Nou ja Sony TV's in nog wel aan te komen, maar een schema van de laatste verweggistan laptop wordt moeilijk. Goeie reparateurs met teveel tijd hebben helemaal geen schema nodig, een F35 jet wordt iets lastiger. Mag graag de grenzen ff opzoeken (grin)
Is @Buzzy nog onder de levenden?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zaterdag 24 augustus 2024 17:19:11 schreef nonius:
[...]Het was een suggestie in de richting van een mogelijke oplossing. Zelfs met een geïntegreerde chipset kan ik me voorstellen dat er mogelijkheden zijn om het juiste pinnetje, dat 'iets' met Teletekst doet, te omzeilen, onderbreken, beet te nemen, etc.
Dat zal eerder een configuratiebitje zijn in het servicemenu of de SS mode (als Sony die nog gebruikte in 2010, zoveel heb ik niet meer met Sony gedaan). Zo heb ik bij een Sony KVM-14xx van midden jaren '90 eens teletext aangezet op een model dat dat niet had. Toen zat de teletext er op de controller bij in (SDA52xx denk ik) en men had af fabriek de duurdere controller geplaatst, kennelijk omdat de andere op was of er meer vraag was naar toestellen zonder teletext.
Maar opzich dus geen slechte suggestie. Als je het toch niet gebruikt, is er misschien een manier om het uit te zetten.
Probleem wel eens vaker gehad bij Sony en komt hardnekkig terug, Fabrieksreset was enigste oplossing..
Op zaterdag 24 augustus 2024 14:29:47 schreef maartenbakker:
[...]
RTL4 zit in het basispakket dus geen verdrietkaart nodig.
Toevallig gister een andere decoder aangesloten en vergeten er een kaartje in te stoppen. Na Ned 3 hield het op, geen RTL4, 5, SBS6 enz.
Er is inderdaad een basis pakket maar dat is Ned 1-3 en een regiozender. Dus ook zonder abonnement en kaartje.
Met kaartje komt het betaalde startpakket in beeld, voor extra pakketten moet bijbetaald worden.
Sommige zenders zijn bij Ziggo niet meer te ontvangen met een gewone decoder zoals Hindi en Turks, waar je zowiezo en extra abo bij nodig hebt.
Op de Radio is NPO Campus en nog een zender niet te ontvangen, want AAC ipv MPEG. Alleen met huurdozen van Ziggo.
Ik heb een oudere Samsung tuner die alleen HD TV zenders ontvangst, alles SD niet, merkwaardig. Je zou eerder andersom verwachten.
Buzzy leeft nog en laat het maar zo.
Een pootje los maken van een bol-grid array gaat ook niet werken, ik gebruik nog weller soldeerboutjes.
Ik noemde een oplossng via de bediening, dat werkt wel, maar je moet het tot nu toe iedere keer doen.
De toets die genoemd werd in dit draadje zit niet op mijn AB, maar dat kan zijn omdat het een vervangend exemplaar is.
Ondanks dat het toestel uit 2010 (?) is, zat er al wel een digitale tuner in, zodat ik zonder externe decoder naar het Ziggo pakket kan kijken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Fabrieksreset lukt ook niet?
Op zaterdag 24 augustus 2024 21:09:39 schreef pararuud:
[...]Toevallig gister een andere decoder aangesloten en vergeten er een kaartje in te stoppen. Na Ned 3 hield het op, geen RTL4, 5, SBS6 enz.
Kwestie van opnieuw laten zoeken met een ander... ehm hoe heet dat nummer ook alweer. 4444 in plaats van 5555 geloof ik.
Ook vervangende afstandsbedieningen worden meestal met een leaflet bijsluiter o.i.d geleverd, dat kan handig zijn voor een volgende keer 
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Op zondag 25 augustus 2024 20:33:21 schreef CrossFireX:
Een duidelijk gevalletje van RTFM!
Als die er al bij zat, ik heb hem niet(meer). Het SONY TVtoestel heb ik ooit eens gekregen en ondanks dat het kennelijk uit 2010 is, heeft het buiten wat eigenaardigheden in de bediening , al wel een digitale tuner etc. zodat je geen extra decoders nodig hebt om naar Ziggo te kijken. De TV heeft ook al WiFi en Bluetooth aan boord.
Het door mij aangegeven knopje wordt nooit gebruikt. Zal best per abuis ingedrukt zijn. Eerst zie je de status aan of uit. Was bediening niet de bedoeling en druk je er nogmaals op, staat ondertiteling aan. Kennelijk is de instelling ook nog per zender.
Overigens zit de gebruiksaanwijzing electronisch in het toestel (i-manual), maar dat knopje op de niet originele AB lijkt niet te werken. Sony is soms wat eigenwijs, maar niet echt verkeerd.
Vergelijk het eens met de Philips DCC cassetterecorder destijds. Het ding was goed in geluidskwaliteit, maar de bediening niet bijster. De minidisk was wel een wondertje van techniek. Misschien niet perfect in audio, maar de bediening werkte heel intuïtief. De DCC heb ik daarna nooit meer gebruikt.
TFManual is bijna altijd op Internet te vinden, zeker bij grote merken.
Net nog gedownload van een Humax decoder.
Op maandag 26 augustus 2024 22:42:27 schreef pararuud:
TFManual is bijna altijd op Internet te vinden, zeker bij grote merken.
Net nog gedownload van een Humax decoder.
Da's geen Sony TV.
De crux zit hem deze keer in "bijna altijd".
Op het www vind je wel de installatiehandleiding, maar voor de bediening wordt daarin verwezen naar de i-manual in het toestel en die kon ik dus niet openen.
Gezien mijn werkzame verleden ben ik niet onbekend met de werking en bediening van televisietoestellen. Het is de eerste keer dat ik het fenomeen meemaakte en zocht het probleem ook niet direct in het toestel, omdat het alleen speelde op RTL4.
In mijn werkzame leven was ik verkoper en reparateur van TV toestellen. Ik ben dus echt wel wat gewend in bediening . Er zijn echt wel meer verborgen functies die niet eens in een gebruiksaanwijzing staan. Als voorbeeld noem ik een service menu.
Dat i-manual kan je online bekijken > https://www.sony.nl/electronics/support/televisions-projectors-lcd-tvs…
https://helpguide.sony.net/gbmig/ADL31001/dut/2a-3/onlinemap.html
Daar staat oa. ook de toetsen van de originele AB beschreven.