fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dit is een "goedkope" AC voeding die 60Hz kan maken. https://www.eleshop.nl/matrix-aps-4000a-ac-power-supply.html
Op maandag 26 augustus 2024 12:57:03 schreef Tidak Ada:
Ik vrees wel, dat zo'n omvormer als @buzzy laat zien, aanzimnlijk duurder is dan jouw sap en ijsmachine
De prijs van de slushmachine is op ebay 300 euro. Bij Alopex staan de prijzen niet op de site.
60Hz omvormers schieten het doel voorbij. Die zijn vele malen duurder dan de machine die gevoed moet worden.
Alopex is zo'n gevalletje van: Als je de prijs moet vragen dan kun je het niet betalen 
En voor niet continu gebruik doet zo'n trafo dat in dit geval ook prima. Zo'n 800VA doos moet ruim genoeg zijn.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op maandag 26 augustus 2024 13:27:00 schreef buzzy:
[...]De prijs van de slushmachine is op ebay 300 euro. Bij Alopex staan de prijzen niet op de site.
Zelfs die Eleshop is al 30% duurder dan de machine van TS en hoogst waarshijnijk China-kwaliteit.
Bovendien door de instelmogeijkheden te gecompliseerd voor TS Grote kans op foute instelling of 'per ongeluk wijzigen'.
Over het stabdbye verbruik zal ik maar zwijgen.. Dat geldt trouwens ook voor een autotransformator.
Als je de machine niet nodig hebt zet je de autotrafo ook uit.
Maar bij zo'n trafo's kan het nullast verbruik best meevallen, ik heb er zelf eentje die doet enkele watts.
Op maandag 26 augustus 2024 01:21:05 schreef Rf1402:
Hoi,Bedankt voor uw snelle reactie.
Oke ik heb een omvormer gekocht bij bol[bijlage]
Kan ik op de een of andere manier erachterkomen of het apparaat op op gelijkstroom werkt?
Als die bezorgd is en niet bevalt kan je hem terugsturen bij koop op afstand via Bol.com.
Dat ding zal wel beveiligd zijn tegen overbelasting. Of je annuleert de koop en ga voor iets anders.
Er is nog een hobbymogelijkheid. Koop een afgedankte discoversterker 2x 600 watt over 4 Ohm. Zet het ding in brug en bij volle uitsturing net beneden clip komt er ca 100 Volt uit. Toongenerator eraan of een 60 Hz oscillatortje en je hebt je 60 Hz net. Die versterker moet wel zo'n aftands loodzwaar blok zijn. Die moderne schakelversterkers houden het maar maximaal een minuut of tien vol. Die zijn gebouwd op de gemiddelde inhoud van een muzieksignaal en dat is vaak maar een achste deel van het max vermogen.
Op maandag 26 augustus 2024 16:27:42 schreef Rf1402:
De travo die Buzzy doorgaf kost 1195 euro
Denk dat het ook wel iets meer als een trafo is.....
Het apparaat is binnen en staat op de omvormer en hij doet alles. Alleen lijkt de koeling niet te werken zou dat met de 50 en 60hz te maken kunnen hebben?
nonius
set SCE to AUX.
De 50/60Hz zou niet mijn grootste zorg zijn. Zoals anderen al gezegd hebben, de trafo is waarschijnlijk totaal niet in staat om die inschakelstroompiek van de compressor te leveren.
Koelcompressors (koelkast, diepvries) trekken een hele grote inschakelstroom. Geen idee hoe groot, maar de twee energiemeters die ik heb slaan allebei op tilt wanneer ik het energieverbruik van een koelkast of diepvries probeer te meten. 'Op tilt', zodanig, dat alleen uit het stopcontact trekken, enkele seconden wachten en opnieuw inpluggen, ze reset. De enige manier hoe ik in het verleden het energieverbruik van m'n koelkast & diepvries heb kunnen bepalen is d.m.v. multi-moment opnames (MMO) ('sampling'), i.e. statistische methodes; rechtstreeks meten is me nog nooit gelukt, juist vanwege die grote piek.
Mogelijk hebben anderen een beeld van de orde van grootte van de inschakelpiek (10*Inom? nog meer?). De transformator moet die stroom kunnen leveren, zonder dat de spanning (te) veel inzakt.
Dus het kan goed zijn dat uw (nominaal) 200W-apparaat alleen functioneert met een trafo c.q. omvormer van bijv. 2000W.
Edit: ik begin nu toch weer nieuwsgierig te worden naar de precieze grootte van de inschakelpieken, mogelijk dat ik het binnenkort toch eens ten gronde ga proberen te meten....
Aaa oke dank u voor uw duidelijke uitleg. Waarschijnlijk gaat dus de "koelkastmotor" niet aan omdat die omvormer dat niet trekt en misschien een zwaardere omvormer wel van bijvoorbeeld 1000watt of meer.
Ga ik ook eens proberen te meten met een Fluke 87, die heeft een record functie en het apparaat is een 3 sterren Bosch koelkastje. Ben nu een beetje gaar dus komt wat later. @TS Als de koeling niet werkt (geen bedieningsfout) ding weer snel terugzenden en wat beters kopen.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (23%)]
Met een te kleine trafo zou het apparaat raar moeten gaan doen.
Je zou dat ook moeten kunnen horen, een compressor die wil starten bromt duidelijk, en de spanning zal flink inzakken.
We gaan er nu allemaal van uit dat er een koelsysteempje in zit met een compressor en koelmiddel, maar dat zou ook een peltier element kunnen zijn.
Waar ik bij een compressor koeling een beetje bang voor ben is mogelijk een mechanisch probleem.
Het apparaat is door transporteurs vervoerd, we weten allemaal hoe de pakketboeren met pakketten omgaan.
Als het dan ook nog lang op zijn kop heeft gelegen, en er inderdaad een compressoer koeling in zit, dan is de olie uit de comprssor overal in het ( gesloten) koelsysteem gekomen.
Met lang staan zakt dat wel terug, maar de opstrartstroom kan dan nog veel hoger zijn door bv wat olie in het cappilair.
Kan je de 110 volt spanning meten of die te veel instort?
Een peltier is het niet. Het gewicht is ca. 12kg. Het kastje is doorgaans alleen wat plastic en blik, dus het gewicht moet van een compressor komen.
Komt overeen met zo'n eenvoudige ijsblokjesmaker.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Sommige stroomtangen hebben een inrush meetfunctie. Verder heeft een beetje multimeter een min/max/average functie. Die kun je gebruiken als je over een shunt meet. Ik heb hier alleen een compressor koelbox, geen idee of dat vergelijkbaar is.
Daarnaast is het een 60Hz compressor. Het simpelste is het om de verkoper een mail te sturen met de vraag of hij op 50Hz kan werken, als hij het de fabrikant vraagt is er meer kans op antwoord dan wanneer jij het doet. Of anders toch de fabrikant mailen zoals ik bij dat Kaye kalibratie bad heb gedaan.
Heb je hem uit de USA of uit China geimporteerd ?
Bij het inschakelen gaat de meter op overload en daarna op 736mA volgens de record funktie. Ehh, wel even de blauwe knop indrukken om van DC naar AC meting te gaan 
@nonius: Quod erat demonstrandum
Edit: ik begin nu toch weer nieuwsgierig te worden naar de precieze grootte van de inschakelpieken, mogelijk dat ik het binnenkort toch eens ten gronde ga proberen te meten....
De Fluke 87 meet in 100mS interval ik heb geen spul om sneller te meten. Maar ik heb geen Kema waardig meetspul staan.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (44%)]
Dan moet iemand dat met een losse shunt en een digitale scope proberen. Maar de exacte waarde doet er ook niet echt toe, want je weet niet wat de piekstroom is die die trafo kan leveren. Het is wél interessant 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kan je schatten.
Een trafo gedraagt zich heel redelijk als een ideale spanningsbron met serieweerstand.
Een trafo wordt onbelast berekend op nominale spanning plus 5 of 10% en dan nominale spanning -5 of 10 procent bij nominale belasting.
daarmee kan je binneen een factor twee die serieweerstand uitrekenen.
En dan kan je met de spanningsmeting als ie probeert op te starten dus schatten wat de stroom zal zijn.
Maar goed. Bromt de verhuistrafo "gemeen"? Nee? Wordt niet overbelast, gaat niet om de opstartstroom die te groot is.
Bromt het apparaat zelf? Nee? de motor staat niet te proberen op te starten. Dat soort diagnoses zijn ook nog mee te nemen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Eigenlijk lijkt mij dit iets voor @pamwikkeling.
Met vakantie??
Toch dek ik dat je er rekenning mee moet houden dat je frequentie zo'n 16 à 17% lager ligt, zodat de stroom door de wikkeling bij nullast zal waarschijnlijk evenredig hoger zijn (of ligt dat complexer?). Hoe verloopt dat bij belasting tot maximaal?
nonius
set SCE to AUX.
Sommige stroomtangen hebben een inrush meetfunctie. Verder heeft een beetje multimeter een min/max/average functie
Tsja. Geen van m'n stroomtangen heeft die functie, noch m'n DMM ('t is een oud beestje uit '96). Ik heb gisteren nog wel een snelle poging tot meting gedaan met de stroomtangen maar daar kwam niets zinnigs uit.
Ik was al van plan om het 'ten gronde' te meten, met de geheugenscoop en een stroomtrafo. Ik heb hier nog wel een paar eigenbouw stroomtrafo's liggen waarmee het zou moeten lukken. Stukje installatiedraad erdoorsteken, met wat creatief fröbelen met kroonsteentjes de koelkast/diepvries aansluiten, en dan de inschakelpuls bekijken op de geheugenscoop (Tek TDS210). Misschien dit weekend, als ik nog wat tijd overheb.
Het simpelste is het om de verkoper een mail te sturen met de vraag of hij op 50Hz kan werken
Ik vrees dat ik het antwoord bij voorbaat al ken: het standaard juiste, veilige, en juridisch volstrekt waterdichte antwoord, 'nee, dat kan niet!', alleen om zichzelf in te dekken. Toch zeker als het antwoord gegeven wordt door een niet-techneut. Bekijk het vanuit hun standpunt: er valt niets voor hen te winnen, alleen maar te verliezen (aansprakelijkheid indien het misgaat. Een kleine kans, doch zeker niet nul).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het apparaat draait dat is in orde. Maar het koelgedeelt slaat aan en meteen weer uit lijkt wel. Er staat een omvormer bij van 110v 3000w. Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat het koel gedeelt aanslaat en meteen weer uit??