Hoi iedereen,

Ik heb een Samsung ue55es8000s welke gekke kleuren op het beeld heeft(zie foto 1). Na een minuut gaat het beeld in een soort slaapstand waardoor de backlight iets minder gaat branden, het beeld wordt dan ook beter (zie 2de foto).

Het probleem is dat ik geen afstandsbediening van de tv heb, en kan dus ook niet in het service menu geraken.

Iemand tips om hieraan te beginnen?

Alvast bedankt

het is een niet al te bekend probleem voor deze TV, maar controleer eerst de bandkabels van/ naar tcon+scherm.

Bandkabels voorzichtig los gedaan, proper geblazen en terug ingeplugd, lost niets op.
Tcon is een: lsj550hq03-s bn41-01790

Opgelost. Via een oude Samsung afstandsbediening die ik hier nog liggen had in het service menu geraakt. Hier ergens iets aangepast 'vesa' naar 'jeida' en het beeld was terug in orde.

Klinkt alsof het over de aansturing van het panel ging. Kennelijk is daar dan spontaan een bitje in de configuratie omgevallen.

Als ik het beeld zo zie, dan leek het me op het eerste gezicht een probleem met de bitdiepte van de aansturing (bijvoorbeeld 8 versus 10 bits) of met de kleurruimte, bitvolgorde en andere signaaldetails - wat ongeveer in dezelfde hoek zit (vaste of configureerbare lookuptables of functies in de chipset). Zowel de bandkabel (bitje weggevallen) als de configuratie (verkeerde tabel of bitvolgorde) zijn dan inderdaad logisch.

Mooi dat je het zo snel gevonden hebt.

EDIT: JEIDA is inderdaad een van de standaardformaten voor het LVDS-signaal naar het panel, zie bijvoorbeeld https://www.ti.com/lit/an/snla014a/snla014a.pdf

Gelukkig! Normaliter gaat dat niet vanzelf...