Bapaktus
Special Member
Wij hebben al vele jaren een Ziggo Next box. Geen Mini maar een ouder type . Zie foto.
Wanneer wij alleen naar de radio of tv willen luisteren op onze eigen MFB boxen (ingebouwd Motion feedback versterker+luidsprekers combinatie) sluit ik de eigenbouw voorversterker aan op de audio uitgang van de Next box.
Werkt prima, hoewel volgens sommigen de geluids kwaliteit niet voldoende is.
Dus luisteren naar de radio zenders terwijl de TV uitstaat.
ECHTER, wanneer wij het volume van het geluid willen wijzigen moet ik naar mijn voorversterker lopen om aan de volume knop te draaien.
Via onze bijbehorende afstand bediening is er wel de mogelijkheid om andere zenders te kiezen (radio en TV) maar het volume kan ik niet regelen.
Ik weet niet hoe dat met de Next Mini is ?
Maar misschien de audio van de box m.b.v. een HDMI splitser splitsen en dan vanaf 1 van de 2 HDMI kabels de audio af tappen en naar mijn voorversterker sturen??, óf het stereo geluid van de scart connector aftappen?
Zou ik dan wel de A/B kunnen gebruiken?
Ruud
Ik gebruik de hoofdtelefoon aansluiting van de TV om de versterker aan te sturen. Volume van de tv gebruik ik dan.
Zo naar de line in.
Voordeel is dat de slechte interne speakers meteen uit zijn.
Dan werkt hij met alles wat ik anasluit op de tv.
Die MFB boxen kan je eventueel schakelen met de +5 volt van de USB van de tv, 5 volt relais.
Die MFB boxen werken uitstekend maar hebben nogal een flink berbruik in standby...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 9 augustus 2024 20:17:00 schreef revado:
Ik gebruik de hoofdtelefoon aansluiting van de TV om de versterker aan te sturen. Volume van de tv gebruik ik dan.
Zo naar de line in.
Voordeel is dat de slechte interne speakers meteen uit zijn.
Dan werkt hij met alles wat ik anasluit op de tv.
Die MFB boxen kan je eventueel schakelen met de +5 volt van de USB van de tv, 5 volt relais.
Die MFB boxen werken uitstekend maar hebben nogal een flink berbruik in standby...
ken die mfb's wel, de 541. als eerste op 240V zetten scheelt al. schakel ze primair dat scheelt ook dat behoorlijke stby verbruik. de plop met in en uitschakelen heb ik een schakeling voor gebouwd.
Bapaktus
Special Member
@Revado
Zo naar de line in.
Dat had ik eerst, maar dan staat de TV de hele dag vermogen te gebruiken.
Weg gegooid geld.
Bapaktus
Special Member
@Tstman
ken die mfb's wel, de 541. als eerste op 240V zetten scheelt al. schakel ze primair dat scheelt ook dat behoorlijke stby verbruik. de plop met in en uitschakelen heb ik een schakeling voor gebouwd.
Dat stby probleem heb ik opgelost met de MFB power saver van Hans Mons en Rob Tromp.
Dat ploppen ben ik mee bezig, audiosignaal naar de MFB's onderbreken voordat ik de spanning afschakel.
Maar wat is de oplossing hierboven genoemd???
Met belangstelling, ruud
[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (39%)]
Ik had het niet helemaal goed gelezen.
Je wil juist zonder TV naar de radiozenders luisteren.
Als je via de scart of HDMI radio luistert op de tv, kan je het dan wel regelen met de AB?
Dan zou ik een scart connector proberen , pin 1 en 3 is audio tegenover 4 als audio ground.
Goede kans dat er zowel op de hdmi als de scart gelijktijdig singaan uit komt.
Nette voorversterker heb je gebouwd overigens!
Ik heb ook een paar van die 541 MFB's.
Een set gebruiken we met een keyboard, dat geeft een waanzinnige hoop goed geluid.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 9 augustus 2024 22:37:42 schreef Bapaktus:
@Tstman
ken die mfb's wel, de 541. als eerste op 240V zetten scheelt al. schakel ze primair dat scheelt ook dat behoorlijke stby verbruik. de plop met in en uitschakelen heb ik een schakeling voor gebouwd.Dat stby probleem heb ik opgelost met de MFB power saver van Hans Mons en Rob Tromp.
Dat ploppen ben ik mee bezig, audiosignaal naar de MFB's onderbreken voordat ik de spanning afschakel.
Maar wat is de oplossing hierboven genoemd???
Met belangstelling, ruud
hier schakelen de mfb's met de hele set mee. en idd dan heb je met schakelen een plop zonder een extra schakelingetje. heb dat met 2 print relais gemaakt 24VDC welke parallel over het originele contact staan op de netschakelaar welke het speaker relais laat afvallen ( 587 ). beiden relais gebruiken het NC contact. het ene relais staat via een halve brug en 47uf over de AC uit de trafo en het andere relais is een 1-15sec inschakelvertraging. zit niet meer in als een 1000uf elco, BC tor en 560ohm en 39 ohm weerstand, trimpotje, diode. dit werkt al een 10 jaar prima zo, ook de automaat welke de speaker uitschakelt bij te weinig geluid heb ik van een schakelaartje voorzien.
Op vrijdag 9 augustus 2024 22:56:48 schreef revado:
Ik had het niet helemaal goed gelezen.
Je wil juist zonder TV naar de radiozenders luisteren.Als je via de scart of HDMI radio luistert op de tv, kan je het dan wel regelen met de AB?
Dan zou ik een scart connector proberen , pin 1 en 3 is audio tegenover 4 als audio ground.Goede kans dat er zowel op de hdmi als de scart gelijktijdig singaan uit komt.
Nette voorversterker heb je gebouwd overigens!
Ik heb ook een paar van die 541 MFB's.
Een set gebruiken we met een keyboard, dat geeft een waanzinnige hoop goed geluid.
Wat een rare scart uitgang zit er op!
Ik ben bang dat dit ongeregeld geluid is, net als de audio uit de 3,5 jack.
Vroeger, toen alles beter was, zaten er 2 echte scart aansluitingen op een decoder, eentje voor de TV en eentje voor de video. Die voor de TV had geregeld audio uit, voor de video uiteraard ongeregeld. Meestal zaten er ook nog gewone tulpstekkertjes aan met audio out, en die waren geregeld. Dus kon je daar de versterker op aansluiten en met de AB vd decoder het geluid regelen. Bij radio kon de TV uit.
Kan allemaal niet meer met die nieuwe zooi.
Misschien is dit topic ook wel handig:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163626
Bapaktus
Special Member
Iedereen bedankt, ik ga aan de slag.
Ik was ook geholpen door de verwijzing naar een eerdere discussie op dit Forum.
Ik heb nu de aansluitingen van die rare scart aansluiting. 
Zie afbeelding.
En nu zelf een 3-pennetjes verbinding maken naar tulp plugjes
ruud
[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (13%)]
Bapaktus
Special Member
@ Sine
Dat gaat je niet helpen, het scart volume is ook niet geregeld.
!&^***%$###****

Naschrift: Of de HDMI uitgangen wél audio-uit geregeld zijn.
Dan moet ik "even" een HDMI kabel slopen en op de draadjes gaan meten
ruud
2e Naschrift: dat gaat waarschijnlijk óók niet lukken. 
[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (11%)]
De aparte scartaansluiting zie je wel vaker want die wordt gebruikt om ruimte in de behuizing te besparen.
Bij de Next wordt dan een soort van scartkabeladaptor meegeleverd om de scartkabel op aan te sluiten.
Het is echter wel zo dat het volume van het audio uit signaal niet met de afstandsbediening te regelen is maar om een versterker/tv van audio te voorzien.
De volumeregeling op de afstandsbediening is alleen bedoeld om het volume van de tv mee te regelen en meer ook niet.
Uw MFB luidsprekers zijn eigenlijk niet voor een voorversterker bedoeld maar als zijnde een toevoeging op een stereo versterker om de beste geluidskwaliteit te verkrijgen.
Bapaktus
Special Member
@Ronny530
Uw MFB luidsprekers zijn eigenlijk niet voor een voorversterker bedoeld maar als zijnde een toevoeging op een stereo versterker om de beste geluidskwaliteit te verkrijgen.
Sorry, dat is niet juist.
De 22AH209 werd/wordt veel gebruikt in combinatie met de MFB boxen.
Daarvoor óók de twee 2 "stopcontacten" achterop de 209.
Radio + platenspeler + tapedek, voorversterker en MFB boxen.
Was ook de combinatie die door veel mensen werd gekocht.
Zie afbeelding.
voorversterkers/22ah209/
ruud
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Zoiets ertussen bouwen?
https://www.aliexpress.com/item/1005004038645245.html
Bapaktus
Special Member
@Marcob,
Zoiets ertussen bouwen?
https://www.aliexpress.com/item/1005004038645245.html
Dat zou kunnen. Tijdens de discussie op het MFBfreaks forum lag er ook een voorstel op tafel om zo'n regeling in het ontwerp mee te nemen. Maar dat gehele project is een roemloos einde gestorven. Daarom heb ik destijds zelf maar iets gebouwd. 
ruud
De aangehaalde De 22AH209 is niet zozeer een voorversterker maar een stuurversterker die voor MFB luidsprekers geschikt is maar terzijde.
De link van marcob zou een optie kunnen zijn maar dan in plaats van de reeds ingebouwde volume regelaar en mede omdat u de voorversterker zelf gebouwd heeft weet u ook wat er wel of niet mogelijk is.
De volume regelaar op de audio ingang aansluiten lijkt mij geen optie want dan wordt alleen het ingangssignaal gedempt en maakt dat het volume van de voorversterker zelf op de maximaal volume ingesteld moet gaan worden en dat is niet bevorderlijk voor de geluidkwaliteit.
Dat een project van een ander geen succes bleek te zijn kunt u als een uitdaging zien en kan zo'n volume regelaar plaatsen een goede oplossing zijn.
Volgens mij zie ik daar de bekende Alps volumepot. Daar zijn ook gemotoriseerde versies van.
Ik zou bij dit soort ouder Hifi niet direct wakker liggen van een minder gunstige gain structure. Het is geen studiowerk.
( Maar spot ik daar zo een DC-gestuurde toonregeling?... Dat voelt wel ietwat zonde in combinatie met een set goede MFB's. - Deze negativiteit van mij terzijde. Het geeft wel een gemakkelijke aansluiting voor een RC)
Zoals gezegd levert de Next een constant audio signaal en ben je voor de volume regeling afhankelijk van je afstandsbediening. En wil die afstandsbediening werken, dan moet de TV aanstaan. En dat wil je niet want je TV gebruikt minstens 50W.
Ik heb het opgelost door een media player aan te schaffen; doosje wat Kodi draait en met z'n eigen afstandsbediening komt. Het radio signaal komt ook niet meer van Ziggo maar van internet
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Of je bouwt er zelf een internet radio met een ESp32, genoeg voorbeelden op internet te vinden. Bijvoorbeeld:
https://github.com/Edzelf/ESP32Radio-V2
https://www.elektormagazine.nl/labs/esp32-internet-radio-1
Bapaktus
Special Member
Na enig zoeken heb ik de volgende mogelijkheid gevonden.
Deze unit kan ik zelf in mijn eigenbouw voor/stuur versterker plaatsen.
gezien de prijs (tussen de €10 en €25 hoef ik het niet te laten.
iemand ervaring met deze units??
ruud
Ja ik heb er een al een paar jaar draaien voor het geluid via externe B&W luidsprekers. Geen Ziggo maar een KPN box die via fiber signaal krijgt.
Het werkt goed, maar moet wel af en toe de + en - toets schoonmaken in de AB.
edit: is alweer vijf jaar geleden Printje zit in een kastje zie
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145192#highlight=potmeter
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (23%)]
Bapaktus
Special Member
Van Raaf
30 sec van 0-270° verdraaiing van de potmeter,
Ok, zo leer/zie ik nog steeds wat nieuws.
Dit onderwerp is destijds aan mijn aandacht ontsnapt.
Raar, ik was toen nog bezig met mijn voor/stuur versterker.
Nog een vraag, 30 seconden om de potmeter CCW te verdraaien.
Is wel erg langzaam.
Is die tijd nog in te stellen?
Of zou ik die AB ook kunnen gebruiken om met een signaaltje een mini-relais
kunnen aansturen?
Geluid in 1 keer weg!
ruud
[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (14%)]
Ja er zit nog een vrije knop gemerkt ON/OFF op de afstandsbediener maar ik weet niet of die makkelijk door te koppelen is. Er zit geen relais voor op de print dus zal het via een transistor gaan. De snelheid van het motortje instellen; ik denk wel dat het kan door het sporenplan te volgen en rond het IC iets te veranderen.
Op zaterdag 10 augustus 2024 10:19:11 schreef ronny530:
De volumeregeling op de afstandsbediening is alleen bedoeld om het volume van de tv mee te regelen en meer ook niet.
Maar hoe werkt dat dan, via de HDMI uitgang neem ik aan.