Anoniem
De min van de accu halen op het moment dat je elektrisch gaat lassen aan een voertuig, als je dit niet doet zou je kans hebben dat de accu en of gevoelige elektronica kapot gaat.
Is dit nu een broodje aap of niet?
Een accu kan wel tegen een stootje, het enige wat ik me kan voorstellen is dat een deel van de lasstroom via de min, door de accu heen, door een gevoelig component weer terug naar de massaklem van het lasapparaat gaat en zo iets kan laten doorbranden.
Zelfs de lassers zelf hebben hier verschillede meningen over, maar goed, die hebben vaak geen elektrotechnische achtergrond.
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie expertise.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Bij voorkeur gevoelige elektronica helemaal afkoppelen, maar dat is bij (moderne) auto's praktisch onmogelijk geworden. Ik heb wel eens een verhaal gehoord dat tijdens het lassen airbags zijn afgegaan, met grote schade tot gevolg, en dat zou niet gebeurd zijn als de accu niet was aangesloten.
Ik zou het wel doen, want het kan doorgaans geen kwaad (mijn accu is wel vaker los, zonder problemen). Massaklem van het lasapparaat zo dicht mogelijk bij de las zetten, en absoluut geen andere kabels aangesloten laten (van de diagnosecomputer bijvoorbeeld).
Lassen in de buurt van bedrading (bijv. motor ruimte) kan inductie (piek)spanningen / (piek)stromen opwekken die wellicht schadelijk voor gevoelige electronica kunnen zijn.
Of het loshalen van de minpool daarbij helpt is maar de vraag.
Anoniem
Ik hoor ook wel eens dat de accu laten zitten juist beter zou zijn omdat deze dan als buffer dient/de piekspanningen zou dempen.
Aangezien er zoveel verschillende verhalen zijn ben ik echt benieuwd wat nu waarheid is.
Ik denk door de min los te halen dat je in elk geval een route minder voor de stroom hebt.
En dan heb je ook nog die overspanningsbeveilingen die je parallel aan je accu kan klemmen. Zou dit nut hebben, is dit dan een vervanging voor accu loskoppelen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Belangrijkste is dat je de massaklem van het lasapparaat zo dicht mogelijk bij de te lassen plek zet. (dat voorkomt onnodige zwerfstromen)
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op maandag 12 augustus 2024 16:02:33 schreef InHogereSferen:
Is dit nu een broodje aap of niet?
Nee is geen broodje app verhaal. Ik heb een paar keer gehoord dat iemand zijn accu gesloopt heeft door laswerkzaamheden.
Een andere optie is een speciale las/vlamboog bescherming er overheen zetten. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.acculaders.nl/gys-vlamboogbescherming-lasbeveiliging-12v.h… (nee ik heb geen aandelen).
En zoals arco zegt: massa klem van het lasapparaat zo dicht mogelijk bij de las, of zelfs 2 massa-klemmen gebruiken.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Volgens mij zijn er een paar verschillende dingen die we beter uit elkaar kunnen houden:
- schade aan de accu
- schade aan elektronica
- schade aan de auto door fouten in de elektronica
Die laatste is, denk ik, voornamelijk het onterecht aansturen van de airbags. Dat zou je kunnen voorkomen door de accu los te nemen.
Schade aan de accu kun je voorkomen door de accu los te nemen.
Dan blijft de vraag wat voor de elektronica het beste zou zijn. Eigenlijk zie ik niet direct hoe het losnemen van de accu daar verschil in zou moeten maken. In plaats van alleen losnemen zou je de accuklemmen ook (met de accu los) kunnen kortsluiten, dat voorkomt ook dat er een te hoge spanning over de 12V zou komen te staan, maar de elektronica kan nog op 1001 andere manieren kapot, dus ik weet ook niet of dat echt zinnig is.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik maak altijd beide Polen los en knoop die vervolgens aan elkaar kan er nooit een spanningsverschil ontstaan.
Anoniem
Het gaat mij inderdaad om schade aan de accu, of aan de elektronica.
Ik vind het wel grappig dat er zoveel welles nietes verhalen zijn. Maar nergens echt gesproken of geschreven wordt over wát er precies gebeurt, behalve: Piekspanning
De ene vakman zegt accu juist laten zitten voor buffer, de andere vakman zegt absoluut accu klem los.
Ik maak altijd beide Polen los en knoop die vervolgens aan elkaar kan er nooit een spanningsverschil ontstaan.
Als je de accu klemmen aan elkaar koppelt, heb je dan niet nog steeds kans een deel van de lasstroom eventueel kan lopen via deze route:
Lastoorts > frame > minklem accu > plusklem accu > ECU of ander gevoelig component > frame > massa klem lasapparaat
iets met weg van de minste weerstand
frame>frame dus
verder om de geruchten nog wat aan te vullen:
wat als je klem slecht contact maakt,
volgens mij hingen die oude lastrafo's aan aarde, dan gaat je toorts dus via andere wegen in de auto aarde zoeken
Anoniem
Ja maar stroom gaat niet alleen de weg van de minste weerstand, de minste weerstand krijgt de meeste stroom, de meeste weerstand krijgt de minste stroom. Anders zou mijn tv uit gaan op het moment dat de buurman zijn waterkoker aan zet.
Dus ik kan mij best voorstellen, dat als je de massaklem net op een ongelukkige plaats neer zet, er toch een heel klein deel van die stroom via een andere weg loopt. En dat dit hele kleine deel toch genoeg is om een component te frituren?
verder om de geruchten nog wat aan te vullen:
wat als je klem slecht contact maakt,
volgens mij hingen die oude lastrafo's aan aarde, dan gaat je toorts dus via andere wegen in de auto aarde zoeken
Ik heb inderdaad ook dingen gehoord over massa klemmen die niet goed zitten en problemen zouden veroorzaken. Nu weet ik niet hoe dit met oude lastrafo's zit, maar mijn lasinverter heeft geen noemenswaardig potentiaal ten opzichte van de aarde.
Als hij gekoppeld was met de aarde dan kan ik me wel voorstellen dat dit problemen geeft inderdaad.
Ik sluit mij aan bij Paul Welther, klemmen los, accu voor de zekerheid er uit ( knalgas is ook leuk...)
En de klemmen kortsluiten.
Het is al lang geleden dat ik aan auto's heb gelast, maar zo deed ik dat toen ook op aanraden van een oude automonteur.
benleentje
Golden Member
Maar nergens echt gesproken of geschreven wordt over wát er precies gebeurt, behalve: Piekspanning
Maar dat was je vraag ook niet.
.
Het maakt al wel verschil met welke type lasapparaat dus ook lasproces je gaat lassen.
Met elektrodes las je met wisselspanning en dus wisselstroom. Die wisselstroom werkt op de bedrading als een transformator. Om dat de de auto gemaakt is voor gelijkspanning zal de wisselspanning relatief weinig weerstand ondervinden en kan denk soms ergens schade veroorzaken. Wisselstroom door een accu is niet goed voor de accu.
Lassen met een mig/mag of ook wel een co2-lasapparaat genoemd is lassen met gelijkspanning. Ik denk dat dat minder schadelijk is voor accu of elektronica.
Maar vergis je daarin ook niet snelle veranderlijk gelijkstroom is eigenlijk ook gewoon wisselstroom.
Op maandag 12 augustus 2024 18:27:09 schreef SparkyGSX:
Volgens mij zijn er een paar verschillende dingen die we beter uit elkaar kunnen houden:- schade aan de accu
- schade aan elektronica
- schade aan de auto door fouten in de elektronicaDie laatste is, denk ik, voornamelijk het onterecht aansturen van de airbags. Dat zou je kunnen voorkomen door de accu los te nemen.
Schade aan de accu kun je voorkomen door de accu los te nemen.
Dan blijft de vraag wat voor de elektronica het beste zou zijn. Eigenlijk zie ik niet direct hoe het losnemen van de accu daar verschil in zou moeten maken. In plaats van alleen losnemen zou je de accuklemmen ook (met de accu los) kunnen kortsluiten, dat voorkomt ook dat er een te hoge spanning over de 12V zou komen te staan, maar de elektronica kan nog op 1001 andere manieren kapot, dus ik weet ook niet of dat echt zinnig is.
Er dan is nog een mogelijke fout die ik niemand hier hoor zeggen. Het plaatsen van de massa lasklem op een dusdanige vervelende plaats (Een as, motorblok ofzo) en dan gaan lassen aan het chassis. De lassstroom loopt dan via een tandwieloverbrenging of lager naar de massaklem van het lasapparaat. Gevolg is pitting op de kogels van je lagers. De lagers zijn meteen geruïneerd. Dat merk je pas als je wiellagers of de mainbeurings in je versnellingsbak of motorblok heet of er uitlopen.
In dit hele verhaal is het denk ik belangrijk dat je er over nadenkt hoe je wil dat de las stroom naar de massa terug gaat lopen. En daar tref je dan de juiste maatregelen voor. Boord electronica waar mogelijk en accu gewoon helemaal loskoppelen. Een goede vind ik de plus min van de auto kortsluiten om de boord electronica die niet losgekoppeld kan worden te beschermen.
Anoniem
Met elektrodes las je met wisselspanning en dus wisselstroom
Dat is wel echt old school hoor, elektrode worden nu vaak gewoon met een inverter (DC) gelast.Mag MIG wordt met argon als gas gelast 
Maar dat was je vraag ook niet
Oke bij deze: wat gebeurt er elektrotechnisch gezien precies wanneer het fout gaat, hoe loopt de (fout)stroom door het onderdeel wat kapot gaat en hoe zou het precies helpen om:
1. Alleen minpool loskoppelen
2. Accu laten zitten, want is een piekspanningsdemper
3. Accu helemaal los en min plus klemmen verbinen
4. Accu laten zitten en overspanningsbebeiliging parallel over de accu.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het meest logisch lijkt het me om de minpool te laten zitten, en de pluspool losnemen en die kabel bij de minpool klemmen.
Op die manier kunnen er nergens potentiaalverschillen (van enige betekenis) ontstaan.
En zoals gezegd massa lasklem zo dicht mogelijk bij het werkstuk.
benleentje
Golden Member
Mag wordt met argon als gas gelast
Toch niet helemaal. CO2 + argon voor staal en 100% argon voor RVS. Maar in de volksmond heet het nog steeds CO2 lassen.
Dat is wel echt old school hoor, elektrode worden nu vaak gewoon met een inverter (DC) gelast.
Ja maar dat maakt toch niets uit. En bovendien worden voor de grote elektrodes nog merendeel trafo's gebruikt.
Uit eindelijk is het las proces niet geheel continu en zit er variaties in de stroom. En die variaties maakt het dus eigenlijk een wisselstroom. En wisselstroom kan dan in nabij gelegen draden een spanning en stroom opwekken. Omdat auto's zijn gemaakt voor DC en niet voor AC is die AC spanning op zijn minst ongewenst.
Anoniem
Ik bedoelde MIG.
Maar goed het maakt inderdaad allemaal niets uit.
Ik ben gewoon benieuwd wát er precies mis gaat.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (60%)]
Vaak gaat het goed.
Ik heb alles Al mis zien gaan:
Klappende accu's omdat de spanning en stroom van het lasapparaat te Groot is en op 1 of andere manier bij de Accu komt.
Defecte electronica : vaak prinbaantjes die wegbranden.
Gewoon het risico niet nemen en afkoppelen
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Arco
Special Member
Op dinsdag 13 augustus 2024 00:38:20 schreef theove:
Is het aan elkaar knopen van de losse accupolen wel een goed idee bij nieuwere auto's?
Waarom zou dat anders zijn als met een 'oude' auto?
Arco
Special Member
Die backup hangt niet zonder meer aan de hoofdaccu...
Accukabels losnemen of kortsluiten zou geen verschil mogen maken.
Sommige oude nieuwe auto's hebben wel eens problemen na spanningsuitval, heb dat met een Rover an een Citroen C5 van rond de eeuwwisseling meegemaakt.
(bij de Rover raakte alles van slag, de C5 raakte de deurzendercodes kwijt of hij schoot spontaan in de 'limp home' mode...)
ik heb al veeeeeeeeeel aan autos gelast en eigenlijk nergens last van gehad. natuurlijk meestal wel autos zonder ECU's.
ik heb ook zo een electronisch ding dat je over de accu klemt om 'pieken' tegen te gaan.
dat is hier al eens ter sprake gekomen in een oud topic. dat ding kan maar 1 keer een piek verwerken en is dan intern stuk. als je dan verder last, weet je niet dat het ding kapot is.
2jaar geleden nog zitten lassen aan mijn prius (uitlaat). hoe moet ik daar de boel afkoppelen? zit een 12V accu in, maar ook een grote DC accu (+200V).
en waarschijnlijk zitten er ook nog backup batterijtjes in autos enzo. dus de link tussen + en - zal nog wel blijven bestaan