Wat denken jullie van het onderstaande artikel en het fenomeen 'plugin PV'?

Op nu.nl en ook bij RTL staat een artikel over het gevaar van het zelf inpluggen van PV systemen. In Duitsland zijn 'balkonpanelen' een groot succes geweest. Voor zo'n €300 koop je twee 413Wp panelen bij de Lidl, inpluggen met stekker klaar.

Ik vond nog geen Nederlandse advertentie dus ik weet niet precies waar dat artikel nu vandaan komt. Het lijkt erop dat de PV-lobby mensen wat af wil schrikken voor deze goedkope installaties, erg vreemd dat ze zo mensen ook op het idee brengen.

https://www.nu.nl/tech/6320468/brandgevaar-door-balkonzonnepaneel-met-…
https://www.rtl.nl/nieuws/editienl/artikel/5459729/zonnepanelen-lidl-p…
https://www.lidl.de/p/vale-balkonkraftwerk-minipv-800-et8-l-830-wp-ful…
https://www.mijnenergie.be/blog/lidl-zonnepanelen-op-je-balkon-voor-29…

Wat een onzin weer in dat nu.nl artikel.
Als je die stekkerpanelen op een stopcontact aansluit met Belgisch installatiedraad, is er geen sprake van overbelasting. Immers, daar mag die 20A beveiligd worden. ;)

De enige vraag behoort te zijn: zijn die dingen aanrakingsveilig?

[Bericht gewijzigd door mvdk op (14%)]

Tsja, volgens de NEN..... op een aparte groep....is ook maar beter....

Als het maar goed aangesloten wordt, is het een prima idee voor flatbewoners.
Maar daar zit nu met het probleem met DHZ paketten. A-la-Ketel Klets zonnepanelen aansluiten, kan allemaal en het werkt. Hij hoeft zich als particulier niet aan de eisen van de NEN1010 te voldoen.

Na de eerste huisbranden worden er door de verzekeringsmaatschappijen wel uitsluitingsclausules in een contract opgenomen.

Op woensdag 21 augustus 2024 10:02:21 schreef mvdk:

Volgens mij staat er geen onzin in. De geschetste situaties kunnen zeker voorkomen.
Een mannetjes stekker waar spanning opstaat is 100% niet aanraak veilig.

Je kunt er op wachten dat men een stuk of 10 van die dingen op het dak gaat leggen en parallel gaat aansluiten op 1 WCD. Het is goedkoper dan laten aanleggen, het nummer 1 aanschaf criterium in NL. Je koopt er 10 bij Ali want dat is nog goedkoper, stuk koper gecoat te dun aluminium luidspreker snoer, een Ali stekker en Ali verdeelslof en klaar is onhandige Harry.
Regels hebben weinig zin, als het extra geld kost houdt toch niemand zich daaraan.

Op woensdag 21 augustus 2024 10:09:52 schreef keebrev:
Tsja, volgens de NEN..... op een aparte groep....is ook maar beter....

Als het maar goed aangesloten wordt, is het een prima idee voor flatbewoners.
Maar daar zit nu met het probleem met DHZ paketten. A-la-Ketel Klets zonnepanelen aansluiten, kan allemaal en het werkt. Hij hoeft zich als particulier niet aan de eisen van de NEN1010 te voldoen.

Na de eerste huisbranden worden er door de verzekeringsmaatschappijen wel uitsluitingsclausules in een contract opgenomen.

En de nen gaat niet over wat consumente inpluggen, de NVWA wel en die heeft sets van 800 watt goed bevonden.

Op woensdag 21 augustus 2024 10:37:50 schreef fred101:

Staat daar dan spanning op? Het paneel gaat toch pas leveren als hij de netspanning ziet? Of werkt dat bij deze dingen anders?

Volgens essent mag het gewoon als je maar 1 setje per groep plaatst.
Ze noemen alleen het maximale vermogen niet.
Volgens mij gaan er nu discussies om tot max 800W te gaan.

https://www.essent.nl/kennisbank/zonnepanelen/wat-zijn-zonnepanelen/zo…

Waarom er nog mensen zijn die zeggen dat er spanning op de mannetjes stekker
van de omvormer kan staan is mij een raadsel.
Grid omvormers werken alleen wanneer er reeds spanning is.
Die kijken na elke nul doorgang of er spanning is en gaan daarna wat doen.

[...]
Volgens mij staat er geen onzin in. De geschetste situaties kunnen zeker voorkomen.

Ik denk dat je veilig mag aannemen dat die omvormer geen spanning zal produceren cq energie zal invoeden zolang hij niet op een net is aangesloten.

Het ging mij om het rekensommetje in dat nu.nl artikel. Nu.nl praat wel meer onzin, en dan zetten ze het commentaar uit. Akelige website.
Enniewee, de groep met het stopcontact waar je je balkonpaneeltje inplugt, kan volgens hun niet meer dan 3600Watt aan. Ik kom dan bij 230V, een gangbare spanning in NL, uit op 15,65A. Ruim onder de tripwaarde van de gangbare beveiligingsmiddelen in de stoppenkast. Bij onze zuiderburen is die waarde nog wat hoger (ander koper?). Dus dat brandgevaar door overbelasting zal wel loslopen. Die dingen zijn bedoeld voor flatbewoners, niet om op het dak te leggen. Daar mag je ten eerste niet komen als flatbewoner, meestal kun je er ook niet komen als je halverwege woont. Dat beperkt dus het aantal aan te sluiten paneeltjes tot het aantal beschikbare meters hekwerk van je balkon.

Edit: Ah, commentaar niet uitgezet. Maar ik kan niet alles lezen, heb geen account daar.

Daar gaat het ook niet om; maar het net 'verwacht' niet dat een ding met stekker stroom kan léveren in plaats van opnemen.
De groep waar zoiets op zit is dan dus niet meer beveiligd tot de waarde van de zekering, maar tot de waarde van de zekering PLUS wat het paneel levert.
(Als de zekering afschakelt, zal het paneel zelf ook meteen stoppen.)

En inderdaad, als de zekering 16 A is, het materiaal mag werken met 20 A, en het paneel maximaal 4 A kan leveren, dan is er niet veel aan de hand.
Maar het is niet slecht er even bij stil te staan.

Duidelijk dat Lidl.nl fout zit met die gewone stekker.

In DE is er een speciaal stopcontact nodig dat (officiëel) aangelegd moet worden door een intallateur:

Het maximale vermogen van deze panelen is in Duitsland wel begrensd: ze mogen niet meer dan 800 watt terugleveren. Ook kun je ze niet in een normaal stopcontact steken, maar moet een installateur daarvoor een speciaal soort stopcontact aanleggen. Die krijgt dan ook meteen zijn eigen groep. Dat staat in richtlijnen van het Duitse normeringsinstituut VDE.

Het zou verstandig zijn dat Lidl er hier ook zo'n steje bij levert inplaats van het snoer met die gewone stekker en dan liefst in IP67 klasse voor montage op het balkon, tuinhuis of camping.

Ik weet niets over de kwaliteit, maar denk wel dat China er blij mee is....

Er is hier in nederland dus GEEN aparte groep nodig voor stekker grid omvormers minder dan 800W (volgens essent en NVWA)

Dit is op het moment in Duitsland de regeling (van verbraucherzentrale.de):

Momenteel gedeeltelijk mogelijk: gebruik van de Schuko stekker

De VDE-normen bevelen een speciale 'terugleverstekker' aan, maar verbieden niet specifiek de standaard huishoudelijke geaarde stekker. Deze wordt in de praktijk gebruikt voor ongeveer 80 procent van de plug-in zonne-energie apparaten. Om de veiligheid te garanderen, moet het insteeksysteem voor zonne-energie dan beschikken over speciale omvormers volgens de DGS-veiligheidsnorm of de toekomstige productnorm (VDE 0126-95), die zijn voorzien van veiligheidscircuits, de juiste isolatiecoördinatie en een voldoende snelle uitschakeling als de stekker er per ongeluk wordt uitgetrokken.

Oplettendheid is echter geboden als je aanspraak maakt op een subsidie van de gemeente, het district of de federale staat voor het plug-in zonneapparaat: Hier kunnen de subsidievoorwaarden de verplichting bevatten om de 'Wieland' stekker te gebruiken.

Dat klopt als een bus. Maar kan het voorkomen dat er spanning op staat?

Kijk van een wasmachine weten we dat ie geen "energie bevat" en indien toch, dan niet de hardware aan boord heeft om dat op de stekker te zetten.

Van een zonnepaneel+omvormer weet je dat ie "energie aan boord heeft" en je weet dat ie de hardware aan boord heeft om het op de stekker te zetten.

Maar als het goed is, schakelt ie de stroomlevering uit binnen zeg 20ms nadat je de stekker uit het stopcontact haalt.

Op woensdag 21 augustus 2024 11:21:37 schreef Tidak Ada:
Ik weet niets over de kwaliteit, maar denk wel dat China er blij mee is....

China is blij met alles wat in EU verkocht wordt en het liefst met een zo laag mogelijke levensduur.

Action heeft ook zo'n balkon setje, en daar heeft iemand met een IR camera naar gekeken:
https://zendamateur.com/viewtopic.php?p=296622#p296622
Nou is dat wel Action-kwaliteit :r , ik vermoed dat dat LIDL spul beter is.

[Bericht gewijzigd door joopv op (11%)]

Op woensdag 21 augustus 2024 10:57:14 schreef joopv:
[...]Ik denk dat je veilig mag aannemen dat die omvormer geen spanning zal produceren cq energie zal invoeden zolang hij niet op een net is aangesloten.

Bij low budget spul neem ik niks als vanzelfsprekend aan. ;) Geen idee mijn enige ervaring met PV is die op mijn boot maar dat is allemaal 12V.

Maar als dat de norm is dan zal het wel veilig zijn. Persoonlijk zou ik toch eerst even meten.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (30%)]

“Ze kunnen het net bijvoorbeeld onder spanning houden en dus een veiligheidsrisico creëren wanneer je de elektriciteit in huis uitschakelt om eraan te werken”, stelde energie-expert Dirk Van Evercooren eerder al.

Tja, weer zo een 'expert' die onzin uitkraamt.

Ik vind het een beetje lastig te volgen of je deze panelen nu wel of niet mag aansluiten op een willekeurige wcd.
In de NEN1010:2007 was er een uitzondering voor stekkerpanelen met een max van 2,25A (517,5VA).
In de NEN1010:2015 die nu van toepassing is én de NEN1010:2020 staat dat alle omvormers op een eigen groep moeten. Geen uitzonderingen.
Van de huidige NEN1010 mag het dus niet.

Maar de NEN1010 is niet iets wat particulieren uit hun hoofd moeten kennen en houden zich hier niet mee bezig als ze een stekker in een wcd doen.

Ik lees hier net dat de NVWA hier wel wat over mag vinden en die heeft setjes tot 800W goedgekeurd.

Verschillende instanties zijn het dus niet eens met elkaar.

Maar stel je bent een particulier en je sluit zo'n setje op je wcd.
Je denkt dat is makkelijk, en sluit nog 2 setjes aan.
Er ontstaat een situatie dat er toch teveel stroom ergens loopt, uiteindelijk ontstaat er brand, je was niet thuis en heel je huis is afgefikt.
Ze hebben de oorzaak van de brand kunnen achterhalen.

Wat vind de verzekering hier van?

Hoe zit dit dan wettelijk gezien?

En ja, het is een situatie die niet veel voor zal komen maar je kan met deze manier van aansluiten met de stekkerpanelen niet uitsluiten dat er teveel gevoed kan worden van verschillende kanten.

Die set van de Lidl ziet er goed uit. Flinke panelen (415Wp elk) met goede specs.

Maar die set van de Action is niks waard. 2 mini-paneeltjes van elk 100W. Dan is 249 Eur wel erg duur.

Op woensdag 21 augustus 2024 19:55:38 schreef deKees:
Die set van de Lidl ziet er goed uit. Flinke panelen (415Wp elk) met goede specs.
...

Dat dacht ik ook. Daarbij, dit opent natuurlijk de ogen voor de huurhuis-, flatbezitter of gewone slimmeriken die ineens beseffen dat je voor een prikkie toch wat PV kan ritselen. Al is het maar om (naast bestaande installatie) toch maar 4 paneeltjes op het schuurtje te leggen of 6 aan de oost/westkant.

Er zijn nu eenmaal veel mensen die geen zin hebben in offertes, verkopers in huis, gerommel op het dak door vreemden. Nu belt tante Truus ome Jan en staan er een week later 2 panelen tegen de balustrade geschroefd.

Edit: In een webshop van een zaak die al 20 jaar draait, lukt het net niet om voor €320 compleet met kabels iets van 800Wp samen te stellen.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (15%)]

Men zal de VVE ( of verhuurder) ook eerst nog toestemming moeten vragen.
In nagenoeg iedere splitsingsakte staat dat er "niets aard en nagelvast" mag worden gemontered aan buitenwanden, balkons of hekwerken.
Dus een schotelantenne mag alleen maar op een voet met tegels, en binnen het balkon bijvoorbeeld.

Dan kan Oma Jan ze er weer af komen schroeven.

Op woensdag 21 augustus 2024 10:02:21 schreef mvdk:
Als je die stekkerpanelen op een stopcontact aansluit met Belgisch installatiedraad, is er geen sprake van overbelasting. Immers, daar mag die 20A beveiligd worden. ;)

Zo'n onzin is dat verhaal niet denk ik.

Het verhaal:

Maar als je een thuisbatterij op dezelfde groep als de friteuses aansluit, ontstaat een risicovolle situatie. "De frietpannen gebruiken nog steeds samen 4.000 watt. Maar doordat 800 watt uit de batterij komt, komt er nog maar 3.200 watt vanaf het net je huis binnen", zegt Lootens. "Dat is minder dan de afgezekerde waarde van 3.600 watt. De stop zal in dit geval niet springen, terwijl er wel sprake is van overbelasting."

Dit is gewoon wel waar natuurlijk. Tot het punt waar de draden van het zonnepaneel of thuisbatterij en voeding vanuit het net samen komen, zijn de stromen gewoon kleiner dan 16 ampere. Hier dus geen probleem. Na de het punt waar de stromen samen komen kan de stroom door de draad die maximaal 16 ampère mag hebben wel groter wel groter zijn. Hij kan zelfs zoveel groter zijn als de extra bron (thuisaccu of zonnepaneel) maar kan leveren dat kan 7 ampere zijn maar ook 70 ampere. Als je zo'n onmogelijk grote gebruiker hebt natuurlijk. In het laatste geval gaat er echt wel iets lopen smeulen en roken.

Nog een nadeel als net lekker je patatje aan het bakken bent in je achterlijk grote frituur en er komt een wolkje voor de zon zal het net het totale vermogen proberen aan te vullen. En dat gaat goed tot je 16 ampere zekeringen er uit knallen. En dan sta je dan met je half gebakken patat.

Dus het verhaal is echt niet helemaal maffia om de verkoop van officiele gebruikers maar te spekken.

Wat is trouwens nu weer Belgisch installatiedraad?

In Nederland mag je een eindgroep met 2,5 mm2 afzekeren met maximaal 16A. . In België mag je tot 20A gaan. Vandaar dat soms gekscherend wordt gezegd dat ze in België ander koper hebben.

Op woensdag 21 augustus 2024 20:49:04 schreef Ex-fietser:
Wat is trouwens nu weer Belgisch installatiedraad?

Eupen :+

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]