Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje als leek in de electronica.
Ik heb een keukenapparaat uit amerika die voor 110 volt 60 hz en 300w is deze wil ik hier in Nederland gebruiken. Kan dit met een enkele omvormer van 230 volt naar 110 volt 300w.
Of zou ik dat apparaat kunnen laten ombouwen?
Het gaat om een slushi fs301 van het merk ninja.
Wie wil en kan mij helpen met mijn vraag.

Alvast heel erg bedankt allen.

Welkom op het forum, met je eerste post!

Ombouwen lijkt me lastig er zitten motoren en elektronica in.
Is niet zonder een elektrisch schema van het apparaat te zeggen.

Met een (verhuis)Transformator(omvormer) van 230v naar 115v zal het werken, een motor die dan op 50 hz draait, ipv 60 Hz, zal dat dan iets langzamer doen.
Maar als de aanwezige motoren intern op gelijkspanning werken zal het weer wel op hetzelfde tempo gaan als op 60Hz in Amerika.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (23%)]

Hoi,

Bedankt voor uw snelle reactie.
Oke ik heb een omvormer gekocht bij bol

Kan ik op de een of andere manier erachterkomen of het apparaat op op gelijkstroom werkt?

Op maandag 26 augustus 2024 01:21:05 schreef Rf1402:
Hoi,

Bedankt voor uw snelle reactie.
Oke ik heb een omvormer gekocht bij bol[bijlage]
Kan ik op de een of andere manier erachterkomen of het apparaat op op gelijkstroom werkt?

Dat weet je al. In je openingspost zei je 110 volt 60 Hz en dat is dus wisselspanning.

Intern in het apparaat kan daar een gelijkspanning van worden gemaakt. En daar kan weer een gelijk spanningsmotor mee worden aangedreven. Maar dat is allemaal intern en daar kom je als het goed is niet aan. Dat is wat vergeten ook bedoelde.

Voor jou geld alleen de buitenkant en dat 110volt 60 hz. Jij zet daar met die omvormer dus 110 volt 60Hz op. En waarschijnlijk is dat geen probleem.

Ik zeg hier waarschijnlijk omdat we hier vandaan nu eenmaal in het apparaat kunnen kijken om alles helemaal zeker te weten.

Als daar ook een compressor in zit voor koeling, dan zou dat trafotje wel eens wat licht kunnen zijn. Die dingen hebben een flinke inschakelstroom.

Zelf zou ik eerst uitgezocht hebben of dat apparaat intern omgebouwd kan worden naar 230V.

edit
handleiding en website doorgenomen,maar daar lijkt me weinig kans op. Het apparaat lijkt alleen voor de USA markt bedoeld te zijn..

https://support.ninjakitchen.com/hc/en-us/article_attachments/14874907…

[Bericht gewijzigd door joopv op (55%)]

50hz op trafo's en motoren die bedoeld zijn voor 60hz resulteert in een flink hogere stroom en een lager toerental.

Bij koelcompressors ook een lager toerental dus lagere koelcapaciteit.

Je verhuistransformator die je toont is te licht. Weliswaar op 300w gespecificeerd, maar voor continugebruik wil je dergelijke made in china dingen (ook als ze van de nederlandse leverancier komen) minstens 1,5x overdimensioneren. En zoals al gezegd, een koelcompressor trekt een forse inschakelstroom dus maak daar maar 2x of misschien 3x van.

Check inderdaad eerst het binnenwerk wat daar aan te doen valt.
Ik vrees dat je beter een slush machine uit een faillissementsveiling kan zoeken.

Hallo iedereen bedankt voor jullie reacties vast.

De omvormer van de foto met 1000watt en 800 watt continu zou die het wel trekken?
En iemand enig idee waar ik met het apparaat heen kan gaan om hem eventueel om te laten bouwen?
Bedankt vast weer

Op maandag 26 augustus 2024 01:21:05 schreef Rf1402:
Oke ik heb een omvormer gekocht bij bol

Een half uur na je startvraag bestel je een omvormer waarvan je niet eens weet of die wel geschikt is?
in de produktbeschrijving zie ik nergens een vermelding van de frequentie. Het lijkt me een gewone trafo waar 50Hz in gaat en ook weer 50Hz uit komt.

Vertel eerst een hoeveel Watt of V/A het apparaat verbruikt.
Dat zal zeker ergens in de gebruiksaanwijzing of op het typeplaatje vermeld staan.

edit:
Al gevonden in het uiterste onderhoekje van de handleiding: 200W

Reken echter op eem behoorlijke aanloopstroom bij inschekelen.
Dat levert je Bol omvormer wel, maar wat er precies uit dat ding komt, zeggen ze niet. Het kan ook een blokgolf zijn en dat zal het apparaat niet lekker vinden.
Verder, zoals gezegd door @Ledlover zal het benodigde vermogen bij 50 c/s aanzienlijk hoger liggen.

Een ingewikkelde en kostbare oplossing zou een gelijkstroomvoeding voor 230 —> 12 of 24V dc in combinatie met een AC/DC omvormer voor 60 c/s zijn, maar of dat de moeite en geld waard is betwijfel ik.

Edit:
Dat blijkt dus als complete unit te bestaan !

Zie @buzzy:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2532310#2532310.

Die Nedis omvormer is een normale verhuistrafo (autotrafo). Eén wikkeling dus, met een aftakking op 115V. Er komt dus ook gewoon 50Hz uit.
Je apparaat vraagt 200W. Met een trafo van 300VA voldoe je ruimschoots aan het vermogen. De wat lagere frequentie zal wel niet voor problemen zorgen denk ik.

Kijk eens bij Alopex, die leveren wat jij zoekt, 230 Volt 50Hz in en 110 Volt 60Hz uit, vanaf 1KVA

Ik heb ooit contact gehad met een fabrikant van kalibratie baden. Een klant wilde een apparaat kopen dat 110V 60Hz was. Er zat een compressor in. De fabrikant zei dat dit niet ging vanwege de compressor. In de apparaten voor 50Hz gebruikte ze een andere compressor dan voor 60 Hz. Die van 60Hz zou kapot kunnen gaan op 50Hz maar ik ben geen koelkast monteur en heb verder geen ervaring met compressors en verder ook niet uitgezocht of dat misschien een "verkoop praatje" was.

Zijn er geen smps verhuistrafo's die wel 60Hz kunnen leveren ? Edit, Buzzy laat er al een zien.

Op maandag 26 augustus 2024 11:15:15 schreef fred101:
en verder ook niet uitgezocht of dat misschien een "verkoop praatje" was.

Van compressorsweet ik het niet, wel van trafo's. Op het werk hadden we Amerikaanse airco-units. Daar zat een stuurstroomtrafo in en elk jaar fikte er wel een uit door de te lage frequentie.

Van de website van een bedrijf wat in Medische electronica doet

How to convert 50hz to 60hz power

The next issue to overcome when adapting your appliances for non-domestic markets is the frequency of the power cycle—1 second increments—, measured in hertz. US appliances are based upon a 60Hz power supply, receiving power 60 times per second. 50Hz appliances similarly receive their power 50 times per second. However, a 110/120 volts appliance with ONLY an isolation transformer like we mentioned before, is likely to cause the unit to fail over time—though it will operate initially.

This is because, when you run an appliance like a fridge compressor motor on a slower cycle than what it has been designed for (60 Hz frequency vs 50Hz), it will cause the electric motor turn slower. This inevitably results in an increased strain on the motor windings, causing the compressor to burn out.

For a facility such as an overseas military base or NGO facility, a burnt-out fridge/freezer compressor means complete failure, and will result in facilities getting hot due to lack of an air conditioner or harming critical vaccine stock stored in refrigerators regardless of whether you have a backup battery power system or standby generator.

So, if a transformer will convert power from high voltage to low voltage but can’t change the frequency/hertz what are your options? To change the frequency, you will need to convert the 220/240 AC power to direct current (DC) power. Finally, you will convert the DC power back to AC with a 60-cycle inverter. Many options exist, so make sure you do your research when exploring them—focusing on ones that handle the power needs of your appliances.

Op maandag 26 augustus 2024 11:20:59 schreef KlaasZ:
[...]Van compressors weet ik het niet, wel van trafo's. Op het werk hadden we Amerikaanse airco-units. Daar zat een stuurstroomtrafo in en elk jaar fikte er wel een uit door de te lage frequentie.

Bij Amerikaanse import radio's speelde dat vroeger ook al. Het werd opgelost door de spanningscaroussel op 240 Volt te zetten. Niet ideaal, maar een defecte trafo is dat nog minder.

Precies wat @Fred101 en Tidak Ada zegt. je zou een 24V => 110V 60Hz inverter kunnen kopen, neem het 24V 1600W model

https://nl.aliexpress.com/item/1005006161751513.html

en dat combineren met een stevige 24V 1000W voeding

https://nl.aliexpress.com/item/1005002843829663.html

Het lijkt overkill voor een 200W apparaat, maar dit zijn Chinese watts + opstart stromen van de compressor van de koeling. Totale kosten rond de 100€.

Ik denk niet dat het apparaat hele dagen aanstaat zal hooguit een uurtje of 2 a 3 zijn

Gebruiksduur maakt niet uit, iedere keer dat de compressor aanslaat om te koelen krijg je een stroompiek. Daarnaast is het verschil tussen een 1000W en een 1600W inverter nog geen 4€.

Ik heb een dergelijke opzet ook wel eens voor een Amerikaanse Jukebox gebruikt, daar heb je hetzelfde probleem van 110V en 60Hz.

Ik vrees wel, dat zo'n omvormer als @buzzy laat zien, aanzimnlijk duurder is dan jouw sap en ijsmachine

Op maandag 26 augustus 2024 12:57:03 schreef Tidak Ada:
Ik vrees wel, dat zo'n omvormer als @buzzy laat zien, aanzimnlijk duurder is dan jouw sap en ijsmachine

De prijs van de slushmachine is op ebay 300 euro. Bij Alopex staan de prijzen niet op de site.

60Hz omvormers schieten het doel voorbij. Die zijn vele malen duurder dan de machine die gevoed moet worden.
Alopex is zo'n gevalletje van: Als je de prijs moet vragen dan kun je het niet betalen ;)

En voor niet continu gebruik doet zo'n trafo dat in dit geval ook prima. Zo'n 800VA doos moet ruim genoeg zijn.

Op maandag 26 augustus 2024 13:27:00 schreef buzzy:
[...]De prijs van de slushmachine is op ebay 300 euro. Bij Alopex staan de prijzen niet op de site.

Zelfs die Eleshop is al 30% duurder dan de machine van TS en hoogst waarshijnijk China-kwaliteit.
Bovendien door de instelmogeijkheden te gecompliseerd voor TS Grote kans op foute instelling of 'per ongeluk wijzigen'.
Over het stabdbye verbruik zal ik maar zwijgen.. Dat geldt trouwens ook voor een autotransformator.

Als je de machine niet nodig hebt zet je de autotrafo ook uit.

Maar bij zo'n trafo's kan het nullast verbruik best meevallen, ik heb er zelf eentje die doet enkele watts.