe meet je immers de tijd, blijf je erbij zitten? 
Doe je dat niet dan ben je altijd te laat en volgt te diep ontladen. 
Zijn daar apparaatje voor te koop die bij een bepaalde spanning de last afschakelen?
(ik bedoel geen elektronic load)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Met een load met die optie (instelbare stroom en minimum spanning). Kun je ook zelf maken met een Arduino en een relais. Arduino meet de spanning en tijd en zet het relais om als de spanning de ingestelde waarde heeft.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
nonius
set SCE to AUX.
Leuke theoretische tip, maar praktisch erg lastig.
Hoe meet je immers de tijd, blijf je erbij zitten?
Doe je dat niet dan ben je altijd te laat en volgt te diep ontladen
Ik heb het zelf nooit als onpraktisch of lastig ervaren.
Enig inzicht en gezond verstand van de uitvoerder zijn uiteraard wel vereist.
Tijd meet ik met een stopwatch die ik naast de op de accu aangesloten DMM leg. Het eerste uur controleer ik een paar keertjes of er geen rare dingen gebeuren, en daarna om het uur eventjes of wanneer ik toevallig erlangs loop. Dat 'controleren' bestaat uit niet meer dan een korte blik op de uitlezing van de DMM te werpen, waarna ik weer verder ga met iets anders.
Ik blijf niet naast de accu zitten, net zomin als ik erbij blijf zitten terwijl het schilderwerk aan mijn kozijn droogt. Dat is ook een kwestie van om de zoveel uur eventjes kort controleren of het proces correct vordert.
Kan me niet herinneren dat ik ooit te laat ben geweest en een accu te diep ontladen is. Je ziet lang vantevoren al dat de spanning naar z'n eindwaarde begint te lopen, dus dan ga ik wat vaker contoleren (om het kwartier bijv.)
Voor die ene keer in de zoveel tijd dat ik zo'n meting doe heb ik het nooit de moeite gevonden er een speciaal apparaat voor te bouwen, maar met een comparator, potmeter, relais en 'bootstrap'-schakelaar is eenvoudig iets te bouwen dat de belastingsweerstand en zichzelf uitschakelt bij een bepaalde, vooraf ingestelde spanning.
Daarnaast is het een test die een behoorlijk zware belasting vormt voor de accu, welke 100% ontladen wordt, iets waar startaccu's niet van houden. Zelf voer ik deze test pas uit op het moment dat ik een sterk vermoeden heb dat de accu-capaciteit behoorlijk afgenomen is.
Maar het blijft inderdaad wel belangrijk dat degene die meet weet wat hij doet en de aandacht er een beetje bij blijft houden. Maar dat is zo'n beetje bij alles in de electronica zo dat afwijkt van hetgeen de fabrikant heeft ingecalculeerd als zijnde 'normaal gebruik'.
ik wel al gehad, accu heel stabiel.
12n6V,
10min later 12,4V
10min later 12,3V
10min later 9V
ineens keihard in elkaar stuiken. vermoedelijk 1 cel die ineens onderuit gaat, en dan omgepoold worden.
je hebt dan 5cellen die 2V hebben en 1 cell op -1V
dan was je test ook ineens fataal voor de accu
ook bij li-ion al veel gezien, cel die veel belovend was en stabiel houd ineens toch onderuit gaan halverwege de test
Op vrijdag 19 juli 2024 12:48:01 schreef Paul Welther:
Heb je zekering 45 ook geprobeerd of zit daar ook niks?
Had over nr 45 heen gekeken.
Eruit gehaald maar maakt geen verschil, is inderdaad van de radio.
Wat is nu dan wat ik kan doen, bedoel hoe te meten?
KGE
Golden Member
Op vrijdag 19 juli 2024 12:29:30 schreef TYPE ONE:
Willekeurig zekeringen trekken heb ik niet zo’n trek in.
Waarom niet? Het is niets anders als een zekering die doorgebrand is. Dus gewoon 'rinse and repeat' totdat je de boosdoener gevonden hebt.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik zou het ook niet "willekeurig" doen, wel systematisch: bv. rij per rij van boven naar onder, in elke rij van links naar rechts.
Een middagje meten, is weten 
Zekering 44
Ultrasoon 0,02A soms en dan weer 0
Zekering 59
Lampje linker dimlicht 0,01A heel soms en dus vaak 0
Zekering 23
Keuze hendel E313
Regen sensor G213
Regelapparaat elek insta J519 (T73b39)
Motorregelapparaat J623
Diagnose-interfase voor databus J533
0,08 - 0,09A constant
Toen ik zekering 23 eruit had, ging de auto niet op slot.
Toen maar erin gaan zitten, zo goed als kon weg van de ultrasoon en ja hoor 0,04A! 
Dus het zit hem ergens in deze apparaten, maar wat nu te doen.